خبر قالیباف از بررسی طرح «جمعیت و تعالی خانواده» بعد از ۱۰ سال تأخیر

اجتماعی،   3991225144 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

قالیباف از بررسی طرح «جمعیت و تعالی خانواده» بعد از ۱۰ سال تأخیر خبرداد و گفت: قانون جمعیت در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

خبر قالیباف از بررسی طرح «جمعیت و تعالی خانواده» بعد از ۱۰ سال تأخیر

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف شامگاه دوشنبه ۲۵ اسفند ماه در سومین روز از همایش ملی «هوای نو» که هم اکنون در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی به موضوع مردمی سازی در همه اوضاع حکمرانی بخصوص در دو موضوع اقتصاد و فرهنگ مصمم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به نقش مردم در همه عرصه‌های انقلاب اشاره و عنوان کرد: ریشه و اساس همه نابسامانی‌ها ناشی از حذف مردم در اداره کشور است. در مجلس یازدهم به تحقق چهار رویکرد شفاف سازی، هوشمند سازی، مردمی سازی و کارآمدسازی مصمم هستیم و مردم می‌توانند این چهار موضوع را از مجلس مطالبه کنند.

وی درباره محرومیت زدایی و اشتغال‌زایی، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در زمینه محرومیت زدایی و اشتغال اولویت را به مناطق محروم با رویکرد حلقه‌های میانی اختصاص داده و این فعالیت فقط با روحیه و فعالیت جهادی امکان پذیر است.

قالیباف در خصوص بودجه کشور نیز گفت: امروز مشکل اساسی ما در حوزه فرهنگی بلکه در کل کشور بودجه نیست بلکه بودجه آخرین مشکل محسوب می‌شود، مشکل اساسی ضعف در مدیریت و هزینه‌کرد بودجه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ارتباط تشکل‌های فرهنگی با کمیسیون‌های ذی ربط را حائز اهمیت دانست و گفت: تشکل‌های مردم نهاد لازم است به پرتال مجلس مراجعه کنند و موضوعات مربوطه را در آن مطرح کنند؛ این پرتال در راستای مردمی شدن راه اندازی شده است.

وی با اشاره به فضای مجازی، تصریح کرد: وضعیت فضای مجازی را از این حالتی که در واقع هیچ سیاستی در آن اعمال نمی‌شود از طریق ساختار بودجه و تخصیص اعتبارات در ۱۴۰۰ مورد توجه قرار دادیم.

قالیباف در خصوص قانون جمعیت، اظهار داشت: قانون جمعیت نیز در دستور صحن است و کمیسیون مشترک تشکیل شده است. البته من معتقد بودم بحث مربوط به جمعیت در صحن بررسی شود چون جمعیت یک بحث کاملاً اجتماعی و فرهنگی بود و می‌طلبید در صحن مجلس مورد بررسی قرار می‌گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از نهادهای فرهنگی اجتناب ناپذیر است، بیان داشت: اینکه گفته می‌شود مجموعه‌های فرهنگی باید چندمنظوره باشند می‌طلبد ابتدا مجموعه‌های فرهنگی چند منظوره، تعریف و مشخص شود سپس پس از تأیید به صورت منظم فعالیت کنند.

قالیباف گفت: اگر ناف تشکل‌های مردمی با پول دولتی گره بخورد این ویروسی است که اوضاع را بدتر می‌کند ما در اینجا نیازمند حلقه‌های میانی هستیم تا این حلقه‌های میانی تمرکز گرایی را از دولت کاهش دهند و هم بتوانند یک مبدل خوبی باشند برای اینکه این توده‌ها مدیریت شوند و مردم بتوانند مردم کار خودشان را انجام دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی یکی از دستگاه‌هایی است که می‌تواند در ایجاد حلقه‌های میانی ایفای نقش کند، عنوان کرد: سازمان تبلیغات امروز این مهم را ایجاد کرده و آن را دنبال می‌کند. سازمان نباید فکر کند که این بار را باید خودش بردارد بلکه به ایجاد این حلقه‌های میانی که توسط مردم اداره می‌شود باید اهتمام داشته است.

وی درباره دستاوردهای مجلس در طول این ایام، گفت: حداقل دو ماه زمان برد که ما در مجلس کمیسیون‌ها را تشکیل دادیم و بعد از آن درگیر بودجه بودیم و عملاً ۶ ماه زمان مفید داشتیم که حداقل دو طرح مهم جمعیت و خانواده و فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت؛ این دو طرح در دهه اخیر هرگز در مجلس به نتیجه نرسید. تلاش ما این است بعد از بودجه طرح جمعیت را آغاز کنیم و تا قبل از ۷ خرداد بحث فضای مجازی حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده معتقد هستم هر مجموعه‌ای بخواهد کاری انجام دهد مشکل از آنجایی شروع می‌شود که مجموعه فلسفه وجودی خود را از دست بدهد. تشکل‌های دینی باید به عنوان فرزندان انقلاب خوب بدانند فلسفه وجودیشان چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؟ حضرت آقا ۱۰ سال پیش در سالگرد رحلت امام مفصل درباره دشمن شناسی صحبت کردند و جان کلام ایشان این بود که آمریکا دشمن جمهوری اسلامی ایران است و باید آن را شناخت؛ حال سوال مطرح است برای مقابله با این دشمن باید چه اقدامی انجام داد؟ ایشان فرمودند مبارزه با این دشمن یک کلام بیشتر نیست آن هم کار است، کار است و کار.

وی افزود: کار جدای از بیگاری و سرکار گذاشتن دیگران است ما باید حواسمان باشد که دشمن ما کیست؟ و کسانی که مانع کار کردن می‌شوند در اصل به دشمن کمک می‌کنند، این عوامل را باید خوب شناخت. اولین مانع برای کار کردن در کشورمان است که در باورهای خودمان در سطوح مختلف دچار تردید شدیم، ما هر موفقیتی داشتیم براساس سنت‌های الهی بود، بنابراین در اعتقاد و باورهای دینی خودمان باید به سنت‌های الهی اعتماد داشته باشیم و بدانیم که این سنت‌ها در معرض تغییر، تعطیل و تبدیل قرار نمی‌گیرد.

قالیباف مردم باوری را دومین عنصر موفقیت بیان و عنوان کرد: متأسفانه این باور ضعیف است، بنده معتقد هستم آن جمله‌ای که امام خمینی (ره) فرمودند ما می‌توانیم؛ بر اساس سنت‌های الهی و مردم باوری بیان شده است. ما در طول این چهل سال از این دو عنصر مهم فاصله گرفتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین مانع برسر کار، نظام بروکراسی بی ربط و غیر قابل کنترلی است که در کشور حاکم شده است، این بروکراسی به قدری سرکش و متمرکز شده که نمی‌توان آن را کنار زد، یکی از راه‌های کوچک کردن این بروکراسی همان مردم باوری است. بروکراسی متمرکز از یک طرف و ضعف و ناکارآمدی مدیریتی از سوی دیگر از موانع کار کردن محسوب می‌شود و این کارکردن جدای از شغل است. تشکل‌های فرهنگی باید با آن چهار رویکردی که در ابتدا بیان شد فعالیت کنددر این صورت هیچ موانعی نمی‌تواند مانع کار آنان شود.

دیدگاه کاربران

سید۱۸۷۰۸۴۲۰۱:۵۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
چندین سال همه رده های ریاستی قرار داشتید اما نیاز تشکیل خانواده داشتن سر پناه است..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین