عضو ستاد کرونا: تعداد واقعی مبتلایان، ۴ برابر رقم اعلامی است

اجتماعی،   3991227041

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا گفت: با توجه به محدودیت انجام تست‌های کرونا و خطای منفی کاذب آنها، برآورد این است که به ازای هر یک فرد مثبت کرونا که شناسایی می‌شود سه برابر آن یعنی سه نفر دیگر بیمار و ناقل ویروس است که شناسایی نمی‌شود و در جامعه رها است.

عضو ستاد کرونا: تعداد واقعی مبتلایان، ۴ برابر رقم اعلامی است

حمید سوری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: نکته مهم برای کنترل اپیدمی، بیماریابی فعال است که البته به خصوص برای افراد بی علامت کار سختی است و معمولا به ازای هر یک بیماری که شناسایی می شود سه نفر حامل بیماری هستند که شناسایی نمی شوند و در جامعه رها هستند. در واقع تعداد واقعی مبتلایان روزانه چهار برابر افراد شناسایی شده است. افرادی که شناسایی نمی شوند، همان هایی هستند که موجب گسترش بیماری می شوند در غیر این صورت آن افرادی که شناسایی می شوند، تحت مراقبت قرار می گیرند و خطر زیادی برای جامعه ندارند.

وی افزود: در مورد تست های تشخیصی در هیچ جای دنیا از همه مردم تست های مولکولی «پی سی آر» نمی گیرند، بلکه بیشتر از تست های سریع استفاده می کنند تا وضعیت اپیدمی را در مناطق مختلف بسنجند. چون تست های «پی سی آر» هم گران هستند و هم با توجه به نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی امکان انجام آن در همه جا نیست. البته تست های سریع ممکن است منفی کاذب زیادی داشته باشند و در موارد لازم باید تست های تکرار شوند.

سوری ادامه داد: با این وجود شبکه نظارت و تیم واکنش سریع وزارت بهداشت به طور دائم بر وضعیت اپیدمی نظارت دارد و به سرعت تغییر وضعیت دنبال می شود.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا درباره سفرهای نوروزی گفت: هر نوع جا به جایی، تردد و سفر، بالقوه خطرناک است و می تواند آتش اپیدمی را شعله ورتر کند. اما این اپیدمی از جنبه های مختلف تهدید کننده است و جنبه های رفتاری، روانی و اجتماعی هم باید رعایت شود، موضع وزارت بهداشت خیلی قاطعانه این بوده که سفرها به خصوص در نوروز انجام نشود اما در جمع بندی مقامات ارشد دولت به این نتیجه رسیدند که سفرها کلا ممنوع نشود، البته این تصمیم حتما بعد از این انجام شده که موضع و نظرات وزارت بهداشت را هم شنیده اند و بعد تصمیم گرفته اند.

وی افزود: وضعیت کشور از نظر شیوع کرونا در مناطق مختلف متفاوت است، برخی مناطق مثل خوزستان شیوع کرونا فراوانی بیشتری دارد و اگر به درستی مدیریت نشود، ممکن است، گسترش بیشتری پیدا کند بنابراین مهمترین اقدامی که اکنون در حال انجام است، این است که کانون های آلودگی شناسایی شود و با حضور تیم های واکنش سریع در همان محل آن را کنترل و از گسترش اپیدمی جلوگیری کنیم، برای این کار لازم است، بیماریابی فعال انجام شود بنابراین قرنطینه و جداسازی را به سرعت مبنای کار قرار داده ایم.

وی گفت: همزمان درمان سرپایی را در مناطق آلوده تر گسترش داده ایم تا افراد مبتلا به شرایط وخیم بیماری وارد نشوند و به بستری بیشتری نیاز نداشته باشیم تا منجر به تبعات بیشتری برای مردم و سیستم بهداشتی و درمانی کشور نشود.

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: اکنون بیشتر استان خوزستان و استان های اطراف آن مثل چهارمحال و بختیاری درگیر شیوع بسیار بالای کرونا هستند. بیشتر موارد ویروس جهش یافته در این استانها و برخی استانهای دیگر مثل آذربایجان غربی دیده شده است و نگرانی در این استانها بیشتر است.

سوری گفت: در استانهایی مثل کرمانشاه که میزان شیوع بیماری کووید۱۹ کمتر است، بهتر است، تمهیدات محافظتی به صورت قرنطینه معکوس اعمال شود، درست مثل اینکه یک دشمن بیرونی حمله کرده و لازم است با بستن راهها و قرنطینه معکوس جلوی ورود بیماری را بگیریم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین