عضو شورای شهر تهران: همه کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند

اقتصادی،   4000213051

عضو شورای شهر تهران گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته امروز تقریبا همه کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

به گزارش میزان، افشین حبیب‌زاده رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران در مراسم بزرگداشت روز کارگر که به همت شهرداری تهران برگزار شد، گفت: در روز کارگر باید مطالبات و خواسته‌های کارگران بدون پوشش و ملاحظه‌ای بیان شود تا مدیران بتوانند برای آنها برنامه‌ریزی کرده و ترتیب اثر دهند.


وی یکی از موضوعات مهمی حوزه کارگری را برابری مزد و معیشت عنوان کرد و گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته امروز تقریباً همه کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و کارگری نیست که بالای خط فقر زندگی کند. گذشته از اینکه تقریباً یک سوم از کل نیروهای حقوق بگیر کشور نیز زیر خط فقر در حال زندگی کردن هستند.

حبیب زاده به مساله امنیت شغلی کارگران و اینکه وضعیت این دغدغه مهم هر روز بدتر می‌شود، پرداخت و اضافه کرد: در ارتباط با مبحث معیشت و مزد یکی از خواهش‌های ما و درخواست‌های کارگران بحث هم‌ترازی حقوق و دستمزد است. امروز کارگران زیادی که در حوزه‌های مختلف شهری کار می‌کنند، دستمزدهای متفاوت دریافت می‌کنند. منظور از متفاوت هم تفاوت پرداختی به این کارگران با کارگران طرف قرارداد با شرکت «هادیان شهر» است.

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران ادامه داد: عددی که امروز کارگران پیمانکاری دریافت می‌کنند، بسیار پایین است و در بهترین حالت می‌توان گفت که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. این در حالی است که حداقل دستمزد، متعلق به کارگری است که به تازگی شروع به کار کرده است نه کسی که ۱۰ سال سابقه کار دارد. چنین افرادی باید براساس جدول سازمان تامین اجتماعی حقوق و دستمزد دریافت کنند که متاسفانه اینگونه نیست.

حبیب زاده با اشاره به مساله همسان سازی حقوق‌ها اظهار داشت: امسال در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری، همکاران ما کمک کردند و توانستیم عدد قابل توجهی را برای هم‌ترازی حقوق کارگران شرکت شهربان، معبربان و حریم‌بان در نظر بگیریم. البته در فروردین ماه پرداخت نشده و امیدواریم در پایان اردیبهشت ماه این موضوع اجرایی و مابه‌تفاوت فروردین ماه هم پرداخت شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار تسری دادن این هم ترازی میان تمام نیروهای شرکت‌های پیمانکاری شد و گفت: برای انجام این کار نیاز است درزمان برگزاری مناقصه، عددی که به عنوان پایه در نظر می‌گیریم عدد واقعی باشد و پیمانکاران بر سر آن عدد رقابت کنند نه اینکه رقابت آنها بر عدد زیر میانگین باشد تا از این طریق قراردادهایی به امضا برسد که بتوان این هم‌ترازی را در آن رعایت کرد.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به مشکلات رانندگان شرکت خودرو سرویس شهر اشاره کرد و افزود: مسئله دیگر در حوزه برابری مزد و معیشت به رانندگان شرکت "خودرو سرویس" بازمی‌گردد که شاهد تجمع شان بودیم. یکی از خواسته‌های آنها توقف طرح سامانه هوشمند ناوگان داخلی شهرداری (سهند) است که در حال اجرا است. درخواست می‌کنم دستور توقف آن را صادر کنید چرا که رانندگان از اجرای این طرح احساس ناامنی و عدم امنیت شغلی می‌کنند.

وی ادامه داد: شاید اجرای این طرح نقاط مثبتی داشته و باعث افزایش نظم شود اما همانطور که در نامه‌ای هم مطرح کردم، اجازه بدهید این طرح به کمیسیون حمل و نقل شورا بیاید و با حضور همکاران تمامی ابعاد این پروژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نظرات ما هم شنیده شود و بعد اجرایی شود.

حبیب‌زاده ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید با افزایش دستمزدها، بخشی نیز باید برای بیمه کارگران پرداخت شود. رانندگان شرکت خودرو سرویس با توجه به اینکه طبق قرارداد منعقده میان شرکت خودرو سرویس و شهرداری از ابتدای تیرماه، اعمال افزایش حقوق دارند اما از ابتدای فروردین و به نرخ جدید حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند که این امر موجب شده دریافتی آنها از سال گذشته هم کمتر شود.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی به بیان مشکلات و مطالبات کارگران حوزه پسماند، فضای سبز و مترو پرداخت و گفت: در سال ۹۷ از سوی معاونت منابع انسانی شهرداری بخشنامه بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای حجمی شهرداری تهران ابلاغ شد که تمام بندهای آن از قانون کار برداشته شده بود. در ابتدای کار اثرات آن را شاهد بودیم اما هر چه جلو رفتیم شاهد بودیم که مفاد آن کمتر رعایت شد.

رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: امروز کمتر کارگری وجود دارد که یک نسخه از قراردادش را در اختیار داشته باشد. کمترین حقی که قانون به کارگران می‌دهد این است که یک نسخه قرارداد در اختیار داشته باشد. تقریباً می‌توانم بگویم که اکثریت کارگرانی که با آن‌ها صحبت کردم و یک نسخه قرارداد آن‌ها را خواستم هیچکدام نسخه قرارداد نداشتند.

وی در تشریح علت عدم ارائه نسخه قرارداد به کارگران گفت: کارفرمایان به دلیل اینکه نمی‌خواهند آنچه که در قانون آمده است را رعایت کنند، از ارائه نسخه قرارداد امتناع می‌ورزند چرا که در قرارداد میزان حقوق پایه، اضافه کاری، حق مسکن، حق اولاد و … ذکر می‌شود و کارگر از حقوق خود مطلع شده و در صورتی که به آن میزان به او پرداخت نکنند، آن را مطالبه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: به نظر من بخشنامه بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای حجمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و باید مجدداً مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران به لزوم تشکیل تشکل‌های صنفی کارگری پرداخت و گفت: در قانون برای تشکل‌های کارگری سه نوع شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی و نمایندگان کارگرانی به رسمیت شناخته شده است. انتظار این است که حداقل یکی از این سه مجموعه در زیر مجموعه‌های شهرداری تهران وجود داشته باشند. به شخصه در ارتباط با بخشی از کارگران مترو نزدیک به دو و نیم سال است که پیگیر هستم اما هنوز موفق به تشکیل این مجموعه نشدند.

وی افزود: متاسفانه با توجه به گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، هنوز در شهرداری تهران از ایجاد تشکل‌های کارگری واهمه وجود دارد. تجربه ما در خانه کارگر نشان می‌دهد که این شوراها و مجموعه‌های کارگری همواره کمک کرده و مفید واقع شده‌اند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بحث جذب نیروهای رسمی در شهرداری که قرار است در ماه‌های پیش‌رو اجرایی شود اشاره کرد و با تشکر از شهردار تهران گفت: از آقای حناچی تشکر ویژه دارم که مجوز جذب ۲۱۰۰ نیروی رسمی کار را از سازمان امور اداری و استخدامی اخذ کردند که کار خیلی بزرگی بود. آقای حناچی و برخی دیگر از مدیران و همکاران ایشان علیرغم ممانعت‌هایی که وجود داشت تلاش کردند و با پیگیری‌ها، توانستند مجوزهای لازم را اخذ کنند. خواهش می‌کنم که فرآیند جذب این نیروها از خرداد ماه آغاز شود تا بتوان این تعداد نیرو را از طریق آزمون جذب کرد.

حبیب‌زاده به مشکلات نیروهای سازمان پسماند و سازمان ورزش نیز اشاره کرد و خواستار توجه ویژه به وضعیت قراردادهای آنها شد و ادامه داد: نیروهای شهربان، معبربان و حریم‌بان، پلیس شهرداری هستند و کسی هم در این تردید ندارد. این افراد نیروهایی هستند که با تخلفات برخورد می‌کنند، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند، احکام را ابلاغ می‌کنند و هم اینکه علاوه بر این موارد، سایر وظایف محوله را هم انجام می‌دهند. آیا شایسته است که پلیس شهرداری را به پیمانکار بسپاریم؟ زمانی که این نیروها به پیمانکاری محول شدند، کار اشتباهی انجام شد. حتماً باید این نیروها به صورت مستقیم با شهرداری کار کنند و قرارداد آنها با شهرداری بسته شود تا بتواند وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهد نه اینکه پلیس شهرداری را به دست پیمانکار بسپاریم که خود پیمانکاران با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی ادامه داد: همین موضوع در خصوص انتظامات سازمان پسماند و سازمان ورزش هم مطرح است که ابتدا قرارداد مستقیم با شهرداری بودند که بعدها به پیمانکاری تبدیل شدند.
حبیب‌زاده به تعویق افتادن بازنشستگی رانندگان شرکت واحد به دلیل عدم پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت: امیدوارم که سهم ۴ درصدی مشاغل سخت و زیان اور بودن رانندگان شرکت واحد به موقع پرداخت شود. امروز همسان سازی و همترازی حقوق بازنشستگان در سراسر کشور مطرح است. باید به این مساله توجه جدی شود.

رییس فراکسیون کارگری در خصوص ایمنی کارگاه‌ها هم گفت: الان مهم‌ترین موضوع، محافظت از کارکنان در برابر بیماری کرونا است. تا کنون اقدامات مهمی در این خصوص صورت پذیرفته است و امکانات لازم حتی در اختیار نیروهای پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری هم قرار گرفته اما با توجه به شدت و حدت نیاز است به موضوع توجه بیشتری شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین