سناریوهای پیش روی اسرائیل با تشکیل کابینه ائتلافی

گروه جهان الف،   4000119106 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

صهیونیست‌ها درحالی که بازهم در تشکیل یک کابینه مستقل ناکام مانده‌‌اند، بدون درس گرفتن از شکست‌های دوره قبل ناچار شدند مجددا به سمت تشکیل کابینه ائتلافی به ریاست نتانیاهو حرکت کنند.

سناریوهای پیش روی اسرائیل با تشکیل کابینه ائتلافی

به گزارش الف، به دنبال برگزاری دور چهارم انتخابات «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) در کمتر از 2 سال و بن بست سیاسی این رژیم که چالش‌های متعددی برای آن رقم زد، سه شنبه 6 آوریل 2021 «رئووین ریولین» رئیس رژیم اسرائیل «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم را مامور تشکیل کابینه معرفی کرد.

ریولین این تصمیم را پس از مذاکره با 13 حزب اسرائیلی گرفت و در پی آن حزب لیکود به ریاست نتانیاهو که در انتخابات اخیر در مارس سال جاری میلادی 30 کرسی به دست آورده بود توانست موافقت 52 کرسی را برای تشکیل کابینه کسب کند.

اما این به معنای خروج صهیونیست‌ها از بحران سیاسی نیست؛ چرا که اولا هنوز مشخص نشده نتانیاهو قادر به کسب موافقت سایر احزاب اسرائیلی برای تشکیل کابینه است یا نه و در وهله دوم تجربه تشکیل چنین کابینه‌ای در اسرائیل موفق نبوده است. البته رئیس رژیم صهیونیستی نیز پس از مامور کردن نتانیاهو به تشکیل کابینه اعتراف کرد که هیچ نامزدی شانس واقعی به این منظور ندارد.

در دور قبلی که هیچ یک از احزاب صهیونیستی نتوانستند با کسب اکثریت آرا و 61 کرسی کابینه مستقل تشکیل دهند، به کابینه ائتلافی روی آوردند که طی آن قرار شد نخست‌وزیری اسرائیل به صورت 3 ساله میان نتانیاهو و «بنی گانتس» رئیس حزب «آبی سفید» و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تقسیم شود. اما پس از گذشت چند ماه و هم‌زمان با تشدید اختلافات میان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس و تلاش نخست وزیر اسرائیل برای جلوگیری از انتقال قدرت به رئیس حزب آبی سفید، مقدمات فروپاشی کابینه ائتلافی صهیونیست‌ها فراهم شد که نهایتا این اتفاق رخ داد.

در این میان اکنون برخی از احزاب مخالف نتانیاهو خواستار تشکیل یک ائتلاف جدید و چرخشی شدن دوره نخست‌وزیری میان خود هستند. «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عاتید» چنین پیشنهادی را به «نفتالی بنت» رهبر حزب «یامینا» مطرح کرده است؛ اما در سایه عدم اتحاد و وجود اختلاف میان این احزاب چنین سناریویی نیز قابل اجرا نیست.

در این شرایط حتی اگر نتانیاهو کابینه را نیز تشکیل دهد، امکان تکرار چالش‌های دوره قبل زیاد است و احتمالا صهیونیست‌ها مجبور باشند سریال برگزاری انتخابات پی در پی را تکرار کنند.

از طرفی بحران سیاسی اسرائیل هم‌زمان با برگزاری جلسات محاکمه بنیامین نتانیاهو به اتهام فساد مالی و رشوه خواری، سرنوشت سیاسی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را وارد مرحله پیچیده‌ای کرده و زمان به نفع او سپری نمی‌شود. مقامات اسرائیلی و اعضای سایر احزاب نیز با توجه به تجربه دور قبلی، نمی‌توانند برای تشکیل کابینه به نتانیاهو اعتماد کنند.

در همین زمینه روزنامه انگلیسی  «تلگراف» با انتشار مقاله ای نوشت، این هفته اسرائیل شاهد یک نمایش سیاسی بزرگ بود؛ چرا که  همزمانی دو بحران سیاسی و حقوقی و انجام مذاکرات برای تشکیل کابینه در این شرایط نشان می دهد که دولت جدید نیز شکست خواهد خورد.  اسرائیل طی ۷۳ سال تاریخ خود اکنون در بدترین بحران سیاسی به سر می‌برد و بیشترین احتمالی که می‌توان برای آینده سیاسی آن متصور شد برگزاری انتخابات پنجم است.

بر اساس این گزارش هزاران اسرائیلی از ماه‌ها قبل تظاهرات های متعددی علیه نتانیاهو برگزار کرده و با انتقاد از پرونده‌های فساد وی، نخست وزیر اسرائیل را به استفاده از تعطیلات مربوط به شیوع اپیدمی کرونا جهت منحرف کردن افکار عمومی از چالش های  حقوقی خود متهم کرده‌اند.  نتانیاهو امیدوار بود روند واکسیناسیون ضد کرونا را سریع‌تر از هر کشور دیگری میان اسرائیلی‌ها انجام دهد تا بتواند در انتخابات مارس دستاوردی داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد و اعتراضات علیه نتانیاهو در سراسر اسرائیل ادامه دارد.

علاوه بر آن بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی به ویژه پس از شیوع کرونا موجب تغییر روش زندگی شهرک‌نشینان اسرائیلی و سرخوردگی آنها از مقامات این رژیم شده است.  پیامدهای این بحران در جامعه اسرائیلی و به ویژه میان جوانان و افزایش رفتارهای خشونت آمیز بین آنها مشاهده می‌شود.  در همین راستا کارشناسان صهیونیست درباره بروز شکاف های بزرگ میان گروه های مختلف جامعه اسرائیلی و نیز کشیده شدن اسرائیل به سمت یک جنگ داخلی هشدار می دهند.

 در واقع اسرائیلی‌ها از وجود یک دولت مستقل و پایدار که طبق وعده های مقامات مختلف این رژیم بتواند سالهای طولانی عمر کند ناامید شده‌اند و خود را در معرض تهدید های وحشتناکی همچون جنگ ۱۹۷۳ می‌بینند.

مجموعه این شرایط رژیم صهیونیستی را در وضعیتی قرار داده که شبیه یک موجودیت عادی نیست؛ بلکه بروز و تشدید هرج و مرج در ارکان مختلف این رژیم  آن را بیش از هر زمان دیگری به مرز انفجار رسانده  است.

 کارشناسان معتقدند وضعیتی که در حال حاضر رژیم اسرائیل از آن عبور می کند همانند شن روان بوده و رویدادهای پی‌درپی همانند طوفانی این شن ها را بر سر سیاستمداران اسرائیلی فرود می آورند.  این روزها عبارت هایی همچون «آینده فاجعه بار برابر اسرائیل»،   «اسرائیل در لبه پرتگاه»،  «مرگ ایدئولوژی میان اسرائیلی ها» و «گسترش هرج و مرج » تبدیل به اصطلاحات رایج در زبان کارشناسان  وشهرک‌نشینان صهیونیست شده است.

در پایان ناظران بر این باورند مقامات سیاسی اسرائیل که قادر به متحد کردن ۶۱ کرسی کنست جهت تشکیل کابینه مستقل نیستند چگونه قصد دارند در آینده با چالش های حیاتی و مسائل استراتژیک پیش روی این رژیم مقابله کنند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۰۶۶۱۱۱۷:۱۴:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۱۹
اسراییل باید از صفحه روزگار محو شود
ناشناس۱۹۰۶۶۱۷۱۷:۱۵:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۹
چرا نتانیاهو بیش از 11 سال است که به نخست وزیری اسراییل انتخاب می شود؟
ناشناس۱۹۰۶۶۱۹۱۷:۱۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۹
کابینه اسرائیل به ما چه ربطی داره ؟!!!! اون چیزی که به ما مربوطه ؛ قیمت مرغ و صف مرغه و خرید واکسن معتبر کرونا
ناشناس۱۹۰۶۶۲۵۱۷:۱۹:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۹
نتانیاهو در رابطه با واکسیناسیون کرونا خیلی خوب عمل کرد. او واکسن فایزر را به چهار برابر قیمت پیش خرید کرد.
ناشناس۱۹۰۶۶۲۶۱۷:۲۰:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۱۹
کابینه اونا چه ربطی به ما داره ؟!
ناشناس۱۹۰۶۶۲۷۱۷:۲۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۱۹
اونا در اوج بن بست سیاسی در تشکیل کابینشون ؛ ۹۰ درصد مردمشون رو واکسینه کردن در برابر ویروس کرونا
ناشناس۱۹۰۶۶۳۱۱۷:۲۲:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۱۹
کابینه اونا برای ما واکسن کرونا نمیشود . به فکر نان باشید که خربزه آب است
ناشناس۱۹۰۶۶۴۰۱۷:۳۱:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۱۹
تنها سناریو صهیونیست ها یادگیری شنا برای عبور از عرض مدیترانه است!
ناشناس۱۹۰۶۹۰۲۲۱:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۱۹
متاسفانه در هر حال نتانیاهو بازهم در قدرت باقی مانده است
ناشناس۱۹۰۶۹۴۶۲۱:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۱۹
مرگ بر اسرائیل
ناشناس۱۹۰۷۱۵۶۰۰:۲۲:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۰
این کشوری که می گید در هرج و مرج هست و مونده که چطور کابینه تشکیل بده در حال حاضر بیشتر میزان واکسن رو به شهروندانش زده و تمامی شهروندان حداقل یک دوز واکسن رو دریافت کردند.
مهدی۱۹۰۷۲۲۷۰۱:۱۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۰
اسرائیل جعلی و غیر قابل قبول است به این ترتیب بایدم دچار هرج و مرج باشد.
عمران۱۹۰۷۴۶۱۰۹:۳۶:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۰
حزب لیکود و نتانیاهو باید تمام احزاب دیگر را به بهانه عدم التزام به صهیونیسم رد صلاحیت کنند تا با خیال راحت بتوانند حکومت کنند.
ناشناس۱۹۰۸۰۴۲۱۹:۰۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۲۰
روزنامه جروزالم پُست» نوشته رووین ریولین هنگامی که در پارلمان رژیم صهیونیستی درباره اختلافات داخلی در این رژیم صحبت می‌کرده،‌ گریه کرده و درباره به‌خطر افتادن «پایداری اسرائیل» هشدار داده است.
سینا۱۹۰۸۲۷۳۲۳:۱۰:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۲۰
ما این بابا رو بیش از ۵۰ ساله که داریم میبینیمش یعنی سال ۱۳۵۷ که انقلاب شد همه اش صحبت اسم نحسش بود تا همین الآن و حتی از یاسر عرفات هم بیشتر دیدیمش ایشون صورتش در حالت عادی مثل فیلمهای ترسناک هست و شما هم این عکسش رو گزاشتین بچه های ما ببینن خوابشون نمیبره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین