گرانی، کمبود، صف؛ شاهکار مدیریت دولت در مواد غذایی

گروه اقتصادی الف،   3991216151 ۱۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

گرانی‌های مداوم کالاهای اساسی موجب شده سختی‌های بسیار زیادی بر مردم تحمیل شود. با توجه به در پیش بودن عید نوروز و ماه مبارک رمضان انتظار است دولت برنامه دقیقی دراین‌باره داشته باشد تا کمتر صف‌های طولانی‌مدت شکل بگیرد یا درگیری‌های ناخوشایند به دلیل خرید یک کالا به وجود آید.

گرانی، کمبود، صف؛ شاهکار مدیریت دولت در مواد غذایی

به گزارش الف، در هفته‌های اخیر فیلم‌های متعددی از شهرهای مختلف کشور درباره گرانی، کمیابی و نایاب شدن برخی کالاها مانند مرغ، روغن، میوه و ... منتشرشده است. ایجاد صف‌های طولانی که بعضی‌اوقات به چند کیلومتر نیز می‌رسد موجب افزایش نارضایتی مردم شده است. در این فیلم‌ها بعضاً درگیری و زدوخوردی نیز پیش‌آمده است. از سوی دیگر برخی از این کالاها جز سبد اصلی و مصرف عموم است و حذف آن‌ها از سفره مردم تبعات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

به این مسئله باید شرایط اپیدمی کرونا را نیز اضافه کرد که تجمع، شلوغی و صف‌های طولانی می‌تواند تهدید جدی برای سلامتی و بهداشت مردم باشد. به‌ویژه آن‌که اکثریت افرادی که در این صف‌ها حضور دارند از اقشار ضعیف جامعه هستند که از روی ناچاری مجبورند این سختی‌ها را تحمل نمایند.

به همین دلیل بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی در 15 اسفندماه فرموده بودند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‎رسد.

نکته مهم این است که در بهمن‌ماه 1399 تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی رخ‌داده است. مطابق گزارش مرکز آمار در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به روغن نباتی جامد با 12,4 درصد، روغن مایع با 6.6 درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه با 5.3 درصد بوده است.

در گروه ميوه و خشكبار نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز با 33,0 درصد، هندوانه با 20.3 درصد و پرتقال با 12.1 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. در گروه سبزیجات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به خیار با 47,4 درصد، بادمجان با 37.6 درصد و کدو سبز با 31.7 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

نکته مهم این است که تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه 1399 به عدد 48,2 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین 48.2 درصد بیشتر از بهمن 1398 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای بهمن‌ماه 1399 نیز در مقایسه با ماه قبل 2,0 واحد درصد افزایش‌یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش 6,9 واحد درصدی به 66.8 درصد رسیده است. به‌عبارتی‌دیگر قیمت مواد خوراکی به‌طور متوسط در بهمن‌ماه امسال حدود 67 درصد نسبت به بهمن‌ماه سال قبل افزایش داشته است.

افزایش قیمت کالاها در حالی در ماه بهمن رخ‌داده که این اتفاق در اسفندماه نیز ادامه یافته است. البته عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز چهارشنبه 1399/12/13 در جمع خبرنگاران گفته بود: موضوع افزایش قیمت کالاها تا پایان سال منتفی است و این سازمان نیز هیچ بررسی قیمت جدیدی را در دستور کار ندارد.

افزایش قیمت‌ها به‌ویژه با توجه به در پیش بودن عید نوروز و ماه مبارک رمضان مشکل و مصیبت بزرگی برای مردم ایجاد کرده است. ازاین‌رو رهبر انقلاب در سخنرانی که داشته با تأکید بر اینکه مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند گفتند: این مشکلات، همه راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های موردنظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ایم.

ازاین‌رو ضرورت دارد تا مشکل گرانی و کمیابی کالاهای اساسی حل شود و مسئولان و مقامات اجرایی با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت منطقی بازار این مسئله را به سرانجام برسانند. چراکه برخی از این کالاها هفته‌ها و ماه‌هاست که با کمبود مواجه شده‌اند. مثلاً کمبود روغن خوراکی مدت‌هاست که موجب سختی و مشقت مردم شده و وعده‌های مکرر مسئولان نیز دردی را دوا نکرده است. کمبود روغن به‌ویژه نوع جامد آن در بازار از شهریور امسال شروع شد و همیشه نیز به دلایلی مانند تحریم‌ها، احتکار توزیع‌کنندگان، عدم تخصیص ارز برای واردات و ... اشاره‌شده است. اگرچه در مقطعی این مشکل حل شد اما دوباره بحث‌هایی مانند ضرورت ارائه کارت ملی برای خرید روغن یا اجبار برای گرفتن محصولات دیگر همراه با روغن مطرح شد.

اتفاقاً محمدکمال سودمند، رئیس اتحادیه بنکداران اهواز نیز با اشاره به وضعیت روغن خوراکی در آستانه عید نوروز در بازار اظهار کرد: شرایط ایجادشده در خصوص کمبود روغن، به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق در واردات اولیه و شاید سوءاستفاده برخی از شرکت‌های بزرگ در توزیع نامناسب و ایجاد کمبود کاذب برای به فروش رساندن سایر کالاهای انباشته خود مانند تن ماهی و رب گوجه، به وجود آمده بود.

رئیس اتحادیه بنکداران اهواز گفت: در ماه‌های گذشته میلیاردها تومان تن ماهی و رب گوجه به‌واسطه خرید روغن به مردم تحمیل شد.

با توجه به چنین شرایطی ضرورت دا رد دولت برنامه دقیقی برای کنترل قیمت‌ها و توزیع کالاهای خوراکی تولیدی موردنیاز مردم داشته باشند. بدون شک اگر چنین اتفاقی رخ ندهد مردم در روزهای پایانی سال به دلیل گرانی کالاهای اساسی فشار مضاعفی را تحمل خواهند کرد. اتفاقی که موجب شده که سفره‌های مردم کوچک و کوچک‌تر و رژیم غذایی مردم هم دستخوش تغییر فراوان شود.

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۱۸۵۴۶۲۹۰۹:۲۲:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
شهید بهشتی:تعاونی ها را برای رفاه حال محرومان گسترش دهیم اقتصاد کشور بر طبق قانون اساسی بر سه رکن دولتی تعاونی و خصوصی استوار است متاسفانه بخش تعاون چندین سال است مغفول مانده در صورتی که تعاونی ها بهترین راهکار برای توزیع عادلانه هستند همچنین برای تولید
دولت بابکها۱۸۵۴۶۹۴۰۹:۵۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جهانگیری : ما مدیران خوبی هستیم و بابک زنجانی هم نداشتیم!!؟
ناشناس۱۸۵۴۸۴۲۱۱:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
انداختن همه تقصیرها سر دولت، فرار به جلو است. همه کارگزاران و نهادها و دست اندرکاران که مسئولیتی در این مملکت بر عهده دارند، مسئول همه گرانی ها و مشکلات هستند.
ناشناس۱۸۵۵۰۲۵۱۲:۴۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
فرار رو به جلو مسوول اجراییات کشور که همان دولت است انجام می دهد و قانون کشور را اجرا نمی کند
ناشناس۱۸۵۵۰۹۴۱۳:۰۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
نرخ دیه را هر سال چه کسی افزایش می دهد؟ دولت؟
ناشناس۱۸۵۵۱۹۱۱۴:۰۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
نرخ دیه با تورم افزایش می یابد و تورم هم به خاطر سیاست های دولت است
ناشناس۱۸۵۵۲۴۸۱۴:۳۱:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
افزایش نرخ دیه تابع گرانی عمدی دلار و کالاها توسط دولت است
ناشناس۱۸۵۵۳۰۸۱۴:۵۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دولت روحانی اگر هیچ اقدامی انجام نمی داد وضعیت مردم ایران بهتر از الآن بود.
ناشناس۱۸۵۵۳۴۰۱۵:۱۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
نرخ دیه بر مبنای تورم افزایش پیدا می کند وقتی تورم 1000 درصدی داریم نمی شود جان انسان ناقابل باشد.
ناشناس۱۸۵۵۱۳۹۱۳:۲۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
کسی ننداخته گردن دولت خودش اعتراف کرده واعظی: عمدا دلار رو گرون میکردیم!!؟ و بقیه عمدا ها
ناشناس۱۸۵۵۳۷۷۱۵:۳۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
واعظی تکذیب کرده است.
ناشناس۱۸۵۸۳۹۷۰۸:۵۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
محترم وقتی می گویند قوه اجرائی یعنی اجرائیات مملکت دست دولت دیگر قوه دیگر که نمی تواند بیاد مرغ با روغن و غیره را ارزان کند یا فراوان کند .هم دست این دولت ناکارامد است.
ناشناس۱۸۵۴۸۴۵۱۱:۱۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
هر سال می گیم دریغ از پارسال. سال بعد از امسال هم بدتر خواهد بود.
ناشناس۱۸۵۵۳۴۵۱۵:۱۲:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن و این بدلیل بی تدبیری این دولت هاست.
ناشناس۱۸۵۴۸۶۳۱۱:۲۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جناب جهانگیری حال اخوی گرامی خوبه؟ راه دور نرو لطفا!
ناشناس۱۸۵۵۳۱۳۱۵:۰۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جناب جهانگیری بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت 2 میلیارد دلار بود اما خسارت کرسنت زنگنه 53 میلیارد دلار و خسارت حذف کارت سوخت و سهمیه بندی در مدت 5 سال 100 میلیارد دلار برآورد می شود.
ناشناس۱۸۵۵۷۷۶۱۹:۴۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
بدهی بابک زنجانی 2 میلیارد دلار بود اما اینها 20 میلیارد دلار 4200 تومانی و 62 تن ذخائر طلای بانک مرکزی را حراج کردند.
ناشناس۱۸۵۵۹۰۸۲۱:۳۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جهانگیری: یک دلار هم در این دولت تلف نشد ! دیوان محاسبات: 4/8 میلیارد دلار ناپدید شد.
ناشناس۱۸۵۴۷۴۲۱۰:۱۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
یکی از کارهای بسیار مهمی که باید هرچه سریعتر صورت بگیرد ملی کردن ثروت های افسانه ای و ثروت های باد اورده از تلاطمات اقتصادی با اجرای قانون اعاده اموال نامشروع می باشد
ناشناس۱۸۵۴۸۵۳۱۱:۲۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
برغم قول‌های مکرر مسئولین عراق، هنوز میلیاردها دلار ارز متعلق به ایران آزاد نشده.
ناشناس۱۸۵۶۲۷۱۰۷:۵۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
عراق سرکارتون گذاشته. فعلا با امریکا نشست و برخاست داره.
ناشناس۱۸۵۴۹۳۲۱۱:۵۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
تعاونی ها بیشترشان سارق گروهی هستند
آریابان۱۸۵۵۲۳۳۱۴:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
چقدر رؤیائی و .. زیباست (البته فقط در روی کاغذ !!!!!) : تشکیل تعاونی تولید ، تعاونی توزیع و تعاونی مصرف در جهت محافظت دو سویه، هم از حقوق تولید کننده و هم مصرف کننده ؛ به سود چه کسی است اما، عدم تشکیل آن ؟!؟!؟!؟!؟؟
ناشناس۱۸۵۵۳۵۲۱۵:۱۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
عده ای وضعیت فلاکت بار فعلی مردم بخاطر تحریم ها را نمی بینند. ..
ناشناس۱۸۵۵۵۷۸۱۷:۳۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
مشکل 20درصدی تحریم را به اندازه خودش ببینید
ناشناس۱۸۵۵۷۳۹۱۹:۲۹:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریمهاست.
احم‌د۱۸۵۶۴۰۶۰۹:۴۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
این دولت فقط به فکر کسانی است حقوقشون زیاد است به فکر اقشار کم برخوردار جامعه نیست الان ی برنج ۱۰۰تومانی شده۳۰۰هزار تومان واقعا این ظلم نیست قند که کیلویی ۸۰۰۰تومان بود شده کیلویی ۱۷هزار تومان
ناشناس۱۸۶۰۴۹۸۰۶:۵۹:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
چرا دولتها خوب وبدشان از نظر شما هر هشت سال دوره حکومتشان دلار را به 5 برابر میرسانند تا اینجو تبعاتش به مردم برگردد
ناشناس۱۸۵۴۶۳۱۰۹:۲۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
حالا اگر مثلا شخص دیگری غیر از روحانی رییس جمهور بود، ایران الان تورم، گرانی، بی کاری...... نداشت؟
ناشناس۱۸۵۴۶۸۱۰۹:۴۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
بسه دیگه شاهکار این دولت توی 40 سال اخیر نمونه بوده بجای عذرخواهی حرفای شاخدار نزنین
ناشناس۱۸۵۴۷۴۶۱۰:۱۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
می گویند ما هیچ کاره هستیم حرف های شاخدار که دیگر بماند
ناشناس۱۸۵۴۸۵۴۱۱:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جنگ است، ترقه بازی که نیست. دولت محمود دست شما بود با بیشترین درآمد تاریخ. دسته گلهایش را هنوز داریم با کمباین درو می کنیم!
ناشناس۱۸۵۵۰۳۲۱۲:۴۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
این دولت هم با درآمد بالای 500 میلیارد دلار چی کار کرد؟ از سو مدیریت فرار کنید
ناشناس۱۸۵۵۲۸۱۱۴:۴۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
با افتضاحی که این دولت به بار آورده حالا همه میگن صد رحمت به محمود.
ناشناس۱۸۵۵۳۰۵۱۴:۵۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
در دولت قبل نرخ دلار 3 برابر شد اما حالا 10 برابر شد و این از نتایج تدبیر است !
ناشناس۱۸۵۴۷۰۰۰۹:۵۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
خیر وضعیت بسیار بهتر بود . مثل سری های پیش
ناشناس۱۸۵۴۷۱۲۱۰:۰۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
باز مثل همیشه بروید بگویید دولت هیچ کاره است و این صف ها کار دولت پنهان است!
گمنام۱۸۵۴۷۱۳۱۰:۰۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اگر عوامل انگلیسی در کشور نباشند وضع اقتصادی بهتری خواهیم داشت
ناشناس۱۸۵۴۸۴۴۱۱:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
عوامل شرقی کمتر از آنها نیستند!
ناشناس۱۸۵۵۲۸۵۱۴:۴۷:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
مشکلات فعلی اقتصاد کشور نتیجه برجام و اعتماد بی جا به امریکا و غرب است.
ناشناس۱۸۵۷۴۴۶۱۹:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
تاکی میخواید بگید تقصیر خارجیاس
ناشناس۱۸۵۴۷۵۳۱۰:۲۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
هرکه بودهمین بود بعدی هم هرکه باشه بدتره
ناشناس۱۸۵۵۱۴۳۱۳:۳۰:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
ای پاستور نشین ..
ناشناس۱۸۵۵۳۲۲۱۵:۰۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دولت روحانی رکورددار تورم در نیم قرن اخیر است حتی اگر دولت هم نداشتیم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی شد.
ناشناس۱۸۵۶۰۲۰۲۳:۳۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اگر پدربزرگ من رئیس جمهور بود قطعا وضع بهتر بود.اخه این شد مدیریت.
ناشناس۱۸۵۵۴۰۳۱۵:۵۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
نه
ناشناس۱۸۵۵۵۵۲۱۷:۲۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
حداقل روحانی را نداشتیم.
ناشناس۱۸۵۸۳۹۹۰۸:۵۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
صد در صد نداشت
ناشناس۱۸۵۴۶۳۵۰۹:۲۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دست بردارید از این توجیهات الکی.تمام اینکارها برای مشغول نگه داشتن مردمه وگرنه کیه که ندونه اصلا برای چی باید تحریم باشیم تا این کمبودها و گرفتاری ها رو سرمون انبار بشه.چرا دو کشور بزرگ نفتی مثل ایران و ونزوئلا باید مثل هم به خاک سیاه بشینن و دیگران به خر مراد سوار شن؟دولت چکاره هست؟سیاست های کلی رودولت تعیین نمیکنه.
ناشناس۱۸۵۴۷۲۰۱۰:۰۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
با برجام تحریم مجدد بر کشور زدین را لطفا برای ما درس اخلاق ندهید و درست مدیریت کنید
ناشناس۱۸۵۵۰۰۹۱۲:۳۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
لطفا .. حقایق را تحریف و وارونه نکنید. برجام تحریم نزد بلکه خروج آمریکا از برجام تحریم زد.
ناشناس۱۸۵۵۷۴۶۱۹:۳۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
روحانی باید پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۱۸۵۵۰۷۳۱۳:۰۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
آخه مرد مومن برجام چه ربطی به تحریم های اضافی داشت؟ من میخوام بدونم چطوری برجام باعث تحریم های اضافی شد؟؟؟!!! اگر برجام نبود هم چه بسا این تحریم ها زودتر وضع میشد. راستی اصلا تحریم از کجا به وجود اومد؟
ناشناس۱۸۵۵۱۹۵۱۴:۰۲:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
تحریم قبل برجام 800 عدد بعد برجام تحریم‌ها 1500 عدد
ناشناس۱۸۵۵۲۰۱۱۴:۰۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
تحریم از زمان التماس به اوباما که در خیابان ها می شد در ضمن اگر برجام نبود الان صحبت از میزان رشد اقتصادی بود و نه تورم ها به واسطه سرکوب اقتصادی دوران برجام با پول نفت چون اگر برجام نبود دولت مجبور بود اقتصاد را علمی اداره کند
ناشناس۱۸۵۵۲۹۰۱۴:۴۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
تحریم های بانکی و نفتی نتیجه فتنه و آشوب دار و دسته شما در سال 88 بود بیخود گله نکنید.
ناشناس۱۸۵۵۳۲۸۱۵:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
امتیاز دادن در برجام باعث زیاده خواهی دشمنان در مورد مسائل موشکی و منطقه ای و تشدید تحریم ها برای امتیازگیری بیشتر شد.
یه آدم عادی۱۸۵۵۶۷۰۱۸:۴۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
آره ببین جای شهید و جلاد واقعا عوض شده برین دیگه ول کنین،برجام رو امضا کردیم رهبری گفتن امضا نکنین ولی کردین حالا جورش رو هم بکشین
ناشناس۱۸۵۶۸۰۲۱۳:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
ما مردم بیچاره داریم جور میکشیم. مسئولین برای خودشون در خواب راحت بسر میبرند.
مهدی۱۸۵۷۷۴۴۲۲:۰۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
جورش کی بکشه ما یا!!!!!!
ناشناس۱۸۵۴۶۳۶۰۹:۲۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
تا وقتی پول نفت در خزانه بود، هر وقت دلال ها و واسطه ها با کمبود مصنوعی نرخ کالایی را بالا می بردند، دولت بلافاصله با واردات با آن مبارزه می کرد و قیمتها کنترل می شد. الان که ارزی در خزانه نیست و روابط بانکی به خاطر تحریم ها گسسته است، دولت چنین ابزاری را در اختیار ندارد.
ناشناس۱۸۵۴۷۲۷۱۰:۰۷:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
مانند همه کشور ها دولت وظیفه ای ندارد که که پول پاشی نفت را برای واردات کند و به اقتصاد گند بزند
ناشناس۱۸۵۵۳۲۹۱۵:۰۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
صفر شدن صادرات نفت ایران بدلیل بی عُرضگی دولت است.
ناشناس۱۸۵۴۶۳۸۰۹:۲۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
بخش مهمی از کمبودها و گرانی ها به علت قاچاق کالا است. نهادهای نظامی و انتظامی در این امر جدیت لازم را ندارند.
ناشناس۱۸۵۵۳۳۱۱۵:۰۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دولت بر بازار میوه و مواد غذایی نظارت ندارد و دلالان باعث افزایش قیمت ها می شوند.
ناشناس۱۸۵۴۶۴۱۰۹:۳۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
آیا شما انتظار دارید کشوری که در محاصره اقتصادی قرار دارد، اوضاع اقتصادی نرمالی داشته باشد؟
ناشناس۱۸۵۴۷۱۷۱۰:۰۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
یادش بخیر سخت‌ترین تحریم ها را در زمان 91 گذراندیم ولی مانند این مدیریت فشل ها نبود پس لطفا آدرس غلط به خودت نده
ناشناس۱۸۵۴۸۲۱۱۰:۵۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
مردم نادان نیستند آنهایی که مردم را نادان فرض میکنند خود نادانند. در سالهای منتهی به سال ۹۱ دولتی که نفت ۱۴۰ دلاری فروخته بود، دولت را از خاتمی با بهترین عملکرد اقتصادی بعد از انقلاب تحویل گرفته بود و خبری از کرونا هم نبود را با دولتی که نفت ۳۰ دلاری را نمیتواند بفروشد، درگیر فشار حداکثری بوده البته اگر معنی حداکثر را بدانی، دولت درگیر با رکود تورمی را بعد از بحرانهای ارزی و جمشید بسم الله و بابک زنجانی از احمدی نژاد تحویل گرفته و درگیر کرونا هم هست مقایسه میکنی؟
ناشناس۱۸۵۵۵۸۶۱۷:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جهت اطلاع نفت 80 دلار بود و نه 140 دلار در سال 91 و92 دوم هم تقریبا همه دولت های جهان اقتصاد را بدون نفت اداره می کنند و تورم تک رقمی و یا این که کرونا باعث رکود در جهان شد و باعث تورم منفی در اقتصادهای درست!
ناشناس۱۸۵۵۵۸۹۱۷:۴۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
بحران ارزی!!! که 6 سال سرکوب ارزی کرد این دولت خخخه
ناشناس۱۸۵۵۷۶۱۱۹:۳۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
درآمد ریالی دولت روحانی از دولت قبل خیلی بیشتر است دولت نهم و دهم دلار را با نرخ 1000 الی 3000 تومان در بازار چنج می کرد اما اکنون دولت دلار با نرخ 25000 الی 32000 چنج می کند اما اوضاع مردم از سالهای قبل خیلی بدتر شده است.
ناشناس۱۸۵۸۴۰۵۰۸:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
این حرف های بچه گانه بنداز کنار .این دولت ناتوان است.
ناشناس۱۸۵۴۸۵۷۱۱:۲۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
شرایط مذاکره را رهبری تعیین می‌کنند
ناشناس۱۸۵۵۲۰۴۱۴:۰۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
ولی آخرش شرایط را اعمال نمی کنند
ناشناس۱۸۵۴۸۶۱۱۱:۲۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
عزیزم در اون دوره با مجوز آمریکا ۵۰۰ هزار بشکه نفت روزانه با بشکه ای بالای صد دلار ازمون می خریدن،بقیه ی بخشهای اقتصاد هم تحریم نبود الان حتی بخش خصوصی هم تحریمه
ناشناس۱۸۵۵۰۴۱۱۲:۵۱:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
عزیزم مجوز فروش نفت برای سال 98 بود که تمام شد در سال 91 فروش به زیر 700 هزار تا رسید و بعد چند ماه به بالای یک میلیون مانند الان که 1 میلیون می فروشند در ضمن خوبه خودمان با شرکت های خصوصی خارجی کار می کردیم و با تحریم ها رفتند هرچند شرکت هایی که در بازار امریکا کار نمی کردن مانند الان کار می کردن و می کنند
ناشناس۱۸۵۵۲۱۳۱۴:۰۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اولا نفت زیر 80 دلار بود و یک سال بالای 100 دلار بود دوم هم این دولت با مشاوره گرفتن از مدیران نفتی آن دولت قبل به مقدار همان تحریم قبل نفت فروخته می شود
ناشناس۱۸۵۴۷۳۲۱۰:۱۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
خخخه دولت محبوبت رانت می دهد و رانت گیران هم دپو در انبار و بخشی هم به قیمت آزاد در بازار می ریزند و دولت محبوبت هم می گوید ای مردم کمتر بخرید
ناشناس۱۸۵۴۷۵۱۱۰:۱۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
وقتی دولت در چند اقلام جنس مانند بنزین و نان دست دلالان را کوتاه کرده و خودش مدیریت می کند دیگر بخش ها را هم می تواند مدیریت کند و لطفا به خارج ربط ندهید
ناشناس۱۸۵۴۷۶۵۱۰:۲۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
آره این نرمال نیست که می گویم ای مردم بیایید به بورس و بعد که پول ها جمع شد با یک جنگ زرگری پول ها را به جیب می زنیم آره نرمال نیست که به بهانه تحریم می گویم به همه ارز 4200 می دهم و 18 میلیارد دلار بر باد می دهم اره این نرمال نیست به بهانه تحریم به کسب درآمد دلار را از مقدار تورم بالاتر می برم و می گوییم چون تحریم هستیم دلار دست ما نیست که بالا می رود آره این نرمال نیست که همه دنیا با روش های علمی و نه پول نفت اقتصاد را اداره می کنند آن هم با تورم تک رقمی ولی برای ما نرمال است این پول نفت که 60 سال در بودجه می آوریم و تورم دو رقمی ایجاد می کنیم هر سال باز هم بگم؟
ناشناس۱۸۵۴۶۴۳۰۹:۳۰:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جای تعجب و خجالت و شرمساری برای مسولان است.فقط وعده تو خالی میدهند. مثلا پرتقال انقدر زیاد و گران است... که اغلب چون فروش نمیره خراب میشه... هر هفته یک محصول ناگهانی ناپدید و گران و صفی می شود... بعد چند هفته با سی-40 درصد گرانتر تنظیم میشه...
ناشناس۱۸۵۴۶۴۷۰۹:۳۱:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
چه کسانی از گرانی و کمبود کالا در این مملکت سود می برند؟ همانها در راه برقراری روابط سیاسی و اقتصادی ایران با جامعه بین المللی سنگ اندازی می کنند.
ناشناس۱۸۵۴۷۷۱۱۰:۲۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
همان آقا زاده و رانت خورهایی که با اقتصاد سرکوب شده برجامی ارز را خارج می کردن
ناشناس۱۸۵۴۶۵۱۰۹:۳۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دولتی که حتی توان تامین روغن خوراکی مردم را ندارد فقط ادعا دارد.
ناشناس۱۸۵۴۶۵۵۰۹:۳۴:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
خلق را تدبیرشان برباد داد.
ناشناس۱۸۵۴۶۵۶۰۹:۳۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوءمدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۱۸۵۴۹۰۷۱۱:۴۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جهاد یعنی جنگ ومبارزه اما مدیریت بیش از جنگندگی نیاز به دانش دارد تا اهداف مبارزه را تشخیص دهد
ناشناس۱۸۵۴۶۵۸۰۹:۳۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات برای بازگشت به برجام این میزان قابل توجه کمبودها و گرانی ها عجیب و مشکوک است! دولت باید پاسخگو باشد!
ناشناس۱۸۵۴۶۵۹۰۹:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
کسانی که باعث نابودی برجام شدند باید پاسخگوباشند.
ناشناس۱۸۵۴۷۴۱۱۰:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
برجام ناموسی شما چه ربطی به دلالی و رانت دارد وقتی دولت نمی خواهد بساطشان را جمع کند؟ در ضمن به دولت هم بگو به خاطر برجام اینقدر در اقتصاد دستکاری نکند تا مردم را له کند تا همچنان به خارج و داخل این القا کند...!
ناشناس۱۸۵۵۲۹۳۱۴:۵۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
آنهایی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.
ناشناس۱۸۵۵۱۴۹۱۳:۳۱:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
روحانی با این جمله باعث خروج ترامپ و نابودی برجام شد: ما هرگز از برجام خارج نمیشویم
ناشناس۱۸۵۴۶۷۱۰۹:۴۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
فکر میکنید که مشکلات ریشه ای اقتصاد را به این دولت پیوند بزنید مشکلات حل میشود چند ماه دیگر چه بهانه ای علم خواهید کرد
ناشناس۱۸۵۴۷۳۸۱۰:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
بعد از تحریم آن سال ها اگر در این 8 سال به جای گدایی از غرب اصلاح ساختار اقتصادی را اجرا می کرد و تازه به مجالس مختلف می گفت من خودم لایحه این اصلاح را می دهم و شما کاری نکنید و آخرش هم لایحه نداد الان برای ما قصه نمی گفتی
ناشناس۱۸۵۵۲۵۲۱۴:۳۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
نتیجه رفتن زیر چتر چین و روسیه چی بوده؟
ناشناس۱۸۵۵۵۹۶۱۷:۴۹:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
زیر چتر روسیه چین!!!! فکر کن غرب نمی‌خواهد با ایران کار کند آن وقت کشورهای دیگر را هم فدای آن دنیای غرب کنیم! کلاس چندمی؟
ناشناس۱۸۵۴۷۴۷۱۰:۱۷:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اونموقع میگند اشکنه بخورید. مثل یمنی ها باشید. استقامت کنید. تا بخواهید بهانه دارند
ناشناس۱۸۵۸۴۱۳۰۹:۰۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
هیچ دولتی مثل این دولت گند نزد
ناشناس۱۸۵۴۷۰۹۱۰:۰۱:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
یکی از دلایل فلاکت اقتصادی و گرانی ها همین عدم تصویب FATF است! باید هرچه سریعتر تصویب شود
ناشناس۱۸۵۴۷۸۴۱۰:۳۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اول بگو ببینم fatf چی هست و کارش چی هست
ناشناس۱۸۵۴۹۰۱۱۱:۴۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
پیوستن به FATF لزوما به‌معنای عضویت کشورها در کارگروه اقدام مالی نیست، بلکه به‌معنای پذیرش استانداردهای تعیین‌شده توسط کشورهاست و اگر کشوری این استانداردها را نپذیرد، امکان مبادلات بانکی با کشورهای دیگر را از دست خواهد داد. اکنون فقط دو کشور به FATF نپیوسته‌اند؛ ایران و کره شمالی.
ناشناس۱۸۵۵۰۵۷۱۲:۵۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
پس این همه کالا در گمرکات چی هست؟ در ضمن در لیست سیاه بودن به معنی قطع رابطه نیست و فقط برچسب ریسک زده می شود و مدارک بیشتری برای منبع پول خواسته می شود از طرف بانک ها هرچند الان بانکی کار نمی کند بخواهید پول رد و بدل کنید و صرافی ها دارند انجام می دهند و آقایان هم دنبال این هستند تا اطلاعات این صرافی ها را هم به آن ها بدهند مانند آن 400 صراف و دور زدن تحریم را ببندن و مردم را بیشتر له کنند
ناشناس۱۸۵۵۲۹۵۱۴:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
تاکنون فقط 37 کشور عضو رسمی fatf شده اند و تجربه کره شمالی نشان می دهد که این کشور با وجود پذیرش و اجرای پالرمو و CFT از لیست سیاه خارج نشده است.
ناشناس۱۸۵۸۲۱۲۰۴:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اقایی که رییس مجلس هفتم شد وعده ژاپن اسلامی شدن ایران راد فکر کنم اشتباه لفظی بود ، منظورش کره شمالی اسلامی بود
ناشناس۱۸۵۴۷۸۹۱۰:۴۰:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
یاد دوران احمدی نژاد بخیر در لیست سیاه بودیم ولی این بازی ها هم توسط دولت وجود نداشت کارهای بانکی با خارج راحت انجام می شد ولی در برجام برعکس در لیست سیاه نبودیم و 99 درصد حواله ها انجام نمی شد حالا برو دنبال نخود سیاه fatf باش!
ناشناس۱۸۵۴۷۴۵۱۰:۱۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
کاش حرفش رو نمی زدید.هیچ مشکلی رو حل نمی کنید.فقط داغ ملت تازه میشه...
اکبر۱۸۵۴۷۷۲۱۰:۲۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
وقتی اقتصاد یک کشور بجای تولید ثروت با خلق پول اداره می‌شود آخر و عاقبتی جز این تورم وحشتناک و‌کمبود ها وجود ندارد. انداختن تقصیر گردن واسطه ها و دلال‌ها فرافکنی است. هر اقتصادی به سیستم توزیع کالا و دلال و واسطه نیاز دارد.
ناشناس۱۸۵۵۶۰۶۱۷:۵۲:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
وقتی جنسی در داخل ده دست می چرخد از نظر تو مشکلی ندارد ولی برای اقتصاد سالم فاجعه است آن هم وقتی حداکثر 10الی 15 درصد باید گران‌تر کنند و نه دوبرابر کردن و فروختن
بردیا۱۸۵۴۷۸۳۱۰:۳۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
گفتن این مطالب که شبانه روز از تمامی رسانه ها تکرار می شود چه دردی از مردم دوا کرده است.ترا به خدا دیگه بسه و فکری به حال مردم بکنید.
ناشناس۱۸۵۴۷۸۶۱۰:۳۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
تصدقتم ،همچون تمام تقصير ها را به گردن دولت مي اندازيد كه انگاري دولت مي توانسته مثل دولت ينگه دنيا مبلغ ناقابل نزديك به دو تريليون دلار !!! براي مبارزه با اثرات سوء اقتصادي ناشي از كرونا ، به مردم بذل و بخشش كنه اما دولت ما اين كار را نكرده و تمام پول ها و دلارها تو متكا قايم كرده !!! ... خب قربونتم دولتي كه آس و پاسه ، براي يك ميليون دلار هوا ميره و براي چند توماني در آمد ، بورس راه اندازي ميكنه و جيب مردم را خالي ميكنه چه توقعي ميشه داشت ؟ ... بله ؟
ناشناس۱۸۵۴۷۹۷۱۰:۴۳:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
-- جناب روحاني ؟ ... با اين گراني و قيمت ها « به كجا چنين شتابان » ؟؟ --- شرمنده هموطن ! ... « چه كنم كه بسته پايم » !!!!
ناشناس۱۸۵۴۸۱۹۱۰:۵۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
از الان تا عید که کمتر از دو هفته مونده و کارها در ادارات دولتی و حکومتی میخوابه بعدش تا پانزده فروردین هم همه چی تق و لقه از نیمه فروردین هم کشور میره تو فاز انتخابات خرداد ماه و باز هم هیچی به هیچی خرداد که انتخابات برگزار شد و نتایج مشخص شد دیگه کلا دولت تعطیله چون منتظر اومدن دولت جدید تو شهریوره احتمالا دولت جدید هم به بهانه اینکه بودجه ۱۴۰۰ رو ننوشته و جابجایی وزیران و مدیران کل و استانداران و فرمانداران و ... تا پایان ۱۴۰۰ کارها رو معطل میگذاره ببینید کی گفتم تغییرات مثبت زودتر از بهار ۱۴۰۱ اتفاق نمی افته. تازه اگر اصلا اتفاق بیافته.
ناشناس۱۸۵۴۸۳۶۱۱:۰۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
همش دلال و دلال بازی است که اجناس را اینطوری گران کرده.همانگونه رهبر معظم انقلاب یکی دو روز پیش فرمودند اگر این پولها به جیب باغداران و کشاورزان میرفت اینقدر ناراحتی نداشت و همش به جیب دلالها و واسطه گرها میرود.من در تعجب هستم ضد انقلاب به مرزهای ایران نزدیک نشده ایران متوجه شده و همه را سوراخ سوراخ کردن هواپیما ربا را در آسمان میقاپند و دستگیرش میکنند ولی نمیتوانند این دلالها و واسطه گر ها که روی زمین و جلو چشم هستند را پیدا و دستگیر و از گردونه بازار حذف کنند یعنی از ماست که بر ماست؟خدای نکرده اینطوری به نظر می آید که اکثرا این دلالها آقازاده ها و از نزدیکان مسئولین .. باشند که جمع آوری و دستگیر نمیشوند وگرنه چه معنای دارد چه توجیهی دارد که میوه در باغ ارزان است همینکه رسید به میدان بار میوه فروشان اینطوری گران میشود!؟ .. آیا با این گرانی دولت بودجه اش را فراهم میکند؟ مثل خودروهای بی کیفیت که فقط بفکر سود بیشتر هستند تا عظمت کشور و صنعتی شدن کشور که برند های ایرانی هم مشهور شوند در جهان مثل خودروهای کره ای؟!
حسین۱۸۵۴۸۵۸۱۱:۲۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
انکه البته به جایی نرسد فریاد است حالا هی تذکر بدین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۸۵۴۸۶۰۱۱:۲۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
مادامی که کشور در انزوای بین المللی قرار دارد از دست هیچ کس کاری بر نمی آید.
ناشناس۱۸۵۵۰۶۱۱۲:۵۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
آن تحریم سخت در صنعت نظامی و سد سازی و نیروگاه سازی و... به رده جهانی رسیدیم ولی شما آن را نمی بینید چون اقتصاد را دوستان کد خدا.....
ناشناس۱۸۵۴۸۸۰۱۱:۳۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
ما گرسنه هستم یکی هست کمکم کنه
محسن شجری۱۸۵۴۸۸۸۱۱:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
به نظر من ماها هممون از گرد و خاک اضافه پول دارهایی هستیم که خدا خلق کرده ..آخه اینم شد زندگی بخدا مرگ شرف داره به این نکبت زندگی کردن
محسن شجری۱۸۵۴۹۰۲۱۱:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
فقط و فقط خودمون مقصریم ..مرغ میشه 32000 بعد مغازه پایین مرغ یخی رو میده 25000 بعد همه صف میبندن خب هرکه باشه میگه مردم که راضی هستن
ناشناس۱۸۵۴۹۶۱۱۲:۱۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
متاسفانه مدیریت نادرست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خرید محصولات کشاورزی به صورت مستقیم توزیع آن از طریق سازمانهای مربوطه بدون واسطه ودلال واداره صمت وامور پشتیبانی دام در خصوص خرید محصولات دام وخرید محصولات دامی توزیع آن به صورت مستقیم از طریق مراکز دولتی و غیر دولتی وقطع دست دلالان و واسطه گران اگر یک نگاه سرسری به وضعیت دلالان و واسطه گران بیندازید می بینید به ثروت‌های میلیاردی رسیده اند و فقط تولید کننده و مصرف کننده این وسط قربانی شده اند از تولید کننده ارزان خریداری و به مصرف کننده بی نهایت گران فروخته میشود عدم مدیریت و عدم درستی نظارت بر کار توزیع این مصیبت را ایجاد کرده و از حرف زدن اقتصاد درست نمی شود حرف باد هواست مرد عمل میخواد که متاسفانه ..
رضا۱۸۵۵۰۱۰۱۲:۳۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
از دولتی که نمی تونه گوجه و خیار رو مدیریت کنه چه توقعی دارید؟
ناشناس۱۸۵۵۰۱۳۱۲:۳۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
آقایان بعنوان یک دلسوز مملکت عرض میکنم با گنده گوییها و منم منم و شعارسرایی و.. کشور را در آستانه تجزیه و فروپاشی قرار داده اید این دلالان چپ و راست هم که یکی .. کاسب تحریم و دیگری دلال نفت و محصولات پتروشیمی است هیچ اهمیتی به فروپاشی کشور نخواهند داد چون تا هفت نسلشان تامین هستند نظرات مخاطبان خود را ببینید نظرات مردم را ببینید و دست از ..لجاجت بردارید..
ناشناس۱۸۵۵۰۳۱۱۲:۴۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
مقصر اصلی، تحریم های ناجوانمردانه آمریکا با همکاری کشورهای دیگراست ، دوم مدیریت ضعیف دولت درپی مدیریت قبلی بانک مرکزی در توضیع ارزهای ۴۲۰۰رانتی مشخصا ، سوم ، تورم بخش مسکن و تاثیر مستقیم آن بر تورم عمومی کشور ، وچهارم که سه علت بالا بر آن تاثیر داشته و خواهدداشت کاهش لجام گسیخته ارزش ریال است راهکار این مشکلات ، اول افزایش تولید دوم صادرات سوم سیاست خارجی عزت مند و باز و چهارم که سه تای بالای وصل به آن است ، صداقت نام دارد
ناشناس۱۸۵۵۰۴۰۱۲:۵۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
این شاهکار شماست که مگید تحریم بی اثر
ناشناس۱۸۵۵۰۴۸۱۲:۵۳:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
سال بعد دولت انقلابی رو هم میبینیم. ببینم اونموقع چی میگید.
ناشناس۱۸۵۵۱۹۸۱۴:۰۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
مطمئن باش اونها هم دقیقا مثل اینها تمام وقت بر علیه دولت قبلی سخنرانی خواهند کرد و همه کمبودها ، مشکلات.. را به گردن آنها خواهند انداخت و این سیکل معیوب .
ناشناس۱۸۵۵۳۰۲۱۴:۵۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
خداوند در قرآن وعده داده ان مع العسر یسری یعنی بعد از هرسختی راحتی هست و بعد از شدت فرج می رسد.
ناشناس۱۸۵۶۸۸۹۱۴:۲۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
مع یعنی همراه با .
ناشناس۱۸۵۵۰۸۱۱۳:۰۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
واقعا تا وقتی کسی در این کشور هست که از دولت کلیدساز راحتخور و اطرافیان بی عرضه ..ترش دفاع کنه، و بیاد کامنت بزنه که دولت کاره ای نیست و از این مزخرفات، بنظرم دولتی ها همچنان می تونن روی صبر مردم حساب باز کنند.
سینا۱۸۵۵۱۰۹۱۳:۱۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
تنها دولت و قوه مجریه مقصر نیست. کسانی مسبب اصلی اوضاع کنونی هستند که منافع شخصی و جناحی را بر منافع عموم ترجیح میدهند . و به استقبال تحریم میروند چون منافعشون در همینه . تندروهایی که با تریبونی که در اختیار دارند دائما با اظهار نظر های غیر اصولی برای کشور هزینه می تراشند. در دنیا امروزی همه چیز به هم مرتبط است . کل دنیا باF ATF را پذیرفته . حتی عراق سوریه . اونوقت چون با منافع عده ای نمیسازه حاضرند کمر مردم زیر مشکلات خم بشه چطور با منافع ملی نزدیک 200 کشور تضاد نداره الا ما و کره شمالی؟ ریشه اصلی همین نا بسامانی ها در گروتصمیمات اینچنینی است ..
ناشناس۱۸۵۵۶۱۲۱۷:۵۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
آن وقت 200 کشور هم در ان پی تی هستند و بالای 10 کشور هم بمب انم و غنی سازی آن وقت دکی جون چرا برای فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران سیاسی کاری می کنند؟ Fatf هم مانند همین می زنند تو سرتون وقتی اجرا کردین کامل
ناشناس۱۸۵۵۷۷۱۱۹:۴۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
با وجود تحریمهای بانکی پیوستن به FATF هیچ سودی ندارد بلکه باعث لو رفتن راههای دور زدن تحریم ها می شود ابتدا باید تحریمهای بانکی و پولی و مالی لغو بشوند.
ناشناس۱۸۵۵۱۲۱۱۳:۲۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
فلسفه همه مشکلات سیاست های غلط بین المللی است.با این سیاست ها هیچ رئیس جمهوری نمیتونه از یه حدی بهتر کار کنه. سالهاست که قیمت ها مدام در حال افزایش بوده فقط شیب صعود تو سال های مختلف کم و زیاد میشده.فکر نمیکنید مشکل از جای دیگست؟ اگر تو جاده غلط حرکت کنید هر چقدر هم که ماشینتون خوب باشه و سریع بره به مقصد نمیرسید. ..
ناشناس۱۸۵۵۱۴۴۱۳:۳۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
چرا با دلالها برخورد نمیشود اینها کیین همش میگن دلال قوه قضائیه یک ستادی درست کند مخصوص برخورد با این کار جریمه کردن جواب نمی‌دهد باید مثل قانون مواد مخدر بر خورد کنند
ناشناس۱۸۵۵۱۷۰۱۳:۴۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
خیلی اقتصاد خوبه شما اگه بلد نیستین استفاده کنید نظر ندید
ناشناس۱۸۵۵۱۸۵۱۳:۵۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
سلاطین سلامت و برقرار و پایدار باشند ، علی برکت ..
بی پول۱۸۵۵۲۳۱۱۴:۲۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
مهم نیست تقصیر کدامیک از آقایون هست مهم اینه که خیلی از مردم مثل شوهر من نه بیمه داریم نه حقوق ماهیانه با وانت بار میبره یبار کار هست یبار نیست آقا ماشاالله ی خانه به دوش که یادتون هست بخدا داره عید میاد دریغ از لباس نو یا گوشت یا میوه به نان شب هم محتاج شدیم دیگه از بچه هامون خجالت میکشیم بخدا
ناشناس۱۸۵۵۴۴۹۱۶:۲۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
فقط و فقط باید امیدتان به خدا باشد چون این بنده های خدا که ما دیده ایم ( آب هم از دستشان نمی چکد ) .
قلی۱۸۵۶۴۷۶۱۰:۴۴:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
امید چیه!! دارن غارت میکنن
ناشناس۱۸۵۵۲۴۹۱۴:۳۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
با این وضع تحریم نفتی و بانکی و کاهش بسیار شدید صادرات و سخت شدن تبادلات مالی با همه دنیا (حتی کشور دوست و برادر چین) همین که هنوز قحطی نشده باید از دولت تشکر کرد. دولت بی نقص نیست اما در این زمینه کارش نسبتا بی نقص بوده.
ناشناس۱۸۵۵۹۸۱۲۲:۵۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دلم برای خانواده شهدا خیلی میسوزه.
ناشناس۱۸۵۷۱۶۱۱۷:۰۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اره دولت کارش خیلی خوب بوده،یه برنامه دیگه مثل برجام درست کنه،واسه هفت پشتمون بسه،،تو برجام هم به صنعت هسته ای کشورضربه زدن هم به اقتصاد،،بایه تیر دو نشان زدن و تدبیر جواب نداد
ناشناس۱۸۵۵۲۵۳۱۴:۳۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
واقعا شاهکاره، واقعا تبدیل ریال به پشیز هنر میخواد. مرد هنرمندیه این حسن اقا.
ناشناس۱۸۵۵۳۲۱۱۵:۰۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
وضعمون خوبه الحمدالله روغن حیوانی هم موجود گوشت و جگر و میوه و پوشاک ارزون خونه ارزون ماشین مفت چیزی بنام اجاره نداریم کلا کار فراوان ماهانه ۳۰ ملیون یارانه داریم برا هرشخص
ناشناس۱۸۵۵۳۲۴۱۵:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
خود..تان می دانید که دولت یک در جنگ تمام عیار داخلی و خارجی است، تازه کشور جنگزده را از احمدی نژاد تحویل گرفته اگر مردم هر روز خرید نکنند، اجناس صفی نمیشه و گیر همه میاد ..
مهدی۱۸۵۵۳۲۵۱۵:۰۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
کافی است اتحادیه ها قیمت های خرده فروشان رو هرروز در کانالی اعلام نمایند تا خرده فروش جنس رو به بهونه قیمت خرید بالا گران نفروشد وقتی خرده فروش مرغ رو بایستی 20 تومان بفروشد لزومی نداره 25 از دلال بخره این جوری دست دلال هم قطع میشه
ناشناس۱۸۵۵۴۰۲۱۵:۵۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
گلابی برجام تازه داره میوه میده حالا کو تا مشکل اب خوردن حل بشه
ناشناس۱۸۵۵۴۵۶۱۶:۲۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دولت باید دست دلال ها را کوتاه کند.
بی کار۱۸۵۵۵۳۴۱۷:۱۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
حقوق خودشون زیادمی کنن ماکه بی کارهستیم حتی کارگری ساختمانی نیست ماچکارکنیم کسایی که باعث این بدبختی هستندخداانهارالعنت کنه به فکرمامردم عادی هم باشید
ناشناس۱۸۵۵۶۵۷۱۸:۲۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اگه مشکل دولت بود تا حالا استیضاح شده بود دولت کارآمد اومده بود سر کار. هدف بولد کردن احمدی نژاد هم همینه تا دوباره خودش یا یکی مثل او بیاد تا بگین همش تقصیر مردمه
ناسناس۱۸۵۵۶۸۵۱۸:۵۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اگر دولت.درست.برنامه.ریزی.کن.مدیریت.کن.مشلات.حل.شود.
ناشناس۱۸۵۶۰۳۶۲۳:۴۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
این انقلاب که نشد به امید انقلاب مهدی
ناشناس۱۸۵۶۰۵۵۰۰:۱۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
تا بوده همین بوده مردم ایران درگیر تحریم مسائل بی اهمیتی شدن دود تحریم می‌ره تو چشم من و شما
ناشناس۱۸۵۶۱۲۲۰۲:۰۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
مردم واقعاازگرونی کلافه شدن ماخودمون کارمندهستیم حقوق تانیمه برج تموم میشه
ناشناس۱۸۵۸۴۱۹۰۹:۰۲:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
عامل تمام گرونی ها خود دولت .
فرهاد۱۸۵۸۴۳۱۰۹:۰۹:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
به کجا چینیین شتابان..این گرونی پیام نداره..
ناشناس۱۸۶۰۰۰۲۲۱:۰۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اقتصادی رها شده و متأسفانه مسئولین فقط در صدد توجیه بی منطق و فرار از مسئولیت خویش هستند گروه کثیری از مردم فقط برا زنده ماندن دارن می جنگند
ناشناس۱۸۶۰۵۶۰۰۷:۴۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
بعضیا جوری از این دولت دفاع میکنن انگار که ملت مقصره دولتمردان ببخشید که ما ملت سنگ اندازی کردیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین