طرح جدید بیمه بیکاری/ تمدید مهلت ثبت نام و پرداخت وام کرونا

اقتصادی،   4000320087

مهلت ثبت نام و پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تا پایان شهریورماه تمدید شده و وزارت کار طرح جدیدی را برای پرداخت بیمه بیکاری ارائه کرده است که به محض تصویب اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، به دنبال گسترش ویروس کرونا و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از مشاغل و کسب و کارها، مقرر شد بیمه بیکاری سه ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ به افراد بیکار شده و کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود؛ بر این اساس به منظور حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافت.

وزارت کار با راه اندازی سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری از کسانی که در مدت سه ماهه دچار بیکاری و توقف فعالیت شده بودند درخواست کرد که به سامانه ای با آدرس
bimebikari.mcls.gov.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

بر اساس اعلام معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، سال گذشته ستاد ملی کرونا مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای مقرری بیمه بیکاری در نظر گرفته بود که پرداخت شد و در سال جدید نیز وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی طرح جدیدی را برای پرداخت بیمه بیکاری ارائه کرده که در صورت تصویب اعلام خواهد شد.

مطابق آمارهای سال گذشته، مقرری ایام بیکاری کرونا در ماه‌های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۸۲ هزار نفر با مساعدت دولت پرداخت شد و حدود ۹۰ هزار نفر موفق به دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا نشده و  منتظر واریز مقرری بودند که در آخرین روزهای پایانی سال گذشته، توانستند این مبلغ را دریافت کنند.

وزارت کار آن زمان اعلام کرد چنانچه احدی از مشمولان هنوز موفق به دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا نشده می تواند با شماره ۲۵۰۰ تماس گرفته و این موضوع را اعلام و پیگیری کند.

در راستای حمایت از صاحبان مشاغل و کسب و کارها در سال جاری، کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا، بسته جامع حمایت های اقتصادی مالی، بانکی و بیمه‌ای را در رابطه با مقررات در سال ۱۴۰۰ طراحی کرده است.

 آنطور که معاون اقتصادی رئیس جمهوری می گوید: با توجه به تبعات اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا در کشور که باعث شد از مشاغل و کسب و کارها دچار آسیب شوند، در کارگروه اقتصادی برای حمایت از کسب و کارهای آسیب از کرونا تصمیماتی اتخاذ و سال گذشته جمعا ۷۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به صورت مستقیم و در قالب تسهیلات به خانوارها پرداخت شد.
نهاوندیان با بیان اینکه در یک سال گذشته، عملکرد تصمیمات حمایتی کرونا در حوزه‌های مختلف، متفاوت بوده است، افزود: براساس ارزیابی که در دو ماه گذشته از میزان تحقق برنامه‌های اجرایی داشتیم، کارگروه اقتصادی کرونا یک بسته جامع حمایت‌های اقتصادی کرونا را برای ۱۴۰۰ تصویب کرد.

وی از پرداخت بدهی مالیاتی کسب و کارها تا پایان شهریور ماه بدون محاسبه جریمه دیرکرد خبر داد و گفت: کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تا پایان شهریوماه فرصت دارند بدهی مالیاتی خود را بدون محاسبه جریمه دیرکرد پرداخت کنند و همه عملیات اجرایی مالیاتی تا پایان دوره مذکور متوقف می‌شود تا بنگاه‌ها متضرر نشوند.

به گفته معاون اقتصادی رئیس جمهوری،سازمان امور مالیاتی اجازه دارد جرایم مالیاتی ۱۴ رسته بنگاه‌های اقتصادی متضرر از همه گیری کرونا را مورد بخشیدگی قرار دهد.

وی از تمدید مهلت زمانی ثبت نام و پرداخت تسهیلات کرونایی کسب و کارها تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ خبر داده و توصیه کرده همه کسب وکارها در رسته‌های ۱۴ گانه به بانک‌ها مراجعه کنند و بانک‌ها نیز تا پایان آبان ماه موظفند تسهیلات را بپردازند.

در حال حاضر در چهار رسته گردشگری، فرهنگ و هنر، ورزش و جوانان و حمل و نقل ریلی و هوایی مهلت‌ ثبت نام و پرداخت تسهیلات تمدید شده و مهدکودک‌ها، تالارها، پارک‌های آبی و شهربازی‌ها به فهرست کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اضافه شدند و می‌توانند از امهال‌ها و تسهیلات کرونا بهره‌مند شوند. 

به گزارش ایسنا، در بحث پرداخت وام حمایتی کرونا یکی از مشکلات این بود که برخی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در این دوران درآمدی نداشتند و تسهیلات دریافت کردند و هم اکنون موعد اقساط آنها رسیده است لذا کارگروه اقتصادی برای بازپرداخت اقساط امهال چهارماهه در نظر گرفت و بر این اساس بازپرداخت چهار قسط نخست تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰ به پایان دوره انتقال یافت تا چهار قسط پس از آخرین قسط پرداخت شود. 

همچنین بر اساس تصویب کارگروه اقتصادی، آن دسته از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که درآمدی نداشتند و چک‌های آنها وصول نشده تا پایان تیرماه سال جاری مهلت دارند چک‌های برگشتی خود را وصول کنند و در این مدت، محدودیت‌های خدمات بانکی برای چک‌ها متوقف می‌شود. برای مشاغل آسیب دیده از کرونا چنانچه کارفرمایان نتوانستند حق بیمه اردیبهشت و خردادماه را پرداخت کنند دو ماه امهال در نظر گرفته شده است.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آب، برق و گاز اجازه قطع خدمات خود برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که موفق به پرداخت قبوض نشدند را ندارند. 
مجوز فعالیت‌ها تا پایان خردادماه و احکام فعالیت اتحادیه‌ها و اتاق‌ها نیز تا پایان شهریور ماه تمدید شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین