نگرانی آیت‌الله جنتی از وضعیت اقتصادی کشور/ واکنش روحانی به گاندو/ تحلیل جالب علی مطهری از وضعیت حجاب در اروپا/ نامزدهای جدید انتخابات ریاست جمهوری

گروه سیاسی الف،   4000118031 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نگرانی آیت‌الله جنتی از وضعیت اقتصادی کشور/ واکنش روحانی به گاندو/ تحلیل جالب علی مطهری از وضعیت حجاب در اروپا/ نامزدهای جدید انتخابات ریاست جمهوری

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز چهار‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۹۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۱۹ نفر از آنها بستری شدند

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۴۸ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

بدعهدی هند در تحویل واکسن به ایران/ علت تاخیر در تامین واکسن کرونا

همه مراکز استان‌ها و کلانشهرها در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند

حریرچی: برخی در ستاد مانع خاموشی شعله‌های کرونا در نوروز شدند

***

واکنش روحانی به گاندو

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت  با بیان اینکه دولت قبلی آمریکا منزوی‌ترین دولت تاریخ این کشور بود گفت: آمریکا اگر تنها نبود می‌توانست در شورای امنیت، اسنپ بک را به قول خودش پیش ببرد. می‌توانست راجع به پایان تحریم تسلیحاتی ایران موفقیتی به دست بیاورد. این پیروزی بزرگ را چرا نمی‌گوییم؟ پیروزی سیاسی ملت ایران و دولت دوازدهم با رهبری مقام معظم رهبری و حمایت و هدایت ایشان توانسته‌ایم آمریکا را شکست دهیم چرا برای این پیروزی فیلم درست نمی‌کنید از پول ملت؟ اگر بناست از پول ملت فیلم درست کنید، واقعیت‌ها را حقیقت‌ها را بگویید. نباید غیرواقعی بگوییم و حقیقت‌ها را تحریف کنیم.

بیشتر بخوانید:

روحانی: کالا به وفور در اختیار مردم قرار گرفته/ آمریکا می‌خواهد توبه کند

***

نامزدهای جدید انتخابات ریاست جمهوری

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص اخباری مبنی بر اعلام کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من در انتخابات ثبت نام خواهم کرد و در انتظار تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان هستم. 

وی افزود: جریانی می‌خواهند شورای نگهبان را با جوسازی و هوچی‌گری تحت فشار قرار دهند در حالی که ویژگی‌های رجل سیاسی و مذهبی در قانون مشخص شده است.

وی درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: من به این پرسش پاسخ نمی دهم، زیرا ما براساس اما و اگرها عمل نمی کنیم و رهبری هم در سخنرانی اخیرشان فرمودند همه ببینید که نسبت به موضوع‌ها صلاحیت دارید یا نه.

فریدون عباسی نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار الف با بیان اینکه داوطلب انتخابات ریاست جمهوری امسال خواهد شد، عنوان کرد: ما در کشور کارهای بر زمین‌ مانده زیادی داریم که باید انجام بدهیم. 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تجارب مختلف مدیریتی خود گفت: اینجانب با  توجه به تجارب زیاد می‌توانم برای بهبود وضعیت کشور اقدام کنم و از ظرفیت‌های موجود برای بهبود وضعیت کشور استفاده کنم.

عباسی ادامه داد: اینجانب داوطلب مستقل انتخابات ریاست جمهوری هستم و در انتخابات نیز ثبت‌نام خواهم کرد و منتظر نظر شورای نگهبان می‌مانم.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس در پاسخ به سؤال انتخاباتی خبرنگاران از آن‌ها خواست تا فعلاً صبر کنند.

نیکزاد در صفحه شخصی‌اش در توییتر با انتشار عکسی از جلسه خود با خبرنگاران نوشت: «یکی از جلسات خوب این چند وقت، امروز برگزار شد، با اکثر خبرنگاران حوزه مجلس. هم سوال داشتند از مشکلات مهمی مانند مسکن و هم از برخی سخت گیری ها در مجلس گلایه کردند. سعی کردم همه را در حد توان پاسخگو باشم غیر از یک سوال درباره انتخابات که از آنها خواستم فعلا صبر کنند. صبر چیز خوبی است». 

***

نگرانی آیت‌الله جنتی از وضعیت اقتصادی کشور

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان طی سخنانی در نطق پیش از دستور جلسه امروز،با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، اظهار داشت: وضعیت اقتصادی کشور بسیار نگران‌کننده است و معلوم نیست که آیا مسئولان از اصلاح وضعیت موجود اقتصادی، ناتوان هستند یا اینکه اعتنایی ندارند؛ وضعیت برای اقشار کم درآمد جامعه، بسیار سخت شده و نرخ‌ها هر روز بالا می‌رود، مسئولان باید هر چه سریعتر به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: هر کاری که از دست شورای نگهبان برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم برآید، دریغ نخواهد کرد و به نظر می‌رسد وقتی ما در این وضعیت سخت اقتصادی همراه و هم‌درد مردم هستیم، می‌توانیم مسئولان امر را فراخوانده و از آن‌ها بابت شرایط فعلی توضیح خواسته و تذکرات لازم را بدهیم.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله جنتی: اگر فردی توانمند رئیس جمهور شود، می‌تواند مشکلات را حل کند

***

اصلاح‌طلبان زیر بار حمایت از لاریجانی نمی‌روند

مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ و احتمال نامزدی لاریجانی نیز گفت: اصلاح‌طلبان واقعی هرگز زیر بار نامزد غیر اصلاح‌طلب نخواهند رفت. تجربه دولت یازدهم و دوازدهم نشان داد روی کار آمدن یک فرد غیر اصلاح‌طلب نه تنها منافعی برای جریان اصلاح‌طلب ندارد بلکه ضرر هم دارد. هرکس می‌خواست به دولت فحش بدهد به ما فحش می‌داد.

کواکبیان اظهار داشت: بنده حتی ائتلاف جبهه‌ای را هم قبول ندارم و معتقدم هر حزب باید یک نامزد داشته باشد اما فعلاً چون نظام انتخابات حزبی نداریم ناچار به پذیرش ائتلاف جبهه‌ای هستیم. در دنیا اول انتخابات حزبی دارند بعد ائتلاف جبهه‌ای و یا ملی.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: خمیرمایه لاریجانی، اصولگرایی است. ما به عنوان اصلاح‌طلب چرا باید زیر بار شخصی که ذات اصلی‌اش اصولگرایی است برویم.

سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور علی لاریجانی به عنوان گزینه مورد نظر اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰، تصریح کرد: تاکنون بحثی در خصوص حضور علی لاریجانی به عنوان چهره اصلاح طلب مطرح نشده و اصلاح طلبان هیچ دعوتی از وی برای حضور در انتخابات نکرده اند.

حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا در خصوص کاندیداتوری علی لاریجانی در ۱۴۰۰ و احتمال حضور او در اردوگاه اصلاح طلبی گفت: من احتمال کاندیداتوری لاریجانی را دور از انتظار نمی دانم اما اینکه او کاندیدا مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران باشد را به استناد آیین نامه این جبهه که به تایید اکثریت اعضای جبهه اهم از حقیقی و حقوقی رسیده است، منتفی می دانم.

او افزود: براساس منشوری که سند اصلی همگرایی تیم احزاب اصلاح طلب است به دلایل مختلف در انتخابات دور سیزدهم، این جبهه تنها از کاندیدا اصلاح طلب حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

***

تکذیب دو خبر مرتبط با رئیسی و قالیباف

امروز دو خبر مرتبط با رئیسی و قالیباف منتشر شد که هر دو تکذیب شد.

نخستین خبر که امروز به شکل وسیعی در فضای مجازی منتشر شد، خبر استعفای آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی از قوه قضائیه برای حضور در انتخابات و مشخص شدن جایگزین وی بود. این خبر از سوی مدیر روابط عمومی قوه قضائیه تکذیب شد.

خبر دیگری که امروز منتشر و سپس تکذیب شد، خبر خلع درجه از سردار جمال الدین آبرومند از نزدیکان رئیس‌مجلس به دلیل فساد اقتصادی بود. سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب این خبر، گفت: خلع درجه سردار آبرومند معاون هماهنگ کننده سابق سپاه صحت نداشته و خبر جعلی و ساختگی یک کانال تلگرامی در این خصوص به شدت تکذیب می‌شود.

***

تحلیل جالب علی مطهری از وضعیت حجاب در اروپا

به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری نماینده ادوار مجلس شب گذشته گفتگویی نیز در کلاب هاوس حضور داشت و اظهاراتی پرسروصدا را مطرح کرد که بخش هایی از آن را می خوانید؛

«-من حجاب را انتخاب نمی‌بینم و به آزادی در آن اعتقاد ندارم. من نیمه عریان بودن را آزادی انسانی نمی‌دانم و آن را آزادی حیوانی و غریزی تلقی می‌کنم. 

-با بسیاری از سخت‌گیری‌ها و برخوردهای که با افراد بی حجاب می‌شود، مخالفم. 

-هنوز هم معتقدم اگر رفراندومی برگزار شود رای اکثر مردم به حجاب اختیاری نخواهد بود.

-اگر کسی کنار دریا تحریک نمی شود بیمار است. خدا خواسته ما تحریک شویم، باید تحریک شویم.

-اینکه جوان ما با دیدن دست یک خانم تحریک می شود، خوب است. الان در اروپا مشکل دارند با این مسئله و تحریک نمی شوند. مردها تحریک نمی‌شوند و زن‌ها رو می‌آورند به مردهای آفریقایی!

-تعدد زوجات بسیار حکیمانه‌ست. چون زنان آماده‌ ازدواج از تعداد مردان بیشتر است و نباید حق ازدواج کردن را از زنان گرفت.

-‌تساوی حقوق زن ومرد به معنای تشابه حقوق آن‌ها نیست.»

احمد زیدآبادی تحلیلگر سیاسی درباره این سخنان مطهری در کانال تلگرام خود نوشت: «آقای مطهری با این قبیل سخنان قصد جذب رأی کدام قشر اجتماعی را دارد؟ آنان که این قبیل حرف‌های او را می‌پسندند، مواضع سیاسی او را رد می‌کنند و کسانی هم که مواضع سیاسی او  را تأیید می‌کنند این نوع سخنان را برنمی‌تابند!»

بیشتر بخوانید:

اظهارات جنجالی علی مطهری: اگر کسی کنار دریا تحریک نمی‌شود بیمار است

***

درخواست آخوندی از روحانی

جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که قرار بود با موضوع بررسی FATF برگزار شود به دلیل مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا و‌ برخی عوامل دیگر لغو شد.

اما پیش از اعلام این خبر، عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی که از مدافعان جدی تصویب لوایح FATF است در کانال تلگرام خود نوشت: «امروز موضوع ‎FATF در دستور کار ‎مجمع تشخیص مصلحت است. از آقای ‎روحانی درخواست می‌کنم که شخصا در این جلسه حضور، ضرورت رفع موانع تجارت و مبادله‌های مالی ایران را بیان و به وظیفه قانونی، ملی و تاریخی خود عمل کنند. در غیر این صورت و در صورت عدم تصویب ایشان هم مسئول پیامدهای سخت آن برای ملت ایران خواهند بود.»

گفتنی است حسن روحانی پس از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکنون در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نکرده است.

***

تایید انفجار در کشتی «ایران ساویز» در دریای سرخ

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار حمله به کشتی تجاری ایران در دریای سرخ اظهار کرد: کشتی تجاری ایران با نام ساویز روز سه شنبه ١٧ فروردین حدود ساعت ۶صبح به وقت محلی در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی بر اثر انفجاری که منشاء و شیوه شکل گیری آن در دست بررسی است دچار آسیب جزیی شده است.

بیشتر بخوانید: تایید انفجار در کشتی ایران در سواحل جیبوتی

***

چرا سیاستمداران در موسم انتخابات، مردمی می‌شوند؟

جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: ضرغامی را از بسیاری کاندیداهای مطرح اصولگرا و اصلاح طلب معقول تر می دانم، با این حال اگر از آقای ضرغامی بپرسم که قبل از این چقدر به فکر نَفسِ مردم بودند، پرسش بدی مطرح کرده ام؟ ایشان که همین دیروز از مرز بازرگان وارد ایران نشده است! جناب ضرغامی که سال ها رئیس بزرگ ترین و فراگیرترین رسانه ایران بودند، همان زمان در سطح سازمان تحت ریاست خود، چقدر پا را از گلوی مردم برنداشت تا نفسی بکشند و به قول خودشان کمی زندگی کنند؟!

کارنامه ایشان در صدا و سیما پیش روی ماست و حق داریم بپرسیم که چقدر در آن سال ها، رواداری، چندصدایی و مردم محوری در رادیو و تلویزیون ایران "ارزش" بود؟! چند نفر از مخالفان سیاسیِ جریان فکریِ ضرغامی توانستند در صدا و سیمایی که متعلق به همه مردم ایران است، تریبون داشته باشند؟

آیا آن زمان که نیازی به رأی مردم نبود، سیاست های صدا و سیمای ضرغامی در راستای زندگی و نَفس مردم بود یا جایی بود برای تقویت جناح حاکم و تضعیف رقبا و این وسط، مردم هم هیچ ما هیچ نگاه؟!

چقدر در صدا و سیمای ضرغامی، مردم خود را دیدند و صدای خود را شنیدند و احساس کردند که یک رسانه واقعاً "ملی" دارند؟!

قضاوتی نمی کنم و به مردم می سپارم.

***

تردید درباره رابطه حسنه جهانگیری و بخش هایی از حاکمیت

مشرق نوشت: «روابط حسنهٔ جهانگیری با بخش‌هایی از حاکمیت مورد حسادت برخی از چهره‌های اصلاحطلب قرار گرفت. به خصوص این روابط بیش از آنکه دستاورد چشمگیری برای کلیت جریان اصلاحات داشته باشد، در اصل به تقویت جایگاه سیاسی جهانگیری و تضعیف رقبای درون‌تشکیلاتی وی منجر می‌شد. قرار گرفتن در این موقعیت خطیر و رشک‌برانگیز باعث آن شد که براساس یک طراحی دقیق، آقای معاون اول به سمت برخی اظهارنظرهای جنجالی، خلاف واقع و رادیکال سوق یافت و همین مسأله جایگاه او را در نزد بخش‌های مذکور متزلزل کرد.»

گفتنی است مدتی پیش محمد عطریانفر درباره جهانگیری به خبرآنلاین گفته بود: «طبیعی است وقتی کسی می خواهد نقش خود را درحوزه کلان سیاسی ارتقاء دهد، یکسری تکالیف را باید به تعبیری برای خود بپذیرد. من فکر می کنم دوست بزرگوارمان آقای جهانگیری در این پارادایم شیفتی که برای خود تعریف می کند و ما هم باور به صلاحیت او داریم و باید رخ می داده ، در شرایط فعلی آن موقعیت را از دست داده است.

من موافق هستم با نظر شما که اگرچه خود چندان باور ندارد ولی موقعیت ایشان نزد رهبری مشابه با زمان های نخستین نیست، تفاوتهایی پیدا کرده است. باید ریشه ها،علت ها و عواملش را بررسی کنیم و بگوییم در اینجا باید ترمیم و تصحیحی صورت گیرد.»

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۰۴۹۹۱۲۰:۴۷:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۱۸
تخصص روحانی بستن دهان منتقدان است.(گاندو)
ناشناس۱۹۰۵۰۰۰۲۰:۵۵:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۱۸
کالا به وفور در اختیار مردم است منتهی جیب مردم به وفور خالی است
ناشناس۱۹۰۵۰۰۳۲۰:۵۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۸
شیخ حسن ! جمع زیادی از مردم مایحتاج خودشون رو از سطل های زباله تهیه میکنند
ناشناس۱۹۰۵۰۰۷۲۰:۵۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۱۸
کارهای زیادی در کشور بر روی زمین مانده که فریدون عباسی میخواهد این کارها را انجام دهد
ناشناس۱۹۰۵۰۳۷۲۱:۱۲:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۱۸
مسولان ستاد کرونا را باید به جرم جنایت بر علیه بشریت محاکمه نمود
ناشناس۱۹۰۵۱۲۴۲۱:۴۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۸
مطهری باید سریعا از کل مردان اروپایی عذرخواهی کنه حرف زدن بلد نیستی ؛ حرف نزدن که بلدی
ناشناس۱۹۰۵۱۳۳۲۱:۵۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۱۸
علی آقا شما رو که راه نمیدن به اروپا اینهمه اطلاعات اروپا رو از کجا کسب کردی ؟
ناشناس۱۹۰۵۱۳۹۲۱:۵۵:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۱۸
چه حرفای سخیفی زده این مطهری راجع به مردا و زنای اروپایی
ناشناس۱۹۰۵۱۵۴۲۲:۰۲:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۱۸
مطهری از کل اروپا عذرخواهی کند
ناشناس۱۹۰۵۸۶۴۰۹:۴۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۱۹
اظهار نگرانی کردن دردی از مردم دوا نمی کند بنده‌ هم وقتی در خیابان یک فقیر میبینم کمی ناراحت می‌شوم و از کنار او رد می‌شوم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین