آقا سید حسن خمینی نگرانیم

عبدالله گنجی،   4000123061 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقا سید حسن خمینی نگرانیم

پیش از ورود به بحث این نکته را متذکر شوم که صاحب این نوشته یکی از عشاق امام است (ان‌شاءالله). اگر مخاطب این متن آن را به جناح مقابل اصلاحات ارجاع دهد، قطعاً معنادهی دیگری که منظور نویسنده نیست از آن استنباط خواهد کرد. نگارنده نسبت سیاسی با دو جناح عمده کشور ندارم. تاکنون از ۷۶۰۰ توئیتی که زده‌ام، یک مورد هم در تأیید جناح راست نیست. اما از آنجا که بخشی از جریان اصلاحات را با شاقول امام جزو نظام نمی‌دانم در نقد آنان نوشتم و سخت معتقد به احیای چپ هستم و برای این موضوع با اصلاح‌طلبان درون نظام هم جلسه داشته‌ام. نکته دیگری که لازم است جناب سیدحسن بداند اینکه، نگارنده سیاست خوانده‌ام، یعنی با مفاهیمی همچون دموکراسی، جمهوری، مشروطه، سکولاریسم، ملت، کشور، دولت، رقابت و مشارکت زندگی کرده‌ام.

و، اما بعد... چند روز پیش شنیده شد سکولارترین بخش اصلاحات از کاندیداتوری جنابعالی استقبال یا از شما مطالبه حضور کرده‌اند. شما می‌دانید که سکولاریسم نقطه مقابل حرکت تاریخ‌ساز امام است و در ادامه خواهید دید این اتهامی برای اخراج رقیب نیست که نقل قول توأم با امانت را از آنان می‌آورم. علاوه بر اصرار بر سکولاریسم، بر تحریف امام نیز اصرار دارند و شما ساکت یا همسو هستید. علوی‌تبار درباره نسبت امام و مردم‌سالاری می‌گوید: «امام به مشارکت مردم اعتقاد داشت، اما به رقابت آنچنانی اعتقاد نداشت. به نوعی پوپولیسم بود و خب ما به دموکراسی اعتقاد داریم، یعنی هم به مشارکت و هم به رقابت».

از نظر جنابعالی امام به رقابت اعتقاد نداشت و پوپولیسم بود؟ آیا همین اتهام را اکنون به نظام نمی‌زنند که دنبال مشارکت حداکثری هستند، اما زمینه رقابت را فراهم نمی‌کنند؟ آیا شما نیز معتقدید امام پوپولیسم بود؟ امامی که در اوج کوران جنگ که یاور می‌خواست حاضر نشد با قرائت ملی‌گرایی نیرو به جبهه بفرستد، پوپولیسم بود؟ امامی که با صراحت گفت اگر کسی با انگاره ملی‌گرایی برای آزادی خرمشهر کشته شود، شهید نیست، پوپولیسم بود؟

باز جای خوشبختی است که اتهام امروز به نظام همان اتهام به امام است و لااقل ما با این پیوستگی خوشحال می‌شویم. شاید بفرمایید نظرش را گفته چه اشکال دارد؟ به عنوان یک شهروند یا معلم اشکالی ندارد، اما برای ورود به حاکمیت اشکال دارد.

اندیشه سیاسی امام (حکومت در عصر حاضر) از جهت شکل و محتوا بر سه اصل قابل جمع استوار است؛ ۱- جمهوری اسلامی ۲- مردم‌سالاری دینی ۳- اسلام سیاسی. آیا شما به این معتقدید؟ و اگر کسی یا کسانی ۱۸۰ درجه مقابل هر سه بایستند، آنان را سلیقه‌ای در درون نظام می‌دانید یا مخالفان ماهوی/ ماهیتی نظام برآمده از اندیشه امام؟ در این مقوله، قبل از اینکه نگران تحریف امام باشیم، نگران آن هستیم که شما را از ریل امام خارج کنند و برای رسیدن به سکولاریسم/ مشروطه/ جمهوری حیات پیوسته شما با امام را گسسته کنند و در میدان عمل و رفتار نیز با الهام از «تئوری جین شارپ»، «انقلاب رنگی»، «راه چهارم» (محتوای جلسه حزب مشارکت در ماه‌های منتهی به انتخابات ۱۳۸۸) شما را به همان مسیری هدایت کنند که موسوی را هدایت کردند که پس از سال‌ها مجاهدت در راه امام و آرمان‌های انقلاب وی را به تقابل با نظام کشاندند و آن شد که همه می‌دانیم. اگر شما معتقدید آنچه سال ۸۸ بر کشور رفت، طراحی نبوده یا موسوی از طراحی بی‌خبر بود و یا تنشی بود که منشأ آن احمدی‌نژاد بود، مرا فرا بخوانید تا نتایج بررسی‌های آشکارم را تقدیم کنم.

صاحب جملات ذیل که از شما مطالبه حضور کرده‌است، اکنون از ارکان نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌باشد، یعنی در تلاش است فردی را از بین کاندیدا‌های خود برای ریاست جمهوری برگزیند. به سؤال و جواب چندی پیش وی با خبرنگار توجه بفرمایید:

خبرنگار: به نظام ولایت فقیه و جمهوری اسلامی التزام دارید؟

علوی تبار: «التزام عملی به همون اندازه‌ای که یک مسیحی دارد» یعنی مسیحی چیزی به نام جمهوری اسلامی (ماهیت نظام) برایش معنا ندارد، اما از قوانین تبعیت می‌کند و در ادامه می‌گوید: «من از نظر شکل حکومت به جمهوریت معتقدم و از جهت محتوا به دموکراسی، حکومت را هم فرادینی دنبالشم.»

در عبارت بالا سه عنصر اساسی در مقابل قانون اساسی و اندیشه سیاسی امام وجود دارد.

۱- جمهوریت به جای جمهوری اسلامی

۲- دموکراسی به جای مردم‌سالاری دینی

۳- سکولاریسم (فرادینی) به جای اسلام سیاسی

حال این فرد اصرار دارد که در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته باشد و عنصر محوری باشد، اما از نظر ما با آن سه عنصری که تأکید می‌کند به دنبال براندازی نرم است، البته برای فرار از این موضوع در جای دیگری به خبرنگار می‌گوید: «برانداز را کسی می‌دانم که سلاح به دست بگیرد. درخواست تغییر نظام به روش غیرمسلحانه را براندازی نمی‌دانم!»

آقا سیدحسن نظر جناب عالی به عنوان میراث‌دار امام چیست؟

خبرنگار: شما پس اصلاح‌طلبید یا اپوزیسیون؟

علوی‌تبار: «من اصلاح‌طلب رادیکال هستم» جالب این است که خود را رادیکال می‌نامد، اما ایشان و دوستانش واژه تندرو را برای افرادی در جناح مقابل به کار می‌برند.

حالا این فردی که به حکومت غیردینی (فرادینی) اصرار دارد و صادقانه هم می‌گوید از شما می‌خواهد وارد گردونه انتخابات شوید. آیا می‌توان گفت ایشان سیدحسن خمینی را طرفدار جمهوری اسلامی (به جای جمهوری)، مردم‌سالار دینی (به جای دموکراسی) و نظام دینی (به جای نظام فرادینی) می‌داند و سپس به عنوان کاندیدای مطلوب خود انتخاب می‌کند؟ شما درباره ایشان و دوستانش چگونه فکر می‌کنید؟ ایشان و امثال ایشان را سلیقه‌ای در درون جمهوری اسلامی می‌دانید یا مقابل امام و درگیر با مبانی جمهوری اسلامی؟

اگر شما هم معتقدید باید از اندیشه امام عدول کرد یا به قول حجاریان باید بعد از امام مانند جانشینان مائو عمل کرد، بفرمایید تا ما هم توقعات خود از جناب عالی را تنظیم کنیم.

درک می‌کنم که اگر شما این جماعت را سلیقه‌ای در درون نظام بدانید، دوری آنان از قدرت شما را رنج می‌دهد، اما نگران آنیم که در ذهن شما این باشد که این‌ها خط امامی هستند، اما راهی به حکومت ندارند.

شما مستحضرید که همین جماعت با همین نظارت استصوابی، مجلس ششم را در اختیار گرفتند (عین مجلس سوم که مثلاً نظارت استصوابی نبود) و خاتمی با همین قانون به انتخابات ورود کرد. حال چه اتفاقی افتاده است؟ آیا رهبر سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۶ نسبت به رهبر حال تغییر کرده است؟ فق‌های شورای نگهبان تغییر کرده‌اند یا عده‌ای «حکومت فرادینی» را فریاد می‌زنند به جای خود آینه می‌شکنند؟ اکنون شورای نگهبان واکنش نشان می‌دهد نه کنش؟ البته می‌دانم جریان اصلاحات دارای شخصیت‌های محترم، وزین و خدومی است که هر چند به روش‌های اداره کشور نقد دارند، اما به جهت ماهوی با آن درگیر نیستند و شما آنان را در دولت و مجلس می‌بینید، اما اجازه دهید تا جمهوری اسلامی هست به قول امام فقط «جمهوری اسلامی اسمی» نباشد.

ما دوست نداریم مانند چین عکس امام (مائو) بر در و دیوار باشد، اما راه خودمان را برویم. امام به جامعیت اسلام معتقد بود و ما به جامعیت امام معتقدیم. شما مرزبندی امام با نهضت آزادی از اسناد لانه جاسوسی تا بیت آیت‌الله منتظری، تا انتخابات مجلس سوم را می‌دانید، امروز نسبت آنان با اصلاح‌طلبان رادیکال چیست؟ اگر امام اشتباه کرده دوست داریم از زبان شما بشنویم. شاید بفرمایید حق شهروندی دارند؛ شما می‌دانید همه این جماعتِ اندک و پر سروصدا حقوق بگیر جمهوری اسلامی هستند.

حق شهروندی همین است که حیات اجتماعی دارند، حقوق‌بگیر نظامند و جز نقادی هنر دیگری هم ندارند، اما جمهوری اسلامی نباید به هر پلشتی تن دهد و ما آن را راه امام بدانیم. ما‌ها امانتدار امام هستیم و اگر قرار شد به امام پشت کنیم، جمهوری اسلامی نیز معنا ندارد. شاید بفرمایید، خب حالا این‌ها از من دعوت کردند، من که سراغ آنان نرفته‌ام و دستی دراز نکردم. پیشنهاد این است که مانند مرحوم ابوترابی عمل کنید، وقتی وی را در لیست کارگزاران گذاشتند، ابراز برائت کرد و خواستار حذف نام خود از آن لیست شد و امروز او مثال‌آوری از پاکی سیاسی برای ماست.

با نگاهی که سکولار‌ها امروز به ولایت فقیه دارند و آن را یکه‌سالاری (سند حزب مشارکت) درمقابل مردم‌سالاری و همه‌کاره کشور می‌دانند حتماً اگر امام بود از او می‌پرسیدند شما چه‌کاره بودید که برای مرحوم فهیم کرمانی دستور صادر کردید؟ مگر شما وزیر خارجه بودید که از اینجا برای لندن (سلمان رشدی) حکم صادر کردید؟ مگر شما خبرگان بودید که آیت‌الله منتظری را عزل کردید؟ چرا شما نسبت به منافقین حکم خدا را جاری کردید؟ شما چه‌کاره بودید که نهضت آزادی را بدون حضور در دادگاه، فاقد صلاحیت و رسمیت اعلام کردید و...

باور حتم دارم که اعتبار اجتماعی امام این اجازه را نمی‌دهد وگرنه می‌دانند برای عبور از جمهوری اسلامی باید ابتدا از امام عبور کرد.

عزتمند باشد.

منبع: روزنامه جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۱۳۹۶۵۱۳:۱۹:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۳
اگر نگاهی به افراد داخل موسسه تحت نظر این فرد بیندازی می بینی که تا ثریا با امام فاصله هست...
ناشناس۱۹۱۴۴۰۱۱۵:۰۴:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۲۳
با عرض معذرت جمله شما مبهم است به گونه ایکه آدم فکر میکنه منظور موسسه آقای عبدالله گنجی را میگویید و خود بنده نیز این اشتباه برداشت را داشتم و مثبت زدم.
ناشناس۱۹۱۴۴۸۲۱۵:۲۴:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۳
هر کس می خواهد کاندید شوددحد اقل از یکسال قبل باید برنامه مکتوب داشته باشه الکی که نیست که موقع انتخابات هر کسی احساس تکلیف کند
ناشناس۱۹۱۳۹۸۸۱۳:۲۴:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۲۳
عبدالله جان بابت اوضاع بیریخت کشور نگران نیستی؟
ناشناس۱۹۱۴۳۸۳۱۴:۵۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
جانبداری همیشه از روی اخلاص نیست .
ناشناس۱۹۱۴۴۰۸۱۵:۰۶:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۳
چرا نیست؟ مگر نمی بینی چطور آسمان را به ریسمان بافته !؟
ناشناس۱۹۱۴۴۵۶۱۵:۱۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۳
آی‌کیو!! عبدالله نگران منشاء بیریختی‌ها و ویرانی‌هاست مملکتو جماعتی که از آرمان‌های خمینی جدا شدن به این روز انداختن البته به نظر من کار حتی از ابراز نگرانی و دلواپسی گذشته ، باید محاکمه‌ و مجازات بشن این جماعت
ناشناس۱۹۱۴۰۰۶۱۳:۲۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۲۳
جالب است که مخالفان امام هر کجا توانستند روی آرمانهای امام پا گذاشتند و هر کجا که نتوانند علنا با آن بجنگند مثل همین ممانعت از ورود نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درصددند باز خود را رهرو امام قلمداد کنند و با سو استفاده از امام به بیت ایشان حمله کنند.
ناشناس۱۹۱۴۰۲۱۱۳:۳۰:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۳
در پاسخ نگارنده که میفرمایند نسبت سیاسی با دو جناح عمده کشور ندارم باید عرض کنم: تجربه ثابت کرده هر کس به هر جناحی ارادت دارد مطالبش نیز در رسانه های متبوع همان جناح منتشر میشود .
ناشناس۱۹۱۴۰۳۰۱۳:۳۲:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۲۳
چه آدمای نازنینی . نسبت سیاسی با دو جناح عمده کشور ندارند و بخاطر خدا جناح مقابل را مورد نقد قرار میدهند !
ولی نعمت سابق، بجای مسئولان۱۹۱۴۵۷۲۱۵:۵۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۲۳
روی پیشونی ملت / چی می بینی ولی نعمت !؟
ناشناس۱۹۱۴۰۳۵۱۳:۳۴:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۲۳
این آقا با کاندیداتوری آبروی بیت امام را خواهد برد
ناشناس۱۹۱۴۳۳۱۱۴:۴۳:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۲۳
یعنی باور کنیم که الان شما نگران بیت امام هستید ؟
ناشناس۱۹۱۴۰۵۱۱۳:۳۷:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۲۳
حسن مصطفوی مفعول و مامور سیاسی نیست _____ او خودش آمر و تئورسین و ریل گذار جریانات زاویه دار و نئولیبرالیستی است از حرف‌های نامطلوب ایشان در جلسات متعدد میتوان به اوج اشرافیت و منش غیر مردمی ایشان پی برد
ناشناس۱۹۱۴۰۶۹۱۳:۴۱:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲۳
ایشان از همان زمان که استارت قصرسازی را زد از رهبر مستضعفان جدا شد و به اغیار پیوست _____ هنوز واقعاً امیدی به بازگشت وی به آرمان‌های خمینی دارید؟
ناشناس۱۹۱۴۴۱۴۱۵:۰۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۳
شما نگران خودت باش .
ناشناس۱۹۱۴۰۸۸۱۳:۴۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
اینها از طریق سید حسن کل اسلام وراه امام را می خواهند زیر سوال ببرند وقتی حسن روحانی را به وضوح رحم اجاره ای می دانند برای سید حسن چه ارزشی قائل خواهند بود؟ این افراد معتقدند هدف وسیله را توجیه می کندودر این مرحله سید حسن یک وسیله است
ناشناس۱۹۱۴۰۹۵۱۳:۴۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۲۳
ایشون قابلیت و اهلیت کاری رو نداره
ناشناس۱۹۱۴۳۰۵۱۴:۳۶:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۳
یه عده ای یه درخواستی از ایشان کرده اند ایشان هم که هنوز پاسخی نداده . خداوکیلی نگرانی امثال شما از برای چیست!؟
ناشناس۱۹۱۴۳۱۷۱۴:۳۹:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۳
اولا ایشان هنوز پاسخی نداده. دوما حضرتعالی از کجا فهمیدی ایشان اهلیت اینکار را ندارد ؟
ناشناس۱۹۱۴۳۹۶۱۵:۰۳:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۳
فتنه سال 88 مهر سیاه و ننگینی بر پیشانی ایشان حک کرد که با هیچ آب زمزمی پاک نخواهد شد، تبت یدا آبی لهب و تب.
ناشناس۱۹۱۴۰۹۶۱۳:۴۷:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۳
از نگارنده که سعی دارد تنها با الفاظ حکومت غیر دینی یا سکولار را تخطئه نماید تمنا دارم بفرمائید نظرشان در رابطه با مخالفت بعضی روحانیت و فضلای سرشناس تاریخ از جمله آخوند خراسانی و علامه نائینی با حکومت دینی چیست؟
ارجمندی۱۹۱۴۱۶۱۱۳:۵۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۳
نامه آقای عبدالله گنجی دارای استدلال و منطق محکم و خیرخواهانه است. امیدواریم حاج حسن آقا خمینی بازی دست نشودو مصداق پسر نوح آخرالزمان نگردد.
ناشناس۱۹۱۴۲۱۹۱۴:۱۲:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۳
بلاخره چه دربعد نظری وچه عملی بعداز پیروزی انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ اشتباهات شده واگرنه باید به اهداف می رسیدیم اشکالی نداره تحلیل کنیم تجدیدنظر کنیم ادامه اشتباه خطاست هیچ که معصوم نیست
ناشناس۱۹۱۴۲۵۸۱۴:۲۱:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
عجیب نگران شدن این 5درصدی های اقتدارگرا... سید حسن عزیز سرمایه اجتمایی بزرگی دارد.
ناشناس۱۹۱۴۴۹۳۱۵:۲۵:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲۳
۹۸٪ ___ آمار تو هم مثل آمارهای روحانیه
ناشناس۱۹۱۴۲۷۰۱۴:۲۳:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲۳
خنده دار نیست؟ نگارنده میخواهد به یادگار امام درس امام و اندیشه امام بدهد !
ناشناس۱۹۱۴۳۵۷۱۴:۵۱:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۲۳
سید حسن با امام نسبت خونی دارد.نسبت فکری اصلا و ابدا
ناشناس۱۹۱۴۴۶۶۱۵:۲۰:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۲۳
ارتباط در اسلام مکتبی مبتنی بر میدان عمل است و نه ژنتیکی!
ناشناس۱۹۱۴۴۸۷۱۵:۲۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۲۳
خنده دار نیست بلکه گریه داره اینکه ؛ حسن مصطفوی بویی از آرمانهای خمینی نبرده
ناشناس۱۹۱۴۵۷۵۱۵:۵۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲۳
نخیر! اتفاقا جای گریه دارد ! خدا همه ما و این سید را هدایت کند !
ناشناس۱۹۱۴۶۰۰۱۶:۰۳:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۲۳
استدلال ها و گزاره های متن را نقد کنید. واقعا فکر می کنید راه امام از راه ژن منتقل می شود و فقط نسبت خانوادگی کافیست؟
ناشناس۱۹۱۴۳۳۲۱۴:۴۴:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۲۳
ما دوست نداریم مانند چین عکس امام (مائو) بر در و دیوار باشد، اما راه خودمان را برویم.** یعنی الان شرلیط مملکت با اندیشه های امام همخوانی دارد؟ فقر و استیصال مردم تنها برآمده از هنین دولت نمی باشد، سابقه قبلی دارد.
رضایی۱۹۱۴۳۶۴۱۴:۵۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
ای کاش حاج حسن اقا کمی دریایت به خرج بدهند و در سیا ستی که علم انرا ندارند داخل نشوند و احترام امام عزیزمان را نگهدارند واین راهی که انتخاب کردند نهایت انحراف می باشدو بازیچه اطرافیان خائین قرار میگیرند
دانیال۱۹۱۴۴۳۶۱۵:۱۲:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۲۳
اگر افرادی همچون این اقا سر کار بیان وضع کشور ازین بد تر خواهد شد
ناشناس۱۹۱۴۴۳۸۱۵:۱۳:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۲۳
بزنید تو سر و کله هم ، ملت هیچ اهمیتی به این دعواها و اختلاف های بی ارزش نمی ده
داود۱۹۱۴۴۴۰۱۵:۱۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
امام پوپولیسم بود؟!!! منظورت انشاالله پوپولیست هست دیگه!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۹۱۴۴۵۱۱۵:۱۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۳
ژن حسن مصطفوی فقط و فقط تحت تاثیر ژن اشراقی است یعنی ایشان نوه ی اشراقی هستند وبویی از نوه امام بودن نبردن
علی۱۹۱۴۴۶۰۱۵:۱۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲۳
پدر کوندارد نشان از پدر تو بیگانه خوانش نخوانش پسر اتفاقن مردم ایشون رو اصلن قبول ندارن پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش ویران شد همون بودجه کاخ امام واسه هفت پشتش بسه
ناشناس۱۹۱۴۴۷۸۱۵:۲۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
برادر اين جوري كه شما مي فرمايي ، يكي مثل من ياد داستان " نوح و پسر نوح» مي افتم آيا چنين است يا بنده اشتباه مي كنم ؟ ... چه كار كنم برادر شمّ سياسي ندارم !!!
ناشناس۱۹۱۴۵۱۰۱۵:۲۹:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۲۳
یادگارامام،زحمات امامو سیداحمدپدربزرگوارتان راباعطش قدرت وتجمل ازبین نبر
ناشناس۱۹۱۴۵۲۸۱۵:۳۶:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۲۳
این نگرانیها را برای سایر کاندیداها هم اعلام بفرمایید
ناشناس۱۹۱۴۵۴۴۱۵:۴۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۲۳
حسن خمینی =حسن روحانی دوم انتخاب با خودتون است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین