ظریف در عمان چه چیزی را جست‌وجو می‌کند؟

سیاسی،   4000210026

وزیر امور خارجه کشورمان در سومین مقصد از سفرش به کشور‌های منطقه به عمان رفت، او پیش از این به قطر و عراق هم سفر کرده بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب هفتم اردیبهشت از سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عمان در روز هشتم اردیبهشت خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه هدف از این سفر را گفت‌وگو در حوزه روابط دوجانبه و همکاری‌ها در منطقه برشمرد.

این درحالی است که رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم در سفر به دوحه  و بغداد با  مقامات این دو کشور دیدار و به گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته بود.

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان هشتم اردیبهشت با استقبال «بدر البوسعیدی» همتای عمانی خود و «علی نجفی» سفیر ایران در عمان وارد مسقط شد. وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین دیدار خود در مسقط با فهد بن محمود آل سعید معاون نخست‌وزیر عمان دیدار کرد. در ادامه این دیدار دو طرف روابط دو جانبه و راه‌های توسعه آن در تمامی زمینه‌ها و همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی و تلاش در جهت استقرار امنیت و ثبات در منطقه گفت‌وگو کردند.

طرفین همچنین در این دیدار با تاکید بر روابط متمایز ایران و عمان مبتنی بر اراده رهبران دو کشور بر عزم خود در رفع موانع و سرعت بخشیدن به تصمیمات متخذه از سوی مقامات عالیه دوک شور تاکید کردند. در این دیدار بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان و علی نجفی سفیر ایران در مسقط نیز حضور داشتند.

در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان که در چارچوب سفر به کشور‌های منطقه به عمان سفر کرده است با بدر بن حمود البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. ظریف در این دیدار با مرور بر موضوعات مهم روابط دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و مسائل منطقه از تلاش سلطنت عمان در ایفای نقش مثبت در موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ابراز خرسندی از روند مثبت به وجود آمده در حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بر ضرورت پیگیری و اجرای مصوبات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید و با توجه به برگزاری دور نوزدهم این کمیسیون در آینده نزدیک، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های دو کشور در این حوزه با مکانیسم‌های مورد توافق برای حصول به سطح مطلوب‌تری از همکاری‌های اقتصادی و تجاری از تحرک مطلوب‌تری برخوردار شود.

بدر بن حمود البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از همکاری‌های دوکشور در حوزه‌های مختلف، گسترش همکاری‌های دو کشور را خواستار شد. همکاری در حوزه‌های حمل و نقل و ترانزیت، در سطوح دو جانبه و چند جانبه، همکاری‌های قضایی، استرداد مجرمین و تبادل زندانیان از دیگر موضوعات مورد گفت وگوی دو وزیر امور خارجه در این دیدار بود.

تاکید ایران بر راهکار سیاسی به عنوان تنها راه حل بحران یمن
 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه با «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این دیدار با ابراز تاسف از شرایط ۶ ساله جنگ تحمیلی به مردم یمن، پایان جنگ و رفع محاصره از این کشور را خواستار شد.

ظریف بار دیگر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر راه حل سیاسی به عنوان تنها راه حل بحران یمن را مورد تاکید قرار داد و حمایت کشورمان از برقراری آتش بس و انجام گفت‌وگو‌های یمنی- یمنی را اعلام کرد. محمدعبدالسلام نیز در این دیدار از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم یمن قدردانی کرد و ظریف را در جریان آخرین تحولات یمن قرار داد.

چرایی سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به مسقط
 وزیر امورخارجه کشورمان درباره محور گفت‌وگو‌ها در سفر به عمان، توضیح داد که رابطه ایران و عمان رابطه بسیار محکم و دیرینه‌ای است. عمان همسایه‌ای است که ما همواره با آن ارتباطات بسیار خوبی داشتیم. سفر منطقه‌ای به عمان برای گفت‌وگو پیرامون گسترش روابط دوجانبه است، امیدواریم این روابط گسترش بیشتری داشته باشد. در این سفر همچنین در مورد موضوعات منطقه ای، امنیت در خلیج فارس و طرح پایان فشار بر مردم یمن، که دولت عمان در این زمینه فعالیت بسیار خوبی داشته است، بحث و گفت‌وگو شد.

وی همچنین گفت که همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عمان و همکاری‌های چندجانبه نیز محور گفت‌وگو‌های دو جانبه بود، گفت‌وگو‌ها با مقامات عمانی، سازنده و پیرامون مسائل مختلف منطقه‌ای بود.

کامران کرمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به عمان، گفت که  اهمیت سفر منطقه‌ای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به دوحه، بغداد و ایستگاه پایانی یعنی مسقط را باید هم راستا با فعل و انفعالات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد تبیین و ارزیابی قرار داد.

سفری که همزمان با چند تحول انجام شد
کرمی با بیان اینکه اگرچه تقویت روابط دوجانبه و تاکید بر همکاری‌ها و همفکری‌های منطقه‌ای در قالب دیپلماسی رمضان به عنوان هدف سفر ظریف از سوی وزارت خارجه برآورد شده است، اما این سفر‌ها را نمی‌توان از دو تحول مهمی که همزمان در حال جریان است، جدا دانست، توضیح داد: تحول اول؛ مذاکرات احیای برجام در وین است که با توجه به پیشرفت‌هایی که در آن صورت گرفته، ضرورت تقویت دیپلماسی و رایزنی‌ها با کشور‌های دوست منطقه‌ای را اجتناب ناپذیر می‌سازد، بنابراین وزیر خارجه ایران در صدد است تا با همفکری با همسایگان زمینه‌های همراه کردن منطقه و به ویژه بازیگران که نقش مهمی را در این میان ایفا می‌کنند، با گفت‌وگو‌های برجامی فراهم کند.

کارشناس مسائل منطقه در ادامه تاکید کرد: تحول دوم؛ برقراری تماس‌ها بین ایران و عربستان است که با توجه به برگزاری دور اول این گفت‌وگو‌ها با میزبانی بغداد در ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، احتمال برگزاری دور دوم این مذاکرات امنیتی در هفته‌های پیش رو نیز وجود دارد؛ بنابراین وزیر خارجه ایران با سفر به بغداد، دوحه و مسقط؛ یعنی سه پایتختی که به نوعی در برهه‌های مختلف نقش مهمی در رایزنی و میانجیگری روابط ایران و عربستان و ایران و آمریکا داشته اند، بر تقویت نگاه ایران نسبت به حل و فصل مسائل و بحران‌های منطقه‌ای با گفت‌وگو تاکید کرده است.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اهمیت سفر ظریف به سه کشور منطقه، گفت که همزمان با سفر ظریف به دوحه، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز همان روز به دوحه سفر کرد و با مقامات قطری دیدار کرد؛ بنابراین واضح است که سفر محمد جواد ظریف با یک دستورکار منطقه‌ای روشن صورت گرفته و بنا دارد تا زمینه‌های برقراری تماس‌های بیشتر با بازیگران تاثیرگذار برای گفت‌وگو بر سر بحران‌های منطقه‌ای و فراهم کردن فضا برای تفاهم بیشتر را امکان پذیر سازد.

با این تفاسیر سفر وزیر خارجه کشورمان به سه کشور منطقه، جدای از اهمیت آن با توجه به تحولاتی که هر لحظه در حال رخ دادن است، نشان از دیپلماسی فعال کشورمان دارد که این روزها با نام دیپلماسی رمضان با رایزنی‌های رئیس دستگاه دیپلماسی دنبال می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین