نیوزویک: فشارهای آمریکا، ایران و چین را در اجرای توافق ۲۵ ساله مصمم تر کرده است

گروه جهان الف،   4000107050 ۱۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

به نظر می رسد امضای توافق مشارکت راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین، نمودی از فعال شدن ظرفیت های عملگرایانه در روابط دوجانبه تهران و پکن است که در نوع خود، عملا ایالات متحده آمریکا را پریشان کرده و می تواند موقعیت دو کشور را در عرصه معادلات بین المللی، به نحو قابل توجهی ارتقا بخشد.

نیوزویک: فشارهای آمریکا، ایران و چین را در اجرای توافق ۲۵ ساله مصمم تر کرده است

به گزارش الف، "نشریه نیوزویک" در گزارشی به مساله امضای "توافق مشارکت راهبردی 25 ساله" میان ایران و چین، در جریان سفر وزیر خارجه چین "وانگ یی" به تهران پرداخته و تاکید کرده که فشارهای ایالات متحده آمریکا علیه دو کشور، عملا آن ها را به هم نزدیک کرده است. امری که جدای از مزایای قابل توجه برای ایران و چین، حاملِ تهدیدها و خسارات قابل توجهی نیز برای آمریکا است. نیوزویک در این رابطه می نویسد: 

«ایالات متحده آمریکا از فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی بهره می برد تا ایران و چین را به مسیرهای خاصی که مطلوبِ خودش است رهنمون سازد. با این حال، همین فشارها موجب شده اند تا دو کشور در آستانه امضای توافق جامع مشارکت راهبردی 25 ساله میان خود باشند که عملا منافع آن ها را در حوزه های یاد شده، تا حد زیادی به هم گره خواهد زد. این توافق میان تهران و پکن در شرایطی حاصل می شود که وزیر خارجه چین در حال انجام تورِ خاورمیانه ای خود است و بازدید از کشورهای دیگری نظیر عربستان سعودی، ترکیه، امارات، عمان و بحرین را در نیز در برنامه خود قرار داده است. 

با این همه، سفر وزیر خارجه چین به ایران، به طور خاص توجهات ویژه ای را به خود جلب کرده است. دلیل اصلی آن هم این است که وی قرار است توافق جامع مشارکت راهبردی 25 سال چین با ایران را که ارزشی بالغ بر 500 میلیارد دلار دارد را با جمهوری اسلامی ایران به امضا برساند. این توافق، توسط مجلس شورای اسلامی ایران در تابستان گذشته به تصویب رسید و سفر وانگ یی به ایران، عملا گامی در راستای نهایی کردن این توافق است. 

سفر وانگ یی به تهران در شرایطی انجام می شود که در نوع خود سفرِ یکی از عالی رتبه ترین مقام های چینی به ایران، پس از سفرِ سال 2016 "شی جینپینگ" رئیس جمهور چین به ایران محسوب می شود و عملا دو کشور در شرایط فعلی، تنش های مشترک و عمیقی را با ایالات متحده آمریکا تجربه می کنند. 

از یک سو نشست اخیر چین و آمریکا در آلاسای آمریکا، با تنش ها و اختلافات عمیق میان دو طرف همراه بوده و از سوی دیگر، دولت "جو بایدن" نیز همچون دولت "ترامپ"، به روند تحریم های یکجانبه و سنگین علیه ایران، همچنان پاینبند است. دولت بایدن تاکید دارد که دولت ایران بایستی ابتدا به توافق برجام بازگردد و سپس، آمریکا نیز به این توافق بر می گردد و تعهدات خود را انجام می دهد. این در حالی است که اساسا ایران از توافق مذکور خارج نشده و نباید فراموش کرد که این دونالد ترامپ بود که به صورت یکجانبه، آمریکا را از توافق برجام خارج کرد. 

برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که درکِ سیاستگذاران ایرانی از تغییر در موازنه قدرت جهانی موجب شده تا آن ها نسبت به امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله با جمهوری خلق چین، مصمم تر شوند. به زعم این عده از تحلیلگران، ایران با درکِ رقابت های جاری میان قدرت های بزرگ، سعی دارد از فرصت استفاده کند و منافع ملی خود را در بهترین شکل آن تامین کند. این مساله می تواند چالشی اساسی برای رویکرد سخت گیرانه دولت آمریکا در قبال دو کشورِ ایران و چین باشد. بدون تردید امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله ایران با چین، موقعیت تهران به عنوان تنها قدرت منطقه ایِ حاضر در خاورمیانه که مخالف با آمریکا و سیاست های بین‌المللی آن است را تقویت و در نقطه مقابل، جایگاه آمریکا و متحدانش را تضعیف می کند. 

بدون شک محرک های توسعه روابط دوجانبه ایران و چین، متعدد هستند و نباید آن ها را صرفا در تقابل دو کشور با آمریکا خلاصه کرد. دو کشورِ ایران و چین در حوزه های موضوعی مختلفی، منافع مشترک دارند. به عنوان مثال در عرصه تجارت و بازرگانی، توافق مشارکت راهبردی 25 ساله ایران و چین، برای تهران یک فرصت طلایی را ایجاد خواهد کرد. در این راستا، بر اساس برخی ارزیابی ها، ایران به دست کم 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های نفتی خود نیازمند است. امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله ایران و چین، تا حد زیادی می تواند این مساله را رفع کرده و صنعت نفت ایران را به نحو قابل توجهی تقویت کند. از سویی، چین نیز با امضا توافق مذکور می تواند به بازار بیش از 80 میلیونی ایران و نیروی کار ارزان این کشور دسترسی داشته باشد. 

جدای از این ها نباید فراموش کرد که امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله میان ایران و چین، یک پیام سیاسی قابل توجه را نیز با خود به همراه خواهد داشت. در این راستا از منظر چین، این کشور از طریق انعقاد توافق 25 ساله با ایران، می تواند به تهران به عنوان یک منبع قابل اعتماد انرژی تکیه کند، بازار مناسبی را برای صادرات کالاهای چینی در اختیار داشته باشد، و در نهایت در پروژه عظیم خود یعنی "یک کمربند، یک راه" نیز، از ظرفیت های راهبردی ایران استفاده کند و موقعیت و جایگاه این پروژه را در عرصه معادلات بین المللی ارتقا بخشد. از سویی، ایران نیز از طریق انعقاد توافق مذکور می تواند بازاری با ثبات جهت صادرات انرژی خود داشته باشد و عملا تحریم های آمریکا علیه خودش در بخش انرژی را تا حد زیادی بی اثر کند. در این میان نباید فراموش کرد که تهران با انعقاد این توافق، عملا خود را تا حد زیادی از دایره انزوای تحمیلی آمریکا نیز خارج خواهد کرد. 

"ژاکوب سیتا" کارشناس مسائل بین المللی از "دانشگاه دورهام انگلیس" می گوید که امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله ایران و چین، عملا به تهران یک فضای تنفس سیاسی تازه می دهد و ایران می تواند از این طریق، موقعیت خود را در رقابت های راهبردی اش با آمریکا، تقویت کند. در چهارچوب توافق مشاکت راهبردی 25 ساله ایران و چین، تهران و پکن همکاری های خود را در حوزه های خاص سیاسی، اقتصادی و نظامی، به نحو قابل توجهی گسترش می دهند که همین مساله می تواند تبعات بسیار مخرب و منفی را برآی آمریکا به دنبال داشته باشد. درست به همین دلیل است که بیشترین مخالفت ها با این توافق نیز از جانب ایالات متحده آمریکا ابراز می شوند. 

به طور کلی به نظر می رسد امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله میان ایران و چین، نمودی از فعال شدنِ ظرفیت های عملگرایانه در روابط دوجانبه تهران و پکن است که در نوع خود، عملا ایالات متحده آمریکا را پریشان کرده است و می تواند موقعیت دو کشور را در عرصه معادلات بین المللی به نحو قابل توجهی ارتقا بخشد». 

 

*لینک: 

https://www.newsweek.com/us-pressures-china-iran-move-closer-deal-1579144

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۸۵۷۲۶۱۳:۵۷:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۷
جالبه که برای برجام میگفتید واو به واو باید منتشر بشه و بره مجلس الان مردم غریبه شدن؟
ناشناس۱۸۸۶۰۲۳۱۶:۰۹:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۷
کسی هست که از مفاد قرار داد 25 ساله از چین آگاه باشد؟ آنانی که از امضای قرار داد دفاع می کنند، دقیقا دارند از چی دفاع می کنند؟؟؟؟
ناشناس۱۸۸۶۳۷۶۲۰:۲۷:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۷
پس شما چه چیز را محکوم میکنید وقتی از آن خبر ندارید ؟
ناشناس۱۸۸۷۲۵۵۰۷:۳۹:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۸
عاقبت ندانستن، ویرانی است.
ناشناس۱۸۸۶۵۵۳۲۲:۰۷:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۷
در مقابل هم میشه گفت اونهایی که با قرارداد ایران و چین مخالفت میکنن دارن با چی مخالفت میکنن؟
ناشناس۱۸۸۶۵۶۹۲۲:۱۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۷
فعلا"سند کلی نقشه راه همکاری تجاری با چین امضاء شد اما هنوز هیچ قرارداد مشخصی منعقد نشده است.
ناشناس۱۸۸۷۲۶۴۰۷:۴۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۸
از کدام راه داری صحبت می کنی؟
ناشناس۱۸۸۶۶۱۱۲۲:۳۴:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۷
ظریف: چین دوست دوران سختی ها است.
ناشناس۱۸۸۶۰۲۸۱۶:۱۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۷
مفاد این قرارداد چی هست که عده ای طرفداریش را می کنی؟ بگویید تا ما هم روشن شویم!!!
ناشناس۱۸۸۶۵۷۹۲۲:۱۹:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۷
قطعا ، توافق ایران و چین برد برد است اما باید به تایید مجلس برسد.
ناشناس۱۸۸۷۴۷۹۰۹:۴۶:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۸
همه با هم برابرند اما بعضی ها برابرند. این قرار داد هم برد برد است اما برای چین بردتر
ناشناس۱۸۸۷۷۵۳۱۱:۴۹:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۸
قطعا خواهید دید اگه قراردادی که برای صید دریای به نفع مردم صیادان کشورمون بود این قرارداد هم به نفع مردم خواهد بود
هوشنگ۱۸۸۶۶۰۰۲۲:۲۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۷
تفاهم نامه است. نقشه راه بین ایران و چین. جنبه حقوقی ندارد.اوضاع بهتر میشه
ناشناس۱۸۸۷۲۶۱۰۷:۴۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۸
برجام هم تفاهم نامه بود!!!
ناشناس۱۸۸۷۲۸۱۰۷:۵۵:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۸
دوست عزیز شما یادت میاد پاکستان تا ۱۵ سال پیش چقدر کشور خار و کوچکی بود؟ الان با ورود چین و ساخت چند بندر گاه پاکستان از بهترین نقاط دنیا برای سرمایه گذاری شد و روز به روز دارد به قدرت خرید مردم در این کشور اضافه میشود پس نزارید یه عده ادم که توی امریکا زندگی میکنن و باید برای تمدید شدن ویزاشون یه حرف های از قبل تعیین شده رو میگن مدام تکرار کنن مفاد این قرارداد چیه خودتون اول فکر کنین
ناشناس۱۸۸۶۰۳۲۱۶:۱۳:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۷
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۱۸۸۶۶۱۵۲۲:۳۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۷
آنقدر حرفهای تکراری می زنید خسته نمیشین؟! ترکمانچای عهدنامه دو طرف جنگ بود که مایل به عقد قرارداد صلح بودند. برجام فارسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و .. ؟!
ناشناس۱۸۸۷۳۱۳۰۸:۱۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۸
هم برجام هم ای قراداد ننگین تر از ترکمنچای بود
ناشناس۱۸۸۶۸۳۲۰۰:۲۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۸
اینکه نه نسخه فارسی داره نه انگلیسی نه چینی
ناشناس۱۸۸۶۰۶۰۱۶:۲۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۷
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث امریکا و اروپا اعتماد کنیم.
ناشناس۱۸۸۶۱۱۰۱۶:۵۱:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۷
قابل توجه مسئولان کشور و دلسوزان انقلاب در اینمورد هم مثل بنزین مردم را محرم ندانسته و بطور مبهم و بدون شفاف سازی برای ملت دارید پیمانی را امضا می کنید که حداقل آن است که از کانال مجلس باید می گذشت اینکار عواقب پیش بینی نشده ای در بر خواهد داشت
مهدی۱۸۸۶۱۴۸۱۷:۲۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۷
مگه منتشر شد؟!
ناشناس۱۸۸۶۲۱۲۱۸:۱۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۷
با نا محرم دیده شدن مردم در شفاف سازی سند همکاری با چین نشان داده شده که مسئله .. را فراموش کردید
ناشناس۱۸۸۶۲۱۷۱۸:۱۰:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۷
خداراشکر این سند در این دولت و بدست ظریف امضاء شد و الا چه بلوایی به پا میکردن بعضیا! البته این سند اگر الزاماتی ایجاد میکند هم مثل همه سندها باید به تصویب مجلس برسد تا قانونی شود
ناشناس۱۸۸۵۷۴۱۱۴:۰۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۷
اقتصاد ایران بر پایه دلار است. عیار و متر بودجه و درآمدهای ایران دلار است. نزدیکی به چین نه تنها به اقتصاد ایران کمکی نمی کند، بلکه اقتصاد ایران را به بیراهه می برد.
ناشناس۱۸۸۵۹۳۱۱۵:۱۸:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۷
عجب! اقتصاد ایران بر پایه دلالی و رانت بنا شده و تا این جور چیزها باشد تورم بالا می رود و به واسطه آن دلار و سایر ارزها هم افزایش می یابد
ناشناس۱۸۸۶۰۳۱۱۶:۱۲:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۷
حذف دلار از مبادلات تجاری کشور و انعقاد قراردادهای دو جانبه پولی و بانکی با چین و روسیه و ترکیه و غیره بهترین راهکار مقابله با تحریم هاست.
ناشناس۱۸۸۶۰۳۸۱۶:۱۴:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۷
نگرانی و پریشانی امریکا از نزدیکی ایران به چین به چه دلیل است ؟!
ناشناس۱۸۸۶۳۶۹۲۰:۲۱:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۷
شما از کجا این اطلاعات دقیق نسبت به پریشانی آمریکا از نزدیکی ایران و چین رو پیدا کردی؟!
ناشناس۱۸۸۷۴۱۲۰۹:۰۹:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۸
متن رو خوب بخون تو همین مقاله اومده ، چرا از ایشون میپرسی ؟
ناشناس۱۸۸۵۷۹۷۱۴:۲۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۷
آمریکا امروز نقطه نفرت مردم عالم است. حتی شهروندان آمریکایی هم امروز مرگ بر آمریکا می گویند. در آمریکا امروز چیزی جز دود، آتش، فقر، تبعیض نژادی و از بین رفتن آزادی نیست.
ناشناس۱۸۸۶۰۹۱۱۶:۴۲:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۷
آهای مجلسی ها مگر نباید مجلس مداخله کند و رای به تصویب سند بدهد یا ندهد
ناشناس۱۸۸۶۱۲۲۱۷:۰۳:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۷
مطمئن باش اگر امن نبود و نفرت انگیز بود مسئولان ما زن و بچه هاشون و خودشون اقامت آنجا را نمی گرفتند..حتما امن است.چرا اقامت روس و چین را نمی گیرند.
ناشناس۱۸۸۶۱۸۱۱۷:۴۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۷
چرا در تصویر دستان دو طرف را مخملی نشان دادید
ناشناس۱۸۸۶۲۲۶۱۸:۱۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۷
دلم به حال امثال شما میسوزه
ناشناس۱۸۸۶۲۷۵۱۹:۰۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۷
شعار مرگ بر در کشورما هست مانه که خیلی دربین مللها محبوبیم
ناشناس۱۸۸۵۸۰۳۱۴:۲۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۷
خریت آمریکا در کنار سیاست ورزی های چین و روسیه و به یمن عنایت و ارادت عوامل نفوذی در ایجاد شرایط لازم جهت افزایش تنش بیشتر بین ایران وآمریکا (علارغم ظاهر خیر خواهانه که به خود می گیرند ) عاقبت کارگر افتاد و ایران را به طور کامل به سمت شرق سوق داد ! هر وقت ایران وآمریکا کمی در جهت رفع اختلافات اقدام کردند یه اسمشو نبر و یک عده خودسر ..دست به کار حرکات تنش زا شدند وبر فواصل افزودند گاه با تسخیر مکانی گاه با اتش زدن جایی گاه با رفتارهای خصمانه و.. خلاصه کلام مبارک چین باد و گوارای وجودش. هرچه باشد ما از نظر دین و آئین و سنت و مرام و خوراک و پوشاک و منش و کنش به رفقای شرقی نزدیکتریم تا غرب کافر !!
ناشناس۱۸۸۵۸۱۲۱۴:۲۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۷
همین که امریکایی ها از قرارداد همکاری بین ایران و چین نگران و پریشان شده اند نشان می دهد که این توافق به نفع ایرانه و می تواند فشار حداکثری امریکا را خنثی نماید.
ناشناس۱۸۸۶۰۵۷۱۶:۲۵:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۷
اسرائیل هم خیلی از برجام ناراحت شده بود
ناشناس۱۸۸۶۴۶۸۲۱:۳۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۷
ناراحتی اسراییل به نظر من نمایشی بود چون مقامات امنیتی ارشد خود دولت نتانیاهو گفتند برجام به نفع اسراییله. نتانیاهو به بهانه بد بودن برجام، دنبال امتیازگیری از آمریکا بود که اوباما رو مجبور کرد کلی سلاح به اسراییل بفروشه. در ضمن نتانیاهو میخواست منافعی که از برجام به ما میرسه رو کم کنه!
ناشناس۱۸۸۶۵۲۳۲۲:۰۱:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۷
نتانیاهو بعد از برجام گفت خیال ما تا 25 سال از بابت ایران راحت شد مقام معظم رهبری هم در پاسخ فرمودند رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید.
ناشناس۱۸۸۶۲۳۴۱۸:۲۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۷
سیاست واکنشی صرف و کشاندن کشور به هر سویی که به ظاهر آمریکا را ناراحت میکند لابد ناشی از کیاست و خردمندیست!
ناشناس۱۸۸۶۴۷۰۲۱:۴۰:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۷
دلیل نمیشه هرچیزی آمریکا باهاش مخالفه به نفع ما باشه. اما الان دلیل مخالفت آمریکا با این قرارداد چیه؟ همون آمریکایی که شدیدترین تحریمها رو علیه ما وضع کرده نگرانه که ما از نظر اقتصادی ضرر کنیم؟ یا همون آمریکایی که سردار ایرانی رو ترور کرد نگرانه که از نظر امنیتی به ضرر ایران باشه؟؟؟
ناشناس۱۸۸۶۵۲۸۲۲:۰۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۷
تعامل با دوستان شرقی نشانه خردمندی است.
ناشناس۱۸۸۷۱۶۹۰۶:۱۹:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۸
یعنی امریکا از متن قررداد خبر داره ناراحته ولی مردم این محرم نیستن بدونن چی نوشته داخل سند
ناشناس۱۸۸۵۸۳۱۱۴:۳۶:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۷
این قرار داد بسیار عالی هستش و نقطه عطف تاریخی هستش
ناشناس۱۸۸۵۹۷۵۱۵:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۷
حتماً شما از مفاد آن خبر دارى
ناشناس۱۸۸۵۹۷۸۱۵:۵۲:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۷
آره نقطه عطف در استثمار ایرانه، عزیزم می دونی یکی از بندهاش حضور 5000 نفر از ارتش چین در ایرانه؟ می دونستی؟
جواد۱۸۸۶۴۲۸۲۱:۲۰:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۷
وقتی هنوز متنش منتشر نشده شما چطوری میگی یکی از بندهاش حضور نظامیان چین در ایرانه؟؟!!!!این حرف ها جهت تشویش اذهان عمومیه وواقعیت نداره
ناشناس۱۸۸۶۴۷۲۲۱:۴۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۷
اگر چنین بندی باشه من باهاش مخالفم. اما به نظر من این تبلیغات غربیهاست.
ناشناس۱۸۸۶۵۳۷۲۲:۰۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۷
شایعه نکنید ما به قدری کافی نیروی نظامی داریم و هیچ نیازی به نیروی نظامی خارجی نداریم اما رزمایش مشترک نظامی با چین و روسیه داریم.
ناشناس۱۸۸۷۰۶۴۰۲:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۸
حضور نیروهای ارتش چین برای محافظت از سرمایه گذاری چین در ایران عنوان شده، حرف بی خود نزن
ناشناس۱۸۸۶۷۹۸۰۰:۰۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۸
دوباره که سوتی دادی توافق کلی 25 ساله است و خاک است و راهبرد دوکشور را نمایان می کند و نه خبری از سرباز است و نه واگذاری هایی مثل کیش و قشم
ناشناس۱۸۸۶۱۲۵۱۷:۰۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۷
آنقدر عالیه که مردم نباید بدانند که چی هست تا یک وقت از ذوق زدگی بلایی سرمون نیاد.
ناشناس۱۸۸۶۵۴۴۲۲:۰۵:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۷
ذوق زدگی ساده لوحان در شب امضاء برجام و رقص و پایکوبی در خیابان ها با اسکناس یک دلاری و 500 تومانی را فراموش کردی ؟!
ناشناس۱۸۸۷۷۹۷۱۲:۰۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۸
نه شما کشتیرانی صیادی چینی فراموش کردی که دریا رو جاری میکنه اینبار نقشه کل ایرانه
امیر حسین۱۸۸۵۸۳۲۱۴:۳۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۷
به صلاح نیست این قرار داد امضا شود اگر فقط برای فشار بر آمریکا برای رفع تحریم‌ها باشد به طور سوری باشد اشکال ندارد.
مصی۱۸۸۶۱۲۴۱۷:۰۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۷
صوری اونم با چین!؟ ..
ناشناس۱۸۸۶۱۶۹۱۷:۳۲:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۷
با امضا این سند برجام عملا باطل شده است
ناشناس۱۸۸۵۸۳۶۱۴:۳۸:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۷
قرارداد 25 ساله را باید دولت بعدی آن هم با تصویب در مجلس امضا شود وگرنه این دولت فعلی سابقه خوبی در این جور قراردادها ندارد
ناشناس۱۸۸۶۱۶۲۱۷:۲۹:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۷
ما از ترامپ یاد میگیریم. ان شاء الله که قرارداد عالی هست به کوری چشم بدخواهان و حسودان ولی اگر خوب نبود بعدی که رئیس جمهور شد قرارداد رو پاره کنه مثل ترامپ به راحتی.
ناشناس۱۸۸۵۸۵۲۱۴:۴۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۷
ایران نیازی به این توافقات و برجام و... ندارد و اصلاح ساختاری اقتصادی را اجرایی کند خود به خود تحریم ها کنار می رود و خود آمریکا هم درخواست حضور در ایران می کند وگرنه تا اصلاح اجرا نشود این 25 سال و برجام راه به جایی برای مردم نمی برد و فقط دولت منفعت می برد برای فروش نفت
سید چینی زاده۱۸۸۵۸۵۴۱۴:۴۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۷
با امضا قرارداد ایران و چین سقوط دلار و آمریکا حتمی است امسال به جهنم دلالان سکه و دلار تبدیل کنیم
ناشناس۱۸۸۵۹۲۹۱۵:۱۷:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۷
عزیزم دلار با تورم ربط دارد تورم که بالا باشد دلار هم باید بالا برود البته این نرخ فعلی دستکاری شده و غیر واقعی توسط دولت است
ناشناس۱۸۸۵۹۳۸۱۵:۲۷:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۷
شما باید اقتصاد دان باشید با این تفسیر
ناشناس۱۸۸۵۹۵۲۱۵:۳۵:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۷
اینقدر .. که فکر می کنی ما چه نقشی در اقتصاد جهانی داریم؟؟؟ امریکا قویه بخاطر اقتصادشه نه فقط تکنولوژی! درضمن با این قرارداد چین می تونه نیروهای نظامیشو به ایران بفرسته که توی قرارداد 5000 تا ذکر شده برای حفاظت از سرمایه گذاری!!!
ناشناس۱۸۸۶۰۱۱۱۶:۰۵:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۷
اینم جوک سال 1400
ناشناس۱۸۸۶۱۲۹۱۷:۰۷:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۷
متاسفم از این همه بیسوادی ما مردم.کدام سقوط .فقط یک کمپانی تسلا که شاید 95 درصد مردم ما اسمش را نشنیده اند 700 میلیارد دلار ارزش دارد..حالا سازند هاهی سی پی یو و مادر برد و برنامه های ویندوز و هواپیما و و و بماند..
ناشناس۱۸۸۶۱۵۵۱۷:۲۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۷
به شرطی که اثرش رو در سقوط قیمت مسکن و سهام هم ببینیم.
ناشناس۱۸۸۶۳۳۳۱۹:۵۶:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۷
.. بهمین خیال باش
ناشناس۱۸۸۵۸۸۵۱۵:۰۰:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۷
منافع ایران برای چین: 1- کاهش وابستگی چین به نفت کشورهای جنوب خلیج فارس که تحت سلطه آمریکا هستند. چون آمریکا میتونه از این وابستگی بعنوان اهرم فشار برچین استفاده کنه. 2- استفاده از موقعیت جغرافیایی خیلی خوب ایران برای ترانزیت کالا 3- بازار 80 میلیونی 4- منابع گسترده و متنوع 5- منافع امنیتی و غیره در تقویت جبهه مقابل آمریکا منافع چین برای ایران: 1- کاهش فشار تحریم آمریکا 2- امکان بهبود اقتصادی با سرمایه گذاری چین در راهها و معادن و غیره ایران 3- مزایای امنیتی 4- حمایت دیپلماتیک چین مثل حق وتوی چین در شورای امنیت
ناشناس۱۸۸۶۴۲۳۲۱:۱۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۷
استقرار ارتش چین توی ایران به اسم محافظت از سرمایه چین، شما ظاهرا قرارداد رو بخشهایشو نمی دونی
استاد تمام۱۸۸۵۹۰۹۱۵:۰۹:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۷
نه، این اشتباه رو نکنید، با چین قرارداد امضا نکنید. مگه نمی بینید بیش از 10 ساله چین و هم پیمانانش ما رو در شدیدترین تحریم های اقتصادی گذاشتند!! مگه نمی بینید در همین مدت جنگ تمام عیار امنیتی (ریگی، الاحوازیه، استاکس نت و...) و رسانه ای علیه ما به راه انداختند!! مگه ندید هم پیمان کوچولوی چین (کره شمالی!!!!)، پنج شش تا از بهترین دانشمندان ما رو ترور کرد!! مگه ندیدید چین داعش رو درست کرد و به جون ما (حمله به مجلس، حمله به رژه در اهواز و...) و به جون منطقه انداخته!!! از همه مهمتر، مگه ندید که چین (( سردار سلیمانی )) رو ترور کرد!!!! مگه ندیدید رییس جمهور چین، از برجام خارج شد!!!! مگه ندیدید چین ناو هواپیمابر، هواپیما و زیر دریایی اتمی آورد توی خلیج فارس برای ارعاب ما!!! مگه نمی بینید که چین و هم پیمانان چین، مرکز و ماوای گروه های اپوزیسیون علیه ما هستند!!!!! و چند ده مورد دیگه!! چرا با آمریکا نمی بندید؟؟!، هم خدا رو قبول دارند و کمونیست نیستند!!!(خخخ)، هم خوش قول هستند!!!!
ناشناس۱۸۸۶۳۸۹۲۰:۴۵:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۷
اشتباه شما اینجاست که از دمندگان در آتش اختلافات غافلی کسانی که باعث شدت گرفتن اختلاف و کینه بین ایران وآمریکا شدند و امروز محصولش را می چینند . اشغال سفارت آمریکا با زمینه یازی روسبه بود حمله به سفارت انگلیس و عربستان هم با حمایت روسیه واسرائیل بود .چند سال آینده تاریخ همه را روشن می کند . خلاصه هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیره !
ناشناس۱۸۸۶۴۶۰۲۱:۳۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۷
یادمون نرفته همین غربیها بودن که سلاح شیمیایی دادن به صدام بریزه روی سر ما
ناشناس۱۸۸۶۵۶۰۲۲:۱۳:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۷
امریکا با اینهمه خیانت و جنایت در حق ملت ایران که شما نام بردی هیچ جایی برای اعتماد و تعامل باقی نگذاشته است.
ناشناس۱۸۸۵۹۱۸۱۵:۱۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۷
چه تضمینی هست که بعد از ۲۵ سال نشیم مستعمره چین مثل هنگ کنگ؟الان ۵۰۰۰ نیروی نظامی میاره با افزایش اینا در طول ۲۵ سال چه کار میکنید؟نکنه مجبور به جنگ بشیم داخل کشور خودمون
ناشناس۱۸۸۶۴۶۲۲۱:۳۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۷
هنگ کنگ در گذشته جزو چین بوده. انگلیس اومد اونجا رو تسخیر کرد و بعدش که گذاشت از هنگ کنگ رفت، یک توافقی با چین بستن که هنگ کنگ جزو چین باشه ولی سیستم سیاسیش مستقل باشه.
ناشناس۱۸۸۶۵۷۶۲۲:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۷
افکارت دست خودت باشد دست رسانه های معاند بیگانه نباشد.
ناشناس۱۸۸۵۹۳۹۱۵:۲۸:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۷
همون غربیهایی که شدیدترین تحریمها رو علیه ایران وضع کردن، حالا رسانه هاشون دلسوز ما شدن و دارن تبلیغ میکنن که این توافق به ضرر ماست! چرا؟ چون باعث کاهش اثر تحریمها میشه!
ناشناس۱۸۸۵۹۴۸۱۵:۳۳:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۷
همینکه غربیهایی که ما رو به شدت تحریم کردند، رسانه هاشون آنقدر دارن جلز و ولز میزنن، نشون میده که احتمالا این توافق خوبیه.
ناشناس۱۸۸۵۹۶۰۱۵:۳۹:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۷
تصمیمات ایران در تمام زمینه ها اعم از سیاسی و اقتصادی تابع تابوی امریکا ستیزی هست و هرگز مستقل و بر اساس آینده نگری نبوده و مهم تر که همیشه در بدترین شرایط و موقعیت تصمیمات گرفته شده
ناشناس۱۸۸۵۹۸۱۱۵:۵۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۷
طبق قانون اساسی ایران، این سند باید به قبول مجلس می رسید و موارد آن به ملت، که مالک خاک سرزمین هستند، اعلام می شد که نشد. این سند غیر قانونی است و مملکت ارث عمه کسی نیست..
ناشناس۱۸۸۶۴۷۸۲۱:۴۴:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۷
برای تبدیل این توافق به یک عهدنامه الزام آور باید مجلس اون رو تصویب کنه. اگر چنین کاری نشه، الزام آور نیست اما خلاف قانون اساسی هم نیست. مثل خیلی از تفاهم نامه های دیگه بین کشورها.
پاکان۱۸۸۶۷۱۹۲۳:۳۰:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۷
برجام مگه به ملت معرفی شد؟؟
ناشناس۱۸۸۵۹۸۵۱۵:۵۳:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۷
از هول حليم داريم مى افتيم تو ديگ ، اين چينى ها چنان بلايى سرمان ميارن كه از چند سال ديگه بايد براى اونها تو كشور خودمون كار كنيم و به اونها ماليات بديم ..؟؟؟
ناشناس۱۸۸۵۹۹۴۱۵:۵۶:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۷
مبارک اونهایی که متن قرار داد رو میدونن اگه فردا مثل برجام منکر نشن که نخونده بودیم
ناشناس۱۸۸۶۰۳۹۱۶:۱۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۷
باز هم ساده لوحی و باز هم ترکمانچایی دیگر.
ناشناس۱۸۸۶۰۵۳۱۶:۲۰:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۷
هیچ کشور ثروتمندی رفیق چین نیست.
ناشناس۱۸۸۶۴۸۱۲۱:۴۵:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۷
روسیه کشور ثروتمندیه و رفیق چینه! امارات و عربستان هم رابطه خوبی با چین دارند. چین داره برای عربستان تاسیسات هسته ای استخراج کیک زرد میسازه.
ناشناس۱۸۸۶۵۵۷۲۲:۱۱:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۷
چین بعد از اتحادیه اروپا بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست تمام کشورهای جهان حتی خود امریکا و اروپا جزو واردکنندگان کالاهای صنعتی و مصرفی از چین هستند.
ناشناس۱۸۸۶۰۵۶۱۶:۲۱:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۷
اگر سودی برای کشور این قرارداد دارد چرا مفادش رو افشا نمی کنید؟!!!!! روزی آیندگان در مورد خائنان کشور و منافع ملی سخن خواهند گفت و همه این اسناد فاش خواهد شد
ناشناس۱۸۸۶۰۶۳۱۶:۲۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۷
بحث توافق با چین حاشیه ایی است. در اصل امید فراوان ایران به بایدن و دموکراتها عملا رنگ باخت و نشان داد رفع تحریم ها از طریق مذاکره و توافق با غربیها عملا به جایی نمی رسد. در واقع آمریکای بایدن می توانست با برگشت به برجام حسن نیت خود را نشان دهد ولی در عمل ادعای نیاز به فرابرجام و تکرار همان شروط پومپئو راه را برای خوشبینی بست. اکنون تنها راه پیش پای ایران حمایت از تولید داخلی و تجارت ریلی با همین کشورهای اطراف خودمان است.
ناشناس۱۸۸۶۰۷۷۱۶:۳۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۷
مگر نگفته بودند معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس برسد؟ نوکران چین دست به کارند
ناشناس۱۸۸۶۱۱۴۱۶:۵۴:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۷
پس تقصیر امریکاست بما ربطی نداره
محسن۱۸۸۶۱۱۷۱۶:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۷
مبارک است ، منافع ملی ارتباط با سایر کشورها را ایجاب می کند ، امیدواریم که باز طیف جدیدی از دلواپسان در راه اجرایی شدن آن کارشکنی نکنند و مثل برجام نشود (آش نخورده و دهن سوخته)
وهابزاده۱۸۸۶۱۴۵۱۷:۱۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۷
مگر قرارداد بیش از ده ساله بین اسلام و کفر خلاف شرع نیست؟ چرا متن این توافق منتشر نشده؟ نظر ملت اهمیت ندارد؟ ..
ناشناس۱۸۸۶۳۹۹۲۰:۵۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۷
فقط تو رساله شما همچین فتوایی هست.از خودت فتوا صادر میکنی؟
ناشناس۱۸۸۷۱۶۷۰۶:۱۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۸
کجای کاری مگر سود حرام نیست مگر دزدی حرام نیست مگر دروغگو دشمن خدا نیست کجای کاری .......
اسماعیل۱۸۸۶۳۲۱۱۹:۴۷:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۷
برنده اصلی چین و بازنده ایران و آمریکا هستند
ناشناس۱۸۸۶۴۸۳۲۱:۴۶:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۷
اینکه این قرارداد باعث بشه فشار تحریمهای آمریکا کمتر بشه و چین سرمایه گذاری کنه در ایران، یعنی ما باختیم؟؟؟
ناشناس۱۸۸۶۳۷۸۲۰:۲۹:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۷
منتشر هم بشه غربگدایان ناراضی هستند چون به آنها چنین امر شده است قرارداد بسته شد و آنها غر میزنند خوب بزنند تاثیری ندارد
ناشناس۱۸۸۶۳۹۳۲۰:۴۹:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۷
این قدر اختلاف ایران وآمریکا بی جهت طولانی شدکه باعث قدرت گرفتن چینی های بی خدا شد .
پاکان۱۸۸۷۱۰۴۰۳:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۸
امریکاییها خدا دارند؟؟ مرد حسابی، امریکا مهد کابال و شیطان پرستی است. چقدر حرفای عجیبی میزنید.
ناشناس۱۸۸۶۳۹۷۲۰:۵۱:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۷
فقط من میدونم جمعیت ایران 80میلیون نفر یک میلیارد و سیصد پنجاه ملیون نفر به ایران پیوست هرچیه دعا میکنم که به نفع ایران باشه
ناشناس۱۸۸۶۴۱۳۲۱:۱۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۷
متحدین بلند مدت چین کره شمالی و میانمار و چند کشور مقروض فقیر آفریقایی
صمصام۱۸۸۶۴۴۰۲۱:۲۴:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۷
من نمیدانم نظر من رو اونجا کی میخونه اما خواهشا تامل کنید و دقت بفرمایید ...همین الان تلویزیون پدر سوخته من و تو داره به صورت طوفانی قرار داد ایران و چین را زیر سوال میبرد. و در این میان مقصر اصلی مقامات ما هستند .توضیح بیشتر اینکه که از روز اول تا الان توضیحی راجع به جزییات این قرار داد نداده اند و مردم قطعا .. توقع دارند که حد اقل از کلیات قراردادی به این عظمت که ۲۵ سال اعتبار دارد و میتواند تمامیت کشور را تحت تاثیر قرار دهد ، مطلع شوند . متاسفانه هیچ مقام مسئولی تا کنون کوچکترین توضیحی راجع به کلیات این قرار داد نداده اند چرا؟؟؟؟ مگر مردم محرم نظام نیستند؟؟؟!!!...
ناشناس۱۸۸۶۴۸۸۲۱:۴۸:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۷
اگر ما مثل ترکیه هم با آمریکا و اروپا رابطه خوب داشتیم و هم با چین روسیه و چین وضعمون بهتر بود و میتونستیم توازن برقرار کنیم در روابطمون. اما الان که نمیشه امید زیادی به بهبود رابطه با آمریکا در کوتاه مدت داشت. پس حداقل چین میتونه کمک کنه به اقتصاد ما.
ناشناس۱۸۸۶۴۹۲۲۱:۵۰:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۷
چرا یک نظرسنجی نمیکنند از مردم و چنین تصمیمی میگیرند؟؟
رضاپورغلامحسین زاده۱۸۸۶۵۲۹۲۲:۰۲:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۷
سلام،خدمت همه دوستان عزیزعرض میکنم،هرقراردادی باهرکشوری بایدازجانب نمایندگان مردم درمجلس وکمیسیون سیاست خارجی مجلس موردبررسی قراربگیردوقطعااگربامنافع کشوردرتضادباشه،ردمیشود،مهرتائیدبرهرقراردادی پس ازبررسی دقیق وجوانب ومنافع کشوربانمایندگان مجلس وتائیدکمیسیون مربوطه است،وپس ازان شورای نگهبان قانون اساسی،وهرگزباحاکمیت ومنافع کشوربازی نخواهندکرد،
رسول۱۸۸۶۵۶۱۲۲:۱۳:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۷
وقتی رهبر میفرماید آنریکا رو به افول است .بیجهت نگفته .با توجه به پیوند منافع چین با ایران احتمال قوی خروجیش اقتدار اقتصادی مان در منطقه جنوب غرب خلیج فارس است دولت تدبیر و امید به جای نوشتن یادگری روی دیوار غربیها باید این 8 سال در این جهت حرکت میکرد .نه اینکه ناتوانیهایش را به گردن تحریم و اخیرا بی اختیاری رییس جمهور بیندازد
ناشناس۱۸۸۶۶۰۳۲۲:۳۰:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۷
مرگ بر امریکا اینا
امیر۱۸۸۶۶۴۱۲۲:۵۶:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۷
اگر جمهوری اسلامی با یک کشوری دعوا کند برخی از دوستان به جمهوری اسلامی اتهام جنگ با دنیا را می‌زنند و اکنون که جمهوری اسلامی دارد با چین قرارداد امضا میکند دوستان غرب گرا باز هم جمهوری اسلامی را دارند متهم می کنند؟عجب گیری کردیما
ناشناس۱۸۸۶۶۵۸۲۳:۰۲:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۷
قراردادهای اقتصادی چین با آمریکا بقدری زیاده که این قراداد نه برای چین اهمیت بالایی داره نه آمریکا، ما هستیم که گند ه اش میکنیم ولی نهایتا بازنده ماییم .
محمدی۱۸۸۶۷۲۲۲۳:۳۱:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۷
کلآ توافق خوبی است اگر فایده‌ای برای ایران داشته باشد که بتواند تحریم‌ها ی آمریکا را بی اثر کند و اقتصاد ایران را قویتر کند نفت ایران استخراج کند و خودش بفروشد
پاکان۱۸۸۶۷۳۲۲۳:۳۴:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۷
برخی از دوستان چنان انتقاد میکنند که گویی فراموش کردند که برجام به چه روزی افتاد!!!! رفتار امریکا رو فراموش کردید؟؟؟ مقصر ترامپ بود و بعدش هم بایدن که شروط دیگری رو میخواست به برجام اضافه کنه. به نظر تنها راه برای تتفس کشور، همین قرار داد بود و باید همزمان به سمت تقویت داخل هم بود.
نام شناس۱۸۸۷۱۲۶۰۴:۲۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۸
خدا کنه بااین توافق مردم فقیر ضرر بیشتر نکنم.وبتونن اونایی که زمین مسکن روبردن بالا برگردونم پایین .دست دالال ها کوتاه کنن
ناشناس۱۸۸۷۲۱۶۰۷:۲۱:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۸
به کامنت ها که دقت می کردم بعضی هایشان تکرار کلمه به کلمه خبرها و سم پاشی های بی بی سی و رسانه های وهابی صهیونیستی بود ظاهرا بعضي افکارشان را دربست در اختیار این رسانه ها قرار داده اند و از خودشان چیزی ندارند
ناشناس۱۸۸۷۵۷۴۱۰:۲۵:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۸
شما از قراردادی که ندیدی و نخوندی چرا مانند آنان که بقول شما چشم بسته مخالفت میکنند حمایت میکنی ؟
احمدرضا دارایی۱۸۸۷۳۲۵۰۸:۲۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۸
سلام.ما می‌توانستیم با توجه به شکاف دنیای غرب و شرق از هردو امتیاز بگیریم اما نکردیم سر یه سری مثله ،الانه نیز زیر فشار غرب تن به این توافق با چین زده این ،کاش یک بند هم برای خروج از توافق در صورت زیان به منافع ملت ایران در این عهد نامه گنجانده شود
ناشناس۱۸۸۷۳۵۰۰۸:۴۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۸
اگر قرار است مستعمره چین شویم بهتر نبود با امریکا توافق کنیم.
ناشناس۱۸۸۷۵۶۴۱۰:۲۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۸
پس از بیست ‌پنج سال یک اقتصاد که تار و پود آن وابسته به چین و مقروض است حاصل این قرار داد خواهد بود نتیجه سرمایه گذاریهای چین در آفریقا به بهانه توسعه آن کشور ها امروز برای همه روشن است از ترس چاله به چاه پناه بردیم البته بزرگ‌ترین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین