نامه انجمن طب سنتی به مجلس در واکنش به طرح تشکیل سازمان طب اسلامی

سلامت،   4000104027 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

انجمن علمی طب سنتی ایران در نامه ای به هیات رییسه مجلس از آمادگی انجمن برای همکاری با مرکز پژوهش های مجلس جهت تدوین طرحی برای توسعه و تعالی طب سنتی ایرانی خبر داد.

نامه انجمن طب سنتی به مجلس در واکنش به طرح تشکیل سازمان طب اسلامی

به گزارش ایسنا، اعضای هیات مدیرعامل انجمن علمی طب سنتی ایران در نامه‌ای به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به طرح پیشنهادی برخی نمایندگان مجلس درباره تشکیل سازمان طب اسلامی و ایرانی با تاکید بر لزوم ارتقاء و تقویت ساختار سیاستگذاری و تصمیم گیری در حوزه طب سنتی، به دور از هرگونه شتابزدگی و اقدامات غیر کارشناسی، آمادگی خود را جهت تعامل علمی با مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور تدوین طرحی جامع به هدف توسعه و تعالی طب سنتی ایرانی اعلام کردند.

براساس گزارش وبدا،  متن نامه به شرح زیر است:

احتراماً مستحضرید طی دودهه اخیر، توجه به استفاده منطقی و علمی از ظرفیت‌ طب های سنتی و مکمّل در نظام های سلامت دنیا افزایش قابل توجهی یافته است. برابر گزارش رسمی سازمان جهانی بهداشت، تا سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۰۹ کشور قوانین و مقررات مرتبط با توسعه طب سنتی و مکمل را وضع کرده اند.

همسو با سیاست‌های جهانی، در ایران نیز به منظور بهره مندی از مزیت های علمی و فرهنگی دانش بومی و حکمت بنیان طب سنتی ایرانی و استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل آموزشی، پژوهشی و پیشگیری و درمانی آن، اسناد و قوانین متعددی از جمله: سیاست های کلی سلامت، سند نقشه علمی جامع کشور، نقشه جامع سلامت کشور، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و قوانین برنامه توسعه پنجم و ششم، با تاکید بر توسعه روشمند طب ایرانی در بستر دانشگاه های علوم پزشکی و به تولیت وزارت بهداشت و درمان  منجر به دستاوردهای ارزشمند قابل ارائه ملی و بین المللی گشته است.

 

از سوی دیگر مقبولیت فرهنگی طب سنتی در میان توده های مختلف مردم و مطالبه رو به تزاید آنها برای دریافت این خدمات، سبب شده است زمینه برای رشد شیادی و ارائه خدمات غیرعلمی و آسیب زا به سلامت جامعه فراهم گردد که موجب نگرانی در متولیان و دست اندرکاران حوزه سلامت شده است، بخشی از این دغدغه ها در نامه هیات مدیره مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی به عنوان نخبگان علوم پزشکی کشور به مجلس شورای اسلامی،  در خصوص  طرح تأسیس سازمان طب اسلامی ایرانی به موازات نظام پزشکی آمده است.

 

توجه مجلس  یازدهم به بستر سازی کارامد جهت استفاده از ظرفیت طب های سنتی و مکمل با تشکیل فراکسیون طب سنتی که موضع تخصصی خود را در نامه ای به وزیر محترم بهداشت در مهرماه ۹۹ با تأکید بر اهتمام‌ مجلس بر ایجاد بستری امن جهت توسعه عالمانه طب سنتی ایرانی و کوتاه کردن دست مداخله گران اعلام نمود و همچنین تشکیل کمیته طب سنتی در کمیسیون بهداشت مجلس که محمل طرح بحث های  این حوزه در کمیسیون‌تخصصی می باشد، فرصت مناسبی است تا با ارتقاء قانونمند و منطقی ساختارهای ارائه خدمات طب سنتی، زمینه تحقق الزامات اسناد بالادستی و بهره مندی مردم از خدمات تایید شده طب سنتی و مکمل فراهم گردد. بند ۱۲ سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی کشور خطوط کلی این ساختار را ارائه کرده‌اند.

 

انجمن علمی طب سنتی ایران  ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء و تقویت ساختار سیاستگذاری و تصمیم گیری در این حوزه، به دور از هرگونه شتابزدگی و اقدامات غیر کارشناسی، آمادگی خود را  جهت تعامل علمی با مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور تدوین طرحی جامع به هدف توسعه و تعالی طب سنتی ایرانی اعلام می نماید تا با بهره مندی از نقطه نظرات همه دغدغه مندان نظام سلامت کشور و در سایه وضع قوانین همسو با سایر قوانین بالادستی، زمینه ارائه خدمات امن سلامت به مردم عزیز کشور فراهم تر گردد.

 

به گزارش ایسنا، در روزهای پایانی سال گذشته طرح تشکیل سازمان طب ایرانی اسلامی با امضای ۲۶ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تدوین و برای بررسی‌های بیشتر و تصویب نهایی به هیئت رئیسه مجلس ارایه شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۸۱۶۱۳۱۲:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۴
لطفا" یک نامه هم برای تاسیس داروخانه های طب ایرانی اسلامی مرقوم فرمایید تا مردم برای تهیه داروهایی مانند زالو , عنبر النسارا . روغن بنفشه . پنجه گرگ . حجامت .نعل افتاده پای راست خر و ... سرگردان نشوند
ناشناس۱۸۸۱۶۱۷۱۲:۳۱:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۴
طب اسلامی نه طب سنتی! درضمن باید مدرک دو حوزه داشته باشین!
ناشناس۱۸۸۱۶۳۲۱۲:۳۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۴
طبق گفته آیت الله مکارم و بسیاری از علما اصلا چیزی به نام طب اسلامی نداریم
ناشناس۱۸۸۱۹۰۴۱۶:۱۵:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۴
مانند همه دنیا بصورت استاندارد داروهای گیاهی ساخته شود وبا تجویز پزشکان متخصص تجویز شود اگر غیر ازپزشکان کسی وارد شود عواقب بدی دارد امور درمان با وزارت بهداشت است نه هیچ کس دیگر
ناشناس۱۸۸۲۲۲۶۲۲:۵۹:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۴
طب سنتی با هدف درمان بیماری کار میکند اما طب مدرن براساس تسکین بیماری بنا شده و در بیشتر مواقع چون ادامه بیماری فرد را موجب ثروتمند شدن خود میدانند برخی از ایشان ادامه بیماری را موجب میشوند طب مدرن چیز جدیدی در حوزه دارو ندارد الا اینکه داروهای طبیعی و گیاهی را بصورت شیمیایی و با عوارض بسیار به خورد بیمار بدهد بسیاری از بیماریها با طب سنتی قابل درمان است و حتما باید ابتدا از روشهای طب سنتی استفاده نمود که عوارض ندارد خوشبختانه امروزه برخی از پزشکان خودشان به عوارض داروهای شیمیایی و طب مدرن آگاهند و با اموختن طب سنتی ایران، پیش از هرگونه تجویز به دنبال درمان بیمار از طریق روشهای سنتی هستند
کهن۱۸۸۱۹۷۳۱۷:۳۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۴
این مطلب در مورد طب ایرانی سنتی است و می‌توان روی آن تحقیق و کار اصولی کرد ، ولی برخی همچنان از واژه طب اسلامی استفاده می‌کنند ، ارجاع میدهم به سخنان آیت الله جوادی آملی و مکارم در مورد عدم اطلاق نام طب اسلامی.
ناشناس۱۸۸۲۰۶۱۱۹:۲۸:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۴
همه کشور ها از طب سنتی خود استفاده میکنند الا ایران که باید قاچاقی این کار را کرد خنده داره
ناشناس۱۸۸۲۱۵۳۲۱:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۴
شما برای خرید گیاه دارویی قاچاقی عمل میکنید ؟!
علی۱۸۸۲۰۹۳۲۰:۱۶:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۴
دقیقا ۱۰۰ سال پیش که طاعون و وبا جمعیت ایران را نصف کرد این طب کجا تشریف داشت ؟
dayani۱۸۸۲۲۰۵۲۲:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۴
به برکت گرانی یا کمیابی داراوهای واقعی در هر 200 متری خیابان های مشهد یک مغازه گیاهان داروی باز شده است و کاسبی خوبی هم دارند ، زیرا مرتبا بر تعداد آنها اضافه می شود، احتمال دارد این اقدامات دولتی یا اداری برای تخته کردن دکان این نوع مغازه هاست، زیرا اگر متوجه شوند که درجایی درآمدی قابل توجه وجود دارد، راهی را میجویند که درآمدها به جیب برخی برود.
ناشناس۱۸۸۲۲۴۹۲۳:۳۶:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۴
وقتی خرافات جای علم را می گیرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین