چرا کشورهای غربی از داعش در آفریقا حمایت می‌کنند؟

گروه جهان الف،   4000319140 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از شکست داعش در منطقه خاورمیانه، کشورهای غربی حساب ویژه‌ای روی فعالیت‌های این گروه تروریستی-تکفیری در آفریقا باز کرده اند.

چرا کشورهای غربی از داعش در آفریقا حمایت می‌کنند؟

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین،  کشورهای غربی با وجود همه تحرکاتی که در کشورهای آفریقایی انجام داده‌اند  و کارشکنی در امور داخلی این کشورها  هنوز مطمئن نیستند که بتوانند  استعمارگری و غارت ثروت این منطقه را با این روشها ادامه دهند؛ ثروت‌هایی همچون ذخایر عظیم نفت و گاز و مواد معدنی و منابع طبیعی.  قدرت‌های استعمارگر که با شعار حمایت از کشور‌هایی آفریقایی برای جبران عقب ماندگی شعار گسترش تمدن را در این قاره سردادند و کشور‌های آن را تحت کنترل خود در آوردند تنها در راستای منافع خود عمل کردند. اکنون نیز با وجود اینکه استعمارگران از این کشور‌ها رفته‌اند بازهم از نفوذ خود استفاده می‌کنند. این کشور‌ها با دامن زدن به فتنه و اختلاف در این کشور‌ها از این مسائل در راستای منافع خود استفاده می‌کنند. حضور گروه‌های تروریستی در آفریقا بهانه‌ای برای قدرت‌های غربی برای حضور دوباره در این کشور‌ها است. این موضوع در دخالت نظامی فرانسه در مالی و دخالت نظامی آمریکا در سومالی دیده شد. این موضوع تردید‌ها را درباره ارتباط کشور‌های غربی با گروه‌های تروریستی افزایش داده است.

المیادین افزود، بنابراین در این شرایط مهمترین گام جهت ادامه تسلط بر آفریقا برای کشورهای غربی مداخله نظامی در این منطقه با هدف از بین بردن جنبش‌های آزادی ملی و ترور رهبران این جنبش‌هاست. کشورهای غربی از جمله فرانسه و انگلیس با غرق کردن کشورهای آفریقایی در بدهی ها  و انجام سرمایه گذاری های غربی در این مناطق  منجر به ایجاد جنگ های فرسایشی با هدف تغییر قدرت در این کشورها و کودتاهای نظامی پی‌درپی در آنها شده‌اند که توسط سرویس‌های اطلاعاتی غرب حمایت می شوند. از طرف دیگر غربی‌ها  برای تسلط بر منابع ثروت آفریقا و محافظت از منافع خود در کشورهای این منطقه به خود آنها اطمینان نکردند و مسئولیت این کار را  به شرکتهای تجاری جهانی که مهمترین آنها شرکت «دانکورب» آمریکا و «انتل اینترنشنال اسکوروتی» رژیم صهیونیستی  هستند سپرده اند.

 القاعده با ماموریت‌های ویژه در آفریقا

پایگاه خبری المیادین در ادامه تصریح کرد، تخریب کشورهای آفریقایی و غارت ثروت آنها و برانگیختن خشم ملت‌های این منطقه ضد استعمارگری به ویژه در جوامع  سطح پایین تر برای غربی ها کافی نبود و پس از مدتی گروه تروریستی القاعده که دست در دست عربستان و آمریکا به جنایت در افغانستان مشغول بود شروع به نفوذ در جوامع آفریقایی و کشتار در این کشورها کرد. همانطور که شواهد نشان می‌دهد آژانس‌های سعودی و غربی گروه تروریستی القاعده را تاسیس کرده و آن را با 10 گروه وهابی در غرب آفریقا از جمله «أنصار الدين»، «المرابطون»، «إمارة الصحراء» وجبهة «تحرير ماسينا»، و «نصرة الإسلام» در  منطقه ساحل و صحرا متحد کردند.

بر اساس این گزارش، گروه های القاعده از دروازه غربی آفریقا یعنی مالی به سمت نیجریه در حال گسترش هستند؛ جایی که فردی به نام «محمد یوسف» بزرگترین گروه تروریستی  این منطقه را با نام «بوکوحرام» تاسیس کرد که هدف آن کشتار و از بین بردن کشورهای ثروتمند آفریقایی بود.  بعد از کشته شدن محمد یوسف سرکرده بوکوحرام در سال 2009 «ابوبکر شیکاو» سرکردگی این گروه تروریستی را در نیجریه به عهده گرفته و بوکوحرام به همان روش تکفیری های القاعده به گسترش در مرزهای مشترک میان کشورهای آفریقایی  ادامه داد.  اما این گروه تروریستی طی سال‌های اخیر 3 بار منشعب شد و و عناصر موجود در آن از گروه‌های ایدئولوژیک القاعده خارج شدند . اخیرا نیز با کشته شدن ابوبکر شیکاو در یک حادثه انفجار راه برای نفوذ بیشتر داعش به آفریقا هموار شد.

عوامل افزایش نفوذ داعش در آفریقا

طبق این گزارش،  پس از شکست داعش در منطقه خاورمیانه طبیعتاَ این گروه تروریستی به دنبال سرزمین‌هایی است که نیرو‌های داخلی و خارجی امکان چندانی برای کنترل آن‌ها نداشته باشند. از این منظر همچنان که پیش بینی می‌شد قاره آفریقا بستر مناسبی برای احیای این گروه تروریستی بود. در همین راستا توجه این گروه تروریستی به کشور‌های آفریقایی جلب شد. با متمایل شدن برخی گروه‌های تروریستی در آفریقا و گرایش آن‌ها به هم‌پیمانی با داعش، حوزه فعالیت این گروه در آفریقا گسترده‌تر شده و دست آن‌ها در انجام عملیات تروریستی و جذب نیرو باز شده است. در کنار سایر گروه های تروریستی داعش نیز هرگز از چشم انداز کشورهای غربی برای نفوذ در آفریقا دور نماند؛  همان طور که از این گروه تکفیری- تروریستی در عراق و سوریه و لبنان برای تحقق اهداف خود استفاده کردند.

در پایان این گزارش آمده است، در حال حاضر گروه تروریستی داعش از منطقه ساحل و صحرا در حال گسترش به سمت غرب آفریقا است و قصد دارد از طریق تانزانیا و آفریقای جنوبی به موزامبیک نفوذ کند.  اما کشورهای غربی بعد از خروج نیروهای فرانسه و سایر نیروهای غربی از منطقه ساحل و صحرا  تمایل دارند که تروریست های داعش  در این منطقه بمانند و تحت نظارت سرویس‌های اطلاعاتی غرب  به کشتار و نابودی این مناطق آفریقایی ادامه دهند. در این شرایط احتمال درگیری میان تروریست های داعش با گروهک های القاعده در آفریقا و تشدید آن در مناطق مرزی میان مالی و نیجریه و نیجر و بورکینافاسو و کامرون و ساحل عاج  که مردم آن زیر خط فقر هستند وجود دارد  و این تقابل ممکن است طی ماه‌های آینده شدیدتر شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۲۸۶۶۱۰۰:۲۴:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۲۰
هدف امریکا و غرب از تاسیس داعش تجزیه ایران و سوریه و عراق و یمن بود حالا با شکست داعش در منطقه آنها از تروریست ها در افریقا حمایت می کنند تا بتوانند منابع مدنی و ذخائرزمینی افریقا را غارت و چپاول کنند.
ناشناس۲۰۲۸۸۱۹۰۱:۱۰:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۲۰
به خاطر منافع خود
ناشناس۲۰۲۹۱۱۹۰۴:۰۶:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۲۰
کلأ کشورهای غربی در تمام بی ثباتیهای قاره های جهان بغیر از اروپا عامل هستند. از آب گل آلود میشود بهتر ماهی گرفت. یا جنگ بینداز و سلاح بفروش و بعدش نیروهای نظامیت را ببر آنجا و بگو صلح بدونه غربی هانمیشه ما هستیم که حافظ شماها هستیم. شماها بدون ما یکدیگر را میخورید.
ناشناس۲۰۲۹۲۵۲۰۵:۵۳:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۲۰
مگه داعش هنوز توی کره خاکی هست ؟
ناشناس۲۰۲۹۴۸۴۰۸:۰۴:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۲۰
چ ایرادی داره مگه ؟ .. مهم اینه که جفتشون تروریستن
ناشناس۲۰۲۹۶۴۶۰۸:۴۸:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۲۰
داعش از القائده بدتر القائده از داعش بدتر طالبان از هر دوی اینا بدتر و تروریست تر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین