مراجعه به دندان‌ پزشک در دوران بارداری

گزارش بازرگانی،   4000118051

در این مقاله از خانم دکتر صفورا امامی، متخصص درمان ریشه و عصب کشی دندان به بیان برخی از نگرانی‌های رایج زنان در رابطه با مراجعه به دندان‌پزشک در دوران بارداری پرداخته می شود:

در میان کارهایی که در زمان بارداری و قبل از به دنیا آمدن فرزندتان می‌بایست انجام دهید مانند رفت‌وآمد به بیمارستان، مراجعه به پزشک و مهیاکردن شرایط پرستاری از کودک، اجازه ندهید مراجعه به دندان‌پزشک در لیست کارهای ضروری زمان بارداری از قلم بیفتد.

انجام معاینات دندان‌پزشکی در دوران بارداری برای سلامت دندان‌های شما مهم و درعین‌حال بی‌خطر است. نه‌تنها قبل از تولد کودک خود اقداماتی مانند جرم‌گیری و پر کردن پوسیدگی دندان‌ها را می‌توانید انجام دهید بلکه دندان‌پزشک می‌تواند در رفع هرگونه مشکلات دندانی مرتبط با بارداری نیز به شما کمک کند.

انجمن دندانپزشکی ایالات‌متحده، کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا و آکادمی اطفال آمریکا، زنان را به مراقبت از دندان‌های خود در دوران بارداری تشویق می‌کنند. متخصصان دندان‌پزشکی می‌گویند: "بارداری دوره‌ای حیاتی در زندگی یک زن است و حفظ سلامت دهان و دندان در این دوره با سلامت کامل مادر ارتباط مستقیم دارد.

دندانپزشکی در دوران بارداری

عصب کشی دندان دوران بارداری

چه موقع باید دندان‌ پزشک را از بارداری خود مطلع کنید؟

حتی اگر فقط احتمال می‌دهید که باردار باشید باید دندان‌ پزشک خود را در جریان قرار دهید و در این صورت به او بگویید که در لحظه‌ای که پیش او هستید چه مدتی از بارداری شما گذشته است.

  همچنین در مورد داروهای خاصی که در این زمان مصرف می‌کنید و یا توصیه‌های خاص پزشکی که مجبور به رعایت آن هستید نیز باید به دندان‌پزشک خود اطلاعاتی بدهید. اگر بارداری شما پرخطر است یا در شرایط پزشکی خاصی به سر می‌برید، ممکن است به توصیه دندان‌پزشک و پزشک معالج، مجبور شوید که برخی از درمان‌ها را به تعویق بیندازید.

بهترین متخصص عصب کشی

بارداری چگونه بر سلامتی دهان و دندان‌های شما تأثیر می‌گذارد؟

اگرچه بسیاری از زنان این 9 ماه را بدون هیچ‌گونه ناراحتی و مشکل در رابطه با  دندان‌های خود پشت سر می‌گذارند، اما بارداری می‌تواند برخی از مشکلات مربوط به دهان و دندان را تشدید کند و یا شرایط جدیدی ایجاد کند. انجام معاینات منظم و رعایت اقدامات بهداشتی مربوط به دندان‌ها به‌سلامت شما و کودکتان کمک می‌کند.

التهاب لثه ناشی از بارداری:

دهان شما ممکن است تحت تأثیر تغییرات هورمونی که در دوران بارداری به وجود می‌آید دچار مشکل شود. به‌عنوان‌مثال برخی از زنان به‌نوعی بیماری معروف به "التهاب لثه حاملگی" مبتلا می‌شوند که با تورم و حساسیت همراه است. همچنین در این بیماری لثه‌های شما ممکن است هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان دچار خونریزی شود. التهاب لثه درمان‌نشده، می‌تواند منجر به انواع جدی‌تری از بیماری‌های لثه شود. دندان‌پزشک، تمیز کردن مکرر دهان و دندان‌ها را برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌کند.

افزایش خطر پوسیدگی دندان:

زنان باردار به دلایل مختلفی ممکن است بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار داشته باشند. مصرف بیش‌ازحد معمول کربوهیدرات می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی شود. تهوع صبحگاهی نیز می‌تواند میزان اسیدی را که دهان شما در معرض آن قرار می‌گیرد، افزایش دهد و این باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شود؛ حتی ممکن است دندان شما نیاز به درمان ریشه دندان داشته باشد.

بیماری‌های مربوط به دهان می‌توانند بر رشد نوزاد اثرات منفی بگذارند

برخی از بیماری‌های مربوط به دندان و لثه می‌توانند باعث بروز برخی مشکلات در میزان رشد نوزاد شوند. تحقیقات نشان داده است که بین بیماری شدید لثه در زنان باردار و زایمان زودرس، ارتباط وجود دارد. همچنین کودکان می‌توانند‌ در معرض آسیب مغزی و یا مشکلات شنوایی و بینایی قرار بگیرند. گفته شده است که از هر 100 تولد زودرس، 18 مورد می‌تواند به دلیل عفونت شدید لثه مادر باشد. بیماری‌های مربوط به لثه مانند پریودنتال، توسط دندان‌پزشک، در دوران بارداری، قابل‌درمان هستند.

 

هورمون‌های بارداری، عامل اصلی بیماری‌های لثه

هورمون‌های بارداری می‌توانند برخی از زنان را در معرض بیماری‌های لثه قرار دهند. دو بیماری مهم که در اثر ترشح این هورمون‌ها به وجود می‌آیند را در اینجا موردبررسی قرار می‌دهیم:

التهاب یا عفونت لثه

التهاب لثه معمولا در سه‌ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد. علائم این بیماری شامل مواردی چون تورم لثه و خونریزی است که خونریزی معمولا در هنگام مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان اتفاق می‌افتد.

بیماری پریودنتال

این بیماری باعث عفونت برخی قسمت‌های دهان مانند لثه می‌شود. درواقع عدم درمان بیماری التهاب لثه باعث بروز بیماری پریودنتال می‌شود که نسبت به بیماری التهاب لثه، خطرناک‌تر است و می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

به‌طورکلی اگر در دوران بارداری، مشکل لثه دارید، مهم است که قبل از زایمان به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. اکثر بیماری‌های لثه که به دلیل ترشح هورمون‌های بارداری به وجود آمده‌اند، پس از تولد نوزاد برطرف می‌شوند؛ اما در برخی زنان به علت شدت بالای بیماری، پس از بارداری، خودبه‌خود رفع نمی‌شوند و باید توسط دندان‌پزشک درمان شوند.

توصیه دیگر ما به شما در رابطه با بیماری‌های لثه این است که حتی در صورت خونریزی لثه، مسواک زدن را متوقف نکنید. می‌توانید بدین منظور از مسواک‌های نرم‌تر استفاده کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین