علیرضا رئیسی: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۵۶ درصد است/ کرونای انگلیسی نوع غالب ویروس در ایران

اجتماعی،   4000121068

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: ویروس کرونای انگلیسی نوع غالب ویروس در ایران است. سرعت انتشار کرونا در ۱۲ استان بسیار تند است، میزان رعات پروتکل های بهداشتی ۵۶ درصد است و هفته‌های بسیار سختی را پیش رو داریم.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۵۶ درصد است/ کرونای انگلیسی نوع غالب ویروس در ایران

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی روز شنبه پس از جلسه ستاد ملی  مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: همه استانها با موج سنگین ابتلا به کرونا مواجه هستند. اکثر بیمارستانها شلوغ شده و تعداد مراجعان زیاد است. استانهایی هم داریم که تازه از موج قبلی رها شده بودند و دوباره درگیر موج جدید شدند.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی در شکل گیری این موج جدیدی نقش داشته، قبل از سال تحویل و از نیمه اسفند خریدهای شب عید و دید و بازدیدها، افت شاخص رعایت پروتکل ها که متاسفانه به زیر ۶۰ درصد سقوط کرد و عوامل مختلف دست به دست هم داد که این موج شکل گرفت.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: از طرف دیگر دورهمی ها، عید دیدنی ها، رفتن به مهمانی ها و رستورانها و تعدد مراسم عروسی و عزا از عوامل اصلی دیگری بود که باعث شکل گیری موج جدید کرونا بود. عامل مهم دیگر نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها وجود ویروس جهش یافته انگلیسی است که اکنون نوع غالب ویروس در ایران است. مدل کرونا در استانها موید این مسئله است.

وی ادامه داد: در ۱۲ استان شیب بسیار تندی داریم، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، فارس، زنجان، همدان، کرمان، لرستان مرکزی و قم استانهایی هستند که شیب افزایشی کرونا بسیار تند است و باید به شدت مراقبت کرد تا بتوانیم از میزان خسارت کم کنیم. در برخی استانها که ۱۱ استان هستند، شیب تند است اما به تندی ۱۲ استان قبلی نیست اما وارد موج چهارم شده اند و شیب صعودی این استانها در حال تند شدن است هفته های سختی را پیش رو داریم. ایلام البرز، آذربایجان غربی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، کردستان،چهار محال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه و قزوین شیب تندی دارند.

رئیسی گفت: استانهایی هم داریم که موج جدید کرونا را به تازگی تجربه می کنند و تازه از موج قبلی گذشته بودند. فشار سنگینی را پشت سر گذاشتند گیلان، مازندران، خوزستان به رغم اینکه در یکی دو ماهه به شدت درگیر بود اما بقیه شهرهای این استان ها به شدت درگیر هستند.

رئیسی گفت: چهار استان در ابتدای موج جدید کرونا هستند. شاید با رعایت شدید پروتکل ها، طوری عمل کرد که مثل بقیه استانها درگیر نشوند، یزد، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، سیستان و بلوچستان و به اضافه استان هرمزگان در این وضعیت هستند، در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی هستند.رعایت پروتکل ها به ۵۶ درصد رسیده که بسیار پایین است.

وی افزود: از امروز به مدت۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها بر اساس رنگ بندی شهرها در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال می شود. در شهرهای قرمز به جز گروه مشاغل یک که بسیار ضروری هستند بقیه مشاغل تعطیل است. در شهرهای نارنجی فقط مشاغل گروه یک و دو می توانند فعالیت کنند، در شهرهای زرد، مشاغل گروه یک، دو و سه می توانند فعالیت کنند و در شهرهای آبی، مشاغل گروه چهار تعطیل است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: حتما در این مرحله از اپیدمی مهمترین کار این پرهیز از حضور در جمع است. در جایی که فضای سربسته است و تهویه نامناسب دارد احتمال انتقال بیماری بسیار بالاست. ثابت شده که رستورانها به خصوص در صورت نشستن در رستوران و غذا خوردن از مراکز مهم انتقال بیماری است. مانند مهمانی ها و دورهمی هایی که در خانواده ها شکل می گیرد. اگر یک نفر در یک خانواده درگیر باشد همه اطرافیان را درگیر می کند

رئیسی ادامه داد: موارد زیادی داریم که یک نفر با علایم خفیف در یک مهمانی بیش از ۲۰ نفر یا ۳۰ نفر را مبتلا کرده است. امیدواریم با رعایت پروتکل ها بتوانیم از میزان خسارت، ابتلا و مرگ و میر در کشور کم کنیم. این تجربه را در آبان و آذر داشتیم و با تعطیل سراسری بر اساس مدیریت هوشمند اتفاق افتاد، توانستیم کنترل کنیم. در سایر کشورها هم همین طور است موج جدید همه کشورها را درگیر می کند امیدواریم با رعایت پروتکل ها سلامت همه را در کشور حفظ کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین