نگاهی به ماهیت و مشی رسانه‌های تکفیری علیه جمهوری اسلامی ایران جریان تکفیری مانند یک قیچی عمل می‌کند

سیاسی،   4000414048

عرب در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: علت خیزش و کثرت رسانه‌های تکفیری، اسلام عزیز است چراکه دین رحمت و ناجی نهایی است و آنها می‌خواهند این قدرت را خاموش کنند.

جریان تکفیری مانند یک قیچی عمل می‌کند

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ محمدصادق عرب، کارشناس مسائل رسانه و مدیرمسئول سایت خبری تحلیلی تابناک با حضور در برنامه «چشم سوم» درباره ماهیت و مشی رسانه تکفیری علیه جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد.

وی، خوارج در صدر اسلام را نمونه‌ای از جریان تکفیری دانست و عنوان کرد: جریان تکفیری با نگاه ظاهری به دین و عدم توجه به ریشه‌ها و اصول در طول تاریخ وجود داشته است و حتی در اوایل انقلاب هم گروهک فرقان با همان اندیشه‌ها وجود داشتند که آیت الله مطهری را به شهادت رساندند.

این کارشناس رسانه در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که جریان تکفیری در تقسیم بندی شیعه و سنی کجا قرار می‌گیرد، توضیح داد: این اندیشه مانند یک قیچی عمل می‌کند که یک تیغه آن سمت تشیع و تیغه دیگر آن به سوی اهل تسنن است.

* تولید نفرت اصلی ترین هدف رسانه‌های تکفیری

عرب با تاکید بر این که اختلافات مذهبی هیچگاه به افتراق نمی‌رسد، اظهار کرد: تفرقه‌ای که همیشه در این جریانات از آن سخن می‌گویند، بر موج آن سوار می‌شوند و خون‌های زیادی برای آن ریخته می‌شود نمی‌تواند ریشه در اختلاف داشته باشد و باید دلایل آن را در جای دیگری جستجو کرد.درواقع این جریان یک تکیه گاه مشترک در شیعه و سنی دارد که باعث از هم گسیختگی جامعه مسلمان می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از اصلی ترین برنامه‌های رسانه‌های وابسته به جریان تکفیری تولید نفرت در میان مسلمانان است.



* خیزش رسانه‌های تکفیری به دلیل قدرت اسلام است

به عقیده مدیر مسئول سایت تابناک، علت خیزش و کثرت رسانه‌های تکفیری، اسلام عزیز است چراکه دین رحمت و ناجی نهایی است و تمام کسانی که ذیل پرچم اسلام هستند، نگاه رحمانی به تمام مخلوقات خدا دارند. اینجاست که افرادی که میخواهند خاک بر روی خورشید بپاشند، هر ابزاری را به کار می‌گیرند تا دامن اسلام را آلوده و چهره آن را در نزد جهانیان خدشه دار کنند.

عرب خاطر نشان کرد: آنها که به دنبال نمایش چهره خشن از اسلام هستند، آشوب‌ها را آغاز می‌کنند اما به خودشان باز می‌گردد.به عنوان مثال جریانات تکفیری اخیر به کشورهایی که این جریان مانند را ایجاد کرده بود بازگشت و آسیب‌های جبران ناپذیری به آنها وارد کرد.

 

رسانه‌های تکفیری از تفرقه بین شیعه و سنی سود می‌برند

ذکی زاده کارشناس رسانه و دبیر انجمن روزنامه نگاران مسلمان نیز در این برنامه گفت: یک جریان سوم از اختلافات میان شیعه و سنی سود می‌برد و با ایجاد تفرقه به دنبال اهداف شوم خود است.

این کارشناس رسانه عنوان کرد: در هر برهه‌ای از تاریخ جریانات و گروهک‌های تندرو وجود داشته‌اند که لازم است بررسی‌های دقیقی برای افکار عمومی صورت بگیرد تا آنها را بشناسند.

وی افزود: از آنجایی که این جریانات به حوزه سواد رسانه‌ای مرتبط است، باید اقدامات موثر و عمیقی در جهت رشد بینش مردم انجام دهیم.

* یک جریان از تفرقه شیعه و سنی نفع می‌برد

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره به این جمله مقام معظم رهبری که تکفیری‌ها نه شیعه هستند و نه سنی گفت: اگر دقیق تر این مسائل را بررسی کنیم در می‌یابیم یک جریان سوم از اختلافات نفع می‌برد، از این رو تند روی را به جامعه شیعه و سنی تزریق می‌کند . آنچه که ما در جامعه می‌بینیم زندگی مسالمت آمیز بین دو گروه مذهبی در کنار یکدیگر است اما جریانی با ایجاد تفرقه به دنبال اهداف شوم خود است.


ذکی زاده، فرقه شیرازی‌ها در ایران را جریان شیعه انگلیسی خواند و اظهار کرد: منابع تامین مالی و شبکه‌های مختلفی که توسط انگلیسی‌ها در اختیار این جریان تکفیری گذاشته شده است برملا شده است و پشتیبانان آنها پنهان نیستند.

* عدم قدرت اداره کشور توسط تکفیری‌ها ثابت شده است

وی در پاسخ به پرسش مجری-کارشناس رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که آیا جریان‌های تکفیری قادر به اداره کشور با تئوری‌هایی چون خلافت هستند یا خیر، توضیح داد: تجربه حضور این جریان‌ها در سوریه و عراق و چگونگی تعامل آنها با گروه‌های دیگر و اداره کارها نشان داد این افراد و تفکر آنها نه تنها صلاحیت و شایستگی اداره یک منطقه و به گمان خودشان خلافت را ندارند، بلکه توانایی ایجاد یک رضایت نسبی در بین مردم را هم ندارند.

*
گفتمان رسانه‌های غربی مصرف داخلی دارد

دبیر انجمن روزنامه نگاران مسلمان درباره حمایت کشورهای غربی از این جریانات گفت: آقای صبا الناصری استاد علوم سیاسی دانشگاه یورک در کانادا معتقد است پیشروی داعش در عراق یکی از پیامدهای اشغال عراق به دست نیروی‌های امریکایی است و روشی که غرب در برابر بحران خاورمیانه در پیش گرفته گفتمانی است که مصرف داخلی برای خودش دارد.

ذکی زاده تاکید کرد: وقتی رسانه‌های غربی به موضوع امنیت، سیاست و مسائلی از این دست می‌پردازند به دنبال ایجاد یک گفتمان برای مصرف داخلی خود هستند‌.



 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین