واعظی: معطل ماندن لوایح FATF به مصلحت ایران نیست

سیاسی،   3991220076

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: دو لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسیده و مدت طولانی در مجمع تشخیص نظام معطل مانده به مصلحت روابط بانکی ایران با جهان و حتی با کشورهای دوست نیست.

واعظی: معطل ماندن لوایح FATF به مصلحت ایران نیست

به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره شرط لغو تحریم‌ها گفت: مساله برجام و لغو تحریم‌های ایران موضوعی جدی است که هم ما در ایران دنبال می‌کنیم و بسیاری از کشورهای دوست و مختلف از جمله ۱+۵ و آمریکا هم دنبال می‌کنند. طبیعی است که هرکدام به خودشان اجازه می‌دهند برای آنکه یک گام برداشته شود، آنچه که فکر می‌کنند که درست است، آن را بیان می‌کنند. لزوما به این معنا نیست مطالبی که بیان می‌شود یا وزرایی که به تهران سفر می‌کنند، با ما توافق شده باشد و می‌خواهند مقداری راه را هموار کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: به هر حال هم آنها و هم ما روی طرح‌هایی کار می‌کنیم و قطعا زمانی که همه اینها نهایی شد اعلام می‌شود. لزوما این نیست که اگر فردی مطلبی عنوان می‌کند ما روی آن کار می‌کنیم.

 وی در پاسخ به سوالی درباره طرح وزیر امور خارجه درباره برجام هم گفت: روی آن کار می شود  و هنوز نهایی نشده است.

واعظی درباره موضع دولت در قبال تحریم‌های بانکی گفت: غیر از ما و کره شمالی، ‌بقیه کشورهای جهان به چارچوب مبارزه با پولشویی پایبند هستند. اگر حرف‌هایی که آقایان می‌زنند درست باشد، اینگونه هم نیست که همه کشورها غیر از ما و کره شمالی در این چارچوب بپیوندند. آیا همه کشورها به دنبال این نیستند تا بتوانند باهم مراوده داشته باشند؟

 وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد نگاهی که به این مسئله می‌شود، سیاسی است، گفت: بارها رییس جمهوری و همکاران دیگر در دولت عنوان کردند که دو لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسیده و مدت طولانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده، به مصلحت روابط بانکی ایران با دنیا و حتی با کشورهای دوست نیست.

واعظی اضافه کرد: چه ما تحریم باشیم یا نباشیم، روابط بانکی جزو ابزارهای اصلی روابط تجاری و اقتصادی با جهان است. اگر روابط بانکی نداشته باشیم باید از طریق صرافی‌ها کار کنیم و این همان چیزی است که در بازار می‌گوییم واسطه‌ها همه چیز را گران می‌کنند و پولی را که می‌خواهید جا به جا کنید هم امنیت آن پایین‌تر و هم قیمت آن گران‌تر است. بنابراین نباید خودمان را تحریم کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری یادآور شد: امیدوارم مجمع تشخیص تصمیم درستی بگیرد و براساس تصمیمی که می‌گیرد برای مردم بگوید که چرا چنین تصمیمی گرفته است. ما به عنوان دولت اعتقاد داریم که تصویب این دو لایحه لازم است و می‌تواند به روابط بانکی با همه کشورها کمک کند.  

وی گفت: حرفهایی که زده می شود که اینکه می‌توانند فعالیت‌های ما را شناسایی کنند و اینها جلوی دور زدن تحریم‌ها را بگیرد، درست نیست. به اعتقاد من اینها حرف‌هایی هستند که عده‌ای مطرح کرده‌اند که کسانی که این لوایح یا دستورالعمل‌هایی که در FATF وجود دارد را نخوانده‌اند می خواهند اینها را نگران بکنند.

واعظی عنوان کرد: من امیدوارم که اینطور هم نباشد که اینقدر (فرصت‌سوزی کنند) این پا و آن پا کنند که این دولت نتواند کار کند که در دولت بعد تصویب شوند و این کار درستی نیست.

وی ادامه داد: ما این مسئله را در رابطه با FATF داشتیم. کسانی در دولت قبل از ما، خودشان پیشنهاد دهنده و حامی بودند در این دولت مخالفت سرسخت شده‌اند. نباید اینطور باشد که برخی موضوعات برای یک دولت خوب و برای دولت دیگری بد باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد: موضوعی که ما باید مدنظر قرار دهیم مصالح مردم و منافع کشور است. منافع کشور هم می‌گوید فرقی نمی‌کند که چه دولتی بر سر کار باشد باید همه به آن متعهد باشیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: تلاش دولت این بوده و هست که از ارز ترجیحی برای کالاهایی که مردم به صورت روزمره به آن احتیاج دارند، استفاده شود.

وی ادامه داد: بخشی از این کالا وارداتی و بخشی هم در داخل  تولید و تامین می‌شود. به عنوان نمونه در مورد مرغ، کسی که ذرت، کنجاله و خوراک دام، را وارد می‌کند، وقتی که در دو- سه سال گذشته، حقوق کارمند، کارگر ۴۰-۵۰ درصد، حمل و نقل و هزینه‌های جانبی، قیمت آب و برق و غیره هم افزایش پیدا کرده، طبیعی است که روی قیمت تمام ‌شده نیز اثر می‌گذارد.

رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: البته همه ماجرا این نیست، مسئله توزیع که در دست خود دولت است، بسیار مهم است. وزارت صمت و جهاد کشاورزی حتما باید دقت بیشتری داشته باشند که توزیع به‌گونه‌ای انجام شود که دست واسطه‌ها قطع شود.  بخشی از این گرانی‌ها به دلیل نقش واسطه‌هاست. لذا ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم از تولید به مصرف،  راه را کوتاه کنیم.

واعظی یادآور شد: جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار کرده‌ایم. ما هفته گذشته مخصوصا بعد از اینکه رهبر انقلاب جمعه گذشته نگرانی خودشان را در ارتباط با مسئله کالاهای مورد نیاز مردم اعلام کردند، رییس‌جمهوری دو جلسه گذاشتند.  جلسات دیگری هم برگزار شده است برای اینکه بتوانیم بازارهای کل کشور را با شهرداری‌ها هماهنگ کنیم که بتوانیم مقداری عرضه مستقیم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: رییس جمهوری دستور دادند که در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت، واسطه‌هایی را که قیمت کالاها را گران می‌کنند، شناسایی کنند.  

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که کالایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها اختصاص می‌دهیم خیلی گران‌تر از قیمت واقعی آن، به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 واعظی با اشاره به تعطیلات پیش رو و برنامه دولت برای تامین کالاهای اساسی گفت: ما هم تعطیلات عید و هم ماه مبارک رمضان را در پیش داریم و همواره در آستانۀ ماه مبارک رمضان، تلاشمان بر این بوده که وقتی که مردم روزه می‌گیرند و عبادت می کنند دغدغه گرانی کالاها را نداشته باشند. لذا آقای رییس‌جمهوری امروز در جلسه دولت دستور دادند از الان تا روز عید، کمیته ویژه‌ای تشکیل شود و برای موضوع کار کند.

روحانی درباره گزارش تخصصی و فنی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین اظهار کرد: براساس موضوع انتظامی و مفروض که در قوه قضاییه تشکیل شده من هم شنیده‌ام که می‌خواهند اعلام کنند.

وی ادامه داد: اعلام گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی به دو دلیل اقدام خوبی است، نخست اینکه حق همه خانواده‌های جانباختگان است که بدانند در مدت چه اقداماتی از نظر محاکمه، بازجویی و رسیدگی صورت گرفته است.  از طرف دیگر، کشورهایی هم که تبعه داشته‌اند، حقشان است که بدانند که ما تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌ایم ما هم به عنوان دولت از این اقدام پشتیبانی می‌کنیم ولی هنوز این گزارش را برای ما هم نفرستاده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین