باور کنید این بار «شرایط کنونی» واقعا «حساس» است !

احمد فروزبخش *،   4000218099 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
باور کنید این بار «شرایط کنونی» واقعا «حساس» است !

طبق تبلیغات مرسوم در جمهوری اسلامی، ما همیشه در « شرایط حساس کنونی» هستیم! اما به نظر می رسد که شرایط فعلی ، از شرایط حساس کنونی هم جدی تر باشد زیرا سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی که مهم ترین مولفه ی حفظ و نشاط سیاسی یک کشور است در یکی از خطرناکترین سطوحِ بعد از انقلاب  قرار گرفته است و این می تواند «شروعی بر یک پایان»  باشد یا تبدیل به یک « نقطه عطف و شروع یک بازگشت» بشود. 

یک نظام سیاسی باید همزمان از دو مولفه ی مقبولیت و مشروعیت برخوردار باشد. بروز این دو مولفه ی سیاسی-اجتماعی دریک سطحِ مطلوب و مناسب، تضمین کننده بقا و ادامه ی راه نظام سیاسی و حفظ ساختار کشور است. مشروعیت یک نظام به نوع حکومت بر می گردد و مقبولیت به حاکم. یعنی مشروعیت نظام باید مورد تایید خداوند ( یک منبع الهام بخش) باشد و مقبولیتِ حاکم، مورد تایید مردم. این مقبولیت می تواند از درجه ی عشق و از خودگذشتگی مردم برای حفظ نظام تا علاقه ی مردم به نظام ادامه یابد و تا به نارضایتی ، عصبانیت و تنفر سیاسی ختم شود. 

شاه کلید رابطه میان مشروعیت و مقبولیت در یک نظام سیاسی ، «« کارآمدی »» است. اگر رئیس دولت در یک نظام کاملا مشروع ( از نظر مردم) کارآمدی ضعیفی داشته باشد، باید جای خودش را به یک فرد کارآمد و نسبتا مقبول بدهد و گرنه همان مشروعیت نظام نیز از لحاظ مردم زیر سوال می رود. 

 اما مساله مهم جایی است که این مقبولیت اصطلاحا « به یک مو بند می شود» . در این نقطه، اگر نظام سیاسی تصمیمِ درستی نگیرد، سرمایه اجتماعیِ پایین و عصبانیت مردم از حاکمیت تبدیل به «تنفر» می شود. این جاست که دیگر هیچ اقدامی باعث برگشت مردم نخواهد شد و اصطلاحا شروعی بر پایان یک حکومت خواهد بود. ( امکان دارد فرآیندِ این پایان، چند سالی طول بکشد اما گریزی از آن نخواهد بود) اما اگر دقیقا در همین نقطه انفاق خوبی شکل بگیرد و نظام بتواند کارایی خود را تا حدی بیشتر کند ، با افزایش سرمایه اجتماعی، وضعیت مقبولیت نظام از مرز بحران خارج شده و نظام فرصت دوباره ای برای شروع و ادامه خواهد داشت. در منظر نویسنده و تعدادی از کارشناسان اجتماعی و سیاسی، ما الان دقیقا در این وضعیت حساس و فوق حساس هستیم. جایی میان یک «سرمایه اجتماعی کم برای شروعی دوباره» یا «تنفر اجتماعی و سیاسی» و شروعی بر یک پایان .

همیشه کارآمدی یکی از مهمترین عوامل کلیدی در تعیین میزان مقبولیت یک نظام است اما به نظر می رسد در شرایط فعلی کارآمدی مهم ترین و حیاتی ترین عنصر باشد. 

در کشور ما تصوراتی وجود دارد که اگر یک انتخابات پرشور مانند خرداد 76 ، 88 یا خرداد 92 داشته باشیم، حتی اگر رییس جمهور منتخب ناکارآمد هم باشد ، مردم آن را به حساب ناکارآمدی شخص یا دولت می نویسند و چون انتخابِ خودشان بوده است، خطری متوجه سرمایه اجتماعی نظام نیست.

 در حالی که اصلا و ابدا اینگونه نیست. شاید این روش در سال 76 یا 88 جواب می داد اما بعد از تکرار چندین و چند باره ی آن ( انتخابات پرشور و رییس جمهورهای ناکارآمد) مردم مقصر را دولت ها نمی بینند و مستقیما از سرمایه اجتماعی نظام کم خواهند کرد ( این مساله براحتی در میان مردم مشخص است) و با توجه به وضعیت بد این سرمایه اجتماعی، فاجعه همین نزدیکی ها است. 

جالب اینجاست که اگر مردم بیشتری درگیر فضا و احساسات انتخاباتی شوند اما در هشت سال آینده ، ناکارآمدی از انتخابِ خود ببیند، آرام آرام مشروعیت خود انتخابات نیز در نزد مردم کمرنگ می شود.

البته باید توجه داشت که مشارکت بالا با کارآمدی تضاد یا تناقضی ندارد یعنی می شود در یک انتخابات پر شور یک انتخاب کارآمد هم داشت که قاعدتا هدف هر نظام و آرزوی مردم هر کشوری است. بلکه منظور این بود که مشارکت بالا نمی تواند جای انتخاب کارآمد را بگیرد و در وضعیت فعلی سرمایه اجتماعی را اساسی ترمیم کند . 

همچنین این تصور هست که اگر نوع نگاه فردِ منتخب، انقلابی یا مطابق با نظر نهادهای حاکمیتی باشد، مشکلات حل خواهد شد. فرض بفرمایید که در انتخابات 1400 یک فرد بسیار مومن و انقلابی پیروز میدان شود. اما او در چهار سال آینده ( و چه بسا دو سال آینده ) با توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور که میراث به جا مانده از 8 سال دولت آقای روحانی است و تحریم های فلج کننده ، نتواند کارآمدی لازم را در مدیریت کشور ایجاد کند. مردم هم که شاهد ایجاد تغییر مدیریتی در انتخابات 1400 به نفع جریان انقلابی بوده اند باز هم با ناکارآمدی مواجه شوند. در نتیجه سرمایه اجتماعی نظام کم خواهد شد و با توجه به وضعیت فعلی آن، ما وارد شرایط بحران و احتمالا وضعیت تنفر از نظام سیاسی کشور خواهیم بود. همین مساله در مورد انتخاب گزینه دیگر یعنی یک اصلاح طلب با درجه ی کمتری ولی باز هم قطعی، شکل خواهد گرفت و اگر او هم ناکارآمد باشد ، وضعیت بهتر از گزینه اول نخواهد بود.  

پس به نظر می رسد کارآمدی شاه کلید انتخابات 1400 و شاه کلید حفظ سرمایه نظام و ادامه ی ثبات سیاسی کشور خواهد بود. و مساله ی حیاتی ( بر روی کلمه حیاتی تاکید دارم) در انتخابات 1400 برای نظام جمهوری اسلامی ونیروهای انقلابی و حتی مردم باید «کارآمدی » باشد. چه اینکه منتخب مردم انقلابی یا غیر انقلابی باشد فرقی نمی کند. اگر  کارآمد نباشد، موجب یک فاجعه در سرمایه اجتماعی در نظام و شروع یک پایان خواهد بود. 

حالا چه شخصی واقعا کارآمد است؟ 

کارآمدی معانی متفاوتی دارد اما یک رییس جمهور کارآمد کسی است که از لحاظ سیاسی، اجرایی و اجتماعی بتواند از حداکثر توانایی و مهارت های حرفه ای افراد جامعه و ظرفیت های کشور برای انجام ماموریت های ملی ( و بین المللی ) کشور و رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی استفاده کند. دقت داشته باشید که  "هدف جمهوری اسلامی عبارت است از رسیدن به آرمانهای اسلام، یعنی سعادت مادّی و معنوی بشر، یعنی پیشرفت در امور زندگی مادّی و معنوی"( مقام معظم رهبری19/10/1392) 

از این رو کارآمدی رابطه ی تنگاننگی با توانایی مدیریتی و قابلیت های اجرایی شخص دارد. 

حالا سوال این است که از کجا بفهمیم که یک شخص کارآمدی دارد یا نه ؟ 

الف- باید شخص مورد نظر کارنامه ی خوب و قابل قبولی در عرصه اجرایی و مدیریتی داشته باشد و گرنه همه ادعای کارآمدی دارند اما کارنامه ی کارآمد بسختی پیدا می شود. 

ب- کارآمدی باید در طول زمان شکل گرفته باشد. کارآمدی در یک دوره محدود نمی تواند ملاک خوبی برای کارآمدی در یک دوره هشت ساله در قامت رییس جمهوری باشد. ( لازم هست اما کافی نیست) 

ج- کارآمدی باید در عرصه های مختلف باشد. چه بسا یک شخص در عرصه ای بسیار کارآمد ولی در عرصه ی دیگر بشدت ناکارآمد باشد. شخص مطلوب کسی است که در عرصه های مختلف کارآمدی خود را اثبات کرده باشد.

د- در انتخاب یک رییس جمهور کارآمد، دقت به سابقه ی کارآمدی در عرصه هایی که با سیاست مرتبط هستند بشدت لازم و ضروی است. زیرا جنس ریاست جمهوری با کارهای مدیریتی، اجرایی، عمرانی و فرهنگیِ دیگر یک تفاوت مهم دارد. در ریاست جمهوری شما با طیف های مختلف سیاسی مواجه هستید. خاصه اینکه یک رییس جمهور باید از ظرفیت همه این جناح های سیاسی هم استفاده کند. عمدتا یک مدیر موفق عمرانی یا اجرایی هیچگاه با تنوع افراد و منش های سیاسی مواجه نیست یا اگر مواجه باشد عموما تاثیر مستقیمی بر عملکرد وی ندارد.  

هـ - فرد کارآمد باید نگاه درستی به مساله مبارزه با فساد داشته باشد. باید عزم او در مبارزه با فساد دیده شود. زیرا یکی از مهم ترین موانع کارآمدی در نظام فعلی سیاسی کشور وجود شبکه های فساد و کسانی است که ظرفیت های نظام را برای منافع فردی خودشان می بلعند و چیزی برای مردم باقی نمی گذارند. فساد می تواند کارآمدی یک رییس جمهور را بشدت کاهش دهد.  

و - فرد کارآمد باید بتواند از ظرفیت گرایش ها و نگاه های مختلف استفاده کند. از آنجایی که منتخب قرار است رییس جمهور یک کشور شود، باید بتواند تفاوت ها و تناقض های قومیتی، فرهنگی، مذهبی، و اجتماعی را درک کند و کارنامه ی مشخص و قابل قبولی در استفاده از تمام نگاه ها و نگرش ها داشته باشد. رییس جمهوری که بخواهد از یک حزب ( مثلا فقط انقلابی ها یا فقط اصلاح طلبان یا فقط ...) یا قوم خاص یا نگاه محدود در کشور استفاده کند بخش عمده ای از کارآمدی را فدای نگاه ویژه ی خودش کرده است.

به نظرم با این معیارها پیدا کردن فرد مناسب برای ریاست جمهوری سخت نباشد. فقط باید دقت کنیم که سیاست، عرصه ی ممکن هاست. باید نگاهمان به آرمان ها باشد اما در عرصه واقعیت ها و ممکن ها حرکت کنیم. در سیاست بدنبال یک ایده آل گشتن عموما نتایج فاجعه باری به همراه دارد. باید بر روی معیار کارآمدی ( که اثبات کردیم حیاتی است) تمر کز کنیم و بهترین نمره را انخاب کنیم. 

شاید نمره فرد مورد نظر 20، 19 و یا حتی 17 هم نباشد اما شخصی را انتخاب کنیم که کارآمد باشد تا بتوانیم سرمایه اجتماعی از دست رفته را تا حدودی برگردانیم تا یک کامبک قهرمانانه داشته باشیم و گرنه با دست خودمان و با نیتی پاک! شروعی بر یک پایان را رقم زده ایم. و من الله التوفیق  

 * فعال رسانه ای و تحلیلگر سیاسی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۶۰۳۱۵۱۳:۰۲:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۹
ظریف قطعا کاندید می شود و قطعا احراز صلاحیت می شود و قطعا هم ریاست جمهوری می شود. همین است که طرف امریکایی همش دارد مذاکرات را طول می دهد. می خواهد اطمینان یابد که هر گونه توافق به بعد از انتخابات برسد. منظور امریکا از راستی ازمایی جریان اصلی قدرت در ایران همین است و این جریان هم برای رهایی از مشکلات تحریم و کمبود شدید دلار چاره ای جز بالا اوردن ظریف ندارد
ناشناس۱۹۶۰۴۲۱۱۳:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
پس چرا به حضرت عباس قسم خورد که من کاندید نمی شوم
مهدی۱۹۶۱۱۰۱۲۲:۳۰:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
چون عادت شده قسم رو برای قبولاندن حرف دروغ می خورند. مثل همه قسم های جلاله که مقامات خورده اند
ناشناس۱۹۶۰۴۲۲۱۳:۳۹:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
این قبیل بازی ها مدت ها است که نخ نما شده است. رای چیزی را عوض نمی کند.
ناشناس۱۹۶۰۶۸۵۱۶:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
ضمن تشکر از تحلیل خوب نویسنده از اوضاع اما ناقص در بیان راهکار ها ی برون‌رفت از این شرایط، عرض کنم که در گذار به دموکراسی هم مشارکت و هم عدم مشارکت در انتخابات مفید هستند ولی در این انتخابات مشارکت حداکثری بهتر است. والله اعلم
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۹۶۰۴۲۵۱۳:۴۱:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اگر از طیف و جناح دولت فعلی کسی به قدرت برسد یعنی تکرار هشت سال گذشته و مخفی ماندن فساد ها و تخلفات این هشت سال
ناشناس۱۹۶۰۴۲۶۱۳:۴۱:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
ظریف امروز به مجلس نرفت!!!!
ناشناس۱۹۶۰۴۳۶۱۳:۴۴:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خواب دیدی ؟! خیر است !!!!خخ
ناشناس۱۹۶۰۴۴۲۱۳:۴۶:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
زیباکلام: خاتمی هم بیاید رای نمی آورد.
ناشناس۱۹۶۰۵۵۲۱۴:۴۷:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
رییس جمهور باید بیایددر تلویزیون و از مردم کشور در رابطه با خیانتش در بورس حلالیت بطلبد
ناشناس۱۹۶۰۵۶۰۱۴:۵۳:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
بعد از انتشار فایل صوتی، ظریف دیگه تموم شد. احتمالاً بعد از تموم شدن دولت حسن روحانی و پایان وزیر امور خارجه بودن، ظریف برای همیشه به آمریکا بره و همون جا با خانواده‌اش زندگی کنه و برنگرده.
ناشناس۱۹۶۰۶۵۷۱۶:۰۴:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
با دو قسمت اول حرفت موافقم که ظریف کاندید میشود و تایید صلاحیت هم میشود، اصلا انتشار فایل صوتی برای همین بوده، اما اینکه حتما رای میاره ..... فکر میکنم یه کم مردم رو دست کم گرفتی!!!!
ناشناس۱۹۶۱۱۸۸۲۳:۴۰:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
آقای دکتر ظریف زمانی می تواند از قدرت علمی ،عملی تجربی و هوش برتر سیاسی خود به نفع کشور استفاده کند که در دیپلماسی ما مانع زدایی شود
ناشناس۱۹۶۱۲۵۴۰۰:۱۹:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۲۰
شما حتما ، از غیب خبر دارید ؟ شما که این همه آگاهی از غیب داشتنید اندکی از علمتان را در اختیار اون مرد رفته می گذاشتید ، یا در احتیار بزرگان می گذاشتید که گاف ندهند و مواضع خودشان را چسبیده با تون مرد رفته ، نگردانند ؟؟؟
ناشناس۱۹۶۱۳۴۱۰۱:۱۰:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۰
دوست عزیز چه کسی پشت ظریف است مردم ؟ صاحبان قدرت ؟ اصلاح طلبان ؟ بگو مثلا علی لاریجانی ممکن است آن بالا ها پشتوانه ای داشته باشد .
ناشناس۱۹۶۱۶۰۱۰۷:۴۹:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۲۰
انصافا اگر ظریف نیامد که نمی آید امثال شما حاضرید تفکرتان را درست کنید و بپذیرید بی بصیرت هستید.
محمد۱۹۶۰۳۱۹۱۳:۰۴:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
شما این نصایح را به صاحب منصبان حکومتی و دولتی و قضایی ارائه کنید.
ناشناس۱۹۶۰۳۹۱۱۳:۲۷:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اگر قرار بود که با رای دادن اوضاع کشور بهتر شود، پس چرا شاهد عکس این روند هستیم. در تمام عرصه ها نه تنها در حال درجا زدن، بلکه در حال عقب گرد هستیم.
احمد۱۹۶۰۸۳۹۱۸:۲۵:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
شاید به این دلیل که رییس جمهورهای کارآمدی انتخاب نکرده ایم. این بار باید کارآمدی برای ما یک مساله حیاتی باشد.
شرکت فورد اوایل قرن ۲۰۱۹۶۱۴۸۹۰۴:۵۹:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
شما می توانید ماشین خود را با هر رنگی سفارش بدهید به شرطی که آن رنگ مشکی باشد.
ناشناس۱۹۶۰۴۰۰۱۳:۳۱:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
انتخاب وقتی معنی دارد که بین افراد تفاوت وجود داشته باشد. انتخابات در حال حاضر مثل این می ماند که از بین شبکه 1 و شبکه 2 صدا و سیما، مجبوری یکی را انتخاب کنی. انسان از خیر دیدن گذشته و تلویزیون را خاموش می کند.
ناشناس۱۹۶۰۴۵۷۱۳:۵۴:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
انتخاب بین بد و بدتر بی معناست.
صادق۱۹۶۰۳۲۵۱۳:۰۶:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
میشه یکبار هم که شده نظام و نهادهاش فدای مردم بشن؟ هر چی رفتیم رای دادیم شرایط بدتر شد، دم انتخابات مردم مهم میشن، بعد از انتخابات فراموش میشن. کار دست کاردون بیوفته درست میشه من که اینبار رای نمی‌دم ، شاید اتفاقی افتاد، چون هر بار که رای دادم اتفاقی نیوفتاد
ناشناس۱۹۶۰۳۴۱۱۳:۱۰:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
شرایط حساس ما حصل یک یا 10 سال نیست ، 80 درصد راه طی شده چون تحت تاثیر تندروی است منتج به این شرایط است
ناشناس۱۹۶۰۳۵۰۱۳:۱۳:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اولا احزاب ما دارای تعریف درست و مدون نیستند مثل تمام بخشهای زمام داری ثانیا روحانی داخل هیچ تعریفی از اصلاح طلبی نیست او بدلیل اشکال ساختاری و خارج کردن یک طیف ، یک رحم اجاره ای بود
ناشناس۱۹۶۰۳۶۲۱۳:۱۸:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خلاصه 8 سال از عمر و جوانی مون بر باد رفت اگر درست انتخاب نکنیم 8 سال دیگه برباد فنا خواهد رفت و عمر نوح هم که نداریم.
ناشناس۱۹۶۰۸۹۸۱۹:۲۲:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
بنده که مقداری سنم از شما بیشتره خدمت شما بگم که فعلا ۱۶ ساله که بر باد رفته!
ناشناس۱۹۶۰۹۱۰۱۹:۳۴:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
با این کاندیداها نمیشه درست انتخاب کرد پس بهتر اینه که اصلا انتخاب نکنیم
ناشناس۱۹۶۰۹۲۴۱۹:۴۶:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
گزینه های زیادی ارائه نمیشه همه مثل هم هستند رئیس جمهور هم اختیار چندانی ندارد که فرقی کنه
ناشناس۱۹۶۱۴۶۷۰۴:۱۷:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۲۰
هشت نه!شانزده سال
ناشناس۱۹۶۰۳۶۳۱۳:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
این شرایط حساس را چه کسانی به این کشور تحمیل میکنند که هیچوقت تمامی ندارد؟مردم که همه جوره به مسئولین حال داده اند.منبعد مسئولین به مردم حال بدهند.
ناشناس۱۹۶۰۳۶۹۱۳:۲۰:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
آیا انتخاب فردی که از خود اختیاری نداشته و مجری صرف می باشد، تاثیری در وضعیت دارد؟ مردم به رفسنجانی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی و.... رای دادند، آیا تاثیری داشت؟
ناشناس۱۹۶۰۴۶۶۱۳:۵۷:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اگر کشور بدست افراد متخصص و متعهد اداره می شد اینهمه نابسامانی و مشکلات اقتصادی و معیشتی نداشتیم اختیارات کافی دارند اما تخصص و تعهد ندارند.
ناشناس۱۹۶۰۶۳۲۱۵:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اینهمه سال متعهدین کجا بودند؟
ناشناس۱۹۶۱۲۶۰۰۰:۲۱:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۲۰
داشتند برای ناکام گذاشتن انسانیت و عقلانیت در کشور ، دعا می کردند و تلاش ؟؟؟
ناشناس۱۹۶۰۶۶۵۱۶:۰۸:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
شما لوله کش هم که برای خونه‌تون میاری فقط مجری لوله‌کشی هست و کارفرما شما هستی!! یه لوله کش کلی پول میگیره آخرش هم همه جا نشتی داره، یکی دیگه قیمت مناسب و کار خوب تحویل میده!!
ناشناس۱۹۶۰۶۸۶۱۶:۱۹:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
تا کی با این حرفهای تکراری خودت رو گول میرنی!! دولت از اسمش مشخصه «قوه مجریه» هست. سیاستهای کلی رو مجمع تشخیص پیشنهاد میده و رهبر تصویب میکنه. قانون رو مجلس تصویب میکنه دولت اجرا میکنه قوه قضائیه هم با متخلفین برخورد میکنه اگر قرار باشه همه اختیارات یکجا جمع بشه که میشه همون پادشاهی و دیکتاتوری!!!! اگر منظور شما از اختیار داشتن، به رسمیت شناختن اسرائیل باشه، بله دولت همچین اختیاری نداره، اما اگه منظورت جمع کردن صف مرغ باشه، بله دولت به اندازه‌ای که کشور رو با امکانات موجود درست اداره کنه اختیار داره!
جواد۱۹۶۰۳۷۴۱۳:۲۰:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
نگارنده دچار اشتباه فاحشی است مشروعیت و مقبولیت حکومت عرفی و زمینی است و به نظر اکثریت ملت ربط دارد فقط پیامبران و امامان واجد مشروعیت الهی بودن و امام عصر در زمان ظهور مشروعیت الهی دارد
ناشناس۱۹۶۰۳۹۷۱۳:۲۹:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
واقعا شرایط حساسه؟ الآن دیگه این حساسیت به مردم ارتباطی نداره و اگر هم ارتباطی داشته باشه براشون اهمیتی نداره. اگر واقعا شرایط حساسی وجود داره و حساسیتش احساس میشه، مسئولین متوجه باشند و حواسشون رو جمع کنند.
ناشناس۱۹۶۰۴۶۲۱۳:۵۶:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
به نظر شما کی حساس نبوده.
مردم ایران۱۹۶۰۵۱۵۱۴:۲۱:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خوبه که هر چهار سال مدت کوتاهی مردم مهم میشند و بعد فراموش
ناشناس۱۹۶۰۵۱۷۱۴:۲۳:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
چهل ساله كه در هر انتخاباتي مي گوييم اين انتخابات خيلي حساسه
ناشناس۱۹۶۰۷۹۷۱۷:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
باور كنيد كه اين بار شرايط كنوني خيلي حساسه !! تيتر ------------ --- چه مي گويي آقا مرتضي واقعاً شرايط خيلي حساسه ؟! --- به نظرم اين طور مياد ... اما ميدوني چيه ؟ ... پيش خودمان بماند اين قدر اين كلمه « حساس » تكرار شده ،كه باور بفرما نسبت به اين واژه « حساسيت » پيدا كرده ام !! ... اما خب قبول دارم ، اين بار شرايط خيلي حساسه !! ... بدون حساسيت عرض مي كنم !!فرمايش تيتر عين صوابه !!
ناشناس۱۹۶۰۵۲۶۱۴:۲۸:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
رای دادن جزو حق الناس است. مردم خود تصمیم می گیرند که رای بدهند یا ندهند.
ناشناس۱۹۶۰۵۳۸۱۴:۳۷:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
شرایط حساس کنونی واسه کی؟ مردم؟؟؟؟
امیر۱۹۶۰۶۱۷۱۵:۳۱:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
بعد از مدتها شاهد مقاله منصفانه ای از شما بودیم. واقعیتها رو منعکس کنید.
رضا۱۹۶۰۶۲۷۱۵:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
سلام الف جان حرافی و حرف درمانی و کلاه گذاشتن با حرف تمام شده مردم سال گذشته تورم بیش از 70% در مواد غذایی را تجربه کردند بنابر این با تحریک احساسات چیزی عوض نخواهد شد
ناشناس۱۹۶۰۶۳۱۱۵:۴۲:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اگر مشکلات مردم را حل کنید همه چیز درست می شود. ایران به اندازه یک قاره ثروت دارد.
ناشناس۱۹۶۰۷۹۲۱۷:۵۰:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
نمی دانم چرا در سیاست همیشه مردم مقصرند اگر انتخاب کنند می شود انتخاب ناگاهانه اگر رای ندهند می شود نتیجه پشت کردن به انتخابات کسی نیست از منتخب مردم حساب بکشدکه چرا به وعده هایش عمل نمی کند چرا از پاسخگویی شانه خالی می کند فقط زورشان به مردم میرسد وسیاسیون همیشه از مردم طلب کارند.
ناشناس۱۹۶۰۸۲۴۱۸:۱۶:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خدا وکیلی در بین افراد صف کشیده برای ریاست جمهوری تنها آقای " ظریف " ار جایگاه داخلی- خارجی بهره مند هستند.مابقی سیاهی لشگرند و لاغیر.
الژاس۱۹۶۰۸۳۳۱۸:۲۳:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
با توجه به شاخصه های کار آمدی ارایه شده توسط نویسنده مقاله متاسفانه باید گفت تنفر قطعی است. در ضمن کدامیک از کاندیداهای این دوره دارای شاخصه کار آمدی فوق الذکر هستند. در بهترین حالت در یک شاخصه که آنهم ناقص کار آمدی مد نظر نویسنده است. باید از بیست سال پیش فکر امروز. را می کردند.
ناشناس۱۹۶۰۸۴۴۱۸:۲۷:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
مقبولیت و مشروعیت حکومت زوری که نیست!
ناشناس۱۹۶۰۸۵۹۱۸:۴۶:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
در این که دولت روحانی ناکارامد بوده شکی نیست اما نگارنده بسیار سطحی نگرانه همه مشکلات مملکت را به گردن روحانی انداخته. عوامل بسیاری در رساندن مردم به اینهمه ناامیدی و دلسردی نقش داره
ناشناس۱۹۶۰۹۰۷۱۹:۲۸:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
انتخابات اگر در جهت کرامت مردم بود امروز در این جایگاه نبودیم پس حساس بودن یا نبودن آن برای مردمی که تحولی در زندگی خود احساس نمیکنند فاقد ارزش است
ناشناس۱۹۶۰۹۲۱۱۹:۴۴:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
با سلام به همه و مومنان و آرزوی قبولی طاعات و عبادت همه شما عزیزان نیاز به یک تغییرات بنیادین احساس میشه که هم از شرایط حساس خارج بشیم و هم رفاه برای مردم ایجاد بشود که مردم راضی باشند وگرنه با این رفتاری که عده ای می گویند انتخاب خودتان بوده عده ای می گویند رای حرام داده شد و رای اشتباه دادید و.. کار به جایی نمیرسد مردم 96 رای دادند وضع خیلی بدتر شد اگر رئیس جمهور اختیاری ندارد هم چرا اصلا باید منصب ریاست جمهوری وجود داشته باشد؟ حذف شود بهتر نیست؟ به نظر من اضافی و غیر ضروری است یادتان باشد 40 ساله گفته ایم انتخابات رفراندوم است و مشارکت زیر 50 درصد مساله ساز است
ناشناس۱۹۶۰۹۲۲۱۹:۴۴:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اقای روحانی با توجه به اینکه بدون ویزا میرفته انگلستان و مدرک جعلی که داره نباید تایید میشده و حالا که ثابت شده چرا محاکمه نشد؟؟؟ سولات جدی که باید پاسخ داده شود
ناشناس۱۹۶۰۹۴۹۲۰:۱۱:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اگه حافظ در زمان ما زندگی می‌کرد به مسؤولینِ حکومت می‌گفت: جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و هنوز باطل در این خیال که اکسیر می‌کنند
ناشناس۱۹۶۰۹۸۰۲۰:۴۳:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
چهل سال از عمر انقلاب ایران صرف توجیه ضرورت انقلاب و بد بودن گذشتگان شد و واقعا کسی فرصت نکرد برای آینده ی مملکت برنامه ریزی کند نتیجه اش را هم که داریم می بینیم اکنون دولت ها هم همان راه را در پیش گرفته اند و هر کدام تمام نیروی خود را صرف بد نشان دادن دولت قبل می کنند و فرصتی برای برنامه ریزی برای اداره ی مملکت ندارند و متاسفانه این دور باطل تمامی ندارد و رای مردم بر سرنوشتشان هیچ تاثیری ندارد
ناشناس۱۹۶۱۱۲۳۲۲:۴۸:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
یک سوال.اون بخشایی که مدیران ان توسط مردم انتخاب نمیشوند وضعیت شان از نظر مدیریت و کار امدی چطور است؟
محمد۱۹۶۱۱۲۶۲۲:۵۳:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
چهل سالمه و همیشه شرایط حساس کنونی بوده! پس جای دیگه ای از کار میلنگه و مربوط به یک دولت و دو دولت نبوده
ناشناس۱۹۶۱۲۸۵۰۰:۳۷:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۲۰
مشکل جای دیگست! انتخابات چیزی رو درست نمیکنه
ناشناس۱۹۶۱۴۸۶۰۴:۵۴:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۲۰
وقتی هر دفعه منتخب مردم ناکارآمد بوده شاید جای دیگه ی کار میلنگه مثلا نظارت استصوابی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین