قانون کپی رایت در انتخابات ریاست جمهوری هم رعایت نمی‌شود؟

فرهنگی،   4000316094

قانون رعایت حق کپی رایت آثار فرهنگی و هنری، مساله‌ای است که برای بسیاری از افراد در ایران شوخی به حساب می‌آید؛ در حالیکه در دنیا اگر از این قانون تخطی شود، حتما جرایم سنگینی به همراه خواهد داشت اما رعایت نکردن این قانون در ایران تا حدی پیش رفته است که نامزدهای ریاست جمهوری که اتفاقا قرار است در یکی از بالاترین سمت‌های کشور خدمت کنند، گویی با آن آشنا نیستند!

به گزارش ایسنا، مدت کوتاهی است که برنامه‌های مناظراتی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در تلویزیون آغاز شده است. پیش‌تر در یکی از قسمت‌های این برنامه بخشی از اثر «ایران من» از همایون شجریان و سهراب پورناظری پخش شد؛ قطعه‌ای که شجریان و ناظری قبلا اعلام کرده بودند صدا و سیما حق پخش و هرگونه استفاده تبلیغی از این ترانه را ندارد.

به همین جهت پوریا سوری ـ شاعر و ترانه سرا ـ با انتشار توییتی نسبت به استفاده از این اثر در برنامه مناظراتی نامزدهای ریاست جمهوری واکنش نشان داد و نوشت: «امشب برخلاف اعلام نظر صریح همایون شجریان و سهراب پورناظری مبنی بر اینکه صداو سیما حق پخش و هر گونه استفاده تبلیغی از ترانه «ایران من» را ندارد، بخشی از این ترانه (نه همه آن با همه مفاهیمش) در مناظره انتخابات ۱۴۰۰ پخش شد. من هم به عنوان شاعر نسبت به پخش این قطعه معترض هستم.»

البته شجریان و پورناظری هنوز نسبت به این اقدام واکنشی نشان نداده‌اند.

استفاده از اثر معتمدی وقتی در ایران نیست

البته این استفاده غیرقانونی از آثار هنرمندان موسیقی در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری تنها به اثر «ایران من» ختم نمی‌شود؛ زیرا چندی پیش هم مستندی تبلیغاتی درباره رئیسی (نامزد ریاست جمهوری) پخش شد که در انتهای آن از اثر «جان ایران» کاری از محمد معتمدی استفاده شده بود. اقدامی که تهیه کننده اثر درباره آن اعلام کرده بود  که از هیچکدام از عوامل این قطعه برای استفاده از آن، اجازه‌ای گرفته نشده است.

محمد معتمدی هنوز نسبت به این اتفاق واکنشی نشان نداده و باتوجه به پستی که امروز در حساب رسمی خود در اینستاگرام منتشر کرد، به نظر می‌رسد به همراه کوئینتت بادی «کلفکس» مشغول تهیه و ضبط پروژه‌ای جدید در آمستردام هلند است.

موسیقی فیلم یک کاندیدا که دردسرساز شد

چندی پیش هم فیلمی تبلیغاتی از یک نامزد انتخاباتی پخش شد که در آن از موسیقی سریال «شوق پرواز» استفاده شد که گویا پیش تر اجازه‌ای از سمت صاحبان اثر کسب نشده بود.

به همین جهت محمدرضا علیقلی در واکنش به این اقدام به ایسنا گفت: « در کمال ناباوری دیدم در پخش فیلم تبلیغاتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از تلویزیون، در سکانس های پایانی فیلم، بدون رعایت حقوق معنوی صاحب اثر و کسب اجازه از من، از موسیقی سریال «شوق پرواز» استفاده شده است. تاکید می کنم بدون رعایت حقوق معنوی، چون رعایت حقوق مادی که در این شرایط یک شوخی است. نمی دانم سیاستمدارانی که قرار است، مدیریت کنند و با درستی و راستی، کارشان را پیش ببرند، چرا باید حقوق یک هنرمند و حق‌الناس را نادیده بگیرند؟!»

محمدرضا علیقلی اظهار امیدواری کرد که «آقای قاضی‌زاده هاشمی نامزد ریاست جمهوری از این موضوع بی‌اطلاع باشد و سازنده فیلم، این رفتار غیرحرفه‌ای را انجام داده باشد، چون برای نامزد ریاست جمهوری که باید صادقانه رفتار کند تا اعتماد مردم را جلب کند، اتفاق خوبی نیست.»

استفاده از آثار هنرمندان بدون اجازه آنها، آن هم در شرایطی که نامزدهای ریاست جمهوری، کمترین مسئله‌ای که به آن می‌پردازند فرهنگ و هنر است، جای سوال دارد؟! چراکه اگر قرار باشد این افراد به عنوان رئیس جمهور سر و سامانی به وضعیت مثلا موسیقی کشور بدهند، یکی از نکات اساسی که باید به آن رسیدگی کنند بحث رعایت کپی رایت آثار فرهنگی و هنری است.

البته  حواشی سو استفاده از هنرمندان موسیقی تنها به اینجا ختم نمی‌شود؛ زیرا چندی پیش شایعاتی مبنی بر پیشنهاد چند نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به خوانندگان چهره و شناخته‌شده مطرح شد که در این شایعات اسامی خواننده‌های معروفی مانند محسن چاووشی، سالار عقیلی و مصطفی راغب به چشم می‌خورد که هر سه این همکاری را تکذیب کردند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین