هدف خاتمی از ویدئوی نوروزی چه بود؟

سیاسی،   4000102085 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
هدف خاتمی از ویدئوی نوروزی چه بود؟

سعید آجورلو مدیر مسئول صبح‌نو در یادداشتی نوشت: ویدئوی نوروزی محمد خاتمی را باید در بافتار و پس زمینه نارضایتی شدید بدنه اصلاحات تحلیل کرد. استفاده از ترکیب "همه عذرخواهی کنیم" در کنار عبارت "کاره ای نبودم" تاکتیکی برای استراتژی عبور از مسئولیت اصلاح طلبان در روی کار آمدن دولت روحانی و تطهیر "تکرار" بود تا فضا برای دور جدیدی از سیاست ورزی در آستانه انتخابات 1400 فراهم شود.

 

اگر هدف نهاد اجماع ساز به مدیریت بهزاد نبوی را تلاش برای حل بحران سیاست ورزی اصلاح طلبان ذیل سیاست عملی و قدرت عینی بدانیم، سخنان خاتمی را باید ذیل سیاست نظری و قدرت اجتماعی و گفتمانی تحلیل کرد. حل مشکل اجماع اصلاحات بدون حل بحران مشروعیت و بازنگری فلسفه سیاسی اصلاحات قابل حل نیست. خاتمی در این ویدئو سعی کرد با تعمیم دادن عذرخواهی، بار سنگین دولت روحانی را از دوش خود بردارد و به سایر بخش‌های داخلی و خارجی منتقل کند. این راهبرد حتی اگر به فرض، مسیر را برای فعال کردن هسته سخت اصلاحات کمی هموار کند اما صادقانه و منصفانه به نظر نمی‌رسد و از لایه سخت اصلاحات فراتر نخواهد رفت.

 

تصور کنید که همین آقای روحانی با حمایت اصول گرایان به قدرت می‌رسید و همین نسبت امروز خود با جناح چپ را با جناح راست داشت. اصلاح طلبان با بازنمایی رسانه‌ای و عملیات روانی، صف‌های مرغ و دلار 25 هزار تومانی و دفترنشینی رییس جمهور در یک سال گذشته را تبدیل به یک بحران سیاسی و اجتماعی می‌کردند و حکم اخراج رقبا را از سیاست صادر. اما امروز تقصیر دولت روحانی را به گردن حاکمیت می‌اندازند و مثل آقای خاتمی در پاسخ گویی، دولت روحانی را به کل نادیده می‌گیرند.

 

این چه نوع سیاست ورزی است که پدیدآورنده دولت اعتدال درباره کارکرد و عملکرد این دولت بعد از 8 سال سکوت و پرش می‌کند؟ گویا همچنان فاصله میان "قدرت" و "مسئولیت" در اصلاحات عمیق است. عذرخواهی طعنه آمیز خاتمی خیلی خیلی کوچک تر از عمق خسارتی است که دولت مورد حمایتش به بار آورده است.

 

ویدئوی فروردین برای تکرار خرداد

 

ویدئوی نوروزی خاتمی از جهاتی مشابه رای دادن او در انتخابات مجلس نهم چالش برانگیز محسوب می‌شود. هم بدنه رای اصلاحات و عامه مردم نسبت به نتایج دولت روحانی از او گلایه مند هستند و هم اصول گرایان نسبت به پاسخگو نبودن اصلاح طلبان نسبت به عملکرد دولت روحانی، او را نقد می‌کنند. گام چالش برانگیز اول خاتمی اما با هدف زمینه سازی برای گام نهایی یعنی حمایت از یک نامزد اصلاح طلب یا ائتلافی برداشته شده است.

 

تاکید خاتمی بر موضوع سیاست خارجی و برجام با هدف توضیح عملکرد روحانی در 8 سال گذشته و مشروط کردن آینده به توافق هسته‌ای با آمریکا صورت می‌گیرد. گویا خاتمی به عمد قصد دارد پروژه اصلاح‌طلبی را همچنان به سیاست خارجی و دیپلماسی تقلیل دهد تا فضا برای نامزدی ظریف یا حمایت از زوج لاریجانی-ظریف برای اصلاح طلبان فراهم شود. سیاست خارجی در سخن خاتمی اسم مستعار گزینه ائتلافی و عذرخواهی رندانه او، زمینه‌سازی برای مشارکت در انتخابات 1400 است. اینکه تا چه میزان خاتمی توانایی همراه کردن طیف رادیکال اصلاح طلب با پروژه خود را داشته باشد و اینکه  این همراهی چه اثرات اجتماعی و کمپینی خواهد داشت گرچه تا حدودی قابل پیش بینی است اما در نهایت رویکرد اصلاحات را نسبت به انتخابات مجلس یازدهم متفاوت خواهد کرد.

 

ائتلاف سال 92 میان راست میانه و اصلاح طلبان، این بار با توافق خاتمی و روحانی همچنان توسط محافظه کارانی چون علی لاریجانی و محمد جواد ظریف پیش خواهد رفت هر چند چپ گرایانی چون پزشکیان و عارف به رقیب جدی برای راست میانه تبدیل می‌شوند تا چپ روی، سایه به سایه راست میانه و پروژه سیاست خارجی حرکت کند.

 

رمز پیروزی اصول گرایان نگاه "بسته‌ای" به خواست جامعه است

 

گرچه مخالفت با مذاکره به احتمال فراوان توانایی شکل دادن به دوقطبی و شکست یک جریان را خواهد داشت اما تاکید بر مذاکره به تنهایی برای پیروزی در انتخابات 1400 کافی به نظر نمی رسد. از نتایج نظرسنجی‌های مختلف این گونه برمی‌آید که فضای جامعه ایران مانند سال 92 "سیاست خارجی زده" نیست و رفع تحریم را گرچه می‌پسندد اما کافی نمی‌داند. در سال 92 رفع تحریم هم شرط لازم بود و هم کافی اما امروز تردیدهای جدی در کافی بودن رفع تحریم‌ها به وجود آمده است. از نگاه مردم مقولاتی چون مدیریت و کارآمدی و فسادزدایی در دستگاه اجرایی حتی بیشتر از تحریم ها به عنوان راه حل نزد مردم اعتبار دارد.

 

نگاه "بسته‌ای" و "جامع" به خواسته جامعه در مقابل نگاه تک بعدی و مکانیکی زمینه ساز عبور از دوقطبی‌های کاذب و هیجانی در انتخابات خرداد ماه خواهد بود. توضیح دادن شرایط کشور تنها با سیاست خارجی و برجام همان قدر برای کمپین اصلاح طلبان و راست میانه دارای ریسک است که نادیده گرفتن مساله رفع تحریم ها از جانب کمپین اصول گرایان. مردم به فردی اقبال خواهند کرد که ضمن تلاش برای رفع تحریم ها، برای خنثی سازی و کم اثر کردن تحریم ها هم ایده و برنامه و انگیزه داشته باشند. سند سیاست خارجی به نام ظریف و روحانی نخورده و ملک طلق آنان نیست که اصول گرایان از آن رویگردان شوند.

 

همچنان که در دورانی که علی اکبر ولایتی و محمد جواد لاریجانی راست‌گرا در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی از رفع تنش سخن می‌گفتند، چپ گرایانی چون محتشمی پور و موسوی خویینی ها آنان را به سازش محکوم می کردند. هر مذاکره‌ای سازش نیست همان گونه که هر مذاکره‌ای برد و پیروزی نیست. طلب و استیفای حق ایران از برجام با توجه به توازن جدید قوا در دنیا بعد از ترامپ، علاوه بر مشروعیت حکومتی و مقبولیت مردمی نیازمند رقیق کردن رابطه آن با اقتصاد و معیشت مردم است.

 

طبیعی است که تاکید خاتمی بر موضوع مذاکره و برجام نشانه‌ای برای اصول گرایان است که پا در زمین دوقطبی اصلاح‌طلبان نگذارند و هوشیارانه به جای نگاه تک بعدی به انتخابات، "جامع" و "بسته‌ای" و "پکیجی" به خواست جامعه بنگرند. در چنین شرایطی دست اصلاحات برای ساخت و پرداخت دوقطبی کاذب بسته می‌شود و جناح اصول‌گرا فرصت حمله به اصلاح‌طلبان نخواهد داد.

 

بهترین دفاع ، برای انتخابات 1400 استراتژی ایجابی و کمپین مثبت است. اگر منافذ هجوم اصلاح طلبان با استراتژی "انتخابات چند بعدی و بسته‌ای"، مسدود شود آنگاه کار به مراتب برای اصول گرایان مهیا خواهد شد. انتخاب نامزدی که دارای چنین خصلتی باشد هم راه را برای حمله و کمپین منفی اصلاحات می بندد و هم مسیر را برای جلب نظر جامعه هموار می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۷۹۹۵۹۲۲:۲۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲
کسی که با ^^ تکرار ها ^^ خودش رو می کشت امروز میگه من کاره ای نیستم! اصلاح طلبی یعنی این!
پوری۱۸۸۰۱۳۷۰۱:۰۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۳
راستش یاد تبریک نوروزی اوباما افتادم
ناشناس۱۸۷۹۹۸۴۲۲:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲
خاتمی ..به معنای واقعی پاکدست است و جز صلاح کشور دغدغه ای ندارد.
ناشناس۱۸۸۰۳۱۵۰۸:۵۷:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۳
بله بله کاملا معلومه
ناشناس۱۸۸۰۳۷۲۱۰:۱۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۳
ایشون اول توضیح بده در مورد دیدار با پدر انقلاب های رنگی یا مذاکره برای دادن جزایر به امارات تا به پاکدستی ایشان بررسیم
حاتمی۱۸۸۰۳۸۷۱۰:۲۸:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۳
خاتمی ..به معنای واقعی پاکدست است و جز صلاح باورهای دگم خود و عافیت طلبی دغدغه ای ندارد.
ناشناس۱۸۸۰۴۳۴۱۱:۰۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۳
هنوز خسارت کرسنت و استات اویل و دکلهای گمشده و دزدیهای کلان مناطق آزاد در زمان ایشون تمام نشده
ناشناس۱۸۸۱۲۰۷۰۰:۱۶:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۴
دکل درزمان هاله نوررررررر تو گم شده نه خاتمی
ناشناس۱۸۸۲۰۲۵۱۸:۵۴:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۴
دکل زمان احمدی نژادتون بود
ناشناس۱۸۷۹۹۹۹۲۳:۱۴:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۲
هدف خاتمی از ویدئوی نوروزی چه بود؟ مثل اغلب سیاسیون.. هدف فریب مردم بود.
گورخواب۱۸۸۰۰۱۸۲۳:۳۷:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲
من به کسی رأی میدهم که برنامه داشته باشد برای استقلال بانک مرکزی برای تورم زیر 5 درصد، رفع پایدار تحریم، انتخابات با محوریت احزاب ..، آزادی رسانه ها و شفافیت و پاسخگویی تمام مقامات، سامان بخشی به اعتراضات مردمی و در یک کلام اداره ی جامعه بر اساس مطالبات مردم.
ناشناس۱۸۸۰۴۳۷۱۱:۰۹:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۳
فعلا مطالبات مردم یکی نیست همه ما خواهان اقتصاد پیشرفته و بدون فساد هستیم اما نمیدانیم راه رسیدن به آن چیست و به همین دلیل این سیاسیون راحت ما را فریب میدهند و رای میگیرند و بعد از هشت سال هم به راحتی میگویند ما هیچ‌کاره هستیم اول باید یک معیار مشترک برای مطالبات خودمان پیدا کنیم و حرفهامان یکی باشد بعد بگوییم خواست ما مردم این است
ناشناس۱۸۸۰۴۶۹۱۱:۲۵:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۳
من اصلا رای نمیدهم برای اولین بار
ناشناس۱۸۸۰۰۲۰۲۳:۳۹:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۲
خودش کاندید میشه...شک نکنید
ناشناس۱۸۸۰۰۴۱۲۳:۵۵:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲
واقعآ آقای خاتمی و دوستانش، باور کردن که مردم، کلا گوش به فرمان این حضراتن؟؟!!!؟؟ این کرسی قدرت چقدر لذیذه که، آنقدر توهم ایجادکرده؟ حتی کسانی توهم زدن که، ازشون انتظارنداشتیم..اقای خاتمی؟؟ الان بخش قابل توجهی ازمردم باور کردن که:: اصلاح طلبها، میخوان با کمک خارجیها قدرت بگیرن..یادت باشه که، الان دیگه حکومت قاجار وپهلوی نسیتا؟؟!!!!؟ مواظب باش مردم باهوشن. هنوزم نتونستید توجیه موجهی برای رفتار سال88 بتراشید.کاشکی، وطن پرستی رو،، از ال گور و ترامپ یاد میگرفتید.باوجوداثبات تقلب،اما بخاطر منافع ملی امریکا،،کوتاه اومدن،،درست عکس رفتارشما،، ادعاتون که ثابت نشد،ولی منافع ملی کشور،،قربونی منافع شخصی وگروهی شما شد،،،،پس کاری نکنید که؛: منفورتاریخ شوید..روحانی وعملکردش،،محصول اصلاح طلبیست.اگه انکارکنید،،دروغگوی تاریخ لقب خواهیدگرفت
ناشناس۱۸۸۰۲۷۴۰۸:۰۱:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۳
خوبه اول سال نو معنی کوتاه آمدن ترامپ و ال گور را هم فهمیدیم! با این بالا و پایین رفتن ها چی را می خواهید ثابت کنید؟! و ای کاش لااقل نظری هم به اعترافات اخیر آن رئیس جمهور محبوب تان درباره حوادث سال 88 هم می افکندید و همه چیز را با هم و در هم نمی آمیختید..
ناشناس۱۸۸۱۲۸۷۰۲:۱۹:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۴
بنده خدا؟؟ این دوستمون چنتا سوال منطقی کرده چرا جبهه گرفتی؟؟ خب درست جوابشوبده..ال گور وترامپ،مثل دوستای تو، ادعای خط امام وانقلاب نداشتن و فقط ب فکر امریکا بودن که،ال گور اصلا یک ساعت شلوغی نداشت،،ترامپ هم اون چند روزو، با اثبات تقلب شلوغ کرد..سؤال من اینه،، خاتمی اثبات کرد تقلبو؟ ن،، پس چرا حدود یک سال مملکتو تو آشوب فروبرد و، کلی ضربه زد؟؟ امثال تو، نمیتونی خیانت این جماعتو ماس مالی کنی..
موسوی۱۸۸۰۰۷۶۰۰:۱۷:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۳
با نظر نویسنده مخالف هستم و در مجموع سخنان آقای خاتمی را منصفانه و مسئولانه می دانم
ناشناس۱۸۸۰۳۰۱۰۸:۴۱:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۳
با نظر نویسنده موافق هستم.در مجموع سخنان خاتمی را غیر مسئولانه و فرار به جلو میدانم.
ناشناس۱۸۸۰۳۱۸۰۸:۵۸:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۳
طرف مسئوليت حمایت از روحانی رو بپذیره... باقی مسئوليت پذیریاش پیشکش!
محسن۱۸۸۰۴۰۰۱۰:۳۵:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۳
هدف خاتمی هم فریب افرادی مثل شماست
ناشناس۱۸۸۰۶۵۴۱۳:۵۴:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۳
مسئولانه در دنبال اشوب
ناشناس۱۸۸۰۱۵۲۰۱:۲۳:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۳
هرچی هست از احمدی‌نژاد بهتره
ناشناس۱۸۸۰۱۵۷۰۱:۲۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۳
دلار. بیست و پنج تومانی به دلیل خدمات ارزنده اصولگرایان است و نه کم کاری دولت روحانی
ناشناس۱۸۸۰۲۱۰۰۳:۰۵:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۳
جالبه که ایشون به خاطر کارهایی که نکرده عذرخواهی کرده، نه کارهایی که کرده (مثل حمایت از روحانی و لیست امید مجلس)
ناشناس۱۸۸۰۲۲۴۰۳:۵۴:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۳
اگر دلسوزيد حرف خاتمي رو منصفانه تحليل كنيد خاتمي انساني منصف وپاكدست والبته كه هيچكاره است همين امروز ميدان بدهند باراي بالايي رييس جمهور مي شود
علی۱۸۸۰۲۸۸۰۸:۲۹:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۳
این آقای خاتمی، ٨ سال رئیس جمهور ایران بوده، بعد چهرش تو عکس نمی شه نشون داد؟ فقط تا دستشو اجازه دارین نشون بدین؟
محسن۱۸۸۰۲۹۰۰۸:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۳
ضمن احترام برای آقای خاتمی اما رای نمیدهم تا سهم من از قدرت و ثروت مشخص بشود
ناشناس۱۸۸۰۳۱۰۰۸:۴۹:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۳
خاتمی شجاعت دیدن و بیان واقعیتهای امروز جامعه را دارد برعکس دیگران خطر را حس کرده چون غره به قدرت نیست . حالا شما می خواد قبول کنید یا نه ..
ناشناس۱۸۸۰۳۱۲۰۸:۵۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۳
در عین حالی که به هیچ کس و گروهی دیگه رای نمیدم اما خاتمی رو انسانی با صداقت می دانم
مریم۱۸۸۱۶۶۸۱۳:۱۳:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۴
چراحرفهای خاتمی باور می کنید مردم گول خاتمی خوردن به روحانی .. رای دادن در این ۸ سال جوانها چه کشیدند، مردم بدبخت کرد ایران را ویران کرد خاتمی ..
ناشناس۱۸۸۰۳۲۳۰۹:۰۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۳
این سید خندان بلیطش را ر انتخابات قبلی سوزاند
ناشناس۱۸۸۰۳۳۴۰۹:۱۹:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۳
آقای خاتمی به معنای واقعی دانا خودتونم خوب میدونین
dayani۱۸۸۰۳۵۱۰۹:۵۰:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۳
آنچه البته شنیده نشود حرف های حساب پیام است.
ناشناس۱۸۸۰۳۶۷۱۰:۰۶:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۳
همین که مانند هر سال در این شرایط بد اقتصادی مردم. پیام نوروزی نفرستادند و نمک بر زخم مردم نریختند یعنی ایشان شهامت عذرخواهی را داشتند
ناشناس۱۸۸۰۴۲۴۱۱:۰۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۳
اگر اصلاح طلبان باید حمایت از روحانی باید پاسخگو باشند به طریق اولی پس باید اصولگرایان هم بایت حمایت و روی کار اوردن احمدی نژاد پاسخگو باشند
ناشناس۱۸۸۰۵۲۶۱۲:۲۲:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۳
با نگاه به آرای مردم در همین صفحه متوجه میشویم که خاتمی همچنان محبوب است
ناشناس۱۸۸۱۱۹۳۲۳:۵۹:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۳
این آرا مربوط به کسانی است که با سر کار بودن طیف تحت فرمان خاتمی از منافع خوب و تضمینی برخوردارند و نه مردم عادی .
ناشناس۱۸۸۰۵۳۴۱۲:۲۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۳
خاتمی باخت. احمدی نژاد پیروز شد
ناشناس۱۸۸۰۷۳۴۱۵:۰۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۳
تورم ،گرانی و بی برنامگی اصلی ترین نشانه اصول گرایان و اصلاح طلبان است اگه دولتی آمد که دیدید تورم را منفی کرد و رشد اقتصادی را بالا برد مطمئن باشید که از این دو گروه نیست و پسر خاله ندارد
ناشناس۱۸۸۰۸۰۱۱۶:۲۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۳
من و خانواده ام رای نخواهیم داد. آخرین رای ما انتخابات ۹۶ بود به روحانی و بعد از خیانت روحانی به آرا مردم، تصمیم ما شد عدم مشارکت در انتخابات حتی اگر خود خاتمی کاندید شود.
سید حسن۱۸۸۱۵۶۸۱۱:۵۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۴
خاتمی طرفدارانی داشته و دارد وقتی بعد از سالها وارد میشود یعنی به طرف داران خود می گوید من به فلانی رای میدهم شما هم به او رای دهید!
مهدی۱۸۸۱۶۴۲۱۲:۴۴:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۴
ایشان برای فتنه ۸۸بایداول محاکمه شود
ناشناس۱۸۸۱۶۶۰۱۳:۰۲:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۴
لبیک یا خامنه ای. اقا فرمودن حضور حد اکثری در انتخابات و ما مردم هم باید پیروی کنیم چون اطاعت از ولی فقیه اطاعت از پیامبر است پس دیگه بحث شرکت نکردن نیست بلکه بحث اینه که به کدام شخص رای بدیم تا از مشکلات فعلی بسلامت عبور کنیم ..
زرتشت۱۸۸۱۸۰۴۱۵:۰۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۴
خاتمی همون مردی بود که هشت سال قیمت مرغ وتخم مرغ ودلار وبنزین را ثابت نگه داشت خواهشا شخصیت خاتمی را با روحانی وامثالش مقایسه نکنید
جابری۱۸۸۲۳۰۶۰۱:۲۱:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۵
من با نظر نویسنده مخالفم و آقای خاتمی را انسانی دلسوز نظام و مردم می دانم با توجه به اینکه ایشان کاره ای نیستند ولی شهامت عذرخواهی از مردم بابت کارهای نکرده را داشت ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    22. یک سیلی برای تنبیه

    23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    آخرین عناوین