سونامی خودروهای فرسوده در راه است/ تعطیلی اسقاط در سایه بی‌توجهی دولت و خودروسازان

اقتصادی،   4000411002 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حال حاضر فقط ۱۰ درصد ظرفیت مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در کشور فعال است و به گفته کارشناسان، بی توجهی دولت و خودروسازان باعث شده که تا سال ۱۴۰۴ با سونامی خودروهای فرسوده مواجه شویم.

سونامی خودروهای فرسوده در راه است/ تعطیلی اسقاط در سایه بی‌توجهی دولت و خودروسازان

به گزارش فارس، صنعت اسقاط خودرو در سال ۱۳۸۵ شروع به فعالیت کرده و بر این اساس خودرو های با عمر ۲۵ سال به بالا اسقاط می شدند. اما بی توجهی دولتی ها به این مسئله و فرار خودروسازان از الزام قانونی به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولاتشان باعث شده تا طی سال‌های اخیر شاهد عدم نوسازی خودروها و نزول فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده باشیم که حوادث قابل توجهی را نیز به همراه داشته است.

به گفته کارشناسان صنعت اسقاط خودروهای فرسوده، تعداد خودرو‌های فرسوده در کشور تا سال 1404 به 8 میلیون دستگاه خواهد رسید و بروز سونامی خودروهای فرسوده اتفاق خواهد افتاد.

محمد حسین گودرزی، عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در این مورد معتقد است: در حال حاضر تولید خودرو در کشور به حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه رسیده که با در نظر گرفتن خودروهای وارداتی باید گفت که سونامی خودروهای فرسوده در راه است.

وی افزود: این در حالی است که تنها مسیر خروج خودروهای فرسوده‌ یعنی واردات خودرو طی چند سال گذشته مسدود شده است. طبق برآوردها تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودرو‌های فرسوده در کشور به 8 میلیون دستگاه می‌رسد، در حالی که سال گذشته تنها ۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شد.

گودرزی با بیان اینکه از حدود سه سال گذشته هیچ برنامه منسجمی برای خروج و کنترل فرسوده‌های سواری در کشور ارائه نشده است، گفت: بر اساس آمارهایی که در این زمینه منتشر شده در سال ۹۸ نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود داشته که طی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۷۰۰ هزار دستگاه دیگر (به‌طور متوسط سالانه حدود ۳۵۰ هزار دستگاه) خودروی فرسوده به این تعداد اضافه می‌شود.

وی به انعقاد قرارداد با یکی از خودروسازان داخلی و جایگزینی 100 هزار دستگاه خودرو به جای خودروهای فرسوده اشاره کرد و افزود: امیدواریم دولت آینده توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد، چرا که با وجود تحریم ها و بازدارندگی از سقف اسقاط با افزایش تعداد خودروهای فرسوده و تبعات زیانبار آن در کشور روبرو خواهیم شد.

عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ادامه داد: افزایش تعداد خودروهای فرسوده باعث افزایش مصرف سوخت و هدررفت انرژی خواهد شد و رشد مصرف سوخت نیز خود را در آلوده شدن بیشتر هوای کلان‌شهرها و همچنین افزایش خسارت به محیط‌ زیست نشان خواهد داد.

* فقط ۱۰ درصد مراکز اسقاط خودرو فعال است

سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو موجود در کشور فعال است، گفت: اشتغال‌زایی در این صنعت از بین رفته است.

وی اظهار داشت: بحث آلودگی هوا موضوعی جدید نیست و چند سالی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا، تردد خودرو‌های فرسوده است که روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود: موضوع اسقاط خودرو چند سالی است که به فراموشی سپرده شده است و خودروسازان به هیچ وجه خود را درگیر این کار نمی‌کنند. تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت خودرو بسیار افزایش یافته است، برای افراد صرف نمی‌کند که خودرو را اسقاط کنند و صرفا آن را اوراق شخصی می‌کنند یا  ترجیح می‌دهند که این خودرو‌ها را در بازار آزاد با قیمت بیشتری بفروشند و دارندگان خودروهای فرسوده، آنها را تعمیر و مجدد استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت با تاکید بر اینکه اگر از خودرو‌ها خوب نگهداری شود، خودرو‌های سواری تا ۲ برابر، خودرو‌های سنگین تا ۳ برابر و موتورسیکلت‌ها تا ۴ برابر عمر می‌کنند، گفت: به دلیل اینکه از وسایل نقلیه بد نگهداری می‌شود، در زمان‌های کوتاه‌تری به آلایندگی می‌رسند، اما با عمل به قانون می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت.

وی گفت: مشکلی که حالا با آن رو به رو هستیم، تفاوت قیمتی است که به وجود آمده است. معلوم نبودن سن اسقاط یکی از معضلات دیگری است که با آن رو به رو هستیم و دیوان عدالت اداری این سن را برداشته و اکنون شاخصی برای سن فرسودگی نداریم.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور ادامه داد: بحث دیگر موضوع معاینه فنی است که به آن اصلا اهمیت داده نمی‌شود. مراکز معاینه فنی باید به خودروهای فرسوده برگه تردد ندهند، در حالی که این کار را انجام می‌دهند.

* سرمایه‌گذاری 138 میلیون تومانی برای ایجاد هر فرصت شغلی در مراکز اسقاط

محمود مشهدی‌ شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو نیز با اشاره به میزان سرمایه گذاری انجام شده در مراکز اسقاط خودرو گفت: حجم سرمایه گذاری در هر مرکز اسقاط حدود 25 میلیارد تومان است که در مجموع 220 مرکز سرمایه‌ای معادل 5 هزار میلیارد تومان را به همراه داشته است. به این معنی که عملا برای اشتغال و ایجاد فرصت شغلی برای هر کارگر در این مراکز حدود 138 میلیون تومان هزینه می‌شود.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو از تعطیلی بیشتر مراکز اسقاط در کشور خبر داد و اظهار داشت: در سال 98 تنها 8 هزار خودرو در کشور اسقاط شد و این در حالی است که تعداد خودروهای فرسوده کنونی 3 میلیون دستگاه است و در افق 1404 به 8 میلیون خودرو خواهیم رسید که با این روند هزار سال دیگر می توانیم خودروهای فرسوده طی 5 سال آینده را از رده خارج کنیم.

مشهدی ‌شریف تشریح کرد: اسقاط خودروهای فرسوده منوط به شماره‌گذاری خودروهای وارداتی است به این معنی که به ازا هر خودرو خارجی وارداتی برای شماره‌گذاری باید 3 خودرو فرسوده اسقاط شود. در این زمینه یک شماره سریال از اسقاط خودروها دریافت می شود که در زمان شماره گذاری خودرو خارجی به آن الحاق می شود، اما اکنون که واردات خودرو خارجی ممنوع شده عملاٌ دیگر اسقاط برای خودرو خارجی نداریم.

وی درباره اسقاط خودرو در برابر تولید خودرو داخلی نیز اظهار داشت: قانونی در این زمینه وجود دارد که به ازای هر 100 دستگاه تولید خودرو داخلی باید 30 خودرو فرسوده از رده خارج شود، اما از سال 88 تاکنون به دلیل رانت موجود، خودروسازان زیر بار اجرای این مصوبه نرفتند و برای شماره‌گذاری موتور نیز قرار بود این قانون اجرایی شود که این اتفاق تا سال گذشته به تاخیر افتاد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ادامه داد: ما پیشنهاد کردیم که اکنون که با قرعه کشی خودرو نو تحویل می دهند می‌توانستند، گزینه‌ای برای صاحبان خودروهای فرسوده داشته باشند و به آنها اولویت دهند که هزینه ای برای دولت نداشت. همچنین می توانستند خودروهای فرسوده را جزء اوراق بهادار محسوب کنند و هر تخلف محیط زیستی توسط این خودروها اتفاق بیفتد، مجبور باشند، اوراق بخرند.

باید دید در دولت جدید چه تدبیری برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور خواهد شد و چه برنامه ای برای اجرای مصوبات قانونی اسقاط خودروهای فرسوده اجرایی می‌شود.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده چه شد؟» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۳۸۴۱۱۰:۲۹:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۱۱
چیزی به نام خودروی فرسوده در هیچ جای دنیا وجود ندارد تا موقعیکه خودرو سرویس شده باشد هیچ مشکلی نخواهد حتی تو امریکا هم خودروی 70 سال قبل را هنوز استفاده میکنند این داستان فرسوده را به احتمال زیاد خودرو سازان و دلالان درست کردن تا بلکه قانونی بگذارند تا خودروی مردم اسقاط شود تا خودروی جدید بفروشند
ناشناس۲۰۷۳۸۹۶۱۱:۲۶:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
آمريکا رو لطفا با اينجا مقايسه نکنيد. هر بلايي سر ريه هاي مردم بياد و علتش دود ناشي از خودروها باشد اون دنيا شما بايد پاسخگو باشيد. حالا هر کار دوست داريد انجام بديد
ناشناس۲۰۷۴۰۳۰۱۳:۱۰:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۱
باپوزش همین که امریکا را مثال میزنید نشان میدهد باید دانش خودرا کامل و سپس اظهار نظر کنید امریکا به اندازه دوسوم تولید اوپک نفت مصرف میکند. ایا بقیه کشورها چنین توانی دارند؟ و اصولا برایشان عاقلانه است؟ حداکثر عمر خودرو سواری با قوانین مختلف سخت گیرانه در اتحادیه اروپا 15سال است بقیه کشورها هم کم وبیش چنین قوانین سخت گیرانه ای دارند ولی تردد خودروهای خاص و کلاسیک قدیمی میتواند قوانین خاص خود را داشته باشد
ناشناس۲۰۷۳۸۵۰۱۰:۳۸:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۱۱
مشکل اینجاست که خیلی از خودروهای به اصطلاح فرسوده‌ی داخلی و خارجی، هنوز کیفیت به مراتب بهتری از تولیدات جدید داخلی دارند.
ناشناس۲۰۷۳۹۱۵۱۱:۴۶:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۱
این موضوع صحت ندارد. خودروی فرسوده از معاینه فنی نباید عبور کند. آنگاه خودبخود شامل اسقاط باید بشود. گره زدن اسقاط به واردات خودرو و تولید خودرو در راستای منافع .. میباشد. ساده سازی است که بفرمایید فقط خودروهای بالای ۲۵سال فرسوده هستند. ممکن است خودرویی مثل ناوگان تاکسیها حتی زیر پنج سال فرسوه باشد و ممکن است خودرویی بالای ۲۵ سال باشد ولی فرسوده نباشد. ضمنا وقتی خودروهای تولید داخل برای دهه ها بدون تغییر اساسی تولید میشوند نمیدانم چرا برای مثال یک پراید مدل ۱۳۸۲ باید مصرفش از یک پراید مدل ۱۴۰۰ کمتر باشد؟ وقس علی هذا
ناشناس۲۰۷۳۹۲۴۱۱:۵۷:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
ملت پول ندارن لنت ترمز بخرن شما میخواهی ماشین زیر پاشونو اوراق کنی، تنها راه آزاد کردن ورود خودروی با عمر زیر ده ساله بدون گمرک و مالیات، و با ارز خود مردم بدون واسطه .. های وارد کننده شرکتی است، یکبار هم شده عقل بکار ببرید با ارزان شدن خودرو روح و روان مردم را آرامش بدهید
ناشناس۲۰۷۳۹۲۵۱۱:۵۷:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
خودروهایی که حداکثر ۱۲۰۰ سی سی حجم موتور دارند ، مصرف بنزین آنها حداکثر ۴ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر می باشد . اگر طرحی اجرا می شد که به ازای اسقاط کردن خودروهایی که شرایط اسقاط را دارند ، می توانند یک خودرو با حداکثر ظرفیت حجم موتور ۱۲۰۰ سی سی وبا عوارض گمرکی ۲۰ در صد وارد کشور کنند ، ظرف یکسال معضل خودروهای فرسوده حل و فصل می شد
ناشناس۲۰۷۳۹۳۳۱۲:۰۳:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
با نهایت تاسف باید اعتراف کرد که خودروی فرسوده فرانسوی بسیار با کیفیت تر و بادوام‌تر از خودروی صفر خودروسازان ایرانی است.
ناشناس۲۰۷۴۰۸۴۱۳:۵۵:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۱۱
مشکل اساسی تر این است که خودرویی که همین الان از کارخانه داخلی درآمده چیزی کمتر از یک خودروی فرسوده خارجی نیست.
ناشناس۲۰۷۴۰۹۸۱۴:۱۶:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۱۱
می توان بنزیل و گازوئیل را با خودروهای گرانقیمت خارجی دست دو تهاتر کرد و به جای سود بازرگانی ۲۰ برابر ظرفیت موتور آنها خودرو فرسوده اسقاط کرد اینطور هیچ تاثیر تورمی ندارد و میلیون ها لیتر سوخت صرفه جویی می شود
ناشناس۲۰۷۴۱۰۸۱۴:۲۶:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۱۱
وقتی طرح جایگزینی وجود نداره چرا باید هزینه اضافی بابت عوارض شهرداری و تجدید مدل برای بیمه باید پرداخت بشه؟؟؟؟
yektanetتریبون

آخرین عناوین