توکلی: ظریف گفت اگر FATF را بپذیریم تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود/ پذیرش FATF درد کشور را دوا نمی‌کند

سیاسی،   4000118089 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی گفت: ظریف باصراحت گفت من تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود. وقتی وزیر خارجه ما می‌گوید هیچ‌تضمینی نمی‌دهم بعد از پذیرش FATF اوضاع بهتر شود، پس این امر نشان می‌دهد اوضاع بهتر نمی‌شود، بنابراین اگر بهتر نمی‌شود چرا باید FATF را بپذیریم؟ درحالی‌که اگر بپذیریم هزینه‌های سنگینی در پی دارد.

توکلی: ظریف گفت اگر FATF را بپذیریم تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود/ پذیرش FATF درد کشور را دوا نمی‌کند

به گزارش فرهیختگان، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست راهبرد اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور ضمن اشاره به تعهدات بین‌المللی و تصویب FATF در مجمع نکاتی را مطرح و تاکید کرد عیب بزرگی که درحال‌حاضر وجود دارد، این است که برخلاف گذشته که به شرع، عقل و سپس مصلحت رجوع می‌کردند تا وزن کار مشخص شود، اما درحال‌حاضر سراغ این نکته می‌روند که بدانند مصلحت خود آنها چیست و FATF هم از این مساله جدا نیست.

وضعیت مردم آنقدر خراب است که حکومت ملزم است حتی احکام اولیه را هم زیرپا بگذارد

پیش‌فرض ما در این امر این است که آیا پیوستن به FATF در بهبود اوضاع تاثیرگذار است یا خیر، به‌نظر می‌رسد وضعیت مردم آنقدر خراب است که حکومت ملزم است حتی احکام اولیه و اصول اساسی را زیرپا بگذارد و به مردم کمک کند و این پیش‌فرض من است، چراکه اگر حکومت این کار را نکند ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید شود، بنابراین این سوال مهم است. ما اگر بتوانیم ثابت کنیم که FATF وضع را بهتر می‌کند من از آن دفاع می‌کنم اما بنده ثابت می‌کنم که FATF وضع را بهبود نمی‌بخشد.  پیش‌فرض ما این است که FATF یک نهاد سیستمی و شبکه‌ای دارای انعطاف است و هیچ‌شکل ثابتی ندارد و ممکن است در مسیر نظر خود را تغییر دهد. در واقع کشورهای غربی این کنوانسیون را ایجاد کردند تا کشورهای دنیا با هم همکاری کنند و جلوی پولشویی را بگیرند، از سوی دیگر تعیین ریاست FATF گردشی است.
 
اجرای دقیق مقررات FATF در جهت شناسایی منابع تامین قطعات موشکی ایران

در این قضیه، راهکار کنترل تسلیحات موشکی ایران نه تحریم‌های بیشتر، بلکه اعمال قوانین سختگیرانه مالی و بانکی و اجرای دقیق‌تر مقررات FATF در جهت شناسایی منابع تامین قطعات موشکی است که از این رو چه بخواهیم یا نخواهیم FATF به‌ضرر ماست و شکی ندارم. وقتی FATF بیانیه‌ای داد که تا شهریور کار ما را تمام می‌کند و بعد پشیمان شدند و در مهر یک بیانیه‌ای دادند که صرف‌نظر از مساله پولشویی و تروریسم پیشگیری اینها مهم است و من فهمیدم باید از حزب‌الله اجتناب کنیم، لذا وقتی این حرف را بیان می‌کنند باید احتمال عقلایی بدهیم که این کار را می‌کنند.

به‌هرحال جمع‌بندی من این است که FATF برای ما مضر است، اما آیا می‌توان یک امر مضر را برای دفع ضرر بزرگ‌تر پذیرفت؟ بله، می‌توان پذیرفت. اگر ثابت کردید پذیرش FATF دفع ضرری می‌کند که بزرگ‌تر از خود FATF است می‌توانید آن را بپذیرید. ما کارهایی برای پذیرش FATF کردیم که ظاهرا درست است، ولی هنوز می‌گویم خطر FATF بیشتر است و پذیرش آن وضعیت را بهبود نمی‌بخشد.  اما در زمینه بیکاری یک وضعیت در قبل کرونا و یک وضعیت در بعد کرونا داشته‌ایم، اما هر مطلبی که عنوان می‌کنم بعد از کرونا بدتر شده است. در تابستان 97 نرخ بیکاری 12.1 درصد بود و تعداد شاغلان که کار خود را از دست می‌دادند نیز رو به افزایش بود، کسانی که کار خود را از دست می‌دهند دو نوع هستند؛ یک‌سری بیکار هستند و تحصیلات آنها تمام شده و کار ندارند و یک‌سری کار دارند و بیکار می‌شوند که از نظر سیاسی دسته دوم خطرناک‌تر از دسته اول هستند.  

60 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند

درمورد تسهیلات نیز متاسفانه گرسنگی و فقر در ایران معنادار شده و تعداد کسانی که زیر خط فقر فرضی هستند 60درصد جمعیت کشور است. مجلس وقتی تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به 60 میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود 72 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، یعنی ما می‌پذیریم 73 درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند.  مطلب دیگر نقدینگی است که بسیار از آن هراس داریم، در هشت‌سال اخیر سالی 300-200 هزار میلیارد تومان سود به این سپرده‌ها رسیده، یک مورد دیگر نیز مساله اعتماد مردم به حاکمیت است، ما نباید خود را فریب دهیم، درطول 40 سال گذشته ما هیچ‌گاه از این میزان فعلی پایین‌تر نبوده‌ایم و اکنون در حداقل‌ترین میزان ممکن از نظر اعتماد مردم به حکومت قرار داریم.

البته اگر جنگ شود، من معتقدم مردم دفاع می‌کنند؛ چراکه آنها معترض هستند، اما وقتی حکومت را دانا، توانا و خیرخواه بدانند اعتراض نمی‌کنند و این مشروعیت می‌آورد، لذا هر حکومتی باید نزد مردم عاقل، قوی و خیرخواه تلقی شود تا مردم از آن اطاعت کنند.  من در آبان‌ماه و پیش از آن اتفاقات عنوان کردم که باید کارت هوشمند و سبد غذا و بهداشت به مردم بدهید و این نیازها را تضمین کنید، درست مانند کاری که اول انقلاب صورت گرفت که بحث کوپن بود، لذا گفتم این کار را انجام دهید و اگر نکنید باید منتظر شورش تهی‌دستان باشید. اکنون هم می‌گویم خطر بیشتر است، ولی کرونا درحال‌حاضر مانع است. 

‌‌ظریف باصراحت گفت اگر FATF را بپذیریم من تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود!

حال در شرایط فعلی ما می‌گوییم اگر FATF را نپذیرید، سختی کار بدتر می‌شود. اکنون سختی چیست؟ این است که پول داریم، ولی نمی‌توانیم خرج کنیم، مثل کسی که پول خود را در قلک ریخته و کلید را گم کرده است؛ در حساب‌های بانکی ما پول هست، ولی اجازه نمی‌دهند استفاده کنیم. من گفتم اگر FATF را پذیرفتیم آیا با دسته‌ای روبه‌رو هستیم که به ما تسهیلات می‌دهند؟‌ ظریف باصراحت گفت من تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود. پس چه کسانی این را اداره می‌کنند؟

به نظر بنده اگر مجمع برای دولت شرط بگذارد فایده‌ای ندارد، چراکه کسی به FATF به‌عنوان یک مجمع ایراد نمی‌گیرد، اما در اساسنامه FATF آمده است که اعضا می‌توانند به این حق تحفظ اعتراض کنند و با آن طرف کار نکنند، اما آمریکا و 30 کشور دیگر می‌گویند این حق تحفظ به‌درد نمی‌خورد، بنابراین به اعتقاد من وضع بهتر از این نخواهد شد.

پذیرش FATF از لحاظ تاریخی، اعتقادی و تجربه برجام درد کشور را دوا نمی‌کند

وقتی وزیر خارجه ما می‌گوید هیچ‌تضمینی نمی‌دهم بعد از پذیرش FATF اوضاع بهتر شود، پس این امر نشان می‌دهد اوضاع بهتر نمی‌شود، بنابراین اگر بهتر نمی‌شود چرا باید FATF را بپذیریم؟ درحالی‌که اگر بپذیریم هزینه‌های سنگینی در پی دارد. در بیانیه شورای اتحادیه اروپا در 1397 اینستکس امضا شد که بسیار تحقیرآمیز بود و در آن ما جنس خود را به شرکتی که اروپایی‌ها اعلام می‌کردند، می‌دادیم تا آنها برای ما بفروشند و بعدا پول آن را بدهند، چرا باید عزت خود را از دست دهیم و درنهایت چیزی هم نصیب کشور نشود؟ عزت نیز مابه‌ازای سیاسی و اقتصادی دارد و امر احساسی نیست، لذا اگر کشوری عزتمند شود، موضع او در مذاکرات متفاوت است و در چانه‌زنی موضع متفاوتی دارد و حتی طمع از این کشور کم می‌شود.

استدلال من این است که به‌لحاظ تاریخی و اعتقادی و به‌دلایل تجربیات سال‌های اخیر ازجمله برجام پذیرش FATF درد ما را دوا نمی‌کند و با توجه به این موارد که شرح دادم من هم به این موضوع رای نمی‌دهم.

در این زمینه نمی‌توان به این دلیل که ته دل حضرت آقا این لوایح را قبول دارد، به آن رای داد یا به این دلیل که آقا آنها را لوایح استعماری خطاب می‌کنند، رای نداد. برای اینکه بحث مصلحت‌سنجی است. ممکن است لوایح استعماری باشد و شما بپذیرید یا خیلی عالی باشد و شما به دلیلی نپذیرید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۰۴۴۳۲۱۶:۰۹:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۱۸
اگر تحریم ها لغو شود پذیرش FATF در گشایش اقتصادی موثر خواهد بود وگرنه خیر.
ناشناس۱۹۰۵۲۰۶۲۲:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۸
درسته پس اول رفع تحریمها ولاغیر
ناشناس۱۹۰۴۴۷۱۱۶:۲۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۱۸
مطمئن باش دنبال بستن همین مقدار دور زدن تحریم هستند که با اجرای fatf مردم را له کنند تا به خواستشان برای باج دادن به خارجی ها برسند
ناشناس۱۹۰۴۴۷۷۱۶:۲۸:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۸
وقتی 39بند از 41 بند آن را اجرا می کنید و به راحتی شما را در لیست سیاه می برند قطعا دنبال ضرر زدن به ما هستند
ناشناس۱۹۰۴۷۰۸۱۷:۵۹:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۸
آقای توکلی چون شما را به انصاف میشناسم از شما میپرسم که صادقانه بفرمایید نپذیرفتن اف ای تی اف چه تبعاتی دارد ؟
ناشناس۱۹۰۴۹۷۰۲۰:۳۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۸
راستی درد کشور چیست که هیچکس نمی‌تواند آن را درمان کند؟
ناشناس۱۹۰۶۰۶۳۱۱:۲۱:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۹
چرا کسی تبعات نپذیرفتن اف ای تی اف را به گردن نمیگیرد ؟!اصولاً وقتی تمام هزینه ها از جیب مردم است گردن گرفتن یا نگرفتن یک موضوع فقط قدرت نمایی سیاسی به نظر میرسد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین