رضاخواه: تورم ۶۰ درصدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به ۳۵ درصد رسانده‌ایم

جهان،   3991219135

نماینده تهران در مجلس گفت: با لایحه اولیه بودجه‌ای که دولت ارائه کرد ما پیش بینی تورم ۶۰ درصدی داشتیم اما با اعمال اصلاحات در کمیسیون تلفیق و صحن علنی، تورم حداقل به زیر ۳۵ درصد خواهد رسید.

رضاخواه: تورم ۶۰ درصدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به ۳۵ درصد رسانده‌ایم

به گزارش فارس، دومین نشست هم‌اندیشی جمعی از فعالان فضای مجازی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور مجتبی رضا خواه نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در سالن سرچشمه تهران برگزار شد.

در این نشست فعالان فضای مجازی به بیان دغدغه‌ها و ابهامات خود در مورد بودجه   سال آینده و سایر موضوعات پرداختند.

مجتبی رضا خواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  در این نشست توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

وی در همین رابطه بیان کرد: فضای مجازی یک فضای گسترده ای است با یک طرح نمی توان همه ضعف هایی که در این مورد است را پوشش داد، هم اکنون پنج طرح در مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی مطرح است که به موضوعات مختلف در این زمینه می پردازد که امیدواریم طرح واحدی در حوزه فضای مجازی عملیاتی شود.

رضاخواه ادامه داد: فضای مجازی بسیار پر چالش است و واقعیت این است هر طرحی که از سوی نمایندگان در این فضا مطرح می شود بخواهد  به قانون برسد با مقاومت های بسیار زیادی مواجه می شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما یک مشکل اساسی و بنیادی در رسانه داریم و برای نمونه طرحی را که با خصوصیات خاص جهت رفع مشکل مردم به مجلس ارائه می دهیم وقتی به گوش مردم می رسد با چیز دیگری مواجه می شویم این ضعف اساسی نه شخص بنده بلکه ضعف جبهه انقلاب است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: کارهای بسیار خوبی در مورد بودجه انجام شده است اما تصوری که الان از این بودجه در عموم جامعه وجود دارد تصور غلط است چرا که در آن شکی نیست ک «رسانه» ضعف جبهه انقلاب است البته یک بخشی از آن طبیعی است.

رضاخواه خاطرنشان کرد: جناح انقلاب در رسانه ضعف‌های شدیدی دارد  بخشی از این ضعف بر می گردد به اینکه جناح رقیب همیشه مجبور بوده است در خارج از حاکمیت برای خودش رسانه ایجاد کند و جبهه انقلاب خود را مبری از این موضوع می دانسته است.

وی بیان کرد: جناح مقابل اول تلاش کرد با تاسیس روزنامه روی جامعه تاثیر بگذارد و بعد در فضای مجازی وارد شد همه شما تصدیق می کنید که در این فضا خیلی قدرت بیشتری دارند وهر دروغی را می توانند به راحتی رواج بدهند، اصلا اصل موضوع همین است و متاسفانه تقوایی رعایت نمی شود.

رضاخواه افزود: ساماندهی این فضا کار یک نفر نیست آنقدر این مساله بزرگ است آنقدر ما یعنی شخص بنده نسبت به مساله کوچک هستیم که با یک نفر، دو نفر و کل مجلس حل نمی شود و نیاز به یک اراده عمومی دارد.

وی گفت: مجلس در ارائه کارهایش در رسانه ضعف دارد و این را هم رد نمی کنم که رسانه مجلس متاسفانه رسانه رئیس مجلس است ما در مساله بودجه هم با همین مشکل مواجه بودیم که خوب طیف خاصی در رسانه های رسمی اظهار نظر می‌کردند که از اصل وقایع مطلع نبودند.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: جبهه انقلاب در رسانه دچار ضعف جدی است، این ضعف با در اختیار گرفتن قوه مقننه و حتی مجریه مرتفع نمی‌شود و نیاز به یک اراده عمومی و تلاش منسجم دارد.

وی تصریح کرد: مجلس چند ماهی است در اختیار جناح انقلابی اما بخش رسانه آن خیر، تصویری که از مجلس در اذهان مردم وجود دارد تصویر مناسبی نیست و بخشی از تصویری که از مجلس ساخته می شود با آنچه که در مجلس می گذرد تطابق ندارد.

رضاخواه گفت: بودجه ای که دولت آورده بود اشکالات متعددی داشت بودجه یک زبان تخصصی است اگر من بخواهم به زبان ساده بگوییم که چه اتفاقی افتاده بود شما فرض کنید به پدر خانواده مسئول دخل و خرج خانواده است می گویند برای سال آینده چقدر خرج شما است می گوید مثلا 10 میلیون تومان و وقتی به در آمد می رسد سه میلیون تومان می شود حالا چطوری می خواهد با درآمد سه میلیون تومانی مخارج 10 میلیون تومانی را پرداخت کند دولت در این جایگاه به مثابه پدرخانواده چاره ای جز اقدامات خلاف عرف و قانون را ندارد.

وی تصریح کرد: ما  در دو مرحله اصلاحاتی را لحاظ کردیم و در رفت و برگشت اولی بودجه به دولت گفتیم اگر این اصلاحات انجام نشود بازهم در مجلس رد می شود به همین دلیل یکسری اصلاحات مد نظر کمیسیون تلفیق را دولت اعمال کرد و دوباره ما اصلاحاتی بر آن زدیم .

نماینده تهران اظهار داشت: رهبر انقلاب بالاخره یکسری مطالباتی در خصوص بودجه داشتند که محل اجرای آن همین بودجه 1400 بود تعبیری که ایشان در خصوص کسری بودجه دارند ام الخبائث است، مجلس در موضوع کسری بودجه ورود کرد و برای کاهش کسری بودجه واقعا زحمت کشید که اثر این اصلاحات در زندگی مردم با کاهش تورم در سال آینده نمود خواهد کرد.

وی گفت: با آن بودجه ای که دولت ارائه کرد ما پیش بینی تورم 60 درصدی داشتیم هم اکنون با اعمال این اصلاحات تورم حداقل به زیر 35 درصد خواهد رسید که این بخاطر تلاشی بود که در مجلس انجام داد و قبول دارم مجلس نتوانست این مساله را در اذعان عمومی جا بیاندازد.

نماینده تهران افزود: اشکالات شورای نگهبان به بودجه اشکالات خاصی نیست مثلا نوشتیم ارز ETS شورای نگهبان گفته چرا انگلیسی نوشتید و به فارسی بنوسید ای تی اس و نماینده ای که در این زمینه اظهار نظر کرده است اصلا در جلسه نبود و عضو کمیسیون تلفیق نیست دلیل این اظهار نظرت عدم پیوست رسانه ای درست در مجلس است.

وی اظهار داشت: خروجی مجلس در همین بودجه برای مردم قابل توضیح است این که برای گزارش تفریق بودجه کار رسانه‌ای نشد  نکته بسیار مهمی است چرا که واقعا  کارمهمی انجام شده بود و باعث تاسف است که نتواستیم  برای مردم درست توضیح دهیم.

وی گفت:‌نمایندگان درک واحدی از اصلاح ساختار بودجه ندارند این یک واقعیت است و قرار نیست همه نمایندگان درک واحدی از موضوع داشته باشند این مساله از نگاه تضارب آراء قابل تامل است.

رضاخواه تصریح کرد: کاری که مجلس برای بودجه کرد من به آن نمره نمی دهم اما کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در راس آن آقای پور محمدی در خارج از صحن علنی مجلس اشاره می کردند که کمیسیون تلفیق بودجه 1400 اصلاحات پایه ای و اساسی در بودجه ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: آنچه که کارشناسان دولت می گویند اهمیت کار مجلس را بیشتر می کند، اصلاحاتی که امسال مجلس در بودجه اعمال کرده است به تصدیق همین آقایان با سه چهار دوره قبلی مجلس قابل مقایسه نیست.

رضاخواه گفت: از لحاظ کمی هم من این شکلی توضیح بدم که اصلا سابقه نداشته است این همه جلسات سه شیفته در صحن و کمیسیون برگزار بشود آن هم در دورانی با کرونا مواجه بودیم، بودجه تصویب شده هم از نظر کارشناسی و هم منظر رای آوری کارهای بسیار قابل دفاعی است.
 
وی خاطرنشان کرد: خروجی که مجلس برای بودجه ۱۴۰۰ دارد می تواند خوراک فضای مجازی جبهه انقلاب تا انتخابات ریاست جمهوری باشد، یعنی کارهایی که ما کردیم شاید بخاطر مشغله بسیار زیاد نرسیدیم این ها را رسانه ای کنیم اما رسانه کردن این ها می تواند به نفع جریان انقلاب برای انتخابات آتی باشد.

وی گفت: در مجلس جای سانسور نیست و تمام کارها به صورت شفاف برای افکار عمومی منتشر می شود اما آنچه که در طرح شفافیت آورده شده بود برخی از نمایندگان اشکال گرفتند اما کسی در اصل شفافیت مشکلی ندارد.

رضاخواه افزود: این که تعریف شفافیت چیست در این اختلاف نظر وجود داشت که همین هم منجر شد به اینکه دوباره برای بررسی و در دستور کار قرار گرفتن مجددبه کمیسیون ارجاع داده شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین