انتقاد شدید حسین دهقان از جهانگیری/ آذری‌جهرمی آماده نامزدی در انتخابات شده است؟/ توضیحات حناچی درباره پیگیری پرونده عیسی شریفی

گروه سیاسی الف،   4000212112

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد شدید حسین دهقان از جهانگیری/ آذری‌جهرمی آماده نامزدی در انتخابات شده است؟/ توضیحات حناچی درباره پیگیری پرونده عیسی شریفی

آخرین آمار کرونا در ایران

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۱۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۵۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۲ هزار و ۴۸۴ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا از مهرماه

نمکی: میزان مرگ و میر در موج چهارم نصف پیک قبلی بود

***

مانع بزرگ بر سر راه نامزدی جهانگیری

گفتگوی جهانگیری در کلاب هاوس دوباره مسئله نامزدی او در انتخابات را بر سر زبانها انداخته است. اما جهانگیری برای نامزدی در انتخابات و امیدواری به پیروزی با موانعی روبه رو است.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به شرایط و سوء مدیریت‌های دولت روحانی، تنگناها و سختی‌هایی که بر زندگی مردم و روی شانه‌های مردم سنگینی می‌کند به آفتاب یزد گفت: «آقای جهانگیری آسیب دیده و بسیاری از مردم تفکیکی بین دولت روحانی و آقای جهانگیری قائل نمی‌شوند و این مانع بزرگی برای ایشان است...

الان مشکل اساسی و تغییراتی که در متغیرهای اصلی انتخابات به وجود آمد تغییرات تعیین کننده‌ای است نسبت به ۹۲ تا ۹۶. یعنی از ۹۲ تا ۹۶ تصمیم گیر و تعیین‌کننده و تاثیر‌گذار بر سرنوشت انتخابات نخبگان سیاسی بودند ودر ۹۲ مجمع مشورتی آقای خاتمی بود در ۹۴و۹۶ شورای عالی سیاست‌گذاری بود ولی الان دیگر این نقش را جبهه اصلاحات ندارد.

قبلا مردم یک متغیر قابل کنترل بودند شورای نگهبان یک متغیر غیر قابل کنترل بود الان شورای نگهبان همان متغیر غیر قابل کنترل است و مردم هم متغیر غیرقابل کنترل‌اند یعنی اصلاح‌طلبان تصمیمی که می‌گیرند متکی بر متغیرهای قابل کنترل که آن‌ها را در شرایط تصمیم‌گیری قرار دهد یا در شرایط اطمینان به اهداف‌شان نزدیک کند نیستند و تصمیمات‌شان نزدیک به ریسک است یعنی می‌توانند کاندیدا معرفی کنند و از شخصیتی مثل آقای جهانگیری دفاع کنند ولی آسیبی که آقای جهانگیری دیده این آسیب را در این بازه زمانی نمی‌توان برطرف کرد و این مانع بزرگی است بنابراین اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بدون در نظر گرفتن واقعیات علمی و بدون در نظر گرفتن وضعیت متغیرها و از دست رفتن متغیرهای قابل کنترل بخواهند تصمیم‌گیری کنند و امیدوار باشند به نتیجه رسند.»

***

توضیحات حناچی درباره پیگیری پرونده عیسی شریفی

پیروز حناچی، شهردار تهران به اعتماد گفت: «ما كلي از اموال‌مان كه تحت پرونده رساتجارت بود را زنده كرديم؛ مثلا فرض كنيد ما مي‌رفتيم در اين قضيه (چون سپاه هم شاكي بود) با سپاه دعوا مي‌كرديم چه كمكي مي‌كرد؟ سپاه در خود رساتجارت شاكي و جزو شاكيان اصلي پرونده بود و اصلا پرونده مفتوح شده اول به خاطر شكايت سپاه بود نه شكايت ما.

ما در درجه اول زماني كه پرونده مفتوح بود و بازپرس محترم داشت پرونده را بررسي مي‌كرد، نظرات‌مان را داديم و فكر مي‌كرديم خب قاعدتا بايد همين طور باشد؛ يعني زماني كه پرونده مفتوح است و بازپرس دارد بررسي مي‌كند اگر گزارشاتي به او برسد كه از شهرداري هم اين‌طوري مدعي هستند، بايد در پرونده لحاظ كند.

ولي ظاهرا نظرات ما لحاظ نشده بود! به همين خاطر ما تصورمان اين بود كه در حال پيگيري است چون هنوز حكم صادر نشده بود. وقتي حكم صادر شد، ديدم كه نظرات ما لحاظ نشده است. ما مجددا در پرتال قوه قضاييه طرح شكايت كرديم و الان هم داريم پيگيري مي‌كنيم. پرونده هم هنوز در مرحله تجديدنظر و به‌طور كامل بسته نشده است...

ما در اين دوره از حمايت رييس محترم قوه قضاييه خيلي بهره برديم. برآورد اوليه پرونده‌هايي كه احتمال مغلوبه شدن ما در آن وجود داشت 6 هزار ميليارد تومان بود (در ابتداي دوره) و اگر حمايت قوه قضاييه در اين قضيه نبود، ما بايد در شهرداري تهران اعلام ورشكستگي مي‌كرديم بر اثر محكوميت و اجراي حكم. اين موضوع، موضوع بسيار مهمي است و حالا منصفانه بايد به آن بپردازيم...

يك‌بار همكاران ما آمده بودند كل فيش حقوقي مديران را منتشر كرده بودند. من اين را خيلي قبول نداشتم؛ يعني ما نبايد شيپور را از دهانه گشاد آن بزنيم. بعضي مواقع‌يك شعارهايي مي‌دهيم بعدا در قافيه‌اش مي‌مانيم. شايد من به عنوان يك مدير علاقه نداشته باشم كه فيش حقوقي من را منتشر كنيد چون در آن فيش من وام هم گرفتم و مثلا كلي چيزهاي ديگري دارم كه ربطي به حقوقم ندارد.»

***

انتقاد شدید حسین دهقان از جهانگیری

 سردار حسین دهقان، وزیر دفاع در دولت اول روحانی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع افزایش قیمت بنزین به فارس گفت: «من اگر رییس جمهور بودم مثل آقای روحانی عمل نمی‌کردم. من معتقدم آقای روحانی می‌خواست ابعاد فاجعه بنزین را به لحاظ روانی تقلیل دهد. یعنی بگوید چیزی نشده و من در جریان نبودم. تقریبا همه مخالف بودند که در چنین شرایط نرخ بنزین افزایش پیدا کند. 

حتی در دولت هم مخالف این مسئله بودند امل فضایی پیش آمد که یکی از اعضای دولت گفت که من این مسئله را می‌پذیرم و مسئولیت آن را نیز بر عهده می‌گیرم اما شرط من این است که هیچ‌کس مداخله نکند و ... بنابراین تصمیم گرفته شد و انجام شد و بعد همه گفتند ما نبودیم (با خنده)

اگر در این مسئله وزیر کشور مسئول است باید قبل آن به مردم اطلاع دهد و مسئولیت بپذیرد. اگر وزیر اقتصاد مسئول بوده باید مسئولیت بپذیرد. ما الان چندین سال که گرفتار دلار آقای جهانگیری هستیم بلاخره آقای جهانگیری اگر تصمیم گرفته باید اعلام کند که چرا این تصمیم را گرفته است. 

دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به پای آقای جهانگیری نوشته شده است. آقای جهانگیری که شما اختیار ندارید پس چرا معاون اول مانده‌اید؟ این را جواب بدهید که چطور کسی که هیچ خاصیتی ندارد پس چرا عمر خود را تلف می‌کند و جایی را اشغال کرده که  شاید اگر فرد دیگری می‌بود می‌توانست کاری کند.

در فضای سیاسی این کشور مثل اینکه همه از مردم طلبکار هستند  و فقط مردم بدهکار هستند. آقای روحانی اکنون در سخنرانی‌هایش می‌گوید مردم اگر سفر نمی‌رفتند و دورهمی نمی‌گرفتم و موج چهارم کرونا آغاز نمی‌شد، بنابراین مردم را مقصر می‌کنند. اگر قرار بود نردم به مسافرت نروند خب یک کاری می‌کردید که نروند حال که مردم رفته اند نیز هزینه‌اش را بدهید دیگر! اینگونه که نمی‌توان کشورهای کرد.»

***

آذری‌جهرمی آماده نامزدی در انتخابات شده است؟

به گزارش  تسنیم، محمد جواد آذری جهرمی وزیر فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات که پیشتر گفته شده بود او علاقه به شهردار شدن در پایتخت را دارد، حالا موضوع کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

صبح امروز حانیه سامعی (مشاور آذری جهرمی) با انتشار توئیتی از احتمال حضور وزیر ارتباطات در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود. او نوشته بود خبری در راه است!! برخی این توییت او را به احتمال اعلام کاندیداتوری آذری جهرمی تعبیر کرده بودند.

محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب که حضور پررنگی در کلاب هاوس دارد نیز در پاسخ به یکی از مطالب مطرح شده در روم اعلام کرد که آذری جهرمی خود را برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری مطرح می‌کند.

***

گزینه‌های اصلاح‌طلبان مشخص شدند

آذر منصوری، سخنگوی جبههٔ‌ اصلاحات ایران، گفت: فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع عمومی جبههٔ اصلاحات ایران برای ارزیابی نامزدی ریاست‌جمهوری‌شان در جبهه اصلاحات ایران به دبیرخانهٔ مجمع پیشنهاد شده‌اند از این قرار است (به ترتیب تعداد پیشنهاددهنده):

۱- جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)

۲- اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)

۳- مصطفی تاج‌زاده (۳۲ پیشنهاد)

۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)

۵- محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)

۶- محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد)

۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)

۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)

۹- محمد صدر (۱۳ پیشنهاد)

۱۰- محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد)

۱۱- شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد)

۱۲- زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد)

۱۳- عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد)

۱۴- صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد)

در جلسهٔ‌ امروز مجمع عمومی دربارهٔ مراحل بعدی ارزیابی نامزدها در جبههٔ‌ اصلاحات ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

***

اعتماد ملی نامزد حزبی ندارد

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین  اقدامات اعتماد ملی برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با مصوبه جبهه اصلاحات  مبنی بر انتخاب  گزینه ای نهایی با دو سوم آرای اعضای این جبهه مخالف بود و آن سازوکار را مغایر دموکراسی می دانست ،بنابراین برای انتخابات نامزدی از حزب اعتماد ملی معرفی نمی شود و اعتماد ملی نامزد حزبی ندارد.

***

حفاظت از سایت‌های هسته‌ای به سپاه واگذار شد؟ 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برخی رسانه‌ها امروز خبری را مبنی بر واگذاری سیستم حفاظتی سایت‌های هسته‌ای به ستاد کل نیرو‌های مسلح از سوی شورای عالی امنیت ملی منتشر کردند.

در این خبر آمده است که «با نظر ستاد کل نیروهای مسلح از این پس سپاه پاسداران درباره اقدامات حفاظتی سایت‌های هسته‌ای تصمیم گیری می‌کند، در حالی که پیش از این حفاظت سایت‌ها بر عهده سپاه نبوده است».

روابط عمومی شورای عالی امنیت ملی در این رابطه گفت: «شورای عالی امنیت ملی اگر لازم باشد تصمیمات اتخاذ شده خود را اطلاع رسانی کند، از طریق سخنگو و منابع رسمی این شورا‌ها اقدام خواهد کرد».

***

کاندیداتوری تاج‌زاده و فائزه هاشمی برای فشار به شورای نگهبان

طبق پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» دو نوع تفکر اکنون در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برای معرفی گزینه نهایی اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات وجود دارد؛ تفکر نخست که احزاب تند این جریان حامی آن هستند این است که نامزد نهایی و حداکثری این جریان تا قبل از نام‌نویسی‌ها انتخاب و معرفی شود و تفکر دوم نیز تاکید دارد، همه نامزدهایی که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند در انتخابات شرکت کنند و از میان نامزدهایی که از فیلتر شورای نگهبان عبور داده شده‌اند، نامزد نهایی بعد از بررسی نظرسنجی ها و ... انتخاب و اعلام شود.

طرفداران تفکر نخست تلاش دارند با انتخاب و اعلام گزینه نهایی اصلاح‌طلبان قبل از ۲۱ اردیبهشت‌ماه، شورای نگهبان را تحت فشار قرار داده تا بتوانند نامزد خود را از فیلتر این شورا عبور دهند.

در جریان اصلاحات اکنون «مصطفی تاج‌زاده» معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و از اصلاح‌طلبان رادیکال، «فائزه هاشمی» دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی رسما اعلام کاندیداتوری کرده‌اند و دبیر جبهه اصلاح‌طلبان ایران نیز از کاندیداتوری احتمالی «غلامحسین کرباسچی» شهردار پیشین تهران و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خبر داده است.

کاندیداتوری تاج زاده، فائزه هاشمی و کرباسچی در راستای همین استراتژی است و باید دید بالاخره اصلاح‌طلبان ۲۱ اردیبهشت‌ماه نامزد نهایی خود را به مردم معرفی می کنند یا چند روز مانده به روز انتخابات؟!

***

محکومیت آخوندی در پرونده پسرش

به گزارش تسنیم، پیگیری‌ها حاکی از این است که با گذشت حدود یک سال و نیم از تحقیقات پرونده محمدمهدی آخوندی، در روزهای گذشته کیفرخواست ۱۶۷ صفحه‌ای این پرونده صادر و به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است تا در آنجا مورد رسیدگی قرار گیرد.

براساس کیفرخواست، این پرونده ۲۶ متهم دارد که عباس آخوندی وزیر سابق شهرسازی نیز متهم ردیف بیستم آن است.

اتهام محمدمهدی آخوندی مشارکت در ارتشاء شبکه‌ای به میزان ۴۲ میلیارد ریال و تحصیل مال نامشروع عنوان شده است. همچنین عباس آخوندی به پذیرش نفوذ پسرش و یکی دیگر از متهمان پرونده متهم شده است. 

***

چراغ سبز باهنر به لاریجانی

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه تاکنون لاریجانی از گزینه های شورای وحدت اصولگرایان نبوده است در انتخابات به فردا گفت: «اواخر ماه شعبان من با آقای لاریجانی ملاقات داشتم، ایشان به صورت جدی می‌گفت «من نامزد نیستم». شورای وحدت تا جایی که ما اطلاع داریم، سراغ کسانی رفته که این‌ها خودشان اعلام کردند «ما نامزد هستیم» یا یکی از نزدیکانشان گفته ایشان نامزد هست و آن فرد هم موضوع را تکذیب نکرده، ولی آقای لاریجانی هر کسی از ایشان سوال می‌کند، می‌گوید «نه، من نیستم»...

شورای ائتلاف خیلی آبش با آقای لاریجانی در یک جوی نمی‌رود؛ نه، شورای وحدت. شورای وحدت نه صددرصد رد و نه صددرصد تأیید می کند بلکه مثل بقیه به آقای لاریجانی نگاه می‌کند. البته اگر یک زمانی آقای لاریجانی بیاید و بگوید من کاندیدا و نامزد هستم، می‌تواند جزو افرادی باشد که در شورای وحدت بررسی می‌شود.»

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین