گرانی ها و فرار به جلو !

گروه اقتصادی الف،   3991224149 ۱۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

بحث تشکیل یا عدم تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس دهم بارها موردبررسی قرار گرفت اما به سرانجامی نرسید. در روزهای اخیر دوباره رئیس‌جمهور دلیل گرانی‌ها و به‌هم‌ریختگی بازارهای مختلف را به این مسئله ارتباط داده است.

گرانی ها و فرار به جلو !

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه هفته گذشته 20 اسفندماه در جلسه هیئت‌وزیران دوباره بحث تشکیل وزارت بازرگانی را مطرح کرد و گرانی‌های اخیر را به عدم ایجاد چنین وزارتخانه‌ای مرتبط دانست.

وی با اشاره به اصرار دولت برای احیای وزارت بازرگانی و ارائه لایحه دوفوریتی به این منظور به مجلس خاطرنشان کرد: «امروز وزیری که به فکر زندگی و مصرف مردم باشد، به فکر این باشد که توزیع چگونه انجام شود، نداریم. توزیع بی‌صاحب است و این مشکل اصلی ماست. کسانی که با تحقق این تصمیم دولت همراهی نکردند باید در برابر مردم بابت مشکلاتی که در اثر عدم تحقق این تصمیم پدید آمده است، پاسخگو باشند».

تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی یکی از دغدغه‌های اصلی دولت تدبیر و امید در ارتباط با مجلس شورای اسلامی بوده است. اگرچه درنهایت توانست این جدایی را 3 مهرماه 1398 به تصویب مجلس برساند اما با مخالفت شورای نگهبان مصوبه مجلس بازگشت داده شد و مجلس دهم نیز علی‌رغم تلاش فراوان در سه موعد 1 آبان ماه، 19 آبان ماه 1398 و 21 اردیبهشت 1399 موفق نشد ایرادات طرح مذکور را در صحن علنی مجلس برطرف نماید.

در هفته اخیر نیز دوباره رئیس‌جمهور مانند گذشته تداوم به‌هم‌ریختگی بازارهای مختلف را به بحث عدم تشکیل وزارتخانه بازرگانی ارتباط دادند. جدا از اینکه در طول این سال‌ها که دولت بر چنین موضوعی تأکید داشته همیشه کارشناسان از زوایای مختلف چنین تصمیمی را نقد کرده‌اند این پرسش مطرح است که آیا تا قبل از ادغام وزارتخانه صنایع و معادن و وزارت بازرگانی که منجر به تشکیل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۰ شد گرانی وجود نداشت که در حال حاضر قرار است با یک تفکیک مشکل به‌هم‌ریختگی بازارهای مختلف حل‌وفصل شود. به عبارتی بهتر در دوره‌های مختلف قبل از سال 1390، گرانی‌های سرسام‌آوری وجود داشته اما در همان موقع وزارتخانه بازرگانی نیز وجود داشته است. بنابراین این مسئله نشان می‌دهد لزوماً تشکیل یک وزارتخانه نمی‌تواند مشکل تورم را رفع نماید. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر که وزارت مسکن وجود دارد آیا قیمت مسکن و اجاره‌بها دچار افزایش لجام گسیخته نشده است؟! همگان اذعان دارند تورم این حوزه بسیار زیاد بوده و بسیاری از خانواده حتی توانایی اجاره یک واحد مسکونی کوچک را نیز دیگر ندارند. از سوی دیگر اسناد و قوانین بالادستی بسیاری نیز بر کوچک‌سازی ساختار و سازمان‌ها تأکیددارند و اجازه نمی‌دهند که دولت گسترش یابد.

از نگاه بسیاری از کارشناسان تشکیل وزارتخانه بازرگانی نه‌تنها موجب ساماندهی بازار نخواهد شد بلکه می‌تواند موجب رواج و رونق دلال‌بازی، رانت و واردات شود و ازاین‌جهت بازارها را با تلاطم بیشتری مواجه نماید. نمونه موجود آن به اختصاص دلار 4200 تومانی به کالاهای اساسی است که تأثیر و هدف‌گیری آن در راستای کاهش قیمت‌ها چندان نبوده و به‌زعم بسیاری از موجب هدر رفت منابع ارزی، لطمه به تولید داخل و فساد گردید.

این مسئله حتی موجب شد که رهبر انقلاب اسلامی در 22 مردادماه سال 97 در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استان‌های مختلف تأکید داشته باشند: «در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ 18 میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن‌هم درحالی‌که برای تهیه ارز مشکل‌داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوءاستفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد».

ازاین‌رو به نظر می‌رسد رفع مشکلات کشور به بحث تفکیک وزارتخانه ها چندان ارتباط ندارد بلکه دلایل مهم‌تری ازجمله به‌کارگیری مدیران قوی، داشتن استراتژی و برنامه مشخص، هماهنگی بین نهادی و ... حائز اولویت می‌باشند. از سوی دیگر مسئله تفکیک وزارت صمت می‌تواند به گسترش ساختار، حجیم‌تر شدن بوروکراسی دولت، افزایش واردات و رانت و از بین رفتن تولید داخلی گردد.

البته این‌که مجلس شورای اسلامی بنا به دلایلی رأی به تفکیک یک وزارتخانه نداده نیز نباید به‌عنوان محملی برای توجیه وضعیت گرانی‌ها و گرفتاری‌های عدیده امروز مردم برشمرده شود.

بر مبنای قانون اساسی، وظیفه مجلس است که بر دولت نظارت داشته باشد و همچنین طرح و لوایح را متناسب با شرایط کشور به تصویب برساند. حال اگر چنین اتفاقی رخ نداد و یکی از پیشنهاد‌های دولت به تصویب نرسید دولت نباید هر وقت بازار دچار اختلال و به‌هم‌ریختگی شد به چنین مسائلی استناد نماید؛ چراکه چنین مسئله‌ای چیزی جز فرار از مسئولیت به ذهن متبادر نمی‌سازد. از طرفی نباید فراموش شود که در بین کارشناسان نیز افراد بسیار زیادی وجود داشته و دارند که با تشکیل وزارت بازرگانی بنا به دلایلی که در بالا به آن‌ها اشاره شد مخالف بودند. بنابراین این‌که مخالفت صرفاً به نمایندگان نسبت داده شود دور از واقعیت است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۶۸۴۸۴۰۹:۱۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
همه میدانند که گرانی ها نتیجه سیاست غلط خارجی است چون با رفتن این دولت هم گرانی و نابسامانی اقتصادی ادامه خواهد داشت واین قضییه ربطی به فرار رو به جلو ندارد و..
ناشناس۱۸۶۸۶۰۷۱۰:۲۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
دو واحد اقتصاد کلان بخون تا سوتی ندهی
ناشناس۱۸۶۸۷۳۵۱۱:۱۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
درست است که در تحریم‌ هستیم اما این چیز جدیدی نیست باید از تجریه‌ها استفاده کرد و آنها را به کار بست
ناشناس۱۸۶۸۸۷۹۱۱:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ما اقتصادمان را قوی می‌کنیم؛ زیرا قدرت خوداتکایی داشته و همه ظرفیت‌های بقا در اختیار ماست و می‌توانیم ..
ناشناس۱۸۶۸۷۶۷۱۱:۲۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
يعني تو دولت هيچكي اقتصاد كلان نخونده؟ تا حالا هيچ‏‏‌كس كه اقتصاد كلان خونده مسئول نبوده؟ شما كه خوندي اگه مسئول بشي درست ميكني؟ و نهايتا اين‌كه اقتصادِ كلاني كه شما خوندي به شما نگفته اقتصاد در سطح كلانش كاملا جهاني شده؟
ناشناس۱۸۶۸۸۸۲۱۱:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اقتصاد کلان خیلی ها خواندن ولی وقتی آقایان سیاسی بیایند جلو علم اقتصاد کنار می رود چون باید حرف سیاسیون را قبول کنند وگرنه این طوری نمی شد
ناشناس۱۸۶۸۹۴۵۱۲:۱۹:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
افزایش 10 برابری نرخ ارز و تورم افسارگسیخته بدلیل افزایش 8 برابری حجم نقدینگی و چاپ پول بی پشتوانه در 8 سال گذشته است.
ناشناس۱۸۶۹۴۹۲۱۷:۰۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
چه 8 برابر و چه 2 برابر نقدینگی مهم نیست مهم کجا رفتن این پول است که در ایران بیشتر دلالی می شود
ناشناس۱۸۶۸۷۹۸۱۱:۲۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ظاهرا تو هم دو واحد نخوندی که نمی فهمی اقتصاد باید با تعامل با دنیا باشه نمیدانی که حتی خود امریکا بدون تعامل با دنیا توی 1 ماه اقتصادش از هم می پاچه!
ناشناس۱۸۶۸۸۸۵۱۱:۵۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
بیچاره کوبا با تحریم تورم 5 درصدی دارد
علی۱۸۶۹۹۹۹۲۰:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
مگر مردم کوبا زندگی هم میکنند؟!!!
ناشناس۱۸۶۸۹۲۷۱۲:۱۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
یا بیچاره آمریکا دوبرابر صادراتش واردات می کند یا افغانستان 3 برابر صادرات واردات می کند ولی تورم تک رقمی دارندولی در اینجا می گویند نفت نمی فروشیم دلار باید برود بالا و امریکا آمریکا می کنند!
ناشناس۱۸۶۸۹۴۰۱۲:۱۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
امریکا 50 میلیون نفر بیکار و گرسنه و بی پول و بی خانمان دارد و با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه شده است.
ناشناس۱۸۶۹۱۶۵۱۴:۰۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
وقتی خودتان را پشت تحریم ها قایم می کنید و گران می کنید به خاطر سوء مدیریت معلوم است حالا حالا ها همین وضع مستحق آن هستیم
ناشناس۱۸۶۸۸۳۴۱۱:۳۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ده ماه از عمر مجلس یازدهم می گذرد. دریغ از یک اقدام که برای بهبود معیشت مردم انجام داده باشد.
ناشناس۱۸۶۸۸۴۰۱۱:۳۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
سیاست خارجی دولت از سال 92 اشتباه بود به همین دلیل صادرات نفت ایران قطع شد و به بن بست رسیدند.
ناشناس۱۸۶۸۶۱۷۱۰:۲۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
تا وقتی که برای کدخدا شاخ و شونه میکشیم اوضاع مان از این بهتر نخواهد بود .
ناشناس۱۸۶۸۷۵۸۱۱:۱۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم هاست.
ناشناس۱۸۶۹۱۹۵۱۴:۱۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
کل اقتصاد دنیا دست آمریکا ست
ناشناس۱۸۶۹۴۹۵۱۷:۰۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
25 درصد اقتصاد جهان دست دلار است
ناشناس۱۸۷۰۰۹۶۲۱:۱۹:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
کل دنیا و اقتصاد دنیا دست خداست.
ناشناس۱۸۶۸۷۷۱۱۱:۲۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
هدف اصلی قدرتهای استکباری از اعمال تحریم ها، مردم ایران هستند تا فشارها باعث شود که مردم به ستوه بیایند و از نظام اسلامی جدا شوند اما به فضل الهی در این توطئه نیز شکست خواهند خورد زیرا آنها مردم.. ما را همچنان نشناخته اند.
ناشناس۱۸۶۸۸۲۵۱۱:۳۳:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اگر مملکت بدست افراد متخصص و متعهد اداره می شد اینهمه نابسامانی و مشکلات اقتصادی و معیشتی نداشتیم.
ناشناس۱۸۶۸۶۳۹۱۰:۳۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
در این موقعیت حساس اقتصادی باید مردم از ریخت و پاش‌ها دوری کنند و سیاست تعمیر را به جای تعویض برگزینند
ناشناس۱۸۶۸۸۸۹۱۱:۵۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
با اين درامدي كه ما داريم از عهده تعمير هم بر نماييم .نسخه جنابعالي مثل اين ميمونه كه طرف سرطان داره دكتر بهش بگه برو مسكن بخور. بايد به فكر درمان سرطان بود
ناشناس۱۸۶۸۶۷۰۱۰:۴۹:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
تمام کاسه کوزه ها و مشکلات کشور را گردن روحانی انداختن انصاف نیست. همه قوا، مسئولان، کارگزاران و نهادها برای تمامی مشکلات کشور مقصر هستند.
ناشناس۱۸۶۸۷۶۲۱۱:۱۹:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت دولت و قوه مجریه است دولت بر بازار میوه و مواد غذایی و غیره نظارت ندارد و دلالان قیمت ها را افزایش می دهند.
ناشناس۱۸۶۸۸۸۶۱۱:۵۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
امروز تمام برخورد آمریکایی‌ها در تشدید تحریم و خروج از برجام خلاصه می‌شود ..
ناشناس۱۸۶۸۹۲۱۱۲:۰۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی بوده و در تحریم نیز قرار ندارد اما ۳۵درصد مردم این کشور زیرخط فقر قرار دارد، همه فکر می‌کنند این کشور هیچ مشکلی ندارد درحالی‌که این کشور با مسائل اقتصادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
ناشناس۱۸۶۹۳۲۹۱۵:۱۹:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
دولتی که حتی توان تامین روغن خوراکی مردم را ندارد فقط ادعا دارد !
ناشناس۱۸۶۸۸۰۲۱۱:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
امروز هرگونه واگرایی نیروها و قوای کشور، به ضرر منافع ملی است. بنابراین همه باید ضمن وحدت در عمل و حرف، با یکدیگر همکاری کنند تا دشمنان مایوس شوند.
ناشناس۱۸۶۸۸۳۵۱۱:۳۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
به قول زیباکلام روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است.
ناشناس۱۸۶۹۸۸۴۲۰:۰۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
دوباره روز از نو و بهانه از نو...چرا موقع انتخابات شما اصلاح طلب ها اینو نمی گین؟؟؟
ناشناس۱۸۶۸۷۷۹۱۱:۲۳:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
الان درست ده سال است گرفتار ناامنی اقتصادی و بی ثباتی در معیشت شده ایم و مشخص است که همه چیز به سیاست خارجی گرده خورده است و این یعنی فاجعه! ده سال از عمر این مردم در تب و تاب اقتصاد بی ثبات و.. تلف شد و هیچ کس حتی ..
ناشناس۱۸۶۹۶۳۷۱۸:۱۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
بله.همه میدانن جز مردم ایران که فشل بودن دولت رو با گوشت و پوستشون چشیدند...
ناشناس۱۸۶۸۴۹۶۰۹:۲۹:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
هیچ گرانی ای در کار نیست بلکه مشکل افت ارزش پول است
ناشناس۱۸۶۸۶۵۵۱۰:۴۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
قرار است تا ماه دیگر، حداقل مزد یک کارگر ساده در آمریکا به ساعتی 20 دلار افزایش پیدا کند. در حالی که در ایران حقوق یک ماه یک کارگر 100 دلار است! با یک جستجو کوتاه می توان پی برد که قیمت اقلام خوراکی در ایران و آمریکا تفاوت چندانی ندارند!
ناشناس۱۸۶۸۷۸۵۱۱:۲۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
حالا چندتا قیمت از آمریکا بگو ببینیم خصوصا خوراکی ها
ناشناس۱۸۶۸۸۸۷۱۱:۵۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
آمریکا غلط می‌کند فکر کند می‌تواند رزق ما را دهد، آمریکا اگر می‌تواند ۵۰ میلیون مردم گرسنه خود را سیر کند.
ناشناس۱۸۶۸۹۱۹۱۲:۰۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ایران واقعیت‌های وجود خود را بر اساس آمریکا تنظیم نکرده است.
ناشناس۱۸۶۹۰۵۴۱۳:۰۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
قیمت اقلام خوراکی تقریبا با ایران برابره قیمت خودرو هم از ایران ارزون تره ولی هزینه مسکن بیشتره
ناشناس۱۸۶۹۲۳۸۱۴:۳۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
برو بگرد تا پیدا کنی
ناشناس۱۸۶۸۸۱۹۱۱:۳۱:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
قیمت برخی اقلام در ایران حتی از آمریکا هم گرانتر است! شما در آمریکا با 30 هزار دلار میتوانید یک خودروی نو و به روز و خوب بخرید اما در ایران با 30 هزار دلار که معادل 750 میلیون تومان است هیچ خودروی به درد بخور و نو نمیتوانید بخرید! قیمت موز در آمریکا کیلویی یک تا یک و نیم دلار است یعنی بین 25 تا 37 هزار تومان اما اینجا کمتر از 55 هزار تومان نیست! در آمریکا گوشت کیلویی 5 دلار است یعنی حدود 125 هزار تومان اما اینجا حدود 140 هزار تومان است! در آمریکا برای مرغ صف نمی بندند و روغن هم تا دلت بخواد در فروشگاه ها هست!..
ناشناس۱۸۶۹۵۲۳۱۷:۱۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
قیمت گوشت 15 دلار است ماشین هم از 10هزار دلار است تا 1 الی چند میلیون دلار
ناشناس۱۸۶۸۸۷۶۱۱:۵۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
یک کیلو سیب 6 دلار پرتقال 6 دلار پیاز 4 دلار گوجه 5 دلار 1 لیتر شیر 1 دلار برنج 5 دلار یک کیلو پنیر 12 دلار و متوسط درآمد هم 5 هزار دلار در آمریکا است و لطفا مقایسه درست بفرمایید که می گویید مثل هم است چون دلار محاسبه کردن یک چیز نسبی است و پر از خطا
ناشناس۱۸۶۸۸۱۸۱۱:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
واعظی: نرخ ارز را 27000 تومان کردیم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم !
ناشناس۱۸۶۸۵۰۱۰۹:۳۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
شهید مظلوم دکتر بهشتی::تعاونی ها را برای رفاه حال محرومان گسترش دهیم .از آنجا که اقتصاد کشور بر پایه سه اصل دولتی و تعاونی و خصوصی استوار است و این بخش فراموش شده شبکه توزیع صحیح مختل شده است
ناشناس۱۸۶۸۷۵۵۱۱:۱۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
تعاونی ها امتحان خود را قبلا داده اند و رفوزه شدن
ناشناس۱۸۶۸۷۶۶۱۱:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
الحمدالله در این مملکت همه سیرند. بر اساس آمار 40 درصد مردم دارای اضافه وزن و 10 درصد هم چاقند.
ناشناس۱۸۶۸۵۰۲۰۹:۳۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ادمی از این سخنان گرانقدر چنین برداشت می کند شاید به فکر ایجاد شغل برای فامیل و.. جهت به دست گرفتن تجارت مملکت و ایجاد نوندونی دایم پس از ریاست جمهوری می باشند؟
شهروند۱۸۶۸۵۰۵۰۹:۳۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
وقتی مسوول داخلی این وزراتخانه .. حتی طرز صحبت کردن روی آنتن خبری صداوسیما را بلد نیستند.و با ایرادمطالب فاقد محتوی علمی و عملی اقتصادی مریض و شبکه مویرگی توزیع کالاهای اساسی رانتی( برنج، روغن ، مرغ، گوشت و...) را هر روز دچار بحران مضاعف میکند، شما انتظار دارد شاهد ثبیت قیمت ها و ثبات در بازار باشد !!؟؟
ناشناس۱۸۶۸۸۰۰۱۱:۲۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
بايد در مقابل فشارها ايستادگي و از اين مقطع سرافرازانه عبور كنيم و پاسخ سياستهاي خصمانه دشمن را با گذر مقتدرانه از تحريم ها بدهيم.
ناشناس۱۸۶۸۵۰۸۰۹:۳۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
تمام کشورها وزارت بازرگانی دارند. وزارت بازرگانی وزارتی به شدت تخصصی است. اهمیت وزارت بازرگانی در حد وزارت اقتصاد و دارایی و حتی وزارت نفت است. انحلال وزارت بازرگانی همانند انحلال سازمان برنامه و بودجه، یکی دیگر از اشتباهات احمدی نژاد بود.
ناشناس۱۸۶۸۵۰۹۰۹:۳۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
تفکیک وزارتخانه مشکلی را حل نمیکنه روحانی داره آدرس غلط میده رفع تحریمها و بازنشسته کردن این دولت پیر و فرسوده مشکلات را حل خواهد کرد مشکل از بی عملی دولتی پیر و ناتوان در داخل و سیاست خارجی است پیوستن به اف ای تی اف همراه با رفع تحریمها و روی کار امدن دولت جوانی مثل دولت سعید محمد و رفع تنش با دنیا و رفتن به سمت ایجاد جامعه مدنی و احترام به همه سلیقه ها مساله را حل خواهد کرد راه دیگری ندارد سعید محمد باید کابینه جوانی درست کند که سن این افراد حداکثر 50 سال باشه که مشکلات جوانان را درک کنند و افکار نو داشته باشند توسعه اینترنت و گردشگری و بازرگانی و تجارت هم باید انجام شود هم اینترنت با سرعت و قیمت بهتری ارائه شود و هم فیلترینگ کلا کنار گذاشته شود تمام نهادها باید با رئیس جمهور بعدی برای رفع تحریمها و حرکت پرشتاب اقتصادی هماهنگی کنند و دو صدایی نباشد
ناشناس۱۸۶۸۷۴۵۱۱:۱۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ایران راهی را آغاز کرده است که به آن ادامه خواهد داد و به هیچ‌وجه از موفقیت‌های حاصله و حق خود عقب‌نشینی نمی‌کند.
ناشناس۱۸۶۹۸۳۶۱۹:۳۷:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
موفقیتهایی مثل ۲۰ برابر شدن زندانی ها و ده ها برابر شدن اختلاس و دزدی و ارتشاء و بالا رفتن آمار طلاق و زیاد شدن اعتیاد و تورم سوم چهارم جهان و ...؟؟؟؟
ناشناس۱۸۶۸۷۷۶۱۱:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
بايد تحريم را فرصتي ببينيم كه همين مقدار وابستگي بودجه كشور به نفت نيز رفع شده و استفاده از نفت به عنوان سلاحي براي تحريم براي هميشه از دست دشمن خارج شود.
ناشناس۱۸۶۹۲۵۴۱۴:۴۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اشتباه فهمیدین درسته پول نفت نیست ولی اقتصادی هم نیست این کاهش وابستگی نیست
ناشناس۱۸۶۸۷۹۶۱۱:۲۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
امروز بعد از گذشت چندین سال از پایان جنگ نظامی و سخت، دشمن در جبهه‌های جنگ نرم و اقتصادی، کشورمان را مورد هجمه قرار داده است ولي باز تیرشان به سنگ خورده است..
ناشناس۱۸۶۸۵۱۴۰۹:۴۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
آنهایی که تحریم ها را ورق پاره می نامند، باید پاسخگو باشند.
ناشناس۱۸۶۸۶۱۲۱۰:۲۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
آن وقت پروفسور آن زمانی که تحریم نبودین به چه دلیل گران می شد؟
ناشناس۱۸۶۸۸۲۷۱۱:۳۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اولا کی تحریم نبودیم دوما قبل از خروج از برجام وضع اقتصاد داشت تکون می خورد شرکتهای خارجی داشتند سرمایه گذاری می کردن که یهو رفتند بیرون درضمن انتظار داری توی 1 سال همه اقتصاد مریض ما درست بشه؟ وقتی امریکا از برجام خارج شد اقتصاد ما هم بهم خورد
ناشناس۱۸۶۸۶۱۵۱۰:۲۲:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
آنهایی که وجودشان تحریم زاست باید پاسخگو باشند
ناشناس۱۸۶۸۸۰۶۱۱:۲۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اين انقلاب ميراث و مقدمه تکميل رسالت انبياست و به همين دليل روشن است که سينه به سينه همه مستکبران عالم و درگير با جبهه کفر خواهد بود.
ناشناس۱۸۶۸۷۶۸۱۱:۲۱:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
تحریم های بانکی و نفتی نتیجه فتنه دار و دسته شما در سال 88 بود.
ناشناس۱۸۶۸۵۲۱۰۹:۴۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اونموقعی که وزارت بازرگانی هم بود ، همین آش و همین کاسه بود و مردم مثل الان .. .. حالا حکایت این آقاست با بحث بودن یا نبودن وزارت بازرگانی !
ناشناس۱۸۶۸۵۲۲۰۹:۴۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
قدیم ها وقتی کمبود کالایی وجود داشت، دولت به راحتی آن را از خارج وارد کرده و قیمت ها را کاهش می داد. اما الان دولت به خاطر تحریم ها و نبود ارز نمی تواند این کار را انجام دهد.
ناشناس۱۸۶۸۷۷۳۱۱:۲۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
صفر شدن صادرات نفت ایران و کمبود ارز بدلیل بی عُرضگی دولت است.
ناشناس۱۸۶۸۸۹۳۱۲:۰۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوءمدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۱۸۶۸۹۳۱۱۲:۱۳:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
از محل صادرات غیر نفتی واردات کند که بخش خصوصی باید انجام شود
ناشناس۱۸۶۸۵۲۹۰۹:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
بسیاری از گرانی ها را عده ای عمدا" دامن می زنند تا به وسیله آن مردم را نسبت به دولت بدبین و ناراضی کنند. از آن جمله: قاچاق کالا، مداخلات در بازار ارز، دلال بازی، احتکار..
ناشناس۱۸۶۸۶۱۶۱۰:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
گفتی احتکار یاد احتکار ارز توسط برادر جهانگیری افتادم گفتی قاچاق یاد دختر مظلوم وزیر افتادم اختلاس رو دیگه نگو یاد همه اشون افتادم حالا بنظرت کی به دولت ضربه زده؟
ناشناس۱۸۶۸۶۲۴۱۰:۲۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ساعت خواب! کی دلار را 4 سال سرکوب می کرد و کی دلار را الان بالاتر از تورم بالا برده؟ کی پول های مردم را به بورس آورد وتشویق کرد و بعد زد به جیب؟ کی سهام عدالت 1 میلیونی را 500 هزار تومان آن را کم کرد؟ باید در آخر گفت خودش هم بزرگترین کارفرما و هم بزرگترین دلال است
ناشناس۱۸۶۸۷۵۹۱۱:۱۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
دشمن به دنبال عقب‌نشینی ماست و ایران ضمن آنکه با دست پر باید به این مذاکرات ادامه دهد، برنامه‌هایی باید داشته باشد که غرب وادار به عقب‌نشینی شده و از اعمال تصمیم‌های نادرست علیه ایران خودداردی کرده و حق ایران را در برخورداری از انرژی صلح‌ آمیز هسته‌ای به رسمیت بشناسند و دست از تحریم‌ها علیه ایران بردارند
ناشناس۱۸۶۸۷۸۴۱۱:۲۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
شرايط امروز كشور شرايط بسيار حساس و پراهميتي است كه بايد همه چه از زواياي داخلي و چه از زواياي بين المللي اين شرايط حساس را درك كنند
ناشناس۱۸۶۸۵۳۰۰۹:۴۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
روحانی رو باید محاکمه اش کنن
ناشناس۱۸۶۸۶۶۰۱۰:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
دولت روحانی و بستگان رانت زا و تورم آفرین و البته دلالان بازاری ارزی بانکی شان هم باید محاکمه شوند.
ناشناس۱۸۶۸۷۶۱۱۱:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
آمریکا باید بداند که دود اقدامات ناشایست و خلاف قانونش در مسئله تحریمها به چشم خودش می رود
ناشناس۱۸۶۸۷۹۲۱۱:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
استکبار به سرکردگی شیطان بزرگ از ابتدای انقلاب آرزو دارد که ملت ایران خسته شود اما باید بداند که این ملت ایران است که آنها را خسته خواهد کرد.
ناشناس۱۸۶۸۷۰۴۱۱:۰۲:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
رئیس جمهور در مملکت ما اختیار نداره و عملا هیچ کاره است و تماشاچی . من تماشاچی هیچ کاره نمیخوام .
ناشناس۱۸۶۸۹۲۳۱۲:۰۹:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
خاصیت تفکر اصلاح طلبی همین است گند زده شود می‌گویند هیچ کاره هستیم ولی درست پیش برود امیر کبیر و...! آشوب ایجاد کردن و.. هم بماند
ناشناس۱۸۶۹۴۴۵۱۶:۳۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
یا تماشاچی کرده خودش رو آن هم پشت َشیشه!
ناشناس۱۸۶۸۵۳۶۰۹:۴۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ریشه تمام مشکلات اقتصادی کشور، قیمت بالای دلار است. چه اگر قیمت دلار پایین بود، مانند گذشته ها می شد اثر سوء مدیریتها را تا حدی جبران کرد.
ناشناس۱۸۶۸۶۳۰۱۰:۳۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ولی در آخرش باز تورم بالا دارید چون مشکل از اساس حل نمی شود
ناشناس۱۸۶۸۷۷۸۱۱:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
خود واعظی اعتراف کرد که افزایش قیمت ارز کار دولت است.
ناشناس۱۸۶۸۵۳۸۰۹:۵۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
حتی اگر لب تشنه جان دهیم ، قطعا سازش نمی‌پذیریم.
ناشناس۱۸۶۸۸۶۲۱۱:۴۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
جناب‌لب‌تشنه‌شعار‌نده
ناشناس۱۸۶۸۵۴۴۰۹:۵۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
باید باور کنیم که جنگ اقتصادی است و باید تمام عیار در مقابل دشمنان ایستادگی کرد. متاسفانه برخی از مردم حریص هستند و علی‌رغم وفور نعمت، مرغ و برنج و حبوبات و دیگر کالاها در منزل انبار می‌کنند که این شایسته نیست.
ناشناس۱۸۶۸۶۰۹۱۰:۲۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
دولت خودش بزرگترین حریص است
مبتکر طرح های عادلانه۱۸۶۸۶۴۵۱۰:۳۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
حقوق مردم با میزان حقوق و دریافتی آقایون و حضرات برابر و یکسان شود اونوقت همگی در کنار هم ، در جنگ تمام عیار در برابر آمریکا و غرب شرکت کنیم و ایستادگی کنیم الی الابد علی برکت ..
ناشناس۱۸۶۸۷۱۷۱۱:۰۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
.. کسی که شب باید نون خالی بخوره حریصه؟؟ ..شما می خوای مقاومت بکنی بکن به بقیه کار نداشته باش من یکبار به دنیا میام و می خوام درست زندگی کنم ..
ناشناس۱۸۶۸۵۵۲۰۹:۵۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
هیچ کس به فکر این مردم مظلوم نیست . خودشون و اطرافیانشون توی رفاه مطلق هستند و در حال زندگی آروم و مرفه یواشکی با تمام امکانات هستن و مردم هم توی گرداب تورم و ..
ناشناس۱۸۶۸۵۵۴۰۹:۵۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
بالاخره .. با بگیر ببند مشکلات اقتصادی کشور حل نمیشه
ناشناس۱۸۶۸۵۶۵۰۹:۵۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
عده ای با بدبینی و دشمنی با امریکا چه منفعتی بجز سختی معیشت برای مردم به ارمغان آورده اند ؟
ناشناس۱۸۶۸۷۸۶۱۱:۲۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
نتیجه 8 سال مذاکره و تعامل و خوش بینی به امریکا تورم 1000 درصدی و 10 برابر شدن نرخ دلار و کوچکتر شدن سفره های مردم شد.
ناشناس۱۸۶۸۹۰۳۱۲:۰۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
امروز ملت آگاه ما سختی‌ها را تحمل می‌کنند؛ چرا که هیچ فضیلتی جز با سختی بدست نمی‌آید، بشارت بر ملتی است که سختی را تحمل کرده تا به عزت برسد چرا که پایان شب شب سیاه، فجر پیروزی است.
ناشناس۱۸۶۸۷۹۹۱۱:۲۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
به جای نظرات تکراری و پوچ هر روزه ، اقتصاد را علمی اداره کنید و خودتان را پشت چیزهای دیگر قایم نکنید
ناشناس۱۸۶۸۵۶۸۰۹:۵۹:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
روحانی دیروز گفته سفره مردم خط قرمز ماست . من بهش میگم که بنده به شخصه همیشه دارم سر سفره مون نفرین ت میکنم
ناشناس۱۸۶۸۵۷۱۱۰:۰۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
باید با آمریکا مذاکره رو در رو کرده و اختلافات را کاهش داد. از تنش و ادامه اختلافات چیزی جز ضرر بیشتر نصیب ایران نمی شود.
ناشناس۱۸۶۸۷۸۸۱۱:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۱۸۶۸۵۷۴۱۰:۰۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
برخی تصور می‌کردند اگر تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران اعمال شود آشوب در اقتصاد ایران ایجاد می‌شود. در حالی که امروز با ثبات و آرامش بیشتری در زمینه سازندگی و اقتصادی پیش می رویم.
ناشناس۱۸۶۸۵۷۷۱۰:۰۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ضرر را از هر کجا که بگیرید، منفعت کرده اید. ادامه این وضعیت به نفع کشور نیست. خسارات هنگفت اقتصادی و آسیب های اجتماعی و فرهنگی ناشی از تحریم ها وضعیت سختی..است
ناشناس۱۸۶۸۸۰۱۱۱:۲۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
25 سال قبل که تحریم بانکی و نفتی و لیست سیاه FATF نبود چرا با مدیریت همین آقایان قیمت دلار و طلا و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد زد ؟!
ناشناس۱۸۶۹۲۶۲۱۴:۴۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
حالا که هست یا یه راه بده یا مثل ربات یه حرفی رو که .. شنیدی تکرار نکن
ناشناس۱۸۷۰۱۱۱۲۱:۲۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
بارها راهکار دادیم اما به آن توجهی نشد.
ناشناس۱۸۶۸۸۰۳۱۱:۲۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ناشی از سوءمدیریت داخلی
ناشناس۱۸۶۸۶۱۹۱۰:۲۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
تا به اینجای عمر دولت روحانی اغلب به هر وسیله ای یک رانت برای اطرافیان خود مهیا کردنده اند.قطعا وزارت بازرگانی رو هم برای ایجاد یک درگاه رانتی جدید می خواهند نه برای خدمت به مردم
ناشناس۱۸۶۸۷۵۳۱۱:۱۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
سفسطه .. رییس جمهور واقعا حیرت آور است. هر اشتباهی می کند به راحتی تقصیر را گردن شخص ثالث می اندازد.
ناشناس۱۸۶۸۹۱۰۱۲:۰۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
اول گفتند مقصر دولت قبل است بعد گفتند مقصر سپاه است بعد گفتند ما هیچ کاره هستیم بعد گفتند مشکل آمریکا است بعد گفتند اگر خدا بخواهد بعد که کلا گفتند مشکل از مردم است
ناشناس۱۸۶۸۹۱۵۱۲:۰۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
واقعیت‌ها می‌گوید که دشمنان ما پوسیده‌اند، ناتوانی در عمل دشمن موج می‌زند اما در عملیات روانی همچنان خود را مهیب جلوه می‌دهد و مردم ایران به خوبی این فاصله را تشخیص داده اند.
رضا۱۸۶۸۸۵۱۱۱:۴۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
باز خدارو شکر جناب روحانی در اواخر هشت ساله دولت مقصر رو از دولت قبلی به مجلس تغییر داد.
ناشناس۱۸۷۱۴۵۸۱۱:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
اینکه کسی اقتصاد خونده یا نخونده مهم نیست مهم نتیجه کار است که متاسفانه شرم آور است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین