مصوبه جنجالی شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری

سیاسی،   4000219112 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مصوبه شورای نگهبان درباره وضع شرایطی برای ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده و موافقان و مخالفان به قوانین و دلایل مختلفی استناد می‌کنند. بااین‌وجود فعلاً موضع‌گیری قطعی دولت درباره این مصوبه اعلام‌نشده است.

 مصوبه جنجالی شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش الف، هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان روز چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 خبر از تصویب مصوبه‌ای برای تعیین شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

بر اساس این مصوبه شرایطی برای داوطلبان انتخابات تعیین‌شده که ازجمله می‌توان به این موارد اشاره داشت: هر نامزدی می‌باید در بازه سنی 40 تا 75 سال باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشد، سابقه تصدی حداقل 4 ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به‌طور کامل مصادیق آن ازجمله برای وزرا ذکرشده را داشته باشد، وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند، تمام نامزدها باید گواهی عدم سوءپیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند و ...

در ابتدای مصوبه که در تاریخ 11 اردیبهشت 1400 جهت اجرا به وزارت کشور ابلاغ‌شده آمده است: «در اجرای جزء «5» بند «10» سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» که «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است و با عنایت به بند 9 اصل 110 و اصل 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعاریف، معیارها و شرایط مذکور در تاریخ 20/10/1396 در جلسه شورای نگهبان به تصویب رسید و در جلسه مورخ 8/2/1400 این شورا مورد اصلاح قرار گرفت».

بررسی ساختار و مواد مصوبه بیانگر آن است که شبیه طرحی است که در ماه‌های گذشته در دستور مجلس قرار داشته اما به دلیل مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام نرسید.

مطابق اصل 115 قانون اساسی، همه رجال مذهبی و سیاسی که «ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور» می‌باشند حق ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری را دارند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به ابلاغیه اخیر شورای نگهبان و اجرای آن از سوی وزارت کشور گفت: شورای نگهبان پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات موظف شده رجال سیاسی را تعریف و تفسیر کند و شرایطش را بگوید. این مسئولیت کاملاً بر عهده شورای نگهبان است که شورای نگهبان هم این کار را انجام داد و به وزارت کشور ابلاغ کرد.

رحمانی فضلی گفت: در این زمینه موضوع اول نحوه ابلاغ است که باید از طریق رئیس‌جمهوری باشد و دوم اینکه تفسیر حقوقی توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری به ما اعلام شود.

در مقابل موضع‌گیری وزارت کشور اما خود شورای نگهبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حامیان جدی مصوبه می‌باشند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شورای نگهبان بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و اختیاراتی که بر طبق قانون اساسی داشته، عمل کرده و شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را تعیین و اعلام کرده است.

در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه، بیانیه 203 نفر از نمایندگان مجلس خطاب به اعضای شورای نگهبان قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «اعضای محترم شورای نگهبان احتراماً همان‌طور که مستحضرید اصلاح نظام انتخاباتی یکی از دغدغه‌های جدی نمایندگان مجلس یازدهم بوده و از ابتدا در دستور کار مجلس یازدهم قرار داشته است. اکنون نیز خداوند را شاکریم که شورای نگهبان در راستای همان تلاش‌های مجلس شورای اسلامی گام نهایی را استوار برداشت و حسن ختامی شایسته را رقم زد».

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

درباره مصوبه جدید شورای نگهبان و ابلاغ آن به وزارت کشور، صف موافقان و مخالفان شکل‌گرفته است. درحالی‌که موافقان عنوان می‌کنند مطابق سیاست‌های کلی انتخابات، شورای نگهبان حق داشته چنین کاری انجام دهد اما منتقدان عنوان می‌کنند تصویب و ابلاغ شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای اجرا به وزارت کشور خلاف قانون است؛ زیرا شورای نگهبان قانون‌گذار نیست و قانون‌گذاری و ابلاغ قوانین مصوب، وظیفه نهاد قانون‌گذاری کشور است.

نعمت احمدی، کارشناس مسائل حقوقی روز پنج‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با آفتاب یزد با طرح این سؤال که چرا در این زمان که ۸ روز به شروع نام‌نویسی مانده چنین قانونی مطرح می‌شود عنوان می‌کند: در فقره‌ی اخیر که شورای نگهبان به وزارت کشور ابلاغ کرده چه است؟ اگر قانون است که مجلس باید بنویسد اگر تفسیر است که باید ابهامی در قانون اساسی باشد اگر قانون عادی هم نیاز به تفسیر داشته باشد مفسر آن برابر اصل 73 قانون مجلس شورای اسلامی است. نمی‌دانم شورای نگهبان با کدام حدود اختیارات دست به این شفاف‌سازی زده و آن را به وزارت کشور ابلاغ کرده است!

عباس عبدی، فعال سیاسی روز یکشنبه 19 اردیبهشت‌ماه در روزنامه اعتماد نوشت: متنی که از سوی شورای نگهبان ابلاغ شد، اتفاق نادری در تاریخ 42 سال پس از انقلاب بود. به نظرم خودشان نیز خوب می‌دانند که این متن واجد اعتبار حقوقی نیست و به‌هیچ‌وجه الزام‌آور برای وزارت کشور و هیچ مرجع دیگری نیست. در نتیجه برای توجیه آن به نکاتی اشاره کردند که چیزی جز ادعای فوق را ثابت نمی‌کند.

عبدی در ادامه می‌نویسد: اول اینکه جلوگیری از نامزد‌های تفننی ایرادی ندارد و باید پیش‌ازاین انجام می‌دادید، نه اینکه این‌همه تأخیر شود. ولی راه آن گذاشتن شرط‌های غیرقانونی نیست. راه معقول آن است که در بیشتر جوامع انجام می‌شود. آوردن تأییدیه مثلاً 500 نفر از وکلا، پزشکان، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، نمایندگان، وزرا و... است. کسی که می‌خواهد نامزد انتخابات شود باید بتواند حداقل امضای 500 نفر را با خود داشته باشد. کسی که این کار را نتواند انجام دهد، قطعاً قادر به حضور انتخاباتی هم نیست.

ابوالفضل درویشوند، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی در روزنامه صبح نو با دفاع از مصوبه شورای نگهبان نوشت: «بر اساس بند 5-10 سیاست‌های کلی انتخابات، تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است. شورا در این راستا در مقاطع گوناگون ازجمله در روزهای اخیر سعی در انجام این صلاحیت قانونی داشته است و مصوبه اخیر شورای نگهبان برای شفافیت بیشتر این معیارها قابل‌تقدیر و توجه است».

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تصویب چنین مصوبه‌ای را از وظایف شورای نگهبان می‌داند.

انصاری دراین‌باره به جماران گفت: شورای نگهبان در تعیین شرایط رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن رئیس‌جمهور مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات عمل کرده است. انصاری یادآوری کرد: وقتی سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث می‌شد، بندی در آنجا پیش‌بینی شد که ضوابط مربوط به تشخیص رجل سیاسی – مذهبی و مدیر و مدبر بودن رئیس‌جمهور باید توسط شورای نگهبان تعیین شود.

 این عضو مجمع تأکید کرد: نظر شخصی من این است که شورای نگهبان طبق سیاست‌های کلی انتخابات می‌توانست چارچوب‌های کلی‌تر را مشخص کند، ولی جزئیات و قوانینش را مجلس تصویب کند. ولی فعلاً ازنظر قانونی و حقوقی با توجه به اینکه در سیاست‌های کلی انتخابات این امر به عهده شورای نگهبان محول شده، بنابراین شورای نگهبان هم مبتنی بر این بند از سیاست‌های کلی عمل کرده است.

در مقابل علی‌اکبر گرجی، حقوقدان در گفت‌وگو با انتخاب و در واکنش به مصوبه جدید شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق قانون، شورای نگهبان چنین اختیاری را ندارد که به‌صورت مستقل برای انتخابات یا نامزد‌های آن شروطی تعریف کند. شورای نگهبان باید مقید به قانون اساسی و مسلمات و اصول آن باشد. چراکه اصل 115 قانون اساسی شرایط نامزد‌های انتخابات را به‌صورت مصرح ذکر کرده است.

روزنامه فرهیختگان اما از زاویه‌ای دیگر به مصوبه جدید شورای نگهبان نقد وارد کرده است. در بخشی از یادداشتی با عنوان «دور درجا» در روز 19 اردیبهشت‌ماه آمده است: «آیا شورای نگهبان به این مسئله واقف نبوده که این مصوبه بدوقت، چگونه می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را رقم بزند؟ حتی اگر از این تأثیر که قابل‌چشم‌پوشی نیست نیز چشم‌پوشی کنیم، حقیقتاً این سؤال را باید از اعضای محترم شورا پرسید که بر چه مبنایی در شرایط فعلی به چنین جمع‌بندی‌ای رسیده‌اند که این مصوبه را ابلاغ کنند؟ اساساً کدام بخش از انتخابات به این مصوبه نیاز داشت که اعضای شورای نگهبان آن را در دستور کار قرار دادند؟ اگر در روند بررسی صلاحیت‌ها، شورای نگهبان به‌سادگی این معیارها را اعمال می‌کرد، چه نیازی به رونمایی از این مصوبه در یک هفته مانده به آغاز ثبت‌نام کاندیداها وجود داشت؟ ابلاغ چنین مصوبه‌ای در شرایط زمانی فعلی، نه‌تنها آن را منطقی و عقلانی جلوه نمی‌دهد که به جایگاه و شأنیت شورای نگهبان نیز خدشه وارد می‌کند و آن را درگیر دعواهای حزبی و سیاسی خواهد کرد، همان‌طور که ادعاشده شورای نگهبان به دنبال محدود کردن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است.»

درنهایت باید گفت در شرایط کنونی مشخص نیست آیا وزارت کشور بر مبنای چنین مصوبه‌ای عمل خواهد کرد یا خیر. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که می‌باید شرایط برای برگزاری انتخابات پرشور در 28 خردادماه مهیا و فراهم شود احتمالاً جدال و اختلاف‌نظر بین جریانات سیاسی و نهادهای حاکمیتی درباره این ابلاغیه ادامه خواهد داشت و مشخص نیست چه زمانی هم پایان پذیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۶۱۸۸۲۱۳:۰۴:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
خلاف قانون اساسی و خارج از حدود اختیارات شورای نگهبان مندرج در قانون اساسی است
ناشناس۱۹۶۱۹۸۱۱۳:۴۳:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
نه کاملا درست هست و جلوی آبرو ریزی یک ملت ۸۰میلیونی توسط تعدادی لمپن را می گیرد...
فرناز۱۹۶۲۳۲۶۱۵:۵۳:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
بر طبق کدام اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان حق قانون گذاری دارد؟
ناشناس۱۹۶۱۹۹۹۱۳:۴۹:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
نظرسنجی ها نشان می دهد که انتخابات پیش رو یکی از کم رونق ترین ها خواهد بود.
ناشناس۱۹۶۲۰۰۳۱۳:۵۰:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
به نظر می رسد که کتاب قانون اساسی فقط به درد دکور و قرار دادن در کتابخانه مسئولان می خورد!
ناشناس۱۹۶۲۰۰۸۱۳:۵۲:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
در کجای دنیا اینقدر قوانین انتخابات دستخوش تغییر می شود؟ این امر حکایت از چه دارد؟!
ناشناس۱۹۶۲۱۱۴۱۴:۳۳:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۲۰
تاکنون در این مورد قانون درست و حسابی نداشتیم به همین دلیل افراد فاقد سابقه کار مدیریتی و اجرایی رئیس جمهور می شدند و برای کشور و مردم دردسر درست می کردند.
ناشناس۱۹۶۲۲۹۹۱۵:۳۹:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
اگر دوباره فردی همانند روحانی رای بیاورد باید فاتحه اقتصاد و مملکت را بخوانیم.
ناشناس۱۹۶۲۵۴۰۱۸:۱۹:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
اگر قانون مشکلی داره مجلس باید اصلاحش کنه ،
ناشناس۱۹۶۲۰۱۱۱۳:۵۳:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
انتخاب یک «مجری» این قدر دنگ و فنگ احتیاج ندارد.
ناشناس۱۹۶۲۰۹۶۱۴:۲۸:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۲۰
مجری نباید قانون را دور بزند.
ناشناس۱۹۶۲۶۷۳۱۹:۵۸:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
انشاءالله این باعث گرم شدن تنور انتخابات بشه
ناشناس۱۹۶۲۰۳۷۱۴:۰۳:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
انتخاب بین بد و بدتر معنی ندارد.
ناشناس۱۹۶۲۶۶۹۱۹:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۲۰
همش غلط هست چرا باید سقف سنی بذارند بر طبق کدوم بند قانون اساسی سقف سنی می گذارند و دیگه چرا باید حتما کارمند دولت باشه و اونم چند سال مدیر ارشد باشه این که کاملا سیاسی هست با همین بند کل مردم قیچی می کنند اگر طرف توی بخش خصوصی کار کرده باشه و اقتصاد دان باشه نمی تونن شرکت کنه این حق خوریه
ناشناس۱۹۶۲۷۲۵۲۰:۵۷:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
اين انتخابات هر چه بشود وهركه باشد قطعا پر شور نخواهد بود
ناشناس۱۹۶۱۹۱۷۱۳:۱۷:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
مثل استخدام طرف 15 سال درس خوانده دکتر هست تو شرایط استخدام میزنند با 5 سال سابقه خب بگو استخدام نداریم از یک جایی از 0 باید کسی شروع کند دیگه 5 سال رو از کجا بیاره... امیدوارم ایران عاقب بخیر بشه با شماها توش
ناشناس۱۹۶۲۱۰۵۱۴:۳۱:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
یعنی شما نمیدانی که ریاست قوه مجریه که به سرنوشت یک ملت مربوط است با استخدام یک کارمند ساده چقدر متفاوت است ؟!
ناشناس۱۹۶۲۴۲۳۱۷:۱۳:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
بعضی مواقع سوادو عملکرد یه کارمند عادی بهتر از برخی از مسئولان بلند پایه است
ناشناس۱۹۶۱۹۲۰۱۳:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۲۰
واضحه که وزارت کشور باید مجری قوانین باشه و نه تصمیم گیر.
ناشناس۱۹۶۱۹۳۱۱۳:۲۴:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
خلاف اندر خلاف است. شورای نگهبان نمی تواند قانون گذاری کند. نامه 200 نماینده در حمایت از این حرکت کاملا اشتباه بود
ناشناس۱۹۶۲۴۴۰۱۷:۲۰:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
مجمع تایید کرده که از اختیارات به آنها داده شده هست
ناشناس۱۹۶۲۶۱۳۱۹:۰۹:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
قانون گذاری نیست طبق بند 5 ماده 10
ناشناس۱۹۶۲۶۱۵۱۹:۰۹:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
مصوبه ی مجلس توسط مجمع رد شد چون این امر در حیطه‌ی قانون گذاری نبود. طبق بند 5 ماده 10 این قانون ابلاغی انتخابات ابن امر بر عهده‌ی شورای نگهبان است.
یوسف۱۹۶۱۹۳۵۱۳:۲۵:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
باید نگاه کنیم با این مصوبه چه افراد شاخصی حذف می شوند؟ تاج زاده، آذری جهرمی، مولاوردی واقعا اینها از فیلتر خود اصلاح طلبان هم بالا نمی آیند چه برسد به اینکه بخواهند رای قاطع مردم ایران را بدست بیاورند. این مصوبه فقط مستمسکی شده برای کینه توزی دیرینه علیه شورای نگهبان.
ناشناس۱۹۶۲۶۳۵۱۹:۲۲:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
خوابی عمو؟! قانونگذاری برخلاف وظایف ذاتی و اختیارات شورای نگهبان است. باید از مسیر مجلس تصویب میشد.
ناشناس۱۹۶۲۹۴۶۲۳:۳۲:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
و سید محمد خاتمی بعنوان هدف و اونها که تو گفتی و خودت هم میدونی بعنوان رد گم کنی
ناشناس۱۹۶۱۹۴۶۱۳:۲۹:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۲۰
چرا میگی جنجالی؟ قطعا خوبه چون هر کسی بدون توان و سابقه و دانش نمیتونه بیاد که وضعمون این بشه
عمران۱۹۶۲۰۹۵۱۴:۲۸:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
بله قطعا واسه تو خوبه که فکر مستقل نداری و لازمه یک نفر دیگر برات تعیین تکلیف کنه. اکثریت ملت به تشخیص خودشان میتوانند رای بدهند و پای نتیجه ی رایشان چه بد و چه خوب می ایستاد. انسان مختار و بالغ است
نه به هرچی تکرار۱۹۶۲۱۶۵۱۵:۰۲:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
دوست عزیز وضع موجود نتیجه فکر مستقل نیست نتیجه فکر تکراری است
ناشناس۱۹۶۲۵۲۲۱۸:۱۰:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
واقعا مردم پای رای شان میمانند؟ از نظر شما هر کی به نظام فحش بدهد مستقل و تواناست و هر کسی که به مبانی آن معتقد باشد ناتوان . بعد از هشت سال این سطح از دانش سیاسی و میدانی ناامید کننده است
محسن۱۹۶۲۶۷۶۲۰:۰۱:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۲۰
والا هبچ کدوم از کاندیدای نظامی دانش ندارن همه هم از دانشکده های نظامی مدرک گرفتن
پرهام۱۹۶۱۹۹۷۱۳:۴۹:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
حالا چه فرقی می کنه چه کسی قانون رو تصویب و ابلاغ کنه. از قانون های قبلی که مجلس تصویب کرده چه خیری نصیب ملت شد که از این بخواد بشه
ناشناس۱۹۶۲۰۰۶۱۳:۵۱:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
راه حل اینکه افراد متفرقه برای مسخره بازی کاندید نشوند این است که خبرنگاران با آنها مصاحبه نکنند.
ناشناس۱۹۶۳۳۷۸۰۹:۳۹:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۲۱
الان یعنی اون دلقک هایی که می رفتن یرخی ثبت نام می کردن خارج از بازه سنی تعیین شده بودند؟
ناشناس۱۹۶۲۰۱۰۱۳:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
نباید کسانی مثل روحانی رییس جمهور شود.
ناشناس۱۹۶۲۶۸۰۲۰:۰۵:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۰
آره احمدی نژاد خوبه. شایدم آقای قالیباف که از مجلسش فقط سر و صدا بیرون میاد و عمل هیچ
ناشناس۱۹۶۳۱۸۳۰۵:۴۴:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۲۱
این نباید را مردم باید تایید کنند.
ناشناس۱۹۶۲۰۲۷۱۴:۰۰:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
طبق این مصوبه شورای نگهبان بسیاری از شخصیت های سیاسی تاثیر گذار دوران معاصر مانند نلسون ماندلا، مهاتما گاندی، امانوئل ماکرون، خانم مرکل و ... شرایط حداقلی ثبت نام به عنوان کاندیدا ریاست جمهوری را ندارند!
ناشناس۱۹۶۲۰۳۵۱۴:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
شورای نگهبان حق قانون گذاری ندارد یگانه مرجع قانون گذاری مجلس است والسلام
ناشناس۱۹۶۲۰۵۸۱۴:۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۰
پيشنهاد ميكنم شوراي نگهبان يك فرد اصلح و انقلابي را به رياست جمهوري انتخاب كنند .
مهدی۱۹۶۲۷۶۳۲۱:۲۲:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۲۰
اسراف هزینه های تبلیفات و انتخاب نمی شود والا
ناشناس۱۹۶۲۱۲۸۱۴:۳۸:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
حداقل اسمش از مصوبه به بخشنامه تغییر می کرد قابل عضم تر بود
یوسف۱۹۶۲۱۳۰۱۴:۴۰:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
راه حل اینه که مانند بسیاری از کشورها برای جلوگیری از ورود ناصالح ها، افراد باید امضای به عنوان مثال 1000 نفر از افراد شاخص مانند اساتید حوزه یا دانشگاه را همراه خود داشته باشند. اگر شخصی نتواند این تعداد امضا جذب کند قطعا صلاحیت ندارد. از بین افراد محدود باقیمانده شورای نگهبان احراز صلاحیت کند.
ناشناس۱۹۶۲۱۳۲۱۴:۴۰:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
چه شرایط مزخرفی شاید یک زن با سن بسیار کم و بدون تحصیلات عالیه و سابقه اجرایی توان اداره یک جهان را داشته باشد و مردی با همه اینها و سن بالا توان اداره یک مرغداری راهم نه. کما اینکه وضع این چند دهه گویای ان است. این شد دلیل بنده میخواستم امسال ثبت نام کنم. امیدوارم سالهای اینده بشود.
ناشناس۱۹۶۲۱۳۶۱۴:۴۵:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
تو ایران همه قانون گذارند وهیچ کس مجری نیست !
ناشناس۱۹۶۲۴۶۶۱۷:۳۵:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
چون همه عقل کلن. همه از همه بهتر میفهمن. همه قیم ملت هستن. ملت هم که خدا رو شکر نفهم و بی سواد هستن و حتما احتیاج به طیف وسیعی از قیوم دارد.
ناشناس۱۹۶۲۳۲۹۱۵:۵۴:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
رئیس جمهور باید 1- وطن پرست 2- دانا 3- مدیر باشد. چنین فردی حتما توان ارائه یک برنامه خوب و قابل اجرا را باید داشته باشد. دین و سن و مدیریت قبلی هم هیچ ارزشی ندارد. چون شاید خادم حرم متدین ترین ها باشد . یا ابن سینا در 35 سالگی مرد ایا فرد خوبی در 20 سالگی برای ریاست نبود. یا مدیران 40 ساله که همگی اتهاماتی دارند لایق ریاست هستند.
ناشناس۱۹۶۲۴۴۱۱۷:۲۰:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
بسیار قانون خوبیست
ناشناس۱۹۶۲۴۹۶۱۷:۵۱:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
به شورای نگهبان توصیه می کنم هم مجلس و هم ریاست جمهوری را ملغی کند اقلا در بیت المال صرفه جویی می شود
ناشناس۱۹۶۲۵۳۸۱۸:۱۹:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۲۰
اين مصوبه كاملا خلاف قانون اساسي است اگر به اين راحتي ميشود قانون اساسي را تغييرا د چرا براي موارد ديگر كه كشور داراي مشكلات فراوان است به قانون اساسي استناد ميشودوتغيير دادن نميشود؟
ناشناس۱۹۶۲۵۵۴۱۸:۳۰:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
الف اصلاح طلب رادیکال شدی تاجزاده هم اینطوری تیتر نمی زد!
ناشناس۱۹۶۲۶۲۰۱۹:۱۱:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۰
لیبرالها هرچه به نفع آنها نباشه را نمی پذیرند.
علی۱۹۶۲۶۴۲۱۹:۳۱:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۲۰
چرا اینقدر جنجال راه می‌اندازید، اینجا ایران است، با بقیه دنیا فرق دارد. حتی اگر قانون اساسی اش بر اساس استاندارد های جهانی تنظیم شده باشد.
بنده خدا۱۹۶۲۶۶۸۱۹:۵۴:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
من تعجب میکنم از تعجب دوستان. بالاخره شورای محترم نگهبان حتی اگر این شروط رو مطرح نمی کرد باز هم همین الزامات را در احراز صلاحیتها لحاظ میکرد و قبلا هم همینکار را ظاهرا کرده است.. باز همین که معیارهایی را روی کاغذ اورده یک قدم به جلو است
فلانی۱۹۶۲۷۸۹۲۱:۴۰:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
مسأله بسیار ساده است حتی اگر شورای نگهبان یک آیه ی قرآن را تصویب کند از نظر حقوقی کارش اشتباه است و چنین حقی ندارد.
ناشناس۱۹۶۲۷۹۵۲۱:۴۳:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۲۰
فقهای شورای نگهبان حق دارند تا خودشان قانون وضع کنند اتفاقا 40 سال سن خیلی خوب است واین سن همان سن بعثت است
ناشناس۱۹۶۳۵۸۸۱۱:۱۸:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲۱
ولی سن امامت کمتر از ده سال هم داشتیم
ع.ح۱۹۶۲۸۴۶۲۲:۱۸:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۲۰
تو رو به حضرت عباس خودتون هر کی رو میخواین بعنوان رئیس جمهور انتصاب کنید راحت تریم این جوری! نه کلی پول بیت المال هدر میره برا انتخابات نه کلی هزینه های بیخود برای تبلیغات نامزدها و از همه مهم تر جلوی آبروریزی تون بخاطر مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات هم گرفته میشه! به پیشنهاد من فکر کنید!!!
ناشناس۱۹۶۳۰۹۶۰۱:۵۳:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۱
بجای اینکارها خودتون انتخابش کنین هزینه انتخابات و شمارشو از جیب من نگیرین
منصف۱۹۶۳۳۶۳۰۹:۳۰:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۲۱
هرگونه تغییر در قانون اساسی حتی افزودن یک کلمه مثل شرط سنی برای رئیس جمهور یا مدرک تحصیلی، باید با رای مردم باشد. این یک اصل حقوقی واضح است.
ناشناس۱۹۶۳۴۷۷۱۰:۳۳:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۲۱
این‌قوانین‌چرا‌فقط‌برای‌انتخاب‌رییس‌جمهور‌است‌چراشامل‌حال‌سایر‌مقامات‌ازجمله‌شورای‌نگهبان‌نمیشود
ناشناس۱۹۶۳۵۹۵۱۱:۲۲:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۲۱
کسانیکه باید به قوانین کشور خصوصا قانون اساسی و قانون مدنی احترام بگذارند تا حرمت آن از بین نرود متاسفانه خود اقدام به زیرپا گذاشتن آن میکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین