موتور ژنراتور یا برق چیست و چگونه کار می کند؟

گزارش بازرگانی،   4000405051

 

http://file.tesmino.ir/reportage/35484572/image_3473a5787e2bacd1641f6538dd6fc3f3b7ffbc24.png

موتور ژنراتور یا موتور برق جز لازم تمام فعالیت های صنعتی، کارگاهی و خدماتی است. بدون وجود آن، فعالیت های روزانه بسیاری از کارخانجات، شرکت ها و موسسات مختل می شود. ژنراتورها در اشکال فیزیکی و الکتریکی مختلف و برای کارکردهای مختلف در دسترس می باشند.در ادامه، ما نگاهی خواهیم داشت به نوع مکانیزم کاری ژنراتورها، و اجزا، قطعات و بخش های مختلف آن.

نوع کارکرد ژنراتور

موتور ژنراتور در تعریف ساده، انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی می کند. این دستگاه درواقع انرژی مکانیکی حاصل از منبعی بیرونی را به انرژی الکتریکی خروجی تبدیل می کند.

درواقع ژنراتور برق تولید نمی کند، بلکه از انرژی مکانیکی تامین شده درونش برای انتقال بارهای الکتریکی موجود در سیم پیچی ها و هدایت آن به یک مدار الکتریکی بیرونی استفاده می کند.این جریان بار الکتریکی شامل، جریان الکتریکی بیرونی می شود که توسط دستگاه تامین شده است. در واقع، ژنراتور در اینجا کارکردی شبیه پمپ آب دارد، پمپی که تشدید جریان آب را موجب می شود اما آبی تولید نمی کند.

ژنراتور های امروزی بر اساس القای الکترومغناطیسی که توسط مایکل فارادی در سال 1821 کشف شد کار می کنند. فارادی کشف کرد که جریان بارهای الکتریکی که در بالا تشریح داده شد به واسطه حرکت یک رسانای الکتریکی قابلیت ایجاد دارد. مثل سیم در ژنراتور که در یک دامنه مغناطیسی از بارهای الکتریکی برخوردار است.

حرکت این سیم پیچی در ژنراتور یک تفاوت ولتاژ را بین دو سر سیم ایجاد می کند که خود این تفاوت، موجب جریان بارهای الکتریکی و درواقع همان جریان در موتور برق می شود. اما موتور برق دستگاهی است با قطعات مختلف و متنوع پرشمار. کافی است یک قطعه کوچک در این دستگاه، از نظر کیفی پائین باشد تا عملکرد کل دستگاه را دچار اختلال کند.

شرکت زرآب با نیم قرن تجربه در زمینه تولید و عرضه ژنراتورهای برق، تامین کننده اصلی بسیاری از شرکت ها و کارخانه های بزرگ در سرتاسر ایران است که در صورت نیاز به خرید ژنراتور می توانید از مشاوره های رایگان این شرکت و تجربه بالای کارشناسان آن بهره مند شوید.

اجزای اصلی ژنراتور

http://file.tesmino.ir/reportage/35484572/image_e039e8d9dd29ed7585880016bd5e19d40bb64107.png

1.موتور

همان طور که گفتیم کار اصلی موتور ژنراتور در حقیقت ایجاد کنشی مکانیکی است. این مهم توسط موتور دستگاه انجام می شود. توجه داشته باشید که اندازه موتور ژنراتور با قدرت مکانیکی حاصل از آن رابطه مستقیم دارد. در تحلیل اندازه مورد نیاز موتور برای ژنراتور، عوامل مختلفی را باید در نظر بگیرید.تولید کننده موتور باید به خوبی در مورد میزان عملیات مورد نیاز(مثلا میزان برق تولیدی) و زمان بندی استفاده از آن در محل مورد نصب توجیه باشد. در غیر این صورت ممکن است شما ژنراتوری را نصب کنید که از توان پوشش فعالیت های شما برخوردار نباشد.

1.1. سوخت موتور : به طور عمده سوخت ژنراتورها، گازوئیل یا بنزین است اما برخی از ژنراتورها از پروپان یا گاز طبیعی هم استفاده می کنند. معمولا موتور های کوچک از گازوئیل استفاده می کنند و موتور های صنعتی بزرگ از پروپان یا گاز طبیعی بهره می برند.برخی از موتورها نیز دوگانه هستند.

2.الترناتور

الترناتور بخشی از ژنراتور است که انرژی مکانیکی تولیدی دستگاه را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.الترناتور، شامل قطعات ثابت و متحرکی می باشد که در یک محفظه قرار داده می شود. اجزا با هم یک کنش نسبی را بین دامنه های مغناطیسی و الکتریکی ایجاد می کنند، که به نوبه خود موجب تولید برق می شود.

2.1 استاتور : بخش ثابت الترناتور ،استاتور است که شامل مجموعه ای از سیم های رسانای الکتریکی بر یک هسته فلزی می باشد.

2.2 چرخنده یا آرماتور : بخش متحرک که دامنه مغناطیسی چرخشی را بواسطه القا، مغناطیس دائمی و یا محرک جریان موجب می شود.

چرخنده یک دامنه مغناطیسی متحرک را پیرامون استاتور ایجاد می کند، که این کار تفاوت ولتاژ را بین سیم پیچی های استاتور موجب می شود.این وضعیت، جریان متناوب یا AC را ایجاد می کند.

در مورد الترناتور موتور ژنراتور باید این موارد را در نظر بگیرید، پوشش فلزی الترناتور به جای پوشش پلاستیکی،استفاده از بلبرینگ،و لزوم طراحی بدون جاروبک الترناتور. جاروبک داشتن الترناتور عمر مفید آن را کاهش می دهد. اشتباه در انتخاب قطعه کیفی مناسب در همین بخش کوچک می تواند عملکرد کل ژنراتور را دچار اختلال کند.شرکت زرآب با کارشناسان متبحر خود، با سابقه ای طولانی در این زمینه می تواند بهترین مشاوره ها را در مورد قطعات موتور ژنراتور به شما بدهد.

3.بخش سوخت رسان

معمولا مخزن سوخت ژنراتور ظرفیت پذیرش سوخت برای 6 تا 8 ساعت کارکرد را دارد. قسمت های معمولی سیستم سوخت شامل موارد زیر است:

.رابط لوله مخزن سوخت به موتور : رابط کار رساندن سوخت از مخزن به موتور را برعهده دارد.

2. رابط سر ریز از مخزن به لوله زهکش : اگر در موقع پر کردن مخزن، پیش از اندازه پر شود و اصطلاحا سر ریز شود، به واسطه لوله زهکش این سوخت سر ریز شده گرفته می شود.

.پمپ سوخت.

.جدا کننده آب و سوخت : این جدا کننده آب و مواد خارجی دیگر را از سوخت جدا می کند تا به این ترتیب از خوردگی و آلودگی سوخت و دستگاه جلوگیری کند.

5. انژکتور سوخت.

.تنظیم کننده ولتاژ : تنظیم کننده ولتاژ یک دستگاه الکتریکی است که ولتاژ تولیدی یک منبع قدرت را در چارچوب پذیرفته شده ای ثابت حفظ می کند و درواقع ولتاژ تولیدی باید در دامنه ای بماند که دستگاه قدرت تحمل آن را دارد.

5. سیستم های خنک کننده و اگزوز : ژنراتور به واسطه کارکرد بالا خیلی زود حرارت پیدا می کند و نیاز به سیستم خنک کننده و تهویه دارد.

برای خنک سازی معمولا از آب و گاهی نیز از هیدروژن در سیستم خنک کننده استفاده می شود. در موقع نصب بهتر است که فضایی باز برای ژنراتور در نظر گرفته شود، فضایی که اصطلاحا امکان تنفس ژنراتور برای آن فراهم باشد.

6. سیستم روغن کاری : همان طور که گفتیم ژنراتور دستگاهی مکانیکی است و به واسطه کارکرد مداوم اجزا، نیاز به روغن کاری متناوب و دوره ای دارد. معمولا بعد از 8 ساعت کارکرد دستگاه باید سطح روغن دستگاه بررسی شود.

7. باتری ژنراتور : شاید این سوال برای شما پیش بیاید که یک موتورژنراتور چه نیازی به باتری دارد. درواقع باتری ژنراتور کار استارت دستگاه و آغاز به کار آن را انجام می دهد. اگر در روشن شدن ژنراتور با مشکل مواجه هستید احتمالا مشکل اصلی به باتری ژنراتور آن مربوط است.

8. پنل دیزل ژنراتور.

نوع کارکرد ژنراتور

http://file.tesmino.ir/reportage/35484572/image_3c8b9f00a012a5de6411026a743adf2c6499d2ce.png

یک موتورژنراتور بر اساس القا الکترومغناطیسی کار می کند. یک کویل رسانا که عبارت است از یک کویل مسی بر روی هسته ای فلزی به طور سریع و بین قطب های مغناطیسی می چرخشد. این کویل رسانا و هسته به عنوان آرماتور شناخته می شود.

آرماتور به میله ای وصل است که آن میله انرژی حرکتی اخذ شده از موتور را به آرماتور برای چرخش منتقل می کند.

همان طور که حتما متوجه شده اید این انرژی مکانیکی مورد نیاز برای چرخش بر یک ژنراتور به واسطه بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و یا در نمونه های مدرن تر توسط انرژی های تجدید شونده تامین می شود.

در هر حال با چرخش کویل، دامنه مغناطیسی بین قطب های مغناطیسی دچار گسست می شود. دامنه مغناطیسی با الکترون های موجود در رسانا تداخل ایجاد می کند و یک جریان الکتریکی را درون آن باعث می شود.

نتیجه گیری

در مطالب بالا با بخش های مختلف موتور ژنراتور و نوع کارکرد آن آشنا و متوجه شدید که ژنراتور بخش های مختلف و قطعات متعددی را شامل می شود که عدم توجه به یکی از این قطعات در موقع خرید می تواند در آینده برای شما مشکلات زیادی را به بار بیاورد.

پیش از خرید، بهتر است از مشاوره های شرکت زرآب بهره مند شوید. این شرکت با تجربه چندین ساله خود، می تواند شما را در خرید یک ژنراتور مناسب،  با توجه به نیاز و تامین قطعات مناسب آن و انواع دیزل ژنراتور کامینز ، ولوو، مکالته،  استامفورد و ... یاری کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین