رعایت اصول بسته بندی دارو؛ لازمه شروع فرایند چاپ و بسته بندی دارو

گزارش بازرگانی،   4000101025

اصول بسته بندی دارو

اصول بسته بندی دارو چیست؟

اهمیت بسته بندی دارو، یکی از مواردی که در سال‌های اخیر مورد توجه شرکت‌های دارویی قرار گرفته است. با توجه به افزایش علم و تکنولوژی، از روش‌های متفاوتی برای ساخت جعبه دارویی استفاده می‌شود. با این حال شرکت‌ های بسته بندی دارو باید محصولات خود را براساس اصول بسته بندی دارو تولید کنند. در این مطلب از مجتمع چاپ و بسته بندی آریا هنر قصد داریم تا درباره اصول بسته بندی دارو و طراحی چاپ بسته بندی آن صحبت کنیم. بنابراین تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت بسته بندی دارو چیست؟

 صنعت بسته بندی فعالیتی پرسود به شمار می رود، بازار بسته بندی دارویی هم برای این صنعت گران بسیار جذاب است. بر اساس پژوهش هایی که در زمینه اصول بسته بندی دارو صورت گرفته است سهم این بازار در سال ۲۰۱۳ چیزی حدود ۶۲٫۳ میلیارد بوده است. این بازار در سال چیزی حدود ۶٫۳ درصد رشد می کند. برخی از واسطه گران به سودای پول و سود خوب هر ساله وارد این کار می شوند. اما بهتر از قبل از ورود به این کار پژوهش های لازم را در این باره انجام دهند. بسته بندی محصولات دارویی اهمیت زیادی دارد و باید طبق استانداردهای ملی و جهانی انجام شود. هدف از بسته بندی دارو فروش بیشتر این محصولات نیست، بلکه این بسته بندی‌ها متناسب با نوع دارو و افرادی انتخاب می‌شود که باید آن را مصرف کنند.

برای مثال برای ساخت جعبه‌ دارویی قلبی از رنگ‌های سبز و آبی که رنگ‌های سردی هستند، استفاده می‌کنند. رنگ‌های گرم باعث تحریک بیمار قلبی می‌شود، به همین دلیل رنگ‌های گرم برای بسته بندی داروهای قلبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. با این حال نمی‌توان گفت این دو رنگ فقط برای بسته بندی داروهای بیماران قلبی استفاده می‌شوند. کارتن بسته بندی دارو ها نباید به شکلی باشد که در هنگام انبار کردن و ارسال آن‌ها به داروخانه‌ها مشکلی به وجود بیاورند.

اصول بسته بندی دارو

  • بسته بندی دارو اصول خاص خود را دارد و افراد را با چالش‌های زیادی روبرو می‌کند. برای مثال فردی که چاپخانه دارد برای چاپ جعبه دارویی باید ماشین‌ها و ابزارهایی که با این کار متناسب هستند را تهیه کند.
  • تولیدکنندگان داروها تمایل دارند کار چاپ جعبه‌های دارویی را به افرادی بسپارند که بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند. به همین دلیل کسانی که در صنعت چاپ فعالیت می‌کنند، در تلاش هستند تا سطح ایمنی خود را افزایش دهند. آن‌ها با این کار می‌توانند به نیازهای مشتریان پاسخ دهند.
  • امنیت در شرکت‌های بسته بندی دارو حرف اول را می‌زند، زیرا ممکن است بعضی از افراد به صورت پنهانی به چاپ‌خانه نفوذ کنند و بسته‌های داروها را بدزدند. هدف این افراد از انجام چنین کاری فروش داروهای تقلبی همراه با جعبه اصلی است.
  • برای امن کردن چاپ‌خانه لازم است ابتدا درون دستگاه‌های چاپ دوربین‌های امنیتی قرار داده شود. همچنین استفاده از اسکنرهای کد خوان نیز برای امنیت چاپ‌خانه موثر است.
  • افرادی که در این محل کار می‌کنند نیز باید افراد مورد اعتماد باشند و سوابق آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.
  • موادی که برای چاپ جعبه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید طبق اصول و استانداردهای ویژه‌ای باشند. این مواد و رنگ‌ها باید به نحوی باشند که رئیس چاپ‌خانه از اصل بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند.
  • یکی از مهم‌ترین اصول بسته بندی دارو بازیافت مواد، کاغذ و مقواهایی است که دیگر کاربردی ندارند. دقت داشته باشید که برای بازیافت چنین موادی نمی‌توان به هر شرکت بازیافتی اعتماد کرد.
    برای بازیافت این مواد ابتدا آن‌ها را به صورت کامل خورد کنید و بعد به بازیافت‌کننده تحویل دهید. البته می‌توانید بعد از خورد کردن، آن‌ها را بسوزانید. در صورتی که چنین کاری انجام دهید باید از تمام مراحل فیلم بگیرید و اسناد آن را نگه دارید.

فرآیند چاپ جعبه دارو

  • یکی از عوامی که باعث می‌شود فرآیند چاپ و بسته بندی داروها کند پیش رود، حفظ یک پارچگی در مدت زمان چاپ است. در مدت زمانی که عملیات چاپ انجام می‌شود باید دقت کنید که هیچ موردی را از قلم نندازید.
  • بعد از اتمام فرآیند چاپ نیز باید به صورت چشمی و با دقت فراوان بسته بندی را مورد بررسی قرار دهید تا مشکلی در آن وجود نداشته باشد.
  • یکی از نکات مهمی که در چاپ و بسته بندی جعبه دارویی وجود دارد این است که نباید هیچ ورقی مفقود شود و روی کار چاپی هیچ فونت ناخوانایی نباشد.
  • یکی از بهترین راه حل‌ها برای موارد گفته شده در بالا استفاده از دوربین‌های اسکن‌کننده است. این دوربین‌ها می‌توانند با دقت تمام مراحل کار را اسکن کنند و در صورت بروز هر مشکلی شما را از آن با خبر سازند.
    در واقع این دوربین‌ها به منظور کنترل کیفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته استفاده از دوربین‌های اسکن‌کننده ممکن است فرآیند انجام چاپ را کند کند، ولی با این حال کیفیت محصول چاپ شده افزایش می‌یابد.
  • طراحی بسته بندی دارو و چاپ تصاویر روی آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به نوع تصویر، چاپکار متوجه می‌شود که باید از کدام دستگاه برای چاپ استفاده کند. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه‌های فلکسو یا افست اشاره کرد.
  • در صورتی که عملیات چاپ طبق اصول و استانداردهای ملی و جهانی انجام نشود، روند انجام آن بسیار کند می‌شود و چاپکار به مشکل می‌خورد.
  • یکی از مسائلی که برای شرکت های بسته بندی دارو اهمیت دارد، گوناگونی و تنوع بیشتر در جعبه‌های دارویی است. به همین دلیل لازم است بدانید که نباید این جعبه‌ها را در تعداد بالا چاپ کنید، زیرا قوانین مربوط به چاپ جعبه دارویی هر چند یک ماه تغییر می‌کند. در نتیجه با چاپ تعداد بالا ممکن است متضرر شوید.

جعبه دارویی چاپ و تولید شده توسط آریا هنر

مجتمع چاپ و بسته بندی آریا هنر متخصص در چاپ انواع جعبه‌های دارویی

مجتمع چاپ و بسته بندی آریا هنر با سابقه درخشان در زمینه انواع چاپ، توانسته است تا به صورت کامل به نیاز افراد در زمینه چاپ و بسته بندی پاسخ دهد. این شرکت با بسیاری از کارخانه‌های کارتن سازی در سراسر کشور در حال همکاری است و همین موضوع باعث شده است تا کیفیت کار آریا هنر روزبروز افزایش یابد.

 

سوالات متداول

  • آیا بسته بندی و چاپ جعبه دارویی به تعداد بالا کار صحیحی است؟

    خیر، زیرا قوانین مربوط به چاپ این جعبه‌ها هر 6 تا 9 ماه تغییر می‌کند.

  • برای بسته بندی دارو و چاپ به چه تجهیزاتی نیاز است؟

    به دوربین‌های اسکن کننده و اسکنرهای کد خوان برای افزایش کیفیت و امنیت.

  • چرا امنیت در بسته بندی دارویی اهمیت دارد؟

    زیرا در صورت دزدیده شدن این بسته بندی‌ها افراد متقلب می‌توانند داروهای تقلبی را با استفاده از بسته بندی‌های اصلی به فروش برسانند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین