تخلف آشکار در فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس/ دلیل افزایش ۵۰درصدی قیمت‌ها چیست؟

اقتصادی،   3991228068

با اینکه مقرر بود قیمت بلیت اتوبوس‌ها از ۲۵اسفندماه به میزان ۲۰درصد افزایش یابد اما امروزه قیمت‌ها حدود ۵۰درصد افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم، کرونا و شیوع آن تمام معادلات را بر هم ریخته و بر روی اقدامات کوچک تا بزرگ تاثیر منفی گذاشته است. یکی از اثرات منفی آن کاهش حمل و نقل مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی است؛ این ویروس علاوه بر اینکه اقتصاد مردم را به پایین‌ترین سطح رسانده همچنین سبب شده تا ناوگان حمل و نقل نیز با خسارت مواجه شود در این راستا دولت برای جبران آسیب این قشر اقدام به گرانی بلیت اتوبوس‌ها و سایر ناوگان‌ها کرده است اما نکته جالب ماجرا این است که امسال افزایش قیمت بلیت برای چندمین بار است که اعمال می‌شود و همین مسئله خود سبب عدم رغبت مسافران برای استفاده از اتوبوس‌های بین شهری شده است. 

با این حال احمدرضا عامری مدیر عامل اتحادیه مسافر‌بری کشور 22 دوم اسفندماه خبر از افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌های بین شهری از دوشنبه 25 اسفندماه داده بود و اعلام کرده بود که "طبق روال همه ساله، به دلیل تردد یک سر خالی اتوبوس‌ها در ایام نوروز، نرخ بلیت اتوبوس در دوره سفرهای نوروزی در نوروز 1400 هم با 20 درصد افزایش قیمت به فروش می‌رود و با توجه به کاهش شدید سفرها از زمان شیوع بیماری کرونا و الزام ستاد ملی مقابله با کرونا در فاصله گذاری اجتماعی، هم اکنون فقط نیمی از صندلی‌های اتوبوس‌ها فروخته می‌شود که برای جبران ضرر رانندگان باید بهای بلیت حداقل دو برابر شود، اما برای رعایت حال مردم و طبق روال سال‌های قبل فقط 20 درصد به بهای بلیت برای جبران تردد یکسر خالی خودروها از 25 اسفند تا آخر تعطیلات نوروز سال آینده افزوده می‌شود".

اما نکته جالب ماجرا این است دقیقا در همان روزی که اعلام شده در چند روز بعدی شاهد افزایش نرخ بلیت اتوبوس‌های بین شهری خواهیم بود، ولی از همان روز این قانون به اجرا درآمده و بلیت اتوبوس‌های بین شهری با حتی بیشتر از 20 درصد افزایش به مسافران فروخته شده است. موضوع جالب اما تاسف‌بار‌تر این است که مدیرعامل اتحادیه مسافر‌بری کشور افزایش قیمت را 20 درصد اعلام کرده است اما باز هم در این امر نیز تخلف انجام گرفته و قیمت بلیت حتی نزدیک به 50 درصد افزایش به فروش می‌رسد و انگار باز هم حلقه مفقوده در این خصوص نیز "نظارت" است چرا که اگر نظارت لازم انجام گیرد و برخورد قانونی با متخلفانی که چندین روز قبل از زمان نهایی اجرای این طرح اقدام به گرانی کرده‌اند انجام می‌شد، متخلفان دیگر جرات افزایش حدود 50 درصدی قیمت بلیت را به خود نمی‌دادند. 

با این حال سوال این است چرا با وجودی که اعلام شده افزایش قیمت 20 درصدی بلیت اتوبوس‌های بین شهری از 25 اسفند ماه اعمال خواهد شد چرا از همان روز 22 اسفند این افزایش اجرا شده است؟ چرا نظارتی بر عملکرد دستگاهی که فروش بلیت به قیمت بالاتر از مصوب را دارد انجام نمی‌گیرد؟

در این زمینه حسن امیریان، مسئول انجمن صنفی شرکت مسافربری استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: افزایش قیمت بلیت اتوبوس از طریق کشور اعلام می‌شود و استان‌ها در آن دخالتی ندارند بر این اساس در طول روز‌های گذشته بر اساس موافقت‌های انجام گرفته افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس‌ها اعلام شد.

وی با بیان اینکه این افزایش به استان زنجان نیز ابلاغ شده است، گفت: قبل از اینکه استان زنجان این طرح را به اجرا درآورد در استان‌های دیگر از همان روز‌های نخستین ابلاغ طرح افزایش قیمت بلیت انجام گرفت و تقریبا استان زنجان آخرین استانی بود که در راستای همسان‌سازی قیمت‌ها و گرانی آن 20 درصد افزایش را اعمال کرد.

مسئول انجمن صنفی شرکت مسافربری استان زنجان با بیان اینکه برای افزایش‌ قیمت‌ها و اینکه چرا قبل از فرا رسیدن سال جدید این 20 درصد افزایش قیمت بلیت اعمال شده باید مسئولان کشوری پاسخگو باشند، گفت: استان‌ها تنها اجرا کننده ابلاغ‌های ارائه شده از طریق کشوری هستند.

وی با بیان اینکه چندین سال است که طرح افزایش قیمت بلیت پیش از نوروز اجرا می‌شود و امسال نیز اعمال شد، بیان کرد: در سال جاری به دلیل شرایطی که کرونا تحمیل کرد در اواسط سال نیز قیمت بلیت 26 درصد افزایش یافت تا جبران خسارت وارده به این صنف کند.

امیریان گفت: در شرایط حاضر که تاکید بر عدم مسافرت‌ها و دور‌همی است تردد با اتوبوس‌ها نیز به حداقل رسیده است.

با این حال، آن‌چه که مسلم است این موضوع است که اجرای طرح 20 درصدی افزایش قیمت بلیت طبق اعلام مسئولان کشوری باید روز 25 اسفند ماه اعمال می‌شود اما این قانون از چند روز قبل از آن به اجرا در آمده و در کنار آن قیمت بلیت در مواردی حتی به حدود 50 درصد نیز افزایش یافته است. برای مثال مسیر زنجان به تهران تا اواسط هفته گذشته 60 هزار تومان بود ولی در حال حاضر این قیمت به 86 هزار تومان رسیده است.

 اما در پایان سوال این است چرا باید در چنین شرایط اقتصادی قیمت بلیت دوباره و بدون نظارت حتی بیش‌تر از قیمت مصوب افزایش یابد؟ چرا نظارتی بر این امور نیست؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین