چرا آوینی همچنان مساله ساز است؟!

مهدی نورمحمدزاده،   4000121085 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا آوینی همچنان مساله ساز است؟!

«سید مرتضی آوینی» مانند هر متفکر و هنرمند دیگر دارای دو بعد «شخصیت فردی» و «میراث فکری و هنری» است، خلط این دو حوزه با همدیگر اشکال عمده آوینی شناسان امروز است. هرچند ارتباط و تنیدگی این دو حوزه در زندگی شهیدآوینی بسیار عمیق است، اما ظرافت و دقت منتقدان و تحلیل گران همین جاها است که خودش را نشان می دهد و می تواند باعث تنویر و شناخت درست و یا ابهام و تصویرسازی جهت دار درباره یکی از مهمترین شخصیت های اندیشه و هنر در تاریخ انقلاب اسلامی شود.

جستارهای ذیل  هر چند ساختار مقالات پژوهشی را ندارد، اما سعی دارد با نگاهی منصفانه و دور از شیفتگی، به میراث فکری و هنری شهید آوینی نظری متفاوت بیاندازد. این فتح باب در خصوص رویکرد نقادانه به آثار شهید آوینی، بی شک با نقد و نظر دوستان فرهیخته می تواند تکمیل و حتی اصلاح شود.

یک- چرا آثار و مکتوبات آوینی از منظر محتوایی اینقدر پراکنده است؟! «روایت فتح» کجا و نقد رمان «زنان بدون مردان» کجا؟! عاشقانه «فتح خون» کجا و تاملات «جذابیت در سینما» کجا؟!

براي پاسخ به اين سئوال باید نظری به محتوای کلی آثار مکتوب و سینمایی آوینی انداخت. به فهم بنده، شهید آوینی حداقل سه بعد شخصیتی مهم داشته است که انعکاس هر کدام از این جنبه ها در مجموعه آثار او مشهود است. شخصیت آوینی، همزمان «هنرمند و اهل قلم»، «عارف مسلک و اهل اشراق» و «متفکر و اهل فلسفه» است، به تعبیر دیگر سه عنوان مهم هنر، عرفان و فلسفه به منزله سه ضلع مثلثی است که بر محتوای آثار مکتوب او سایه انداخته است. تنوع حوزه های معرفتی مورد هدف آوینی باعث شده که نمود و ظهور هر کدام از این سه جنبه در آثار شهیدآوینی یکسان نباشد، کتاب «فتح خون» هر چند آمیخته به عرفان و اشراق و حتی جنبه های تحلیلی و فکری است، اما جنبه غالب و موثر آن بر ذهنیت مخاطب، ناشی از وجه هنرمندانه و قدرت قلم شهید آوینی در روایت ماجرای آشنای عاشورا است. همین جنبه هنرمندانه و مبتنی بر زیبایی ادبی است که باعث می شود درک محتوای این اثر جز با خواندن خود متن و تکیه بر کلام آهنگین و ادبی کتاب، لذت بخش نباشد!

نمونه دیگر، کتابهای «مبانی توسعه و تمدن غرب» و «حلزون های خانه به دوش» است که وجه غالب آنها مبتنی بر بعد «تفکر، اندیشه و فلسفه» در شخصیت آوینی تالیف شده و جنبه های هنری یا اشراقی آنها کم رنگ است. اهمیت این کتابها از این جهت است که محتوای آنها تقریبا یک دست است و برای مخاطبان مشخص و مورد هدف، فواید بیشتری می تواند داشته باشد. اما به طور کلی محتوای اغلب آثار شهید آوینی، در برزخی از سه حوزه هنر، عرفان و اندیشه می چرخند و همین موضوع باعث پراکندگی و قلّت مخاطبان و از طرف دیگر دشواری نقد و تحلیل مقالات او شده است.

عدم تفکیک درست این حوزه ها در آثار شهید آوینی باعث شده برخی از دوستداران شهیدآوینی، عقاید هنری و ذوقی شهید آوینی را هم گاها به عنوان فکر و اندیشه مستدل او بشناسند و نظرات خلاف آن را از بیخ انکار کنند! مثلا به دلایلی که جای بحثش نیست، شهید آوینی مخالف سینمای «تارکوفسکی» بود و دنبال طرح سینمای «هیچکاک»، این نظر ذوقی و سلیقه هنری شهید آوینی را نباید در حد باورهای اشراقی و یا اندیشه مستدل شهید آوینی دانست و از نقد آن ترسید! آنها که شاید یک فیلم هم از آثار معناگرای تارکوفسکی را نچشیده اند و صرفا به خاطر تقلید از شهیدآوینی، دنبال تخریب کلیت سینمای معناگرا هستند، باید حواسشان به این ظرایف هم باشد!

دو- نقل است که یکی از علمای بزرگ اخلاق به شاگردش گفته بود: «شما خدا را خیلی خوب شناخته اید، اما هنوز شیطان را درست نشناخته اید! برای همین هم به جایی نمی رسید!».

تعارض تاریخی انقلاب اسلامی با فرهنگ و تمدن غرب روشن است، اما اغلب متفکران ما هنوز تمدن و فرهنگ غرب را درست و عمیق نشناخته اند. برای همین هم نگاهشان به تمدن غرب توریستی است، همان قدر سطحی و آبکی! در نگاه این منتقدان، غرب چیزی جز بی حجابی زن ها، آزادی جنسی و الکل نیست، همانطور که در کلام غرب زده ها هم فرهنگ و تمدن غرب در حاکمیت قانون، لبخندهای دایم شهروندان، دموکراسی و آزادی های مدنی خلاصه می شود و بس!

هنر بزرگ آوینی این بود که برخلاف اغلب مدعیان غرب شناس، ماهیت فلسفی تمدن غرب را از منظر تاریخی و حتی غایت اندیشانه، سوژه شناخت دقیق و نقادی تیز خود قرار داد. کتاب «مبانی توسعه و تمدن غرب» که ردپای افکار و اندیشه های رضا داوری اردکانی هم در آن مشهود است، ماهیت تمدن انسان مدار غرب را به درستی برای ما روشن می کند. فهم دقایق و ظرایف این کتاب، مصداق همان نسخه «شیطان شناسی» است که شهید آوینی برای سالکان تمدن ساز انقلاب اسلامی پیچیده است. هرچند که این تمام ماجرا نیست و صرف غرب شناسی هم برای آنها که هوس تمدن سازی در سر دارند کفایت نمی کند!

سه- علی رغم گستردگی و تنوع موضوعات در آثار شهید آوینی، مضمون «انقلاب اسلامی» شاه بیت و عمود خیمه مکتوبات او را شکل داده است. آويني انقلاب اسلامي را داعيه دار تمدني نوين در جهان معاصر مي داند كه «اصلها ثابت و فرعها في السما» است، او حتی اگر توسعه و تمدن غرب را نقد می کند و یا نسبت به روشنفکران تعارض جدی دارد، بیشتر به خاطر تثبیت مبانی فکری انقلاب اسلامی است. در حقیقت آوینی با نقد غرب و روشنفکران غربزده، به دنبال کشف و انذار جنبه های سلبی تمدن آغاز شده با انقلاب اسلامی ایران است.

توضیح اینکه هر نظام فكري، فلسفي و سياسي شامل چند گزاره بنيادين است كه هويت مستقل آن را شكل مي دهد، اين گزاره ها هم سلبي هستند و هم ايجابي. به بيان ديگر هر تفكر و تمدن مدعي، هم بايد مفاهيم و مصاديق «آنچه نيست و نبايد باشد» را خوب بشناسد و هم «آنچه هست و بايد باشد» را خوب روشن کند. سئوال دشوار اين است كه در نگاه شهيد آويني به انقلاب اسلامي، کدام جنبه قابل تامل تر است و او در بیان این جنبه بیشتر تحت تاثیر کدام وجه از وجوه سه گانه هنر، عرفان و اندیشه شخصیت خود قرار گرفته است؟!

نشانه های متنی بسیاری می توان یافت که نشان می دهد آوینی همانقدر که در نقد فرهنگ و تمدن غرب وفادار به جنبه فکر و اندیشه است، در ترسیم افق ها و آرمانهای انقلاب اسلامی بر اشراق و نوعی معرفت درونی تکیه دارد. توصیفات عجیب و ماورائی او در خصوص شخصیت امام خمینی، پیوند انقلاب اسلامی و آخرالزمان، آینده جهان و حتی فضای معنوی رزمندگان دوران دفاع مقدس، بیش از هر چیز مبتنی بر نگاه معنوی و حکمت اشراقی شخصیت آوینی شکل گرفته و به همین جهت غیر قابل ترجمه و انتقال به مخاطبان غیرهمسو است. به تعبیر شفیعی کدکنی، باورهای اشراقی و تجربه های عرفانی از جنس گزاره های اقناعی هستند و هرگز قابلیت اثبات پیدا نمی کنند، یعنی مخاطب بسته به احوال روحی خود، یا اقناع می شود و آنها را می پذیرد و یا اقناع نمی شود و نمی پذیرد! در این وضعیت دیگر هیچ راهی برای اثبات و محک زدن مدعا وجود ندارد! به عنوان نمونه توصیفاتی که آوینی از معنویت ماورایی جبهه ها، نزول مستمر ملائکه و پیوستگی نبرد رزمندگان با عاشورا و آخرالزمان بیان می کند، جز در سایه اشراق و تجارب عرفانی قابل فهم نیست! مخاطب این کلام اگر همسو با  شخصیت و باورهای آوینی نباشد، هیچ راهی برای اثبات یا رد این مفاهیم ندارد!

به نظر می رسد یکی از علت های مهجور ماندن مقالات شهیدآوینی در موضوعات نگاه تمدنی و آینده انقلاب اسلامی، به همین جنبه های اشراقی غالب در محتوای آنها باز می گردد که به علت ماهیت ذاتی خود از حوزه نقد و اثبات و تحلیل خارج می شود و در حد شعارهای تلویزیونی و پیام های رسانه ای باقی می ماند!

البته دست خالی بودن اصحاب فکر و اندیشه در خصوص جنبه های ایجابی و تمدنی انقلاب اسلامی، درد عمومی جامعه ما است و شاید از همین فقدان است که ما علی رغم انکار ظاهری فرهنگ و تمدن غرب، روز به روز از سر ناچاری در مظاهر آن غرق می شویم و جز اضافه کردن پسوند اسلامی به بانکداری و لباس پوشاندن دیجیتالی به بازیگران نیمه لخت فیلم ها، کاری از دستمان بر نمی آید!

چهار- شهیدآوینی از معدود چهره های هنری و فلسفی برآمده از انقلاب اسلامی است که تاملات و تجربیات خوبی در زمینه نقد ماهیت تکنولوژی و مظاهر تمدن غرب داشته است. نظرات عمیق او هر چند آغشته به یافته های حکمت و اشراق معنوی است، اما به منزله فتح بابی عالمانه است که متاسفانه در سالهای پس از او هرگز ادامه نیافت. آوینی بر خلاف بسیاری از متفکران دیگر، تکنولوژی را ابزار صرف نمی دانست و معتقد بود معنا و فرهنگ با ذات تکنولوژی عجین شده است و رهایی از سیطره تاثیر فرهنگی تکنولوژی غرب، تنها از عهده اولیاء الله بر می آید. تبعات پذیرش چنین نظرات خاص شهیدآوینی یا مثلا دیدگاه او در خصوص ماهیت تلویزیون و تناقض ذاتی ترکیب «سینمای اسلامی» و حتی لزوم خلق فرم و ساختار هنری جدید برای ارائه پیام معنوی انقلاب، به گونه ای بوده و هست که جامعه تشنه عمل ما، شاید هرگز به سمت فهم دقیق و تحقق عینی آنها سوق پیدا نکند و این مقالات همواره به عنوان مباحث نظری و شبه انتزاعی در میان اصحاب فکر و هنر انقلاب باقی بماند. با استناد به چنین جنبه های هنری و اشراقی است که اطلاق عنوان «رمانتیزم انقلاب اسلامی» به بخشی از آثار شهیدآوینی منطقی جلوه می کند، اما نکته اینجا است که آوینی آغازگر این مسیر بود و قرار نیست همه سئوالات و شبهات تمدنی ما را پاسخ دهد. البته به تعبیر دکتر مددپور در کتاب سینمای اشراقی، شهید آوینی با تولید مجموعه «روایت فتح» توانست تسخیر فرم و تکنیک سینما به نفع معنا و مضمون شهادت را به شکل عینی نشان دهد و عملی بودن برخی از ایده های خودش را اثبات کند!

ختم کلام اینکه آوینی یک آرمان و راه ناتمام است، نه یک مقصد نهایی! میراث فکری او بیش از توقف در پای مستندهای جنجالی سالیان اخیر، نیازمند خوانده شدن و نقد و حرکت است و حرکت آغاز رسیدن است، همین!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۰۹۲۴۷۱۴:۱۹:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲۱
" فقیه حکم بر ظاهر می کند تا مردمان را در حیطه اسلام نگاه دارد، و عارف حجاب ظاهر را می درد تا مردمان را نسبت به باطن، که عالم حقیقت است متذکر سازد، رند خراباتی خرقه سالوس را که زهد ریایی است می درد تا مردمان بدانند که حتی عادات آوردن به ظاهر عبادت نیز باطن عبادت را که مغز آن است از درون می پوشاند تا آن جاکه از عبادت جز قالبی پوک چیزی بر جای نمی ماند و تا زهد ریایی است ایمان مومن از شائبه شرک رها نمی شود! " سید مرتضی آوینی
ناشناس۱۹۰۹۲۶۴۱۴:۲۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۱
قهرمان سازی و استفاده ابزاری از آن سکه رایج فرهنگ کنونی ایران است.
ناشناس۱۹۰۹۴۵۱۱۵:۴۳:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۱
این عزیزان هم در بودنشان مسئله ساز هستند و هم در نبودنشان
ناشناس۱۹۰۹۵۸۶۱۶:۲۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۱
جالب قضیه اینجاس که این قهرمان ها و اسطوره ها رو هیچکس هم نمیشناسه و یهویی توی تلویزیون و صدا و سیما اعلام میشه که این شخص قهرمان و دانشمند و فرهیخته و فیلسوف و ... بوده :-)
ناشناس۱۹۰۹۶۵۳۱۶:۵۵:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۱
متاسفانه ظاهر اشخاص و نحوه موضع گیری سیاسی آنها ، سهم به سزایی در قهرمان شدن و دانشمند شدن آنها در ایران دارد . در ایران کسی با باطن اشخاص کاری ندارد
ناشناس۱۹۱۰۱۰۴۲۱:۰۰:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۲۱
در غرب از شخصیت های خیالی با استفاده از هالیوود اسطوره میسازند. ایران با این همه اسطوره های ملی و مذهبی در تاریخ خود مورد بی مهری بی هویت ها قرار میگیرد!
ناشناس۱۹۰۹۴۷۲۱۵:۴۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۱
شما دوست دارید مسئله باشد و گرنه آوینی هم فردی بوده است با خوبی ها و بدی ها که در دوره ای زندگی کرده است مثل بقیه .
ناشناس۱۹۰۹۴۸۰۱۵:۵۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۲۱
میشه این آقای آوینی رو یه کم معرفی کنید ؟ چی کاره بوده ایشون ؟ مدافع حرم بوده ؟
ناشناس۱۹۰۹۵۱۷۱۶:۰۴:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۲۱
ادبیات عرفانی از نقد گریزان است. تا نقدی در کار نباشد فکر نو و کارسازی در کار نخواهد بود.
amin۱۹۰۹۸۳۰۱۸:۱۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۱
به هر علت شخصی سیر تحول کامران به مرتضی شدن مهم نیست . همانند جلال . چون هنرمند خوب هنرمندی است که از نظر دوستان مرده است و احتمالا در زمانی مرد که در سیر تحول شخصیتی خودش، متناسب با سلایق آقایان آمد و می توانستند کاملا بهره برداری کنند . که ممکن بود اگر زنده بود مخالف بی بصیرتی میشد که از قطار انقلاب پیاده شده. حتی مرگ بسیار متفاوتی داشت همچون جلال آل احمد .
پرویز۱۹۱۰۰۸۹۲۰:۵۳:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۱
خداوند غریق رحمتش کند . نمیدانم اگر مانده بود الان در موردش چی مینوشتند و چگونه با او رفتار میکردند. شاید شهادت برایشان نعمتی بوده از طرف پروردگارش.
احسان۱۹۱۰۲۰۳۲۱:۵۸:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۲۱
مطلب شما را خواندم نظرت بود محترم اما امام خمینی را تو نشناختی امام خمینی عشق به امام حسین را در قلب مومن ها برد و آنها در زمان امام عاشق خدا و اهل بیت و انقلاب مهدی بودند و شهید آوینی بیشتر چون هم تحقیق میکرد هم همه رزمندگان را زیر نظر داشت و نزد همه می‌رفت این عاشقانه های اوست که روح معنویت را در کالبد مردم می دمید او سرباز امام بود اما در مورد کارهای دیگرش خوب آنها تخصصی بوده و علاقه های دیگرش بوده اینهمه ریسمان بافی نیاز نیست او منتظر ظهور امام زمان بود و یقین داشت به امام و رهبری مثل من کارگر شهرداری
ناشناس۱۹۱۰۲۹۵۲۲:۴۲:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۱
آويني شناسان؟ مگه حافظه يا فردوسي؟ همه كاركردهاي آويني ها كه فعلا توسط شما زير پا گذاشته شده فقط كاركرد ابزاري داره؟
ناشناس۱۹۱۰۴۹۰۰۰:۴۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
قهرمان بود وهست و تو چه می دانی شما بروید با پهلوان پنبه های خودتون دلخوش باشید
علی۱۹۱۰۵۶۶۰۲:۳۸:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۲
مقاله خوبی بود
ناشناس۱۹۱۰۶۹۲۰۸:۰۹:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۲
کاش اشاره ای هم به صحبتهای اخیر همسر شهید آوینی میکردید . شما و همفکرانتان استاد مصادره شهدا به نفع اهدافتان هستید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین