تفاوت پیانو دیجیتال و آکوستیک

گزارش بازرگانی،   4000219056

پیانو از سازهایی می باشد که طرفداران زیادی را دارد و حتی کسانی که نواختن پیانو را آموزش ندیدند، از گوش دادن به قطعه های پیانو لذت می برند اما آیا می دانید که پیانو دارای انواع مختلفی می باشد و تفاوت پیانو دیجیتال و آکوستیک را می دانید ؟ در این مقاله که به کمک https://sazkala.com آماده شده است دقت کنید تا جواب سوالاتمون رو بگیریم.

موضوعاتی که در این مقاله به آن می پردازیم شامل:

  • ساختار پیانو آکوستیک و گرند.
  • ساختار پیانو دیجیتال.

پیانو آکوستیک

پیانو بر اساس 4 عنصر مقایسه ای شناخته می شود: مکانیکی ، آکوستیک ، ساختاری و کابینتی.

مکانیکی : زمانیکه کلاویه یک پیانو را فشار می دهید، حرکت انگشت شما از طریق یک سری از اهرم و فنر به یک همر یا چکش چوبی منتقل کرده که این همر ها فرآیند تولید صدا را از طریق ضزبه به سیم های پیانو و ایجاد ارتعاش در آن ها انجام می دهند.

این سیستم پیچیده کلاویه ، چکش ، اهرم و فنر ها بعنوان اکشن پیانو درنظر گرفته می شوند. همچنین، هنگامی که شما یک کلاویه را فشار می دهید، دمپری که در برابر هر سیم بلند شده و به سیم ها اجازه ارتعاش می دهد.

پدال ها، به طور معمول هر پیانو دارای 3 پدال می باشد که توسط اهرم ها به اکشن و دمپر ها متصل است و عملکرد های خاصی مانند ساستین و سافت را برای صدای نت های مختلف انجام می دهد. پدال سمت راست بنام دمپر یا ساستین شناخته می شود که وظیفه ایجاد کشش برای هر نت نواخته شده را به عهده دارد. پدال سمت چپ بعنوان پدال سافت در نطرذ گرفته می شود.

عملکرد پدال وسط در پیانوهای مختلف و سطح قیمت هر کدام متفاوت است. پدال وسط بعنوان پدال sostenuto شناخته می شود که وظیفه ساستین کردن مجموعه ای از نت های انتخابی را به عده دارد و عملکرد این پدال تنها در برخی قطعات کلاسیک خاص به چشم می خورد. سایر عملکرد های ممکن برای پدال وسط شامل پدال دمپر تنها برای نت های بیس و پدال میوت به منظور کاهش ولوم صدا به نصف می باشد. حال که تا حدودی با پیانو آشنا شدیم، آیا می دانید قیمت پیانو چند است و چگونه قیمت گذاری می شود؟

آکوستیک: سیم های پیانو برای نت های تربل ( نت هایی با صدای بلندتر ) از استیل و برای نت های بیس ( نت هایی با صدای پایینتر ) از استیل همراه با مس ساخته می شوند. این سیم ها از نظر ضخامت، طول و کشش کاملا استاندارد بوده و در یک چارچوب ساختاری محکم داخل پیانو قرار می گیرند.

هر نت دارای یک، دو، یا سه سیم مرتبط می باشد. هر یک از مجموعه سیم ها بعنوان یک صدا شناخته یم شوند زیرا همه ی این سیم ها یک مجموعه صدا را تشکیل می دهند. سیم های پیانو روی بریج های باریک از جنس چوب سخت قرار می گیرند تا ارتعاشات صدا را به ساندبرد منتقل کنند. این بریج ها معمولا از چوب اسپروس ساخته می شوند. فضای زیاد ساندبرد، صدای پیانو را افزایش می دهد.

ابعاد، چیدمان و موقعیت قرارگیری تمامی المان های آکوستیک در یک پیانو به عنوان scale design آن پیانو شناخته می شود. این مقیاس در پیانوهای مختلف بر اساس مدل متفاوت بوده و تعیین کننده صدای منحصر بفرد آن پیانو می باشد.

ساختاری: سیم ها در یک صفحه طلایی یا برنز پیچیده شده اند. این ساختار به منظور پشتیبانی از تنش های زیاد سیم های پیانو تعبیه شده است. پیانوهای vertical یا upright، دارای ساختار عمودی ( vertically ) می باشند.

در یک پیانو گرند این ساختار سیم ها به صورت افقی در نظر گرفته می شود. یک انتهای هر سیم به سمت صفحه پشت پیانو گرند یا پایین در پیانو vertical قرار گرفته و سمت دیگر سیم به دور پین تیونینگ ( کوک ) در یک پین بلاک چوبی لمینیت شده زیر صفحه در بخش جلویی برای پیانو گرند یا بخش بالایی در پیانو vertical قرار می گیرند.

پیانو با چرخاندن پین های مخصوص کوک همراه با ابزار مخصوص این کار کوک می شوند و این کار کار یک متخصص پیانو بوده و باید به صورت سالانه انجام شود.

کابینت: کابینت پیانو ظاهری زیبا به پیانو بخشیده و در برخی موارد وظیفه پشتیبانی از ساختار پیانو را به عهده دارد. قطعات جانبی از قبیل پایه نت و درب نیز زیبایی بیشتری به پیانو شما اضافه می کنند.

پیانو دیجیتال

حالا می خواهیم به بین تفاوت پیانو دیجیتال و آکوستیک بپردازیم. پیانو دیجیتال دارای بخش های مختلفی اعم از بدنه، مجموعه کلاویه ها، سیستم اسپیکر، سنسور ها، پنل کنترل، اتصالات مختلف و بخش پدال سه تایی برای مدل های دیواری می باشد. سنسور های پیانو دیجیتال دارای کیفیت های متفاوت در انواع مدل های پیانو دیجیتال می باشند که ازطریق لمس کلاویه ها و میزان فشار وارد شده به هر کلاویه، سیگنال مورد نظر را دریافت کرده و آن را به موتور صدا برای انجام فرآیند صداسازی منتقل می کنند. سمپل صداهای مختلف پیانو دیجیتال در استودیو های حرفه ای و توسط کارشناسان خبره ضبط شده است بعنوان مثال سمپل صدای گرند CFX که در پیانوهای دیجیتال یاماها به چشم میخورد در یکی از کسابقات بین المللی نوازندگی پیانو یعنی Chopin ضبط شده و پس از ویرایش و بهینه سازی در انواع پیانوهای دیجیتال این برند با کیفیت صدایی متفاوت بر اساس موتور صدا و خروجی اسپیکر قرار داده شده است.

ویژگی های جذاب پیانوهای دیجیتال

امکان استفاده از افکت های مختلف چیزی است که پیانو دیجیتال را از کیبورد و ساز های دیگر متمایز می کند. در برخی پیانو های دیجیتال حرفه ای شما امکان استفاده از حالت Concert Hall را خواهید داشت که استفاده از این افکت باعث می شود تا صدای پیانو شما به حالت فضای باز تبدیل شود. یکی دیگر از افکت های جذاب در پیانو های دیجیتال Damper Resonance است که هارمونیک های غنی و ویژگی های صدایی منحصر بفرد یک پیانو گرند هنگام استفاده از پدال ساستین یا دمپر را شبیه سازی می کند. دالگوریتم استفاده از این افکت برای سمپل صداهای پیانو آکوستیک پیانو شما در نظر گرفته شده است اما امکان استفاده از آن برای نمونه صداهای دیگر نیز وجود دارد. امکان استفاده از نمونه صداهای مختلف و جذابتر از آن استفاده از آپشن هایی مانند DUO به منظور تقسیم کلاویه ها به دو قسمت با یک تونالیته و تمرین در کنار استاد، SPLIT به منظور تقسیم کلاویه ها به دو قسمت و استفاده از دو نمونه صدا برای تجربه نوازندگی ترکیبی، پیانودیجیتال را به سازی با کیفیت و متنوع در نوازندگی تبدیل کرده است. اتصالات مختلفی بر اساس مدل برای پیانو های دیجیتال در نظر گرفته می شود، از جمله اتصالات رایج در پیانوهای دیجیتال می توان به پورت USB TO HOST ، USB TO DEVICE و AUX است که به ترتیب امکان اتصال پیانو به کامپیوتر، امکان اتصال فلش و استخراج موارد ضبط شده و امکان اتصال گوشی و پخش یک آهنگ از طریق اسپیکر های گوشی را فراهم می کنند.

از کجا پیانو آکوستیک یا دیجیتال بخریم؟

یکی از فروشگاه های اینترنتی معتبر در زمینه ساز و تجهیزات استودیویی، فروشگاه اینترنتی سازکالاست. این فروشگاه بعنوان نماینده فروش برند یاماها ( بازرگانی تاشار قشم ) و کرگ ژاپن ( بازرگانی سپید موج کیان ) گارانتی معتبر، مهلت تست، کارشناسی دقیق همراه با تنوع محصولات بالایی رو در اختیارتون قرار میده. اگر به دنبال خرید یک پیانو با کیفیت هستید حتما به این فروشگاه سر بزنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین