رافائل گروسی: باید از فرصت ۳ ماهه ایران، برای حفظ توافق هسته‌ای استفاده کرد

جهان،   3991226115

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در نشست مجازی قانونگذاران اروپایی اعلام کرد: اعضای برجام از فرصت ۳ ماهه ایران، برای حفظ توافق هسته‌ای استفاده کنند.

رافائل گروسی: باید از فرصت ۳ ماهه ایران، برای حفظ توافق هسته‌ای استفاده کرد

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز سه شنبه با شرکت در نشست مجازی قانونگذاران اروپایی به اظهارنظر پیرامون توافق بین المللی سال ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» پرداخت.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص گفت: مهم است که کشورهای عضو توافق هسته‌ای از پنجره دیپلماتیک و فرصت ۳ ماهه ای که ایران در نظر گرفته، برای حفظ این توافق استفاده کنند.

«رافائل گروسی» بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی گفت: بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ امکان پذیر است؛ اما هر ۲ طرف (تهران و واشنگتن) باید آماده مذاکره باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: آن‌ها (آمریکا) به من می‌گویند که می‌خواهند (به برجام) برگردند. وقتی با وزیر خارجه حرف می‌زنم، این چیزی است که او به من می‌گوید؛ اما قطعاً همانطور که قبلاً گفتم، مسائلی هست که باید شفاف شود، بنابراین (بازگشت آمریکا به توافق ایران) غیرممکن نیست؛ اما سخت است.

ایران روز پنجم اسفند اعلام کرد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم‌های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) نیز پیشتر با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران درباره توقف پروتکل الحاقی، حمایت خود را از تفاهم به دست آمده میان تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تداوم نظارت و راستی‌آزمایی‌های ضروری در ایران اعلام کردند.

نکته قابل توجه آن است که در بیانیه این سه کشور اروپایی به نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی آمریکا هیچ‌گونه اشاره‌ای نشده است.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا از لحظه ورود به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (اول بهمن)، عملاً هیچ گام محسوسی در راستای بازگشت به برجام برنداشته و به انجام چند اقدام عوام فریبانه کفایت کرده است؛ حال آنکه او موظف به جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن در خصوص برجام است.

شایان ذکر است که توافقنامه هسته‌ای ایران با نام رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و گروه ۱+۵ (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۳.۶۷ درصد است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف‌ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ۸ ماه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف‌های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین ۲۶ و ۳۶ برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

دولت جدید آمریکا در تلاش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه‌های مختلف از انجام این کار سرباز می‌زند.

گفتنی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان صورت گرفته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین