موانع دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی در دوران کرونا وقتی کرونا فقیر و غنی می شناسد !

گروه اجتماعی الف،   4000205002 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز جهانی بهداشت و هفته سلامت در ایران امسال با شعار «ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» نامگذاری شده است. آیا طی دوره ۱۴ ماهه از گذشت پاندمی کرونا ارائه خدمات نظام سلامت در کشور ما با مبانی عدالت همخوانی داشته است؟

وقتی کرونا فقیر و غنی می شناسد !

به گزارش الف، برخی کارشناسان معتقدند که بحران کرونا به خوبی از نقاط ضعف و قوت نظام سلامت، پرده برداشت. در دوران کرونا شاهد بودیم که در اغلب کلانشهرهای کشور، دسترسی به تست های تشخیصی کرونا و درمان این بیماری با سهولت بیشتری همراه بود، اما در مناطق کمتر توسعه یافته، اغلب روستاها و بخصوص مناطق مرزی کشور، دسترسی به خدمات بهداشتی، تشخیصی و درمانی کرونا با محدودیت های جدی همراه بود.

کارشناسان تاکید دارند که با توجه به اینکه حداقل تا یک سال دیگر به طور جدی با بیماری کرونا درگیر خواهیم بود، توزیع عادلانه خدمات نظام سلامت در نقاط مختلف کشور می تواند مسیر کنترل پاندمی کرونا را هموارتر سازد.

محدودیت‌های دسترسی به خدمات تشخیص و درمان کرونا

هر بار با تشدید پاندمی کرونا، نواقص نظام سلامت در ارائه عادلانه خدمات سلامت، بیشتر به چشم می آید. در اغلب مناطق محروم کشور، دسترسی کمتری به خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی کرونا وجود دارد که با اوج گرفتن کرونا، این محدودیت ها تشدید می شود. 

دکتر رضا محمدبیگی، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در گفتگو با الف به وضعیت عدالت در نظام سلامت کشور، اشاره می کند و می گوید: «در طی چند دهه اخیر، تلاش زیادی شده است تا ساختارهای نظام سلامت به سمت توزیع عادلانه خدمات حرکت کند. راه اندازی خانه های بهداشت روستایی و پایگاه های جامع سلامت در حاشیه شهرها را می توان از جمله این اقدامات دانست. برای تکمیل شبکه بهداشت در مناطق مختلف کشور، تلاش زیادی شده است تا اختلاف طبقاتی در دسترسی به خدمات بهداشتی کاهش پیدا کند. نظام شبکه بهداشتی در ایران، مدام در حال پیشرفت است، اما با این وجود همچنان این ساختار به نقطه ایده آل و مطلوب نرسیده است.»

او یادآور می شود: «همچنان در بسیاری از نقاط محروم کشور، دسترسی به پزشک و مراکز درمانی به سادگی میسر نیست و بیمار گاهی باید فاصله زیادی را طی کند تا به مراقبت های اولیه دسترسی داشته باشد، در حالی که مثلا گاهی فقط در یک خیابان تهران، چندین پزشک با تخصص های مشابه در حال فعالیت هستند.»

محمدبیگی درباره وضعیت ارائه خدمات نظام سلامت در دوران کرونا نیز تاکید می کند: «همین محرومیت ها در دوران کرونا نیز به چشم آمد. برای ساکنان مناطق کمتر توسعه یافته کشور شاهد بودیم که دسترسی به تست های تشخیصی کرونا و تخت های بستری در مراکز درمان کرونا به راحتی امکان پذیر نبود، اما دسترسی به تست ها و تخت های بستری در کلانشهرها با مشقت کمتری همراه بود. همچنین دسترسی به تخت های مراقبت ویژه در مناطق محروم نیز با محدودیت های بیشتری همراه است. از سوی دیگر، کمبود نیروی انسانی متخصص در درمان کرونا نیز در مناطق محروم به نسبت کلانشهرها بیشتر به چشم می آید.»

او تصریح می کند: «پاندمی کرونا نیز دیر یا زود تمام می شود. مساله مهم تر اینجاست که باید توزیع منابع اقتصادی و انسانی در نظام سلامت به گونه ای عادلانه باشد که زیرساخت های بهداشت و درمان در همه نقاط کشور، توسعه ای متوازن داشته باشد تا بتواند در برابر پاندمی های بعدی، عملکرد موفق تری داشته باشد. حتی اگر پاندمی هم در جریان نباشد، باید دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی به گونه ای با مبانی عدالت سازگار باشد که محل جغرافیایی زندگی افراد، تاثیر جدی بر دسترسی آنها به خدمات بهداشتی و درمانی نداشته باشد.»

رابطه جهانی فقر با وضعیت سلامت افراد در دوران کرونا

نه تنها در ایران، بلکه در اغلب نقاط جهان هم قاعده نانوشته به این شکل است که افراد محروم و طبقات فقیر، دسترسی کمتری به خدمات درمانی و بهداشتی دارند. در دوران کرونا نیز مردمان فقیر جهان، دسترسی کمتری به خدمات نظام سلامت داشتند.

دکتر حسین حاتمی، اﺳﺘﺎد ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺑﻴﻤﺎری های ﻋﻔﻮنی و ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮمی داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰشکی ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬشتی هم با ذکر مثال هایی به رابطه جهانی بین فقر و محدودیت دسترسی به خدمات نظام سلامت، اشاره می کند و می گوید: «اخیرا محققان آمریکایی مقایسه ای بین سیاه پوستان و سفیدپوستان آن کشور انجام دادند. بر اساس این پژوهش ها اعلام کردند شدت بیماری و موارد مرگ ناشی از کرونا در سیاه پوستان که از طبقات محروم‌تر جامعه به حساب می آیند، بیشتر از سفیدپوستان است. همچنین میزان موارد بیماری و مرگ ناشی از کووید ۱۹ در کشور پرجمعیت و فقیری همچون هندوستان نیز در بالاترین سطح ممکن قرار داد. باید در نظر داشت که توده انبوه جمعیت این کشور را اقشار فقیر تشکیل می دهند که به خدمات پیشرفته پزشکی دسترسی ندارند.»

او با اشاره به تاثیر نابرابری های اقتصادی، اجتماعی بر سلامت افراد، یادآور می شود: «تاثیر فقر و نابرابری های اجتماعی بر نوع بیماری ها و میزان مرگ ناشی از آنها از قدیم الایام کاملا شناخته شده است. طبق آخرین آمارهای سازمان جهانی بهداشت که در سایت رسمی آن سازمان نیز قابل مشاهده است، تاثیر فقر و غنا بر میزان بروز بسیاری از بیماریهای عفونی عصر حجری، بسیار واضح است.»

حاتمی توضیح می دهد: «بر اساس مطالعات جهانی، از 10 بیماری که عامل بیشترین مرگ و میر جهانی در کشورهای صنعتی را به خود اختصاص می دهد، بیماری های عفونی دستگاه تنفس تحتانی به عنوان یک عامل از 10 عامل مرگ و میر شناخته می شود، اما در کشورهایی با وضعیت اقتصادی نامطلوب، شش علت از 10 علت اصلی مرگ و میر را بیماری های عفونی مثل بیماری های عفونی دوران نوزادی، بیماری های دستگاه تنفس تحتانی، بیماری های اسهالی، مالاریا، سل و ایدز تشکیل می دهد. درواقع، می توان گفت بیماری های عفونی در کشورهای فقیر به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر به حساب می آید، اما در کشورهای ثروتمند، اینگونه نیست.»

باید در نظر داشت که کرونا در حوزه هایی غیر از نظام سلامت نیز نابرابری ها را عیان کرده است. مثلا در بحث آموزش کودکان در دوران کرونا نیز شاهد هستیم که طبق آمارهای رسمی، میزان ترک تحصیل در کودکان فقیر بالاتر رفته است، چون دسترسی کمتری به تجهیزات و امکانات آموزش مجازی دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۶۲۴۹۰۶:۳۴:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۵
وقتی جامعه خودی و غیر خودی می شناسد، فقیر و غنی جای خودش را دارد.
بیگی29۱۹۳۶۴۶۳۱۰:۲۴:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۵
حدود سال ۱۳۴۰ وبای التور همه گیر شد سریعا واکسیناسیون شروع شد.پاسگاه های ژاندارمری در همه روستا ها بدون کارت واکسیناسیون اجازه عبور نمیدادند.حالا،با وضع مترو اتوبوس و سایر وسایل نقلیه آیا امیدی به پایان این مشکل وجود داد؟شاید واکسیناسیون گونه های کم خطر،،، مانند گونه موجود را از بین ببرد و گونه پر خطر آن بد تر از آنچه در هند است باق بماند این اصل بقا است.شاید تنها راه رعایت دیکتاتور گونه پروتکل ها باشد.
پیرمرد۱۹۳۶۸۹۵۱۴:۲۲:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۵
سلام تابستان سال 1350 بود .من اون زمان سپاه بهداشت بودم در در مانگاه هدایت .خوب یادم هست.
ناشناس۱۹۳۶۶۰۱۱۱:۳۷:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۵
رئیس بیمارستان امام علی کرج از قطع جریان برق به دلیل سرقت کابل و اختلال در اکسیژن‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان خبر داد.
ناشناس۱۹۳۶۸۰۲۱۳:۳۲:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۵
تاکنون بیش از یک میلیارد نفر در جهان واکسن کرونا زده اند.
ناشناس۱۹۳۶۲۵۰۰۶:۳۶:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۵
کرونا نشان داد تنها علم است که کمک حال بشریت است.
ناشناس۱۹۳۶۴۲۲۱۰:۰۳:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۵
علم هم که درمانده عزیزم و کرونا میتازد با سرعت بیشتر هم علم و هم ایمان چون که ایمان و روحیه بالا باعث تقویت قوای ایمنی بدن میشود
ناشناس۱۹۳۶۷۸۷۱۳:۲۲:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۵
نامه نمکی به وزیر بهداشت هند: ایران از موج سهمگین کرونا عبور کرد؛ آماده کمک به هند هستیم!
ناشناس۱۹۳۶۹۳۴۱۴:۵۰:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۵
تو اگر طبیب بودی سرخود دوا نمودی
ناشناس۱۹۳۶۹۳۷۱۴:۵۲:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۵
نمکی تا دیشب داشتی گریه می کرد، قسم حضرت عباس می خورد روسای دانشگاه پزشکی همه نگرانند! چی شد؟ چطوری عبور کردیم؟
ناشناس۱۹۳۶۸۳۳۱۳:۴۴:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۵
علم درنمانده گرامی. نگاهی به نمودار ابتلا و مرگ و میر در کشورهایی که واکسیناسیون گسترده انجام داده اند داشته باشید متوجه می شوید که درمانده ماییم.
ناشناس۱۹۳۶۸۹۱۱۴:۲۰:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۵
دوست عزیز بیماریهای مثل ابله،فلج اطفال ،انفولانزا ووو را علم درمان کرد یا روحیه بالا.
ناشناس۱۹۳۶۷۶۳۱۳:۰۷:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۵
علم تا حدی که در خدمت انسان و طبیعت باشد، خوب است ولی در سالیان اخیر ، مسیر علم به سوی نابودی دنیا به پیش می رود.و انسان ها را بدل به موجوداتی مجازی و مصرف کننده و نابودگر بدل کرده است که نتیجه آن تباهی است.
ناشناس۱۹۳۶۲۵۱۰۶:۳۹:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۵
جهل و نادانی فرهنگی در رابطه تنگاتنگ با کرونا بوده و از فقر بسیار موثرتر است.
ناشناس۱۹۳۶۲۵۳۰۶:۴۰:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۵
عدالت یعنی اینکه بودجه کشور بر اساس اولویت خرج رفاه مردم همان کشور شود.
ناشناس۱۹۳۶۲۶۶۰۷:۱۵:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۵
جامعه سراسر مادی کنونی ایران، کارش از کرونا و این حرفها گذشته است.
ناشناس۱۹۳۶۳۳۹۰۹:۱۳:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۵
آیا دولت ترکیه و امارات متحده که معتبر را پذیرفتند، مردم خود را موش آزمایشگاهی بیگانگان کردند؟
ناشناس۱۹۳۶۳۴۹۰۹:۱۸:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۵
«محمدپور» پزشک عمومی: روزی بیش از ۱۰۰۰ سقط جنین در کشور داریم. با روزی ۵۰۰ کشته کرونایی وضعیت کشور سیاه شده؛ وضعیت سقط جنین کشور چه رنگی است؟
ناشناس۱۹۳۶۴۳۹۱۰:۱۱:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۵
این آمار خیلی طبیعیه.. و طبیعی تر از اون تمایل اون افراد برای سقط جنین خودشون چقد ما در نظام آموزشی خودمون به اهمیت آموزش این مسائل و مسائل پیرامون اون پرداختیم؟ باشه قبول سقط انجام نشه.. ولی آیا جامعه ای چقد ظرفیت پذیرش این کودکان رو داره؟
ناشناس۱۹۳۶۳۵۴۰۹:۲۳:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۵
ای خدا لعنتت کنه چین ببین چه به روز مردم دنیا آوردی
ناشناس۱۹۳۶۳۷۷۰۹:۳۸:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۵
وزارت بهداشتی که حرف و هشدارش را ستادکرونا(روحانا) اجرا نمیکند درش را ببندید
ناشناس۱۹۳۶۹۴۳۱۴:۵۶:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۵
درش را ببندند همین چندتایی که در روز جانشان میتونه نجات پیدا کنه هم میمیرن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین