شهردار تهران: به دنبال توسعه محیط انسانی در پایتخت هستیم

اجتماعی،   4000311050

شهردار تهران گفت: هدف شهرداری پایتخت از توسعه دوچرخه سواری افزایش سهم محیط انسانی در تهران است.

شهردار تهران: به دنبال توسعه محیط انسانی در پایتخت هستیم

به گزارش ایرنا و به نقل از گزارش روز سه شنبه شهرداری تهران، پیروز حناچی در نشست تشریح برنامه های توسعه دوچرخه سواری در سال ۱۴۰۰، افزود: باز پس گیری فضای شهری از سیطره خودرو،  تقسیم این فضا بین خودرو و انسان و بیشتر کردن سهم محیط انسانی هدف ماست و باید با هوشمندی مسیر درست را انتخاب کنیم.

وی با تبریک روز جهانی دوچرخه سواری یادآورشد: در گذشته روزگاری را شاهد بودیم  که در بسیاری از شهرها وسیله غالب دوچرخه بود و به عنوان یک وسیله کار در شهر تردد می کرد و حتی دوچرخه های موتور دار برای کسانی که در طول روز مسیر زیادی را می پیمودند، وجود داشت.  

حناچی اظهارداشت: کیفیت اتفاقی نیست و نتیجه هدف گذاری، برنامه ریزی، اختصاص بودجه،  کنترل پروژه و گرفتن محصول نهایی است.

شهردار تهران دوچرخه را وسیله مبارزه بین محیط انسانی و ماشینی دانست و گفت: با توسعه زندگی ماشینی، توسعه دوچرخه سواری، تغییر نگاه زندگی در شهر را نیز تعقیب می کند؛  کم تحرکی و تبعات ناشی از آن به ویژه در بخش بانوان به دلیل  مهیا نبودن شرایط استفاده از دوچرخه برای آنان، مشکلی است که زندگی ماشینی به‌وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: ترویج دوچرخه سواری برای فراغت یا دوچرخه سواری های عمومی در مناسبت های خاص و روزهای تعطیل در بسیاری از کشورهای دنیا برقرار است و باید شهرداران مناطق برنامه ریزی هایی در این موضوع انجام دهند.

حناچی با بیان اینکه در شهر آمستردام ۴۰ درصد سهم سفرها مربوط به دوچرخه است، ادامه داد: در تهران اما باید مسیر و اهداف خودمان را تعقیب کنیم و  هدف در درجه اول سلامت شهروندان است و همچنین کنترل آلاینده ها و نهادینه کردن استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله کار و کاهش ترافیک نیز یا استفاده از دوچرخه امکان پذیر می شود.

شهردار تهران اضافه کرد: باز پس گیری فضای شهر از سیطره خودرو و تقسیم این فضا بین خودرو و انسان و بیشتر کردن سهم محیط انسانی هدف ماست و باید با هوشمندی مسیر درست را انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه پیوستگی مسیرها در مناطق مختلف در این زمینه مهم است، خطاب به شهرداران مناطق اعلام کرد: به تازگی دیده‌شده که برخی از کاندیداهای انتخابات، شعار تهران شهری برای زندگی را انتخاب کرده اند که البته شعار خوبی است ولی باید شعار کاملی  را انتخاب کنیم که مساله کیفیت زندگی هم در آن باشد ولی شعار ما شعاری  است که روح عدالت در آن وجود دارد.

حناچی بیان کرد: از دیگر ابعاد دوچرخه کاهش فاصله بین مسئولان و مردم بدون تکلف است،  البته سفرای اروپایی از این مساله  استقبال کردند اما مسئولان ما استقبال کمی داشتند.  
او ادامه داد: دوچرخه سواری می تواند برند شهرداری باشد و باید از این فرصت حداکثر استفاده را برای تبدیل آن به حرکتی اجتماعی و  پیوستن گروههای اجتماعی به این حرکت داشته باشیم.
حناچی اضافه کرد: دوچرخه باید راحت در اختیار مردم قرار بگیرد و  باید بازار تولید داخلی برای این موضوع به‌وجود بیاوریم و از سازندگان حمایت کنیم. باید شرایط را فراهم کنیم که خانواده ها از دوچرخه  با قیمت مناسب و ارزان استفاده کنند.
شهردار تهران با بیان اینکه برای استفاده از دوچرخه به سفرهایی پیوسته نیاز داریم، گفت: در کنار هر ایستگاه مترو پارکینگ دوچرخه نیاز داریم و باید این کار انجام شود. ۵ کیلومتر سفر با دوچرخه برای یک شهروند کافی است و این نیاز به پیوستگی آن با حمل و نقل عمومی دارد.  
او در پایان تاکید کرد: دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه تا قبل از کرونا شاید به عنوان حرکت نیمه فانتزی بود اکنون اما این حرکت به عنوان راهی برای رعایت فاصله اجتماعی در جهان توصیه می شود.

امسال ۵۰ هزار دوچرخه به تهران اضافه می شود

مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در این نشست گفت: پیرو دستور شهردار تهران،  سازمان حمل و نقل براساس تفاهم نامه ای که با ۲ بانک منعقد کرده، تسهیلاتی را برای خرید دوچرخه برای کارمندان شهرداری در نظر گرفته و چشم انداز ما این است که تا پایان امسال ۵۰ هزار دوچرخه سوار را به شهر تهران اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم موضوع دوچرخه سواری با تصویب در شورای شهر به صورت دائمی در شهر تهران نهادینه شود، افزود: تا سال ۹۹ بیش از ۲۵۳ کیلومتر مسیر دوچرخه در تهران احداث شده است.

هاشمی یادآورشد: همچنین سفر ترکیبی با دوچرخه و اتوبوس را در دستور کار داریم که این مساله در مترو نیز انجام شد،  علاوه بر این اسکوتر و روش های دیگر حمل و نقلی را دنبال می کنیم،  توسعه استفاده از موتور سیکلت برقی نیز در دستور کار قرار گرفت چون می تواند مسیرش با دوچرخه یکی باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ادامه داد: در سال ۹۹ بیشترین توسعه مسیر دوچرخه در تهران صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم این مسیر استمرار پیدا کند. در معاونت حمل و نقل ساختاری به عنوان حمل و نقل پاک و دوچرخه را طراحی کردیم که در اولین فرصت در شورای اداری تصویب می شود.  

وی خاطرنشان کرد: پیرو دستور شهردار تهران،  سازمان حمل و نقل با تفاهم نامه ای که با دو بانک منعقد شد، تسهیلاتی را برای خرید دوچرخه برای کارمندان شهرداری در نظر گرفته است.

هاشمی اضافه کرد: بر این اساس کارکنان علاقمند دوچرخه برقی تا ۲۰ میلیون تومان و دوچرخه های معمولی تا ۱۰ میلیون تسهیلات دریافت می کنند. چشم انداز ما این است که تا پایان امسال ۵۰ هزار دوچرخه سوار را به شهر تهران اضافه کنیم.

 
 
  
  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  9. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  10. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  15. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  16. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  17. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  18. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  19. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  20. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  21. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  22. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  23. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  24. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  25. سخت، اما گذرا...

آخرین عناوین