نژاد پرستی در فوتبال،زخمی عمیق ، دردی جانکاه

گروه ورزشی الف،   4000121143 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نژاد پرستی در فوتبال،زخمی عمیق ، دردی جانکاه

چند روز پیش و پس از شکست سنگین  لیورپول مقابل رئال مادرید در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ، شاگردان کلوپ روزهای سختی را تجربه کردند.

آنها احتمالا در حال بازبینی صحنه های بازی مقابل رئال مادرید بودند و کلوپ و دستیارانش هم در حال یادآوری نکته های مهم بازی به بازیکنان بودند و در حال آماده سازی تیم برای بازگشت به وضعیت عادی و آماده سازی برای دیدارهای بعدی و بازی برگشت مقابل رئال مادرید ، اما شرایط  برای دو تن از بازیکنان لیورپول مثل بقیه نبود؛ لکساندر آرنولد و نبی کیتا.

یکی مدافع و دیگری هافبک، یکی با اشتباهش پایه گذار گل دوم رئال شد و دیگری آنقدر ضعیف بازی کرد که در نیمه اول تعویض شد.در شبکه های اجتماعی اما هواداران لیورپول  تا می توانستند آرنولد و کیتا را مورد انتقاد قرار دادند اما بعضی ها پا را فراتر گذاشتند و با جملات نزاد پرستانه به کیتا و آرنولد حمله کردند،دو بازیکن سیاهپوست لیورپول تحت شدیدترین فشار روانی قرار گرفته بودند و شبکه های اجتماعی پر شده بود از توهین های نژاد پرستانه به این دو بازیکن ، چند ساعت بعد باشگاه لیورپول  بیانیه ای در راستای حمایت از بازیکنانش منتشر کرد و این اقدام را محکوم کرد.

این اما اولین مورد نبوده است و با شرایط موجود آخرین مورد هم نخواهد بود ، دیاخابی بازیکن والنسیا در بازی چند شب پیش مقابل کادیز هم با شرایطی مشابه روبرو شد ، بازیکن سیاه پوست اهل فرانسه مورد توهین های نژاد پرستانه واقع شد، اما نه از سوی تماشاگران بلکه از سوی بازیکن حریف و پس از این اتفاق بود که تیم والنسیا بازی مقابل کادیز را نیمه کاره رها کرد و به رختکن رفت و به اصرار خود دیاخابی بود که تیم به زمین بازی برگشت ، هرچند که خود دیاخابی به دلیل فشار روانی بالا قادر به بازی کردن نبود و تعویض شد.

این روزها به دلیل پاندمی کرونا ورود تماشاگران به ورزشگاه ها ممنوع است و این شاید باعث شده است که در رورزشگاه ها اتفاقی در این زمینه نیافتد اما در شبکه های اجتماعی نژاد پرستی در باره بازیکنان فوتبال غوغا می کند . توهین های نژاد پرستانه به مارسیال و رشفورد پس از شکست منچستر یونایتد مقابل شفیلد  فقط  بخش کوچکی از اتفاقاتی است که در شبکه های اجتماعی رخ می دهد. 

 نژاد پرستی در سرتاسر فوتبال اروپا ریشه دوانده است ، لوکاکو مهاجم اینتر پس از گل زنی مقابل کالیاری از سوی هواداران این تیم با لفظ میمون خطاب شد، بازی در ورزشگاه ساردینا شهر کالیاری برگزار می شد ، ورزشگاهی که پیش از این بازیکنانی نظیر مویس کین ، سولی مونتاری و متوئیدی در آنجا مورد توهین های نژاد پرستانه هواداران کالیاری قرار گرفته بودند. 

پس از انتقال مالکوم از بارسلونا به زنیت روسیه هواداران تیم روسی در بیانیه ای به جذب مالکوم اعتراض کردند و علت این اعتراض چه بود ؟ سیاه پوست بودن مالکوم ، هواداران زنیت اعتقاد داشتند که جذب بازیکن سیاه پوست برای این تیم ممکن نیست چون تیم آنها تاکنون بازیکن رنگین پوست نداشته و مالکوم اولین بازیکنی است که با این شرایط جذب شده است.

اما ریشه های نژاد پرستی در فوتبال به کجا ختم می شود ؟ در جوامع اروپایی نژاد پرستی هنوز هم رواج دارد ؟در انگلیس بعد از شیوع ویروس کرونا، سیاه پوستان به عملکرد دولت اعتراض کردند و عنوان کردند که اقدامات محافظتی و بهداشتی برای سیاه پوستان در قبال سفید پوستان از کیفیت پایین تر برخوردار است و در واقع دولت انگلیس ترجیح می دهد خدمات بهتر و با کیفیت تر به سفید پوستان برسد. در آمریکا اوضاع بدتر  بوده است  و آمار مرگ و میر بیشتر سیاه پوستان در مقابل سفید پوستان به خوبی این مساله را نشان می دهد.

 یکی از موارد عجیب نژاد پرستی اما در لیگ قهرمانان اروپا رخ داد ، بله معتبرترین تورنمنت باشگاهی فوتبال  در سرتاسر دنیا ، ماجرا وقتی دردناک تر می شود که بدانیم کمک مربی تیم باشاک شهیر از سوی داور چهارم بازی مورد توهین های نژاد پرستانه واقع شده است و تیم باشاک پس از این اتفاق زمین بازی را ترک کرد و  حاضر به ادامه مسابقه نشد ، موارد زیادی از این دست بوده اند از پوگبای منچستر تا بواتنگ در میلان گرفته تا بالوتلی در فوتبال ایتالیا و  پاتریس اورا در سالهای دور در شهر منچستر  در معرض این اتفاق بوده اند.

آیا نژاد پرستی فقط در مورد سیاه پوستان اتفاق می افتد ؟ خیر ، رنگین پوستانی که از برزیل و کشورهای حوزه آمریکای جنوبی و شمالی در فوتبال اروپا شاغل هستند هم بارها مورد توهین واقع شده اند و از این تجربه تلخ صحبت کرده اند.

 اما راه حل برای مبارزه با نژاد پرستی چه بوده است ؟ تدوین قوانین ضد نژاد پرستی از سوی یوفا و ابلاغ به تمام باشگاه ها ، درج کلمه مبارزه با نژاد پرستی ، درج جمله سیاه پوستان مهم هستند  پشت پیراهن بازیکنان و اقداماتی از این دست ، آیا اثر گذار بوده است ؟ خیر به هیچ وجه. 

 فوتبال یک ورزش سالم با روحیه رقابت طلبی و پیشرفت و کسب عناوین قهرمانی ، مهیج ترین ورزش در سرتاسر دنیا به شمار می رود ، میلیون ها و چه بسا میلیارد ها نفر به تماشای مسابقات فوتبال می نشینند تا غرق در هیجان شوند و لذت پیروزی با تیم مورد علاقه خود را تجربه کنند، اما مسائلی از قبیل نژاد پرستی باعث می شود روح پاک ورزش خدشه دار شود و لکه ننگ بر دامان فوتبال باقی بماند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۱۰۶۳۴۰۶:۴۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
چقدر مردم اروپا بدن.نژاد پرستی و بی غیرتی.فقط ملت همه چیز فهم ایران
ناشناس۱۹۱۰۸۴۵۰۹:۴۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۲۲
همین 6 ماه قبل بود که بازیکن پرسپولیس به خاطر شکلک در آوردن محروم شد.
ناشناس۱۹۱۰۶۷۰۰۷:۲۶:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۲
وقتی برده داری ریشه در تمدن غرب نوین دارد با هر بهانه ای در جامعه بروز و ظهور خواهد کرد.
ناشناس۱۹۱۰۶۸۱۰۸:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
داداش ایرانی ها خودشان در نژاد پرستی ید طولانی دارند: هنر نزد ایرانیان است و بس!
ناشناس۱۹۱۰۷۷۸۰۹:۰۲:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۲
اتفاقا برعکس نژادپرستی مساله و مشکل منطقه ما نیست
ناشناس۱۹۱۰۸۰۴۰۹:۲۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۲
ایران رو ول میکنی از خارجی ها حمایت میکنی ؟ ما کی نژاد پرست بودیم ؟ جوری حرف می زنی انگار خودت ایرانی نیستی .
ناشناس۱۹۱۱۱۲۱۱۱:۴۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
در طول تاریخ، نژادپرستی سیستماتیک در ایران به شدت محدود بوده، شما هم به جای اینکه بدو بدو بیای و با مغلطه های بسیار ضعیف ماله کشی کنی، تاریخ مملکتت رو بخون حداقل
ناشناس۱۹۱۰۶۹۰۰۸:۰۹:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۲۲
این جوک هایی که برای اقوام ایرانی رایج می شوند را کی درست می کند، خارجی ها؟
ناشناس۱۹۱۰۸۰۹۰۹:۲۲:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۲
جوک اقوام مدتهاست از دور خارج شده شما کجایی که هنوز جوک قومی میگن؟
ناشناس۱۹۱۰۷۷۹۰۹:۰۳:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۲
گلایه از الف موضوعاتی که تیتر می کنید اصلا مساله و مشکل جامعه ایرانی نیست سطح مقالات بشدت پایین است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین