آیا آمریکا به دنبال پایان دادن به جنگ یمن است؟

جهان،   3991224051 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که ادعاهایی از جانب آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن مطرح شده ناظران معتقدند نمی توان به پایان قریب الوقوع این جنگ خوشبین بود.

آیا آمریکا به دنبال پایان دادن به جنگ یمن است؟

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری الخلیج آنلاین، با گذشت تقریبا یک ماه از آغاز ریاست جمهوری « جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، « ثیمونی لندرکینگ» نماینده ایالات متحده در یمن همزمان با انتشار اخباری مربوط به راه‌حل‌های پیشنهادی واشنگتن برای پایان دادن به بحران یمن، اقدامات بیشتری نسبت به همتایان خود در سازمان ملل متحد داشته است. یمن  نزدیک به هفت سال سال شاهد بدترین بحران‌ بشر دوستانه  بوده است درحالی‌که  این جنگ ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی، میلیون‌ها نفر در یمن را تا مرز گرسنگی سوق داده است.

پایگاه خبری الخلیج آنلاین نوشت: پیش از این فرستاده آمریکایی با رهبران انصارالله  در سلطان نشین عمان  به طور غیر مستقیم گفت‌وگو کردند، که این یک موضوع در بسیاری از رسانه‌های غربی یک موفقیت مهم در بحران یمن قلمداد شد، به ویژه اینکه انصارالله شبه نظامیان آمریکایی‌ها را دشمن خود میداند. این ملاقات پس از آن اتفاق افتاد که دولت بایدن تصمیم گرفت نام انصارالله را از لیست تروریست‌ها حذف کند.

پایگاه خبری مذکور نوشت که خبرگزاری رویترز ادعا ۲۶ فوریه بین «تیموتی لاندرکینگ» نماینده آمریکا در یمن و «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصار الله یمن و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی صنعا در مسقط مذاکراتی صورت گرفته است. رویترز به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده بود که دیدار در مسقط بخشی از سیاست چماق و هویج دولت جو بایدن است .همچنین رویترز با طرح ادعایی مضحک مدعی شد که واشنگتن به دنبال پایان جنگ ۶ ساله در یمن است که وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته دو فرمانده انصارالله یمن را تحریم کرد. محمد عبدالسلام هر گونه دیدار مستقیم نمایندگان انصارالله با مسئولان آمریکایی در عمان را تکذیب کرد و افزود آن‌ها فقط از طریق طرف عمانی با مسئولان آمریکایی ارتباط داشته اند .عبدالسلام در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک با بیان الخلیج آنلاین افزود: ما آمریکا را عامل اصلی جنگ علیه یمن می‌دانیم و به مسئولان آمریکایی ابلاغ کرده ایم با قدرت در برابر  تجاوز و محاصره علیه یمن مقابله خواهیم کرد. وی در ادامه به انتقاد‌ها از عملکرد جنبش انصار الله در جنگ مأرب اشاره و تصریح کرد: مأرب در چارچوب نبرد علیه تجاوزگری قرار دارد و ما آن را جبهه‌ای نظامی و نقطه آغازی برای تجاوز به استان‌های همجوار آن می‌دانیم.

امیدی به پایان جنگ در یمن  نیست

در این گزارش آمده است: « نجیب السماوی» محقق سیاسی یمنی می‌گوید هیچ استراتژی روشنی برای دولت بایدن در مورد یمن وجود ندارد. در صورت تمایل ممکن است از سیاست چماق و هویج استفاده شود.همچنین انصارالله با مقامات آمریکا ممکن است به راه‌حل‌های جدید نرسند، به ویژه اینکه انصارالله قبل از پایان دادن به جنگ یمن خواستار کنترل مارب است و این امر ممکن است جنگ یمن را طولانی کند و پیروزی انصارالله را بار دیگر در این جنگ نشان دهد  و شرم آور است که ائتلاف متجاوز عربی در خصوص صلح  صحبت می‌کنند درحالی‌که خون  هزاران یمنی در مارب جاری است.

پایگاه خبری مذکور نوشت: دیدار نماینده آمریکا با انصارالله در چارچوب اقدامات فشرده‌ای بود که وی از زمان انتصاب در منطقه انجام داده است وتلاش می‌کند تا مأموریت خود را در پایان دادن به جنگ یمن انجام دهد. تیموثی لندر کینگ نماینده آمریکا از 22 فوریه تا 3 مارس از تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بازدید و طی آن با وزرا و مقامات این کشور نیز دیدار کرد و وزارت امور خارجه آمریکا گفت: رویکرد ایالات متحده برای پایان دادن به درگیری در یمن متمرکز بوده و به دنبال  راه حل سیاسی  و کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن است که این اقدام لندرکینگ همزمان با اقدام « مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل به یمن  در خصوص دیدار اخیر وی با تعدادی از مقامات سعودی صورت گرفت که درباره آخرین تحولات یمن و دستیابی به صلح صحبت کرد که انصارالله وی را به جانبداری و حمایت از ائتلاف سعودی متهم کرد.

فشار آمریکا بر عربستان

بر اساس گزارش خلیج آنلاین:«دکتر عبدالباقی الشمسان» استاد جامعه شناسی در دانشگاه صنعاء اعلام کرد: فشارهای آمریکا به عربستان سعودی در زمینه پرونده « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی و همچنین توقف فروش تسلیحات باعث شده این کشور در معرض قدرت منطقه‌ای مانند ایران قرار بگیرد و آمریکا می خواهد نگرانی دائمی برای عربستان به وجود بیاورد و از آن باج‌گیری  کند. به گونه‌ای وانمود کند که امنیت ملی عربستان در معرض تهدید قرار دارد و این امر بهانه ای برای ایجاد پایگاه‌های آمریکایی و همچنین فروش تسلیحات آمریکایی به این کشور می‌شود بنابراین درباره پایان قریب الوقوع جنگ یمن نمی توان خوش بین بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین