از بین بردن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از دیابت نوع ۲ با عصاره یک علف هرز

سلامت،   3991221026

به نظر می‌رسد عصاره یک علف هرز حاوی منابع امیدوارکننده‌ای از مواد آنتی‌اکسیدان، ضد دیابت و ضد تومور است.

از بین بردن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از دیابت نوع ۲ با عصاره یک علف هرز!به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، معرفی گونه‌های مهاجم به یک زادبوم می‌تواند روی آن زیستگاه تأثیر منفی بگذارد و باعث آسیب‌های اکولوژیکی، زیست محیطی و اقتصادی شود. با این حال، همیشه هم اینطور نیست.

تحقیقات جدید نشان داده است که یک گیاه تهاجمی به نام "Andropogon virginicus" که یک علف هرز بومی جنوب شرقی ایالات متحده است که راه خود را به کانادا، استرالیا و ژاپن باز کرده است، می‌تواند برای انسان و درمان سرطان و دیابت مفید واقع شود.

گونه مهاجم به موجود زنده‌ای گفته می‌شود که از پیش در یک زادبوم حضور نداشته و با معرفی شدن به آن زادبوم باعث برهم خوردن نظم طبیعی آن و ایجاد خسارت‌های اقتصادی، محیط زیستی یا بوم‌شناختی می‌شود. گونه مهاجم به دلیل آنکه تعلقی به زادبوم معرفی شده به آن ندارد، می‌تواند گونه‌های رقیب را کنار بزند و مانع از رشد و زایش دیگر گونه‌هایی شود که به صورت طبیعی در آن منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

البته تمام گونه‌های غیربومی زیان‌بار نیستند. گاهی گونه‌های غیربومی به خوبی جذب اکوسیستم شده و موقعیتی مثل گونه‌های بومی پیدا می‌کنند. مثل ماهی قرمز که در آمریکا یک گونه غیربومی است و به بسیاری از پهنه‌های آبی وارد شده اما هیچ وقت جمعیت آن افزایش بیش از حد پیدا نکرده‌ است. ممکن است برخی از گونه‌ها حتی مفید هم باشند؛ برای مثال معرفی حدود ۲۰ نوع سوسک سرگین‌غلتان به استرالیا انفجار جمعیتی مگس‌ها را مهار کرده و موجب جمع‌آوری فضولات دامی و باروری بیشتر خاک هم شد. از طرف دیگر تعیین دقیق مفید بودن یا مضر بودن گونه نیز مورد بحث است. ماهی کپور برای پرورش ماهی به بسیاری از نقاط دنیا معرفی شده و با ورود به آب‌های طبیعی موجب از بین رفتن بسیاری از ماهی‌های بومی و برهم خوردن تعادل زیستی در محیط آبی شده اما صید آن از نظر اقتصادی منافعی به همراه داشته‌ است.

هر کدام از گونه‌های مهاجم آسیب‌های مخصوص به خود را دارند. برخی از آنها ممکن است زنجیره غذایی یک اکوسیستم را بر هم بریزند. گونه‌های مهاجم ممکن است عملکرد اکوسیستم را نیز تغییر دهند. همچنین گونه‌هایی که خویشاوند بسیار نزدیک گونه بومی باشند ممکن است با آن دورگه بدهند و اثرات نامطلوب دورگه‌گیری به کاهش جمعیت و انقراض گونه بومی منجر شود. گونه‌های مهاجم از گیاهان تا جانوران و از تک‌سلولی‌ها تا مهره‌داران پیچیده را در برمی‌گیرد.  میزان خسارات گونه‌های غیربومی بر اقتصاد جهانی ۱۴۰۰ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

حالا "ترانگ دانگ ژوان" دانشیار علوم فرا رشته‌ای در دانشگاه "هیروشیما" و نویسنده این مطالعه جدید می‌گوید: اگرچه این گیاه مهاجم به عنوان یک گونه تهاجمی مضر و بدون ارزش اقتصادی در نظر گرفته شده است، اما عصاره آن حاوی منابع امیدوارکننده‌ای از آنتی اکسیدان‌ها، مواد ضد دیابت، ضد تیروزیناز(آنزیم کنترل کننده ملانین) و ضد تومور است.

این گیاه از نظر جمعیت بسیار زیاد است و تا هفت فوت(۲.۱ متر) رشد می‌کند و به محض اینکه به یک زیستگاه جدید معرفی شود، دیگر هیچ راهی برای حذف موثر آن وجود ندارد و حتی هنگام سوختن نیز دوباره قوی‌تر رشد می‌کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله Plants با عنوان "فعالیت‌های بیولوژیکی عصاره‌های گیاهی" منتشر شده، نشان می‌دهد که اگرچه این علف هرز مهاجم تولیدات کشاورزی را به طور جدی تهدید می‌کند، اما یک کاربرد بالقوه دارد. عصاره‌های استخراج شده از این علف هرز دارای مقادیر بالایی از فلاوونوئیدها هستند که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قابل توجهی هستند.

محققان این ماده شیمیایی گیاهی را در برابر انواع سلول‌ها آزمایش کردند و دیدند که آنها به رادیکال‌های آزاد متصل می‌شوند، بنابراین از وارد شدن آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. این ماده می‌تواند به جلوگیری از لکه‌های پیری و همچنین اقدامات پیشگیرانه از دیابت نوع ۲ کمک کند. علاوه بر این، هنگامی که به یک گروه از سلول‌های سرطان مزمن خون اعمال شد، موفق شد سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

محققان با هدف نهایی تهیه داروهای کاربردی از عصاره این گیاه برای استفاده انسانی، اکنون می‌خواهند فرآیندی برای جداسازی ترکیبات مفید آن و شناسایی کاربردهای جدید آن بیابند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین