ذوالنور: چیزی برای مذاکره در برجام نداریم/ صداقت ما ثابت شده و نیازی به راستی‌آزمایی ندارد

جهان،   4000103035 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نیازی نیست که ما در خصوص برجام مذاکره داشته باشیم، آنها باید به تعهداتشان عمل کنند. امروز نوبت ماست چون ما صداقتمان اثبات شده و نیاز به راستی‌آزمایی دیگری ندارد.

ذوالنور: چیزی برای مذاکره در برجام نداریم/ صداقت ما ثابت شده و نیازی به راستی‌آزمایی ندارد

به گزارش فارس، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره برجام و تاکید ایشان بر لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی ایران، اظهار داشت: یک بار در زمان تصویب برجام و حتی قبل از پذیرش برجام غربی‌ها راستی آزمایی کردند یعنی آژانس راه پیدا کرد و آنچه که موجب دغدغه و نگرانی غربی‌ها بود را بررسی کرد تا انحراف ادعایی در زمینه هسته‌ای را واکاوی کنند و پس از اینکه اینها ارزیابی شد برجام را پذیرفتند.

وی افزود: در حال حاضر هم که ۵ سال از برجام گذشته، جمهوری اسلامی ایران به همه تعهداتش عمل کرده اما سهم ایران از برجام که رفع تحریم‌ها بود را نداده‌اند بلکه تحریم‌ها را اضافه کرده‌اند. از طرف دیگر آمریکا از برجام خارج و غربی‌ها وظیفه خود را انجام نداده‌اند اما دولت ما به غلط به غربی‌ها و آمریکایی‌ها اعتماد و این مسیر کج را طی کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: بنابراین اولا امروز ما چیزی برای مذاکره در برجام نداریم که بخواهیم مذاکره کنیم. برجام نتیجه مذاکره ۲ ساله است لذا نیازی نیست که ما در خصوص برجام مذاکره داشته باشیم، آنها باید به تعهداتشان عمل کنند چراکه تا حالا آنها راستی آزمایی کرده‌اند و امروز، نوبت ماست چون ما صداقتمان اثبات شده و نیاز به راستی آزمایی دیگری ندارد.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه آنها تا کنون به تعهداتشان در برجام عمل نکرده‌اند لذا نوبت راستی آزمایی ماست، اظهار داشت:  ما به آنها اعتماد نداریم و اثبات هم کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند بنابرین آنها تعهداتشان را اجرا کنند. قانون راهبردی لغو تحریم‌ها هم که درمجلس تصویب شده تاکیدش بر همین است که اگر طرف‌های غربی به تعهداتشان عمل کردند، در این زمینه دولت به مجلس گزارش می‌دهد، مجلس بررسی می‌کند و درصورت اجازه مجلس، دولت می‌تواند تعهدات تعلیق شده را برگرداند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران کاملا بر اساس توافقنامه است، افزود: کاهش تعهدات برجامی انحراف و نقض توافقنامه نیست و تعهدات هم بر اساس ماده ۳۵ و ۳۶ برجام کاهش داده شده است یعنی در برجام پیش‌بینی شده که اگر هر یک از طرفین به وظایفش عمل نکرد طرف دیگر می‌تواند تعهداتش را متوقف و یا به عقب برگرداند بنابراین تنها عضوی که در بین همه اعضا به تمام برجام متعهد بوده ایران است و کاهش تعهد هم بر اساس ماده ۳۶ و ۳۵ همین توافقنامه است.

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ایران از سال ۹۴ خیلی قوی‌تر شده و برجام باید تغییر به نفع ایران پیدا کند»،  گفت: نکته اول این است برجام باید به نفع عضوی که هزینه کرده و ضرر هم دیده و به سهم خودش نرسیده تغییر کند یعنی اگر قرار است برجام تغییر کند باید جریمه‌ای برای طرف‌های مقابل تعریف شود تا راه فرار از تعهداتشان را نداشته باشند و بر اساس وظایفشان عمل کنند.

نماینده مردم قم در پایان با تاکید بر اینکه به برجام چیزی اضافه نمی‌شود و برجام فقط در مورد مسائل هسته‌ای بوده و ما هم کاملا به تعهداتمان عمل کردیم، اظهار داشت: مسائل موشکی و منطقه‌ای هیچ کدام مرتبط با برجام نیست و در برجام هم راه پیدا نخواهد کرد؛ بنابراین اگر بخواهد مذاکره‌ای راجع به برجام صورت بگیرد این است که چرا طرف‌های مقابل ایران به تعهداتشان عمل نکردند و آنها هم باید مانند ایران به تعهدات عمل کنند و سهم ایران را بپردازند و فقط در این زمینه می‌تواند مذاکره‌ای صورت بگیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۸۰۷۳۷۱۵:۱۱:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۳
برای کدخدا پرستان هیچ چیزی مانع نمی شود تا.. !
ناشناس۱۸۸۱۱۷۸۲۳:۴۶:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۳
برجام تنها یکی از مصادیق خیانت‌های اینجماعت است ___ امیدواریم زنده باشیم و جوجه‌های آخر پاییزشان را هم ببینیم هرچند بوی تعفن برجام کره‌ی زمین را فرا گرفته
هنر تحریم۱۸۸۰۸۰۶۱۶:۳۷:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۳
بایدن مشتاق بازگشت به برجام بود ولی دیگران نگذاشتند.ما. در طول انتخابات خوب عمل کردیم ولی بعد از انتخابات عجله کردیم و مخالفین بایدن را دست کم گرفتیم.
علی۱۸۸۱۳۹۱۰۹:۲۲:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۴
امریکا و اسراییل و منافقان آلبانی نشین، نفوذیهایشان در داخل، و غربزده ها در حق مردم ایران و منطقه ظلم کردند، و خدا از آنها انتقام خواهد گرفت،
ناشناس۱۸۸۱۵۰۶۱۰:۵۶:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۴
برجام فقط یک مذاکره چندجانبه بود برای انجام روال عادی مذاکره مثل سایر کشورهای دنیا ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین