نوروز پر خطر ۱۴۰۰ و واکسیناسیون مشاغل حساس

گروه اجتماعی الف،   4000104088 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایام نوروز هم رسید اما معلوم نیست واکسیناسیون مشاغل همیشه فعال و در معرض خطر، در تعطیلات متفاوت و پر تردد امسال تا کجا پیش رفته است. کارشناسان تاکید دارند که فعالان بسیاری از این مشاغل حساس باید در اولویت واکسیناسیون سراسری کرونا می بودند.

نوروز پر خطر ۱۴۰۰ و واکسیناسیون مشاغل حساس

به گزارش الف، سال گذشته را باید سال کادر درمان دانست. با توجه به شیوع گسترده کرونا، کادر درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار داشت. هزاران پزشک، پرستار، بهورز، ارائه دهندگان خدمات تشخیصی در آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری پزشکی، شبانه روز مشغول فعالیت بودند و درفرآیند تشخیص و درمان مبتلایان به کرونا، نقش حیاتی ایفا کردند.

در ایام نوروز نیز همچنان بسیاری از کادر بهداشتی، تشخیصی و درمانی در میدان مبارزه با کرونا قرار دارند و در تعطیلات نوروز هم مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، حدود ۶۰۰ هزار نفر از نیروهای بهداشت و درمان کشور در طرح سلامت نوروزی به مردم خدمت می کنند. همچنین حدود ۴۸ بالگرد اورژانس، ۱۵ هزار و ۷۰۰ آمبولانس، سه هزار و ۳۰۰ پایگاه اورژانس ثابت و سه هزار پایگاه اورژانس سیار در سراسر کشور نیز در ایام تعطیلات نوروز در خدمت مردم هستند.

علاوه بر کادر درمان، بسیاری از نیروهای پلیس نیز در ایام نوروز در حال خدمت هستند و نقش مهمی در امنیت شهر و ایمنی جاده ها دارند. به گفته سردار حسین اشتری، رئیس پلیس کشور «بیش از ۲۷۳ هزار نفر از پرسنل نیروی انتظامی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فرودین از مرزها تا مرکز، در جاده‌ها، روستاها و شهرها حضور دارند و بیش از ۴۰ هزار گشت خودرویی، موتوری و پیاده هم در ایام نوروز خدمت خواهند کرد.»

بسیاری از فعالان رسانه ای در رسانه های آنلاین، صوتی و تصویری نیز در ایام نوروز تعطیل نیستند. همچنین آتش نشان ها، کارکنان خدمات شهری و حمل زباله، زندان بان ها، کارکنان آرامستان ها،  فعالان مراکز انتقال خون، کارکنان پمپ بنزین ها، رانندگان تاکسی و اتوبوس و قطار شهری و برون شهری، نگهدارنده‌‌های سیستم‌های مخابراتی و تعمیرکاران خطوط آب، برق، تلفن و گاز شهری، از دیگر مشاغلی هستند که در ایام نوروز تعطیل نیستند.

البته در این بین، مشاغل دیگری هم هستند که به صورت اختیاری می توانند در ایام نوروز تعطیل نباشند. مثلا فروشگاه های مواد غذایی، میوه فروشی ها و رستوران ها نیز از دیگر اماکنی هستند که به صورت اختیاری در ایام نوروز تعطیل نیستند. 

چرا واکسیناسیون مشاغل حساس باید در اولویت باشد؟

بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که آن گروه از افرادی که شغلشان تعطیلی بردار نیست و تحت هر شرایطی موظف به حضور در محل کار خود هستند، باید در اولویت واکسیناسیون کرونا باشند.

دکتر ایمان شمشیری، متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با الف به اهمیت واکسیناسیون این گروه از مشاغل حساس اشاره می کند و می گوید: «بین همه گروه هایی که در تعطیلات نوروز، تعطیل نیستند، واکسیناسیون کادر درمان از همه واجب تر است. بسیاری از آنها به طور مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا در ارتباط هستند و احتمال ابتلای آنها به بیماری، بسیار بیشتر از گروه های شغلی دیگر است. بخش قابل توجهی از آمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونا نیز از بین کادر درمان بودند. در همه جای دنیا نیز واکسیناسیون کادر درمان را در اولویت گذاشته اند، زیرا بیش از همه در خطر هستند.»

او تاکید می کند: «باید واکسیناسیون کادر درمان با سرعت بیشتری انجام شود. اگر سلامت کادر درمان را تامین کنیم، توان مراکز درمانی نیز افزایش پیدا می کند. درواقع اگر از سرمایه های انسانی در مراکز درمانی محافظت شود و منابع انسانی در مراکز درمانی حفظ شود، آمار مرگ و میر بیماران مبتلایان به کرونا نیز کاهش پیدا خواهد کرد.» 

شمشیری در ادامه از اهمیت واکسیناسیون سایر گروه های شغلی حساس سخن می گوید و یادآور می شود: «بسیاری از مشاغلی که حتی در ایام تعطیلات نوروز هم موظف به حضور در محل خدمت خود هستند، باید در اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند. خیلی از فعالان این مشاغل، امکان قرنطینه خانگی ندارند و به ناچار باید در طول روز با افراد زیادی در ارتباط باشند. همین ارتباطات اجتماعی گسترده، آنها را بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می دهد. مثلا کارکنان نظافت شهری و یا کارکنان آرامستان ها به هیچ وجه نمی توانند شغلشان را متوقف کنند. آنها در خطرناک ترین شرایط کرونا نیز موظف به ارائه خدمت هستند. بنابراین منطقی است که در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند، زیرا بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستند.»

جایگاه مشاغل حساس در سند ملی واکسیناسیون کرونا

علاوه بر کادر درمان، سالمندان و افراد با بیماری های زمینه ای که باید در اولویت اول و دوم واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند، فاز سوم واکسیناسیون کرونا نیز شامل چند گروه می‌شود. یک گروه شامل افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی مانند افراد ساکن در زندان‌ها، سربازان و نظامیان ساکن در آسایشگاه‌های شبانه روزی، افراد ساکن در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، افراد ساکن در گرمخانه‌ها، مهاجران ساکن در کمپ‌های رسمی و مددجویان ساکن در کمپ‌های ترک اعتیاد خواهد بود که در فاز سوم واکسیناسیون کرونا قرار دارند.

گروه بعدی در فاز سوم واکسیناسیون کرونا شامل پرسنل شعب بانک‌ها، پرسنل حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس، قطار و هواپیما، پرسنل پلیس، معلمان، پرسنل تولید و توزیع مواد سوختی، پرسنل تولید و توزیع مواد خوراکی، پرسنل پشتیبانی زیرساخت‌ها مثل برق، آب، گاز و ارتباطات، پرسنل خدمات شهری مثل آتش نشانی و پاکبان‌ها و کارکنان مهدکودک‌ها هستند. همچنین در فاز سوم کرونا، افراد ۵۵ تا ۶۴ سال سن هم در اولویت تزریق واکسیناسیون کرونا قرار خواهند گرفت.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم تصریح کرده است: «هیچ تغییری در برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نمی‌شود و جز برای کادر درمان و سالمندان که در معرض خطر قرار دارند، واکسیناسیون «وی آی پی» (VIP) برای افراد و اقشار ویژه نخواهیم داشت.»

با توجه به اینکه مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که امسال، واکسیناسیون همه گروه های شغلی انجام خواهد شد، باید در سند ملی واکسیناسیون سراسری، اولویت بندی مشاغل نیز رعایت شود تا گروه های در معرض خطر، سریع تر در برابر کرونا ایمن شوند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۸۲۳۷۶۰۸:۲۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۵
بعید می دانم حتی 5 میلیون نفر هم تا پایان سال واکسینه شوند.
ناشناس۱۸۸۲۳۹۰۰۹:۳۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۵
کل دنیا واکسینه شدن ماهنوز اندرخم یک کوچه ایم.
ناشناس۱۸۸۲۵۷۹۱۲:۳۹:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۵
همینایی هم که شدن هنوز رکورددار تلفاتن چرا؟
ناشناس۱۸۸۲۶۷۸۱۳:۴۹:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۵
انگليس از چند هزار تلفات رسيده به 100 نفر تلفات واقعي
ناشناس۱۸۸۳۰۳۶۲۰:۵۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۵
با آن همه هزینه بدون تحریم صد نفر کم نیست
ناشناس۱۸۸۲۶۷۹۱۳:۵۰:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۵
همه دنيا اشتباه ميکنن واکسن ميزنن وشما راست ميگيد
ناشناس۱۸۸۲۶۸۵۱۳:۵۳:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۵
انگليس ديروز از چندهزار نفر رسيده به 98
ناشناس۱۸۸۳۰۳۲۲۰:۵۴:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۵
هیچ اغراق هم نکردی؟
ناشناس۱۸۸۲۳۹۱۰۹:۳۶:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۵
الف‌جان‌تورابه‌خداخواهش‌میکنیم‌دررابطه‌باواکسیناسیون‌کرونا‌مطلب‌ننویسید‌به‌خدادل‌ما‌به‌درد میاید‌ازبی‌عرضه‌گی‌این‌دولتایکاش‌این‌واکسن‌قطره‌چکانی‌بودوبه‌چشم‌هرنفریک‌قطره‌می‌ریختند‌
ناشناس۱۸۸۲۳۹۵۰۹:۴۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۵
به نظر من دانش آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی و همچنین کنکوری ها هستند که در کرونا، خودشان و آینده کشور از ماندن شان در خانه بیشترین آسیب را میبینند. ایکاش آنها اول از همه واکسینه شوند.
ناشناس۱۸۸۲۴۶۹۱۱:۱۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۵
واکسن بیارید پولشو از مردم بگیرید
ناشناس۱۸۸۲۵۸۹۱۲:۴۷:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۵
دانشجویان و محققان ویروس شناسی پزشکی که مستقیما بر روی ویروس زنده دارند کار میکنند چی ؟؟؟ آنها جزو مشاغل کم خطرند ؟ ؟
ناشناس۱۸۸۲۶۳۹۱۳:۲۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۵
ما همچین افرادی نداریم.
ناشناس۱۸۸۲۸۷۲۱۷:۰۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۵
ممکنه دوز بالایی واکسن نزده باشیم اما صدها میلیون دوز وعده واکسن میلیاردها دوز شعار سیاسی و اقتصادی تا بحال زده شده
ناشناس۱۸۸۲۹۵۰۱۸:۵۳:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۵
خلایق هرچه لایق.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین