رفع تحریم ها در گرو پایان دادن به «بازی» آمریکا

گروه سیاسی الف،   4000121140 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در روزهای اخیر طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای سه بار تشکیل جلسه دادند. اگرچه نسبت به مذاکرات جدید ابراز خوش‌بینی‌هایی صورت گرفته اما شاید هنوز با قاطعیت نتوان گفت قرار است به‌زودی اتفاق ویژه‌ای رخ دهد.

رفع تحریم ها در گرو پایان دادن به «بازی» آمریکا

به گزارش الف، در 10 روز اخیر مذاکرات گسترده‌ای درباره آینده برجام با حضور نمایندگان ایران و کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای (چین، روسیه و سه کشور اروپایی) و نیز انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک از اتحادیه اروپا برگزار شد.

در این راستا نشست کمیسیون مشترک برجام در روز 13 فروردین‌ماه به‌صورت مجازی برگزار شد. دومین جلسه حضوری و در روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه برگزار شد و این رایزنی‌ها در روز جمعه 20 فروردین‌ماه نیز ادامه یافت. محور نشست مذاکره درباره نتایج دو کارگروه لغو تحریم‌ها و تعهدات توافق هسته‌ای بوده است.

 قرار است نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه 25 فروردین‌ماه در وین برگزار شود.

سید عباس عراقچی، رئیس هیئت کشورمان بعد از برگزاری نشست روز جمعه بیان داشت: لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران دونالد ترامپ وضع‌شده، گام مهم و ضروری برای احیای برجام است و ایران صرفاً بعد از راستی آزمایی درباره لغو تحریم‌ها اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد نمود و به برجام بازخواهد گشت.

اگرچه نسبت به مذاکرات ابراز خوش‌بینی‌های محتاطانه‌ای صورت گرفته اما هنوز نمی‌توان با قاطعیت عنوان داشت که این رایزنی‌ها به سرانجام خواهد رسید. دراین‌بین ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیان داشته که ایالات‌متحده حاضر است تحریم‌های ناسازگار با برجام را لغو نماید اما ایران همیشه تأکید داشته ضرورت دارد تمام تحریم‌ها برداشته شوند.

همچنین ایران اعلام کرده در هیچ گفت‌وگوی مستقیمی با مقامات آمریکایی شرکت نخواهد کرد و راه‌حل گام‌به‌گام برای بازگشت به برجام را نیز قبول ندارد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا دراین‌باره به پولیتیکو گفته اگر ایران همچنان بر موضع خود اصرار داشته باشد که تمامی تحریم‌هایی که از سال 2017 اعمال‌شده می‌باید لغو گردد حتماً مذاکرات به بن‌بست کشیده خواهد شد. رویترز نیز گزارش داده که هر دو کشور موضع‌گیری‌های سرسختانه‌ای در مذاکرات اتخاذ کرده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز حساب توییتر خود نوشت: ایران مسیری منطقی برای پایبندی کامل به برجام ارائه می‌کند: ایالات‌متحده - که این بحران را به وجود آورده - باید ابتدا به تعهدات کامل بازگردد، ایران پس از راستی آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد؛ تمامی تحریم‌های ترامپ، ضدبرجام بودند و باید رفع شوند - بدون توجه به تمایزات و نام‌گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها.

ظریف 3 بهمن‌ماه در مقاله‌ای برای فارن افرز نوشته بود دولت بایدن می‌تواند به برجام باز ‌گردد به‌شرط آن‌که تمامی تحریم‌های اعمال‌شده، باز اعمال‌شده یا دوباره برچسب‌گذاری تحت هر عنوانی لغو شوند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز روز شنبه 21 فروردین‌ماه 1400 بعد از مصاحبه با سی.ان.ان در توییتی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا باید انتخاب کند: می‌تواند به توافق اوباما متعهد باشد و یا اینکه می‌تواند به تحریم‌های ترامپ اصرار ورزد- ازجمله تحریم‌های ضدبرجامی با برچسب‌های ساختگی. آنچه رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند انجام دهد، این است که این دو گزینه را توأمان دنبال کند.

گفتنی است دونالد ترامپ در 18 اردیبهشت 1397 بعد از خروج آمریکا از برجام، مبادرت به اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران رو آورد. طی این مدت علاوه بر لغو مجوزهای فروش هواپیمای مسافربری، تحریم‌هایی در حوزه بیمه، نفت، فلزات، صنعت خودروسازی و ... اعمال‌شده است.

برگشت ایران و آمریکا به برجام چگونه خواهد بود؟

یکی از مسائل مهمی که به آن اشاره نیز شد نحوه بازگشت طرفین به برجام است. درحالی‌که آمریکا از ضرورت برگشت ابتدایی ایران به تعهدات و انجام مذاکرات برای توافقی طولانی‌تر سخن گفته خبرگزاری کیودو ژاپن روز شنبه از طرح جدید تهران با عنوان «پایان بازی» برای احیای توافق هسته‌ای رونمایی کرد.

مطابق این طرح دولت آمریکا در یک روز مشخص می‌باید تمام تحریم‌های دوره ترامپ تحت هر عنوانی را ملغی اعلام نماید و سپس ایران روز بعدازآن بازگشت به‌کل تعهدات خود را طی اعلامیه‌ای بیان خواهد کرد.

پیش از آن رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند ارتش در تاریخ 19/11/1399 بیان داشته بود: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی -که چند تعهد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلّاً لغو بکند؛ آن‌هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت ما هم به این تعهدات برجامی برمی‌گردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت».

موضوع دیگری که به نظر می‌رسد ایجاد چالش کرده نحوه راستی آزمایی طرفین در زمینه انجام تعهداتشان است. درحالی‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند تعهد و پایبندی ایران به برجام را بسنجد اما در قبال رفع تحریم‌ها، تائید آن بسیار زمان‌بر خواهد بود.

عباس عراقچی دراین‌باره گفته بود: «آنچه برای ما مهم است این است که آثار برداشته شدن تحریم‌ها را روی زمین ببینیم. ما اصرار داریم تحریم‌هایی را که برداشته‌شده است راستی آزمایی کنیم. این نیازمند روش‌های خاص خود است که (با اعضای برجام) در حال بحث کردن روی آن هستیم. نمی‌دانیم این موضوع چقدر طول خواهد کشید. اما آمادگی داریم در مورد یک‌روند سریع و راحت راستی آزمایی با دیگر اعضای برجام گفتگو کنیم».

فعلاً که با قاطعیت نمی‌توان گفت این اختلافات چه زمانی حل خواهد شد اگرچه عراقچی روز شنبه دراین‌باره گفته بود «من به‌عنوان دیپلمات خوش‌بین هستم».

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۱۱۲۶۵۱۲:۵۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
مذاکرات مثبت سازنده و رو به جلو بود این است نتیجه هشت سال حکومت حسن
ناشناس۱۹۱۱۴۰۳۱۳:۴۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
چرا اوضاع دومین تولید کننده نفت اوپک به اینجا رسیده؟ ما بر خلاف کشورهای دیگر داریم با شتاب به عقب بر می گردیم.
ناشناس۱۹۱۱۶۰۵۱۴:۵۳:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۲
هیلاری کلینتون: تحریمهای نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۹۱۱۸۷۵۱۶:۵۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۲۲
مملکتی که نمی تواند نیازهای اولیه خود را بطور کامل تهیه کند چه نیازی به سرمایه گذاری سنگین روی هسته ای دارد؟
ناشناس۱۹۱۱۴۴۱۱۳:۵۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۲۲
خسارات تحریم ها تا کنون چندین برابر خسارات جنگ با عراق است. هر روز تحریم دهها میلیون دلار به کشور خسارت وارد می کند.
ناشناس۱۹۱۱۶۰۲۱۴:۵۲:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۲
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم هاست.
ناشناس۱۹۱۱۷۰۳۱۵:۴۱:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۲
عوضش قهرمانان دیپلماسی نفری ۱۰۰ تا سکه گرفتند
ناشناس۱۹۱۲۴۱۲۲۲:۳۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲۲
خوب نتیجه برجام این شد که تحریمها بیشتر شد! توافق بد ضررش از تحریم بیشتره.
ناشناس۱۹۱۱۴۶۳۱۴:۰۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
ما خواستار استیضاح دولت بواسطه عدم کفایت کاری و سیاسی هستیم
ناشناس۱۹۱۱۵۱۶۱۴:۲۲:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۲
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۹۱۱۲۷۵۱۲:۵۶:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۲۲
7/5 سال با برجام و وعده پوچ لغو تحریم ها سرکار بودیم چند ماه آینده از عمر این دولت هم با همین موضوع سرکار هستیم.
ناشناس۱۹۱۱۴۱۵۱۳:۴۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۲۲
یکی بیاید توضیح دهد که هسته ای چه فایده داشته و چه گلی به سر مردم ایران زده.
ناشناس۱۹۱۱۵۹۷۱۴:۵۰:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۲
کشورهای ونزوئلا و کوبا و غیره که برنامه هسته ای ندارند چرا تحت تحریم های ظالمانه امریکا قرار دارند ؟!
ناشناس۱۹۱۱۶۱۵۱۴:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
این همه در خبرها آمدن توضیح دادن برای چی هست هسته ای باز می گویی برای چی هست؟
ناشناس۱۹۱۲۰۶۸۱۹:۰۰:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۲۲
اینکه تو هزاره سوم بگی هسته ای چه نفعی داره واقعا جای تاسفه.
ناشناس۱۹۱۱۷۶۰۱۶:۱۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۲
نیروگاه اتمی بوشهر از کار افتاد اورانیوم بیست درصد روی دستمان ماند. هزینه زندگی در ایران افزایش یافت.
ناشناس۱۹۱۱۹۱۰۱۷:۱۴:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
اینو وقتی میفهمی که دچار بیمارب خاصی میشی
علی۱۹۱۱۹۸۳۱۷:۵۴:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲۲
متوجه نیستی ،تمام ایزوتوپ ها و رادیو درمان ها که در امر عکس برداری و شیمی درمانی استفاده می شود از انرژی هسته ای است،علاوه بر آن در اصلاح نباتات و دعا فاسد دیگر غیر از برق که اگر برق هسته ای نباشد باید روزانه دهها میلیون لیتر نفت،گاز،میعانات نفتی صرف نیروگاه های تولید برق شود که تبعات سو زیست محیطی و آلودگی هوا را نیز دارد ،کمی تعمق کن که چه می گویی ،اگر بد بود خود غربی ها آن را در انحصار نمی گرفتند ،می دانم فشار های اقتصادی دلیل موضع گیری تا حد نخواستن انرژی هسته ای شده ولی بدان که برای آینده فرزندان این مرز بوم نیاز ضروری است و نفت و گاز یک روزی تمام میشود و باید دور اندیش بود ،عزیز
ناشناس۱۹۱۱۴۹۵۱۴:۱۱:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۲۲
باید با آمریکا رو در رو و بدون واسطه گفتگو کرده و مشکلات فی مابین را حل و فصل کرد.
ناشناس۱۹۱۱۶۰۱۱۴:۵۱:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستن.
ناشناس۱۹۱۱۶۱۸۱۴:۵۷:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲۲
ساعت خواب چندین بار رودرو توافق کردین در مسائل مختلف حتی به قیمت کشور فروشی، این آمریکا است که نمی خواهد حل کند چون هدف گرفتن همه ابزار قدرت شما بعد حمله و در آخر تجزیه است
ناشناس۱۹۱۱۲۷۸۱۲:۵۷:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۲۲
امریکا و اروپا مدت 8 ساله که روحانی و ظریف و عراقچی را ملعبه کرده اند و بازی می دهند.
ناشناس۱۹۱۱۴۱۷۱۳:۴۵:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۲۲
یعنی دولت آینده (دولت سیزدهم) ملعبه نخواهد بود؟ به تو قول میدهم که دولت سیزدهم در عرض 3-2 ماه با آمریکا توافق می کند!!!!
ناشناس۱۹۱۲۰۷۲۱۹:۰۲:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
مستر اداموس!؟؟
ناشناس۱۹۱۲۳۴۶۲۲:۰۹:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
در 8 سال دولت قبل آقایان احمدی نژاد و جلیلی امریکا و اروپا را بازی می دادند اما حالا بر عکس شده و امریکا و اروپا ما را بازی می دهند.
ناشناس۱۹۱۱۵۰۹۱۴:۱۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
بهتر است بگویی 20 سال است
ناشناس۱۹۱۱۲۸۱۱۲:۵۸:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
لغو بالمره همه تحریم ها پیش شرط بازگشت امریکا به برجام است.
ناشناس۱۹۱۱۲۹۰۱۳:۰۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۲۲
با این سیاستمداران ناشی که ایران دارد و 20سال در دام آنها افتادن باید گفت حالا حالا وضع همین است که بازی چماق و هویج تحریم وجود خواهد داشت
ناشناس۱۹۱۱۴۲۱۱۳:۴۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۲
سیاستمدارهای دار و دسته تو بازی دیگری بلدند؟؟؟؟
ناشناس۱۹۱۱۲۹۱۱۳:۰۲:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۲۲
همش می گویند که پولها ی بلوکه شده. کل پولهای باقیمانده در ذخایر ارزی ایران بیشتر از 50 میلیارد دلار نیست. سه سال پیش 130 میلیارد دلار بود و لی در این سه سال همش مصرف شده. اگر ذخایر ارزی کشوری دراندازه ایران به 40 میلیارد دلار برسد یعنی فاجعه اقتصادی . فقط مونده هفت میلیارد دلار در کره وچند میلیارد ی در عراق که طرف عراقی اگر بخواهد هم بدهد پولش را ندارد. هفت میلیارد دلار هم مصرف ارزی یکماه ایران نمی شود. همین است که ناگهان همه طرفدار مذاکره و رفع یک مسئله غیر ضروری افتادند. شک دارید از صفهای مرغ و روغن و.... که بخاطر کاهش دلار و در نتیجه کاهش واردات دان مرغ و روغن خام و.... بوجود امده بپرسید.
ناشناس۱۹۱۱۴۹۱۱۴:۰۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۲
چرا 60میلیارد دلار ارز 4200 رو ریختن تو حلقوم دلالا؟؟ نترس دست حسن اقا دیگه از صندوق توسعه کوتاه میشه اونجا ارز به مقدار کافی هست
ناشناس۱۹۱۱۵۲۴۱۴:۲۵:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۲۲
هیچ وقت پول های ایران در خارج به ایران برنگشت در دوران برجام به غیر پول مبادله جاسوس که آن هم نقد بود چون در بانک‌های خارج می ماند و با آن واردات می شد به خاطر این که اساسا تحریم بانکی باقی مانده بود دوم هم این که مشکل ایران ارز داشتن و نداشتن نیست و اتفاقا وجود پول های سرگردان در کشور است و اگر هدایت شود جهش اقتصادی ایجاد می شود و خود آمریکا دیگر دست از تحریم های سخت بر می دارد چون برای آنها هزینه سنگین دارد و صرف نمی کند
ناشناس۱۹۱۲۱۹۶۲۰:۴۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲۲
همین توهمات باعث شد کشور به دام تحریم ها بیفتد
حسین۱۹۱۱۵۹۳۱۴:۴۸:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
کامنت منطقی بود. احسنت
ناشناس۱۹۱۲۵۷۱۲۳:۴۳:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۲
شما این ارقام را از کجا آوردید؟؟
ناشناس۱۹۱۱۲۹۷۱۳:۰۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۲
اجازه ندهید رژیم پست آمریکا شما و ملت را وارد بازی های سرشار از مکر و توطئه خود کند ! حرف هایتان را زده اید، اگر شیطان قبول نمی کند جمع کنید برگردید ایران ! والسلام.
ناشناس۱۹۱۱۳۸۳۱۳:۳۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
وقتی امیدت به جای خدای مهربان و ملت شیطان بزرگ باشه نتیجه همین میشه
ناشناس۱۹۱۱۴۶۰۱۳:۵۹:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۲
اگر روحانی بتونه این تحریم ها را برداره بعنوان نتیجه این هشت سال کافیه گرچه کارهای دیگه ای هم کرده از جمله جمع کردن موسسات مالی اعتباری جمع کردن بانک های نظامی و اگر بتونه تصویب Faft
ناشناس۱۹۱۲۲۶۷۲۱:۲۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۲۲
خالی کم ببند
ناشناس۱۹۱۲۳۴۸۲۲:۱۱:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
روحانی اگر میتوانست و بلد بود در 8 سال گذشته تحریم ها را لغو می کرد.
ناشناس۱۹۱۲۷۰۶۰۱:۰۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۲۳
یعنی فکر میکنی کاری که توی هفت سال و نیم نتونست توی ۶ماه می‌تونه!؟ واقعا دولت تدبیر امید چقدر شما رو امیدوار کرده!!!!
ناشناس۱۹۱۱۵۲۳۱۴:۲۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۲
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۱۹۱۱۷۱۱۱۵:۴۵:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۲۲
به نظر من که اگراینها سیاست فی مابین نباشه واین اختلافات واقعا باشه راهش اینه که ایران بدون حضور چین وروسیه ودیگران ومحرمانه ومستقیم باآمریکا واردگفتگو بشه
ناشناس۱۹۱۱۷۲۳۱۵:۵۱:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۲۲
امریکا بارها اعلام کرده به دنبال توافق جامع تر است بدون گرفتم امتیاز وارد برجام نخواهد شد
ناشناس۱۹۱۱۷۲۴۱۵:۵۲:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۲۲
از کرونا و این بازی برجام کلافه شدیم پایتان را از گلوی مردم بردارید نمی توانیم نفس بکشیم
ناشناس۱۹۱۱۷۵۴۱۶:۱۰:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
اصلاحات اقتصادی داخلی (بانکی ،مالیاتی ،گمرکی ،کشاورزی و صنعتی ) پیش زمینه حضور قدرتمندانه در مذاکرات با آمریکا است نه اینکه همه امور کشور را ۸ سال معطل برجام و پس از برجام و دوباره برجام کنیم .
احیا دادمهر۱۹۱۲۱۴۱۲۰:۰۱:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۲۲
شما خوش بین نیستی، ساده لوح هستی
م س۱۹۱۲۲۱۵۲۰:۵۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۲
انشاءالله هیچ‌وقت به توافق نرسند تا مملکت بیشتر از این فروخته نشه
ناشناس۱۹۱۲۴۱۵۲۲:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۲۲
به احتمال زیاد حمله به تاسیسات اتمی نطنز با چراغ سبز آمریکا انجام شده برای فشار به ایران در مذاکرات. این نشون میده ذات آمریکا رو.
هم وطن۱۹۱۲۷۳۳۰۱:۲۶:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۳
چه نیازی به مذاکره و برجام داریم،چرا اندکی انسانیت بخرج نمیدین،ما یک درصد جمعیت جهان هفت درصد معدن جهان را داریم،دزدی وغارتگری را چاره کنید برجام حل شدنی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  20. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

پربحث‌های هفته

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  9. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  14. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  17. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  18. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  21. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  22. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  23. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

آخرین عناوین