چرا تنها راه نجات برجام، "خروج از برجام" است!؟

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3991215075 ۱۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا تنها راه نجات برجام، "خروج از برجام" است!؟

نگارنده در نوشته های مختلفی در ماههای اخیر اشاره کردم که تنها راه مجبور کردن آمریکایی ها به اجرای تعهداتشان، بالا بردن هزینه بدعهدی از طریق "افزایش مدیریت شده و هوشمندانه تنش" و "کاهش شفافیت در برنامه هسته ای ایران" است لکن تحولات جدید گویای آن است که حتی اثرگذاری این روش نیز به تدریج کاهش یافته است زیرا دولت جدید آمریکا، اقداماتی از این نوع را در راستای تلاش ایران برای حفظ برجام تعبیر کرده و در نتیجه آمادگی خود را برای تحمل هزینه های کوچک به امید دست یازی به دستاوردی بزرگ افزایش داده است. 

اینکه دولت بایدن، تنش افزایی ایران را ذیل تلاش ایران برای حفظ برجام تعریف می کند به این معناست که به آن به عنوان یک مانور تبلیغاتی و موقتی نگاه می کند و نه یک چرخه نگران کننده افزایش تهدید. این خود برای آن ها به این معناست که اگر مقداری صبوری پیشه کنند تا طرف ایرانی این روش را بیفایده ببیند، در نهایت ایرانی ها خسته شده و بر سر میز مذاکرات جدیدی حاضر خواهند شد. این تصور غلط از آنجا برای آمریکایی ها متحدان اروپایی شان پدید آمده که صبوری چهار ساله ایران برای حفظ برجام در دوره ترامپ، پیام اشتباهی را به آن ها مخابره کرده و به این گمان صد در صد غلط رسانده که حتی در صورت برنداشتن تحریم ها هم، برجام فی ذاته برای ایران دارای ارزش است.

حقیقت آنست که ظرف شخصیتی ترامپ به گونه ای بود که موفقیت وی را در قالب "نظریه مرد دیوانه"، تضمین می کرد. به همین جهت شاید حزم و احتیاط ایران در برابر وی عاقلانه و توجیه پذیر به نظر می آمد، لکن اکنون شرایط تا حدی وارونه شده است. اکنون این ایران است که حق دارد در قالب "مردی عصبانی" ظاهر شود. درست است که ایران بدعهدی دولتی مثل ترامپ را تحمل کرد، اما قرار نیست بعد از چهارسال صبوری، همین بدعهدی را از سمت کسانی که خودشان برجام را امضا کرده اند هم تحمل نماید. 

گرچه ترامپ دست دولت بایدن را با ابزار تحریم پر کرده و به ظاهر آن را در موضع قدرت قرار داده است ولی اینگونه نیست که دولت جدید آمریکا نقطه ضعف و محذوریتی نداشته باشد. انتظاری که جهان از دولت بایدن دارد، متفاوت از انتظاری است که از دولت ترامپ داشته است. هزینه ای که بایدن برای فروپاشی احتمالی برجام خواهد پرداخت بسیار بیش از آن است که ترامپ قرار بود بپردازد. شاید اروپایی ها تحت تاثیر همان انگاره غلط و به طمع امتیاز دادن ایران در مسائل منطقه ای و موشکی، مدتی را با دولت بایدن همراهی کنند ولی بعید است تا مقصد فروپاشی برجام با وی همسفر شوند. انتصاب اخیر فردی چون ریچارد نفیو، هم به معنای برنامه بایدن برای تداوم بازی تحریم-مذاکره و هم نشان دهنده همین محذوریت آن برای حفظ چارچوب برجام است.  

تا طرف غربی، حجم واقعی عصبانیت ایران را از اینهمه شرارت و بدعهدی درک نکند و تا عزم ایران را برای حتی خروج از برجام و تحمیل هزینه های سنگین به غرب جدی نبیند، بعید است که به تعهداتی برجامی خویش بازگردد. از این منظر یا باید سطح تنش را آنقدر بالا ببریم که خارج از محاسبات و آمادگی طرف آمریکایی باشد و یا آنکه عزم جدی خود را برای خروج از برجام به گونه ای نشان دهیم که برای آن ها باورپذیر شود. ترسیدن از سایه توهمی جنگ، می تواند پاشنه آشیل ایران در این مسیر باشد.  

فن چانه زنی، اصول خاص خودش را دارد. کسی در نهایت پیروز است که بتواند عزم قویتر و اعتماد به نفس بالاتری از خود نشان بدهد. شاید اگر تیم مذاکره کننده ما میتوانست این عزم و اراده را از خود نشان بدهد، محصول مذاکرات خیلی بهتر از آنچه بود که الان هست. لکن وقتی سطح یک مسئله ملی و راهبردی به نام مذاکرات هسته ای به سیاست های جناحی تقلیل یافت و وقتی دائماً پالس های ضعف و نیاز به طرف غربی مخابره شد و مدام ترس از سایه جنگ تبلیغ میشد، چگونه می توان انتظار داشت که مذاکره کننده ایرانی از موضع قدرت با طرف مقابل خود صحبت کند و یا آنکه مذاکره کننده غربی، اراده و اعتماد به نفس همتای ایرانی خود را باور نماید. در چنین شرایطی، فی المثل هرگونه تهدیدی مبنی بر خروج از مذاکرات، به عنوان بلوفی برای امتیازگیری بیشتر تعبیر شده و نتیجه ای در بر نخواهد داشت. 

آنچه در خصوص فن چانه زنی اشاره شد بدین جهت بود که تاکید شود بدون یک عزم جدی مبنی بر خروج از برجام در صورت تداوم بدعهدی غرب، هیچ دستاوردی محقق نخواهد شد. وقتی خودمان باور نداشته باشیم که قادر به پذیرش این سطح از ریسک هستیم، چگونه می خواهیم طرف مقابل تهدیدمان را باور کند و آن را یک بلوف و حرکت نمایشی نداند. با کنترل دائم خشم، چگونه انتظار داریم دنیا حجم عصبانیت ما و در نتیجه عمق فریبکاری طرف مقابل را بفهمد. البته که بین عصبانیت کور با خشم راهبردی تفاوت بسیار است. 

دولت جدید آمریکا نسبت به سلف خود، دولتی با ریسک پذیری پایین تر و پیش بینی پذیری بالاتر است. چون نه آن شخصیت سیاسی و نه دیوانگی ترامپ را دارد و نه شرایط بغرنج داخل آمریکا و صحنه بین الملل به آن اجازه ریسک می دهد. این فرصتی است که متأسفانه رقبا بجای ما در حال استفاده از آن هستند. خودتان را جای دولت بایدن قرار دهید. وقتی در برابر فشارهای بی امان جمهوری خواهان و لابی های اسراییل و اعراب خلیج فارس، فشار و مزاحمت خاصی از سوی ایران احساس نمی کند، چرا باید با امتیاز دادن به ایران برای خود دردسر بخرد!؟

چنین دولتی تنها زمانی به تعهدات برجامی اش برمی گردد که در برابر فوج مخالفان بازگشت آمریکا به برجام، دستش پر از ادله قانع کننده باشد. افزایش تشدید شونده تنش و عزم جدی ایران برای خروج از برجام نه تنها دست دولت بایدن را به اجبار پر می کند، بلکه حتی می تواند خود دشمنان منطقه ای ما را هم به تسلیم وادارد. ترس دشمنان منطقه ای ایران از موشک های دقیق ایران، آن ها را به استفاده از تحریم ها برای مهار ما تشویق کرده است، کافی است متوجه شوند از این شیوه نتیجه عکس گرفته اند یعنی افزایش فشار بر ایران، نه تنها هزینه هایشان را کاهش نمی دهد بلکه لحظه به لحظه با ایرانی پیش بینی ناپذیرتر و خطرناک تر روبرو می سازد. آنگاه خودشان غرب را به سمت اجرای تعهداتش هل می دهند. البته همه این ها به شرط توجه به این نکته کلیدی است که بدانیم همه بازیگران به آثار خسارت بار جنگ واقفند و هیچ یک پذیرای آن نیستند. بنابراین کسی بازنده این رقابت چانه زنی است که بیش از دیگران از سایه موهومی جنگ بترسد و آن کسی برنده است که عزت و منافع ملی اش را به ترس نفروشد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۵۲۷۶۴۰۹:۰۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
فکر می کنید غربیها این چیزها را نمی دونند.اگر قرار بود با خروج از برجام اونها تسلیم بشن خیلی وقت پیش در برابر کره شمالی تسلیم می شدن.
ناشناس۱۸۵۲۸۱۹۰۹:۴۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
آمریکا بیش از این هیچ غلطی نمی‌تواند بکند پس نباید نگران باشیم. ممکن است التهابات ارزی ما را لحظاتی دچار نگرانی کند. اما کشور ما سرشار از ثروت است.
ناشناس۱۸۵۲۸۵۰۰۹:۵۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
احتمالا یک سازمان دولتی یا نهاد انقلابی با حقوق و مزایای خیلی بالا شاغل هستید که تحریم ها روی زندگی تون اثری نداره.
ناشناس۱۸۵۲۸۸۳۱۰:۱۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بقول لرها حرف حق از لوله تنفنگ درمیاد اینو فقط میفهمن
ناشناس۱۸۵۳۰۱۳۱۱:۵۱:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
شرایط مذاکره را رهبری تعیین می‌کنند
ناشناس۱۸۵۳۰۲۴۱۱:۵۶:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
محسن رضایی در گفتگویی با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» اظهار داشته است که ایران اماده ی از سر گرفتن مذاکرات بر سر برجام با آمریکا و سایر قدرت های اروپای است، البته مشروط به اینکه آنها «سیگنال مشخصی» ارسال کنند که تحریم ها در عرض یک سال لغو می شود.
تبریزی۱۸۵۳۱۵۴۱۲:۵۹:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
شما اگه چند تا تفنگ و موشک داری اونا سلاح های متعارف به مراتب پیشرفته تر و سلاح های هسته ای دارن.
ناشناس۱۸۵۳۳۷۰۱۴:۳۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
شرایط را تعیین می کند ولی آقایان اجرا نمی کنند
ناشناس۱۸۵۲۹۳۹۱۱:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریمهاست.
ناشناس۱۸۵۳۰۳۳۱۲:۰۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوءمدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۱۸۵۳۴۱۷۱۵:۰۱:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خروج از برجام ، خروج از فاجعه‌اس ___ البته باید سران داخلی برجام و ژنرال‌های دروغین و تاجران و فاجران داخلی برجام سریعاً محاکمه بشن
ناشناس۱۸۵۳۴۵۳۱۵:۲۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اتفاقا اکثر دلسوزان انقلاب محرومان و کارگران وقشر کارمند وطبقه متوسط هست...ولی اینو باید بدونی که ما انتخاب های بدی کردیم.الان عملکرد رییسی را ببین(غیر از تیم رسانه ای ضعیف)همه عملکرداش عالیه وهمچنین قالیباف (غیر از شواف های اطرافیانش)خیلی بهتر و چابک تر از اسحاق و...بود...قبول کن اشتباه کردیم و نکته دیگه اینه که دست ظریف و روحانی برای غربی ها روشده و ماباید سیستم مذاکرات را تغییر بدهیم مجبوریم امثال جلیلی و...را با امثال ظریف ترکیب کنیم(اگر به حرف های جلیلی گوش داده می شد اینطور نمی شد)
علی گردنده۱۸۵۴۲۷۱۲۳:۱۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ماپاسدارخون شهیدان وپرچم وآرمان خود مقاومت کردیم ومی کنیم ولی مشکل ما از فساد اقتصادی دولتی واختلاسگران است چرا قوه قضائیه جدی برخورد کند بازار سرمایه بورس را نابود کردند اینها یک عده میلیاردی از مردم خوردند باید اعدام شوند وسرمایه ملت برگردد نه بره کشور خارج خوشگذارانی وبه ریش ملت فقیر بخندد ما عدالت علی وار میخواهیم
ناشناس۱۸۵۲۸۷۶۱۰:۱۲:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خانه‌قاضی‌پراز‌گردواست‌ولی‌چیزی‌به‌ما‌نمیرسد‌ضربالمثل‌آذری
ناشناس۱۸۵۲۹۰۱۱۰:۲۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
لحظاتي؟
ناشناس۱۸۵۳۱۶۱۱۳:۰۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خب می دونیم سرشار از ثروته اما پول بنز رو میدیم ۲۰۶ سوار میشیم. برای خرید ۲۰۶ با حقوق پایه باید ۱۰ سال حقوق رو یکحا داد! لطفابه شعور مردم توهین نکن
ناشناس۱۸۵۳۱۸۸۱۳:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
متاسفانه تا حالا هر غلطی خواسته کرده.
ناشناس۱۸۵۳۲۲۸۱۳:۲۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
درست است که کشور ما سرشار از ثروت است ولی برای کی؟
ناشناس۱۸۵۳۴۲۱۱۵:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اون ثروت کشور رو که بین خود تقسیم کردند منظورت کدوم ثروت است؟
حمید۱۸۵۳۷۷۶۱۸:۳۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
آقا از ثروتش چیزی به مردم عادی نرسیده ونخواهد رسید.....آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند دلار ۳ هزار وکرد۳۰ هزار چقدر بدبخت شدند غلط از این بزرگ تر خواهشن شعار نده فکر کن بعدن حرف بزن ....خووووووووب
حبیب۱۸۵۳۸۳۰۱۹:۰۴:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بیش از این مشخص شد که آمریکا هر غلطی بخواهد میکند و جهان نیز نظارهگر آن است
ناشناس۱۸۵۴۴۰۷۰۱:۱۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دقیقا حق باشاست.ولی الان مردم از گرسنگی دارن به خود می پیچند. اگه قرار باشه هم گرسنه باشیم هم فشار تحریم را قبول کنبم هم برجام بمونه این از منافع ملی به دوره . مردم ایران زمانی مشکلات معیشتی را می پذیرنند که با عزت و اقتدار دولت همراه باشد .نه ذلت آنها در برابر غرب و آمریکا
ناشناس۱۸۵۲۸۲۱۰۹:۴۲:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ما بدون آمریکا زندگی می‌کنیم . اهمیتی ندارد اگر برجام نابود شود. مطمئن باشید که ما بیشتر پیشرفت می‌کنیم. مسئولیت‌هایمان را برداشته و جلو می‌بریم، اگرچه کافران نپسندند. امروز به برکت خون شهیدان قدرتمند هستیم.
ناشناس۱۸۵۲۹۴۷۱۱:۱۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
لطفا بخشی از پیشرفت هایی که در 3 سال گذشته و در اوج تحریم ها داشتید رو برای ما نام ببرید. اگر کارخانه ای هم در 40 سال گذشته در کشور تاسیس شده به دلیل همکاری با کشور های خارجی بود که همون ها هم طی 3 سال گذشته و از این به بعد نخواهد بود.
ناشناس۱۸۵۳۰۷۹۱۲:۳۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چون تو فقط اقتصاد و تورم می بینی پیشرفت های دیگر را از عمد نمی بینی
تبریزی۱۸۵۳۱۶۰۱۳:۰۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
پیشرفت های دیگه برای مردم نون و آب نمی شه. چندین نسل رو از بین بردید. هدف علم ایجاد رفاهه. علمی که قرار باشه فلاکت و بدبختی بیاره نیست و نابود بشه بهتره.
ناشناس۱۸۵۳۲۷۲۱۳:۳۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
کشور ما تو اختلاسهای نجومی پیشتاز است.
ناشناس۱۸۵۳۴۸۱۱۵:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
دقیقا
ناشناس۱۸۵۳۴۵۷۱۵:۲۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
شما تو ایران نیستی نمی دونی...اگرچه برجام سرعت حرکت ایران را کند کرد ولی این همه گازرسانی و برق وآب و...افتتاح وساخته شد...اشکالی که به دولت وارده اینه که نباید فقط به اصلاح طلب ها تکیه می کرد و نباید با طناب اصلاح طلبی تو چاه برجام می رفت...
ناشناس۱۸۵۳۹۱۴۱۹:۴۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
نرخ دلار و سکه و تمام کالاها پیشرفت کرده
ناشناس۱۸۵۲۹۹۶۱۱:۳۹:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
احتمالا برکت خون شهیدان در قبولی دانشگاه، اشتغال به کار خارج از نوبت و حقوق و مزایای ماهانه شامل شما شده است ولی شامل خیلیها غیر از بیکاری و تحریم و تورم و گرانی نیست.
سلام ...۱۸۵۳۱۹۸۱۳:۱۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
لطفا دولت روحانی یک آمار دقیق از شهدای جنگ تحمیلی 8 ساله (مجرد و متاهل ) و تعداد فرزندان شهدا همچنین شرایط تحصیل و اشتغال آنها در این 40 سال انقلاب بدهد تا مردم با اشتغال 40 ساله دیگر هم میهنان از اقشار گوناگون (عشایری روستایی شهری کمیته امداد بهزیستی )مقایسه کنند تا سوءبرداشتها از خانواده شهدا برطرف شود و این هم میهنان همیشه در دید مردم کشورم احترام خاص خود را داشته باشند برای 100ها سال با تشکر
ناشناس۱۸۵۳۴۶۰۱۵:۲۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
نه اتقاقا...امروزه رونق زیادی هست و کار هم هست ولی خو نمی توان همه را کارمند دولت کرد...دیگه پشت میزنشینی داره می میره...
ناشناس۱۸۵۳۴۲۵۱۵:۰۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اونهایکه باید به قدرت مند و ثروتمند شوند شدند فقط سر مردم بی کلاه مانده
ناشناس۱۸۵۲۸۶۸۱۰:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
من فکر میکنم برجام شده ناموس لایتغیر روحانی که حتی اگر هییییییییییییییییچ فایده ای هم نداشته باشه باز هم هر روز مصاحبه میکنه میگه برجام و ما ادراک ما البرجام.... و طرف غربی هم میدونه که کارنامه حسن کلید تقریبا صفر است بجز برجام و برجام را ناموسی کرده
ناشناس۱۸۵۲۹۵۷۱۱:۱۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که به این خسارت محض پایان بدهیم.
fred۱۸۵۲۹۸۳۱۱:۳۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
درسته آدمهای توی غرب خیلی چیزا رو نمیدونن و بهتره از ایرانیها یاد بگیرند
۱۱۸۵۳۰۲۰۱۱:۵۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
دولت روحانی هیچگونه ظرفیت مثبتی بمنظور رفع تحریم ها ندارد . چه بسا در مقابل اقدامات مقابله ای مقاومت هم کند . تا زمان روی کار آمدن دولت بعدی باید کج دار و مریض طی مسیر کنیم تا یک دولت قدرتمند نترس و انقلابی روی کار بیاید . حقیقتا مردم از تحریم های دولت روحانی بیشتر از تحریم های آمریکا ضربه خورده اند .
ناشناس۱۸۵۳۱۰۹۱۲:۴۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
کج دار و مریز کج نگهداشتن و نریختن
ناشناس۱۸۵۳۰۳۷۱۲:۰۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
در اصل باید گفت ورود به برجام غلط بود! اما چرا؟ یکی از مسئولان سابق اسراییل با بی بی سی مصاحبه داشت، وقتی ایران را تروریست خواند، مجری گفت البته ترورهای اسرائیل هم مطرح هست، جواب ایشان دفاع از خود بود!!! وقتی ایران را غیر دمکراتیک خواند، مجری گفت بسیاری از فلسطینیان هم همین نظر را برای اسرائیل دارند و می گویند حقوقشان نقض شده، ایشان اسرائیل را یک دولت خواند که قوانین خودش را دارد و سازمان ملل هم آنرا تایید کرده، اما وقتی مجری به او گفت که اسرائیل هم بمب اتم دارد و آیا حاضر است بازرسان و نمایندگان کشورها از همه مراکز آن بدون اعلان قبلی بازدید کنند؟ ایشان گفت ما که ان پی تی را امضاء نکرده ایم!!! نکته: امضای ان پی تی و برجام یک ضرورت غیر ممکن بود!!! چرا؟ چون مسئولان و مدیران و حتی گروهی از روحانیان و فرزندانشان در جمهوری اسلامی ایران دیگر مانند روحانیت، و مدیران و مسئولان دهه ۶۰ و ۷۰ نبودند و نیستند آنها یا خود را مالک و یا ارباب و یا آقازاده و خانم زاده می دانند، یا وارث انقلاب اسلامی ایران، نهایتا فاصله طبقاتی و بی مسئولیتی و زیاده خواهی و اهداء رانت به فامیل، دوستان و شرکا و افراد بی لیاقت ، گرفتن انحصار کالاها، تخریب کشاورزی و زراعت، انهدام صنعت، رواج کسب دلالی، معدوم سازی اقتصاد ملی، و ایجاد جامعه و خانواده گسسته در سایه مدرک گرایی و فرزند و زن سالاری و سلبریتی سالاری و ... راهی بی برگشت ساخته است. برگشت به هم خواهی دهه ۶۰ عزم مردمی و قدرت ملی حذف گروهی از زرسالاران و سلبریتی ها را می خواهد.
ناشناس۱۸۵۳۳۴۹۱۴:۳۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
با برجام هم که تحریم ها رو بر نداشتن پس بهتر که توش نباشیم
ناشناس۱۸۵۳۵۲۹۱۶:۱۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
نه عزیزم مابایدخودمون تلاش کنیم باتولیدداخل کشوراونایئ که کم داریم یانداریم خودکفا بشیم مثلابنزین یادتونه تحریم داشتیم میشدیم خودکفاکه شدیم هیچ صادرکننده هم شدیم میشه تحریمها روبی اثرکرداگه ازخودتحریمی بیایم بیرون
ناشناس۱۸۵۳۷۵۱۱۸:۲۱:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تعامل جهانی / آسایش ایرانی
ناشناس۱۸۵۳۸۴۹۱۹:۱۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
غربیها تسلیم کره شدن که الان کره بمب داره!
ناشناس۱۸۵۴۲۶۹۲۳:۱۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
کره شمالی؟ تسلیم نشدن دربرابرکره؟ یانمیدونی تسلیم چیه یا اصلا مناسباتونمیشناسی،،کره، امریکارو تهدید ب حمله اتمی کرد،یادت رفته؟ غرب چکارش کرده؟ بفهمید که دنیا جنگل مولاس..منطق زور بر روابط بین الملل حاکمه.. عجیبه که نمیبینید..فقط با منطق زور میشه حقو احقاق کرد..دیگه ایران باید چکارمیکرد که نکرده؟؟ تمام کشور تعطیله ب خاست غرب.خب،چی شد؟ کاش ی دولتمرد واقعی بیاد سرکار تا، اثبات کنه ایران قابل تجزیه نیس..
دانشجوي علوم سياسي۱۸۵۲۷۶۵۰۹:۰۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
به نظرم نتيجه گيري اين تحليل از نظر استراتژيك و ژئوپلتيك درست نيست
ناشناس۱۸۵۲۸۲۶۰۹:۴۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ایران واقعیت‌های وجود خود را بر اساس آمریکا تنظیم نکرده است. این مربوط به فلسفه سیاسی آمریکاست که شکست خورده است.
ناشناس۱۸۵۳۲۵۹۱۳:۳۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
البته با دو قطبی سازی یک مقدار به آمریکا ربط می دهند مدیریت کشور را خصوصا در اقتصاد
ناشناس۱۸۵۲۷۶۷۰۹:۰۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چون توی کاخهای امن و سر سفره های چرب و نرم هیچ اثری از درد مردم نیست. چون ما از همه دنیا بیشتر میفهمیم و همه 8 میلیارد نفر باید مثل مسئولین ما فکر کنن.
ناشناس۱۸۵۲۸۳۲۰۹:۴۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
آمریکا غلط می‌کند فکر کند می‌تواند رزق ما را دهد، آمریکا اگر می‌تواند ۵۰ میلیون مردم گرسنه خود را سیر کند.
ناشناس۱۸۵۲۹۰۶۱۰:۳۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
نه نباید این حرف را بزنیم این یعنی یه کشور فقیر و ضعیفی ما را تحریم کرده خوب نیست
ناشناس۱۸۵۳۳۰۲۱۳:۵۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
امریکا 50 میلیون نفر گرسنه دارد حقایق را باید پذیرفت و نباید انکار کرد.
ناشناس۱۸۵۲۹۵۶۱۱:۱۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
در ایران من با مدرک ارشد و 5 سال سابقه بخوام یه گوشی خوب بخرم باید 4 ماه حقوقم رو بدم. در صورتی که قبل تحریم ها با یک ماه حقوق می تونستم پرچم دار سامسونگ رو بخرم. این از نتایج تحریمه آمریکاست. حالا فهمدید زندگی مردم دست آمریکاست یا باز هم شعار می دید؟
ناشناس۱۸۵۳۰۴۵۱۲:۰۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
دوران مدرک و مشق و کتاب مدت ها است که به سر آمده.
حسن۱۸۵۳۱۵۲۱۲:۵۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
در عوض در این دوران رانتخواری و پاچه خواری از رونق بالایی برخوردار هست.
ناشناس۱۸۵۳۱۸۶۱۳:۱۰:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
حتمي شما تصور كردي صنعت هسته اي و موشكي را بناها و صافكارها و قنادها ساخته و اداره مي كنند ؟ا نه اخوي همه شغل ها لازم و محترمند اما اين ها را دانشمندهاي درس خوانده ايجاد كرده و اداره مي كنند كساني كه روزها و شب ها مطالعه و تحقيق و ازمايش كردند و مي كنند
ناشناس۱۸۵۳۰۷۶۱۲:۳۱:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
دو واحد اقتصاد کلان به جای این کارشناسی می خوندی به خودت اینقدر دروغ نمی گفتی هر چند شما الان با حقوق یک ماه و نیم می توانی یک گوشی خوب بخری
ناشناس۱۸۵۳۰۷۸۱۲:۳۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مدرک های به درد نخور از دانشگاههای به درد نخورتر به چه کار میاد تو این مملکت؟ برو دنبال کار درست و حسابی که پول توش باشه
ناشناس۱۸۵۳۲۳۷۱۳:۲۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تحریم ها نتیجه فتنه دار و دسته شما در سال 88 بود پس بیخود گله نکنید.
ناشناس۱۸۵۳۳۶۳۱۴:۳۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
دست مفسدان اقتصادی و مسئولان نالایق هست نه آمریکا
ناشناس۱۸۵۳۴۶۵۱۵:۲۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
وجدانا این نتیجه رای اشتباه توست...همه عالم می دانند سیاستمدار یعنی یک شطرنج‌باز حرفه ای ؟؟؟چطور ندیده و نپخته به این دولت رای دادید؟؟ولی چه فایده ...گوش گران و خواب سنگین
ناشناس۱۸۵۳۰۵۵۱۲:۱۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اقتصاد آمریکا به تنهایی بزرگتر از اتحادیه اروپا و بقیه کشورها بجز چین است. این یعنی اینکه سایر کشورها به خاطر منافعشان تابع سیاستهای آمریکا می شوند ( که الان هم هستند). مشکلات داخلی آمریکا هر قدر هم بزرگ باشند فرقی برای ما نمیکند. مشکلات خودمان را اگر می توانیم حل کنیم، چه بهتر اگر نه، مجبور به پذیرش شرایط جهانی هستیم.
ناشناس۱۸۵۲۷۸۲۰۹:۱۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
درود بر نویسنده مطلب مطلب خوبی بود اما یک امایی دارد عنایت داشته باشید برای پیش برد این راهبرد و این سخنان خوب باید الگو سازی کرد و از خود شروع کرد به عبارت دیگر این سخنان درسته ولی به شرطها و شروطها یعنی این که طوری نباشد که جیب افرادی که این گونه فکر می کنند پر باشد و جیب بقیه خالی مثلا خود نویسنده عزیز و بزرگوارمان از خود شروع کند میزان دریافتی خود را بیان کند تا مردم بدانند که حتی ایشون هم دریافتی زیادی ندارد و از جیب پر و..این حرفها را نمیزنند که یک مقاومتی در مردم شکل بگیرد وقتی ببیند که گوینده این سخنان درامدی ندارد و در سطح افراد عادی جامعه است و فقط نویسنده نیست و خودش هم می خواهد مقاومت جهادی انجام دهد و خود نیز جهاد می کنند و متضرر مالی میشود لذا این شرط نخست باید تامین گردد چون اگر این شرط محقق نشود طرف مقابل می گوید جیب ما مثل جیب شما پر نیست و اینجا حتی اشکال شرعی پیش میاد که ما چیزی را توصیه کنیم که بقیه ازش ضرر میبینند و خود مصون می مانیم اجرکم عندالله
حسین رجایی (نویسنده)۱۸۵۲۸۹۱۱۰:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
با سلام و احترام و تشکر از پیشنهاد خوب شما به احترام اصل مهم "شفافیت"، خدمت شما عرض میکنم که: بنده به اعتبار تحلیل یا نویسندگی ام، هیچ درآمدی ندارم بجز حق الزحمه معمولی که سایت وزین الف به نویسندگان و تحلیلگرانش می پردازد. آن هم احتمالا کمتر از آن چیزی است که شما تصور میکنید.
ناشناس۱۸۵۳۰۲۷۱۱:۵۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
جایگاه کنونی ما در جهان کجا است؟ کشوری که یک دوست و متحد به درد به خور هم ندارد! کل طبیب بودی سر خود دوا می کردی. مشکلات کشور خودمان را حل می کردیم.
ناشناس۱۸۵۳۰۸۲۱۲:۳۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
کشوری که در منطقه سیاست تعیین می کند و دیگران می خواهند آن را بگیرند یعنی دوستانی خواهد داشت و قدرتمند است
ناشناس۱۸۵۳۲۶۷۱۳:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
امروز در تمامی عرصه‌ها صاحب قدرت هستیم و این دشمن ماست که امروز هر چه هزینه می‌کند جز به زوال قدرت نمی‌رسد.
ناشناس۱۸۵۲۸۹۹۱۰:۲۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
در کلیات با شما موافقم امیدواریم نویسنده در مورد وضع مالی خود، خوداظهاری نماید و مردم را قانع کند که درآمد خاصی ندارد تا این شیوه را همه قبول کنندو کسی بهانه نیاورد که نویسنده درآمد خاصی دارد
ناشناس۱۸۵۲۹۴۵۱۱:۱۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مقاومت مقاومت چهل سال هست داریم این کار را انجام می دهیم جوانی و عمرمان تباه شد
ناشناس۱۸۵۳۰۸۷۱۲:۳۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خخخه اگر مقاومت در اقتصاد شکل می گرفت که الان مانند جاهای دیگر که باج ندادیم می شد در ضمن چرا قبل انقلاب که به قول خودتان پاسپورتتان در اوج بود و کدخدا اینجا آقایی می کرد چرا وضع مردم بد بود؟
ناشناس۱۸۵۳۱۶۹۱۳:۰۵:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
البته وضع معیشت مردم اون زمان در مقایسه با کشورهای اطراف بهتر بود
ناشناس۱۸۵۳۳۲۶۱۴:۰۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
عربستان باز هم آن زمان از شما بهتر بود اماراتی هم وجود نداشت عراق و ترکیه هم در یک حد بودین و الان هم در یک حد هستید
ناشناس۱۸۵۲۹۷۹۱۱:۳۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
سلام.عالی گفتی
ناشناس۱۸۵۲۷۸۵۰۹:۲۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مهم‌ترین مشکل برجام دلبستگی شدید دولت و شخص رییس‌جمهور به آن است. ایشان در مورد برگشت آمریکا به برجام حتی در بیان هم ملاحظات دیپلماتیک را رعایت نمی‌کند. ما حتی اگر بخواهیم در برجام بمانیم باید عملا و رسما اعلام کنیم برجام دیگر در اولویت سیاستمان قرار ندارد و تلاشی برای حفظ آن انجام نخواهیم داد. عملا وضع تحریمی از این بدتر نخواهد شد.
ناشناس۱۸۵۲۹۰۵۱۰:۳۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اگر اقتصاد در این وضعیت بماند و بدتر نشود و بگوییم مثلا در 20 سال اینده همین قیمتها را حفظ می کنیم خوبه ولی قیمتها بخاد گرونتر شود واقعا دیگه زندگی کردن غیر ممکن میشه
ناشناس۱۸۵۲۹۴۴۱۱:۱۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
متاسفانه روحانی بجای رفع تحریم ها بفکر حفظ برجام است.
ناشناس۱۸۵۲۷۹۳۰۹:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چون حرف زور متوجه میشن مثل الان که عقب نشنی کردن از صدور قطعنامه
شهروند۱۸۵۲۸۰۸۰۹:۳۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
همه اینها به یک روز بیشتر رنج و مشقت مردم این سرزمین نمی ارزد
ناشناس۱۸۵۲۹۵۲۱۱:۱۵:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
عمده مشکلات کشور و رنج مردم بدلیل سوء مدیریت دولته زیرا در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی هم که تحریم بانکی و نفتی و لیست سیاه FATF نبود قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد شکست.
ناشناس۱۸۵۳۲۵۴۱۳:۳۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
در مورد fatf خیلی شک برانگیز است که این همه پافشاری که می کنند و قبلا می گفتند دیگر نمی توانیم کار کنیم ولی الان که دستشان رو شده می گویند هزینه آن بالا می رود اگر تصویب نشود حالا خوبه در زمان احمدی نژاد در لیست سیاه بودیم هزینه ای در کار نبود و کارهای بانکی هم انجام می شد
ناشناس۱۸۵۳۳۹۶۱۴:۵۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
در مورد fatf کاملا مشکوک است این همه پافشاری چون در حد مشکل ریز هم نیست چون تجربه قبلا داشتیم که در لیست سیاه بودیم و کارها راحت انجام می شد لطفا منتشر کن جناب رجایی
ناشناس۱۸۵۲۸۱۱۰۹:۳۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خارج شدن از برجام یعنی رفتن زیر فصل هفت وآنگاه دیگر نه آمریکا واسرائیل بلکه تهدید الیه بشریت شناخته خواهیم شد وتمام کشور ها از جمله چین وروسیه نیز بدون تردید به جامعه جهانی می پیوندند حالا یا جنگ می شود یا آنقدر تحریم‌ها را گسترش می دهند که کشور از درون فروخواهد پاشید
ناشناس۱۸۵۳۰۹۵۱۲:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
حالت خوبه؟ جنگ با کشور قدرتمند نظامی و ابر قدرت منطقه؟! تحریم ها که دیگر به شکل کامل دارد اجرا می شود هرچند هیچ وقت هم زیر منشور ان قسمت جنگی هم نرفته بودید در ضمن اگر بمب اتم بد است برای همه بد است نه دوگانه بین خودی غیر خودی
ناشناس۱۸۵۳۲۰۷۱۳:۱۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
قطعنامه 2231 که پیوست برجامه تحت فصل 7 منشور سازمان ملل است.
مهدی۱۸۵۲۸۲۸۰۹:۴۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بنام خدا در حال حاضر برجام لنگر توازن در سیاست خارجی ما و نقطه اتکا در اعمال فشار بر اتحادیه اروپا در مجامع بین المللی است. فرض کنیم که تا کنون برجام برای رفع تحریم ها هیچ کارکردی نداشته و تنها بواسطه حضور ایران در این تفاهم، اروپایی ها کمی از آمریکا فاصله گرفته اند . آیا بدون برجام تحریم ها رفع خواهد شد؟ ایا بدون برجام آمریکا و اروپا وحدت نظر بیشتری نخواهند داشت؟ در برجام ما به درستی مدعی هستیم که آمریکا و اروپا به این تعهد عمل نکرده اند و همین عمل نکردن نقطه قوت در مذاکرات فعلی مجامع بین المللی است. کنترل خشم حتی خشم ظاهری ما در حال حاضر نقطه قوت ماست که باید حفظ شود اما بیرون ریخته نشود چون آنوقت دیگر چیزی نیست که دیگران را با آن تهدید کنیم. تصور اینکه خروج ما از برجام موجب روز جنگی خواهد شد و در آن جنگ م توانایی های خودمان را به رخ دیگران خواهیم کشید، تصور درستی نیست. خروج از برجام تشدید فشارهای اقتصادی بر کشور است. خروج از برجام حتی با همین وضعیت دست و پا شکسته موجود چه نفعی را برای کشور خواهد داشت؟ اینکه تصور کنیم که دولت بایدن از دولت ترامپ ترسو تر است، تصور باطلی است. ترامپ جنگی را آغاز نکرد اما اوباما که از طیف بایدن است، اینکار را کرد.
ناشناس۱۸۵۳۲۱۰۱۳:۱۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ماندن در برجام بی فرجام با وجود تشدید تحریم ها چه سودی برای کشور دارد ؟!
گورخواب۱۸۵۲۸۳۹۰۹:۴۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
فقط با روسیه و چین هماهنگ بشه که در شورای امنیت رأی ندهند به ضرر ایران مثل قبل.
مزمز۱۸۵۲۸۴۶۰۹:۵۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تحریمهای آمریکا، مردم و دولت ایران رو شدیدا تحت فشار قرار داده؛ اینکه تشدید فعالیتهای هسته ای ایران - با فرض صحت ادعای صلح آمیز بودن - چطوری میتونه به دولت آمریکا گزندی برسونه و به نوعی اقدام متقابل در برابر تحریمها محسوب بشه رو متوجه نمیشم... مگه اینکه خدایی نکرده، ادعامون صحیح نباشه.
ناشناس۱۸۵۲۸۸۰۱۰:۱۷:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اولا 20درصد مشکلات تحریم را بزرگ نکنید دوم هم همان طوری که در سال 90 به بعد با اوج گرفتن فعالیت هسته ای هزینه برای آمریکا ایجاد کرد و مجبور به عقب نشینی از تعلیق کامل شد و توافق شد البته توافقی بهتری از ما می توانست صورت بگیرد که به شکل ناشیانه صورت گرفت هر چند باز بماند راه اشتباه را 20 سال پیش و خروج از یک سازمان و فراتر از قانون خود آن سازمان با 3 کشور اروپایی این راه غلط را ایجاد کردن همین اقایان
ناشناس۱۸۵۲۹۴۳۱۱:۱۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
امریکایی ها میگن فناوری هایی که ایران به آن دست یافته گیم چنجینگ است یعنی بازی را به نفع ایران عوض می کند و به همین دلیل توسعه فناوری هسته ای و موشکی می تواند اهرم فشاری برای لغو تحریم ها باشد.
مرادي۱۸۵۳۰۷۲۱۲:۲۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بر فرض كه تشدید فعالیتهای هسته ای ایران گزندی به دولت آمریکا نرسونه ، حالا وقتي كه قراره در هر صورت تحريم باشيم خوب چرا تعهدات برجام رو هم اجرا كنيم؟
ناشناس۱۸۵۲۸۵۴۰۹:۵۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چون هسته ای بهانه است و وقتی بهانه باشد و می خواهند چیزهای دیگر را هم بگیرند بازی در می اورند
ناشناس۱۸۵۲۸۵۷۱۰:۰۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چرا فکر می کنید با این کارها امریکا دچار ارعاب میشه و به برجام بر میگرده؟ تاجایی که اقتصاد ایران نشون میده ما هستیم که به برجام نیاز داریم نه آمریکا خارج بشید به چی می رسید؟ با این کار ها هیچ وقت به صلح نمیرسیم تهش دوباره 100 تا تحریم دیگه اضافه میکنن ما هم بدبخت میشیم
ناشناس۱۸۵۳۲۲۳۱۳:۲۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
غنی سازی 20 درصدی و توسعه صنعت هسته ای امریکا و اروپا را به پای میز مذاکره کشاند پس مطمئن باش با اینکارها امریکا دچار ارعاب میشه.
ناشناس۱۸۵۲۸۷۰۱۰:۰۸:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
برجام شده جان و عزیزتر از جان حسن روحانی و لذا غربی ها هم میدونن این رو و مطمئن هستند از این دولت فشل کاری بر نمی اد... تا حالا که اینطور بوده
شهروند۱۸۵۲۸۸۵۱۰:۱۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
هدف اولیه برجام ( 1+5) چه بود.کنترل و نظارت بر فعالیتهای هسته ای ایران و کاهش سقف غنی سازی و...در مقابل رفع تحریم های ظالمانه .خوب طرف ایرانی که ما باشیم به قرار دادمنعقده پایدار و طرف غربی آمریکا با غش در برجام از آن خارج و دول اروپایی بی اختیار و تابع محض امریکا نقش خنثی گری بازی نمودند.و باعث مرگ تدریجی برجام شدند. اعلام مرگ برجام = احیای بدون قید و شرط کلیه فعالیتهای هسته ای کشور.خروج از پروتکل الحاقی، اخراج بازرسان ، افزایش سطح غنی سازی ،و تکاء به اقتصاد درونگرا و...
ناشناس۱۸۵۲۸۹۰۱۰:۲۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
حل میشه ان شاالله
رضا۱۸۵۲۸۹۵۱۰:۲۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بیاییم تلاش کنیم ،تلاش کنیم وتلاش ،و در درجه اول مسئولینوکسانی که در صدر کار هستند در دوایر دولتی وخصوصی رو هر روز رصد شان کنیم ،وجلوی خلاف ودزدی را بشدت بگیریم ،به نخبگانمان امکانات در اختیارشان قرار دهیم ،واز طرح های انان جهت سازندگی استفاده کنیم ،انوقت به امریکا وبزرگتر از امریکا هیچ اعتنایی نخواهیم داشت .
ناشناس۱۸۵۲۹۰۲۱۰:۲۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ببینید جنگ درسته که به نظر ما چیز منفی است ولی جنگ رو برا همین مواقع درست کردن که وقتی کارها پیش نمیره به زور متوسل شد به نظر من جنگ کنید تا بالاخره یه طرفی کوتاه بیاد و حل بشه گفتگو و مذاکره و.. جواب نداده و نمیده و خساراتی که به مردم وارد میشه از جنگ بیشتر میشه چه جنگ چه دیکتاتوری اینها را ما منفی کرده ایم در حالی که لزوما بد نیستند و به یک وضعیت بد پایان میدهند ما با عراق جنگیدیم بعدش دوست شدیم جنگ خوبه از فکر برجام و مذاکره بیایید بیرون فقط جنگ حلال مشکله
ناشناس۱۸۵۲۹۱۷۱۰:۴۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خروج از برجام هیچ سودی برای ما نداره. باید با همین برجام درب و داغون بسازیم تا با پایان ۱۵ سالش برسه و دیگر نشه تحریم های سازمان ملل را برگرداند. خود به خود برجام تموم میشه.
ناشناس۱۸۵۳۰۶۴۱۲:۱۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چرا چرت و پرتی میگی عزیز چی از برجام دیدیم لااقل اینجوری عزتمون رو حفظ میکنیم
ناشناس۱۸۵۳۱۹۱۱۳:۱۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
عزت؟؟؟میدونی کجای دنیائی؟
ناشناس۱۸۵۳۲۳۱۱۳:۲۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محضه و باید از آن خارج شد.
ناشناس۱۸۵۲۹۶۸۱۱:۲۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بيست ساله مثل اين كارشناس مي گويند از برجام خارج شويد چرا خارج نمي شيد و مردم رو زجر مي دهيد يا خارج شيد يا شعار نديد مردم دقيق مي فهمند
ناشناس۱۸۵۳۳۱۱۱۴:۰۰:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
عزیز ناشناس! مگه برجام ۲۰ ساله منعقد شده؟!
ناشناس۱۸۵۳۳۸۶۱۴:۴۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
سعادت آباد..
ناشناس۱۸۵۳۶۳۷۱۷:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
سعادت آباد سعادت آباده و برجام برجام!!!
ناشناس۱۸۵۲۹۷۱۱۱:۲۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ما که قصد ساخت بمب اتمی نداریم از برجام خارج شویم که چه بکنیم ؟! چین و روسیه را هم علیه خود بشورانیم ؟! به آمریکا و اروپا تحت عنوان شورای امنیت ملل فرصت بدهیم که به ما حمله نظامی کنند و تاسیسات زیر بنایی ما را نابود کنند ؟! آقای رجایی برای خودنمایی راه های بهتری هم هست بهتر است مسئولانه با سبک و سنگین کردن تمام جوانب اظهار نظر کنید
ناشناس۱۸۵۳۳۹۳۱۴:۵۰:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
وقتی می روید از قانون خودشان ان پی تی توافقات ننگین امضا می کردین باید نگران می شدین
ناشناس۱۸۵۳۰۲۲۱۱:۵۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چرا دور تا دور ایران همه سلاح هسته ای داشته باشند ولی ایران نه؟!
ناشناس۱۸۵۳۰۳۹۱۲:۰۵:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
برجام مرده است. جمهوری اسلامی تا ابد تحریم خواهد بود. بیهوده امیدی نبندد به رفع تحریم. همه میدانند فناوری هسته ای و موشکی بهانه است. مشکل غرب با جمهوری اسلامی، مسئله ایدئولوژی جمهوری اسلامی است. اینکه جمهوری اسلامی از مردم فلسطین حمایت میکند و خواهان نابودی اسرائیل است، یک مسئله ای است غیر قایل حل. برنامه جمهوری اسلامی بایست بر اساس پذسرش مسئله ایدئولوژی باشد، پس: 1- ایران بایست برنامه های ملی اتکا توان تولید به جدیت دنبال کند، اما بایست به طوری جدی رقابت پذیری اقتصادی دنبال کند و به مافیاها و انحصرات و فساد اقتصادی پایان دهد وگرنه به سیاه چاله های عظیم تر خواهد رفت 2- ایران بایست برنامه های جدی برای جلوگیری از اتلاف منابع ملی در بخش دولتی کند، مثلا جلوگیری از افزایش حقوق کارمندان دولتی، این فجعه اخلاف عظیم بین حققو کارگران بخش خصوصی و کارمندان دولتی، در نهایت بحرانهای عظیم بودجه ای ایجاد میکند. این که دارند در مجلش 25% حققو کارمندان دولتی افزایش میدهند، یک فاجعه است، کار معقول ایسنت تا چند سال اصلا حقوق کارمندان افزایش ندهند، در عوض بجای افزایش حقوق کارمندان، اقدام به جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات و در کنترل تورم و افازیش قدرت خرید کنند. از تجربه ترکیه درس بگیرند
ناشناس۱۸۵۳۰۷۴۱۲:۳۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
وقتی بخش خصوصی خدمات و قیمت کالا را عرض یکسال ۲ برابر کرده افزایش ۲۵ درصد حقوق نه تنها غلط نیست بلکه کم هم هست باید حقوق ها به اندازه تورم واقعی افزایش یابد هر موقع شما تورم را صفر کردی از این افاضات بفرمایید
مجتبی۱۸۵۳۰۵۹۱۲:۱۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
باسلام دست نویسنده درد نکنه باور کنید این حرف دل همه ی مردم هست ولی یکی باید این موضوع رو حالیه دولت کنه این دولت هست که غرور همه ی ایرانی ها رو داره خورد می‌کنه و هیچ اهمیتی برای عزت ایران قائل نیست آقای روحانی تو رو بخدا این موضوع رو درک کن و اینقدر عزت ایران و ایرانی رو خدشه دار نکن
ناشناس۱۸۵۳۳۱۹۱۴:۰۴:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مرغ کیلویی 30 تومن و ثبت نام واسه خرید روغن عزت ایرانی رو لکه دار نمیکنه؟
ناشناس۱۸۵۳۰۷۰۱۲:۲۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
با تغییر دولت در ایران شرایط هم تغییر خواهد کرد. روحانی و اصلاح طلبان به دلیل اینکه برجام رو تنها دستاوردشون تو این هشت سال میدانند و عملکردشان در جاهای دیگه زیر صفر بوده تا روز آخر دولت به همین رویه ادامه خواهند داد باید چندماه دیگه صبر کرد.
ناشناس۱۸۵۳۰۹۷۱۲:۴۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اگر صحبت نویسنده هم درست فرض کنیم با این وضعیت قوای سه گانه نه فقط دولت که سر تا پا اشکال وضعف هستند و قادر به حل مسائل ساده و روزمره مردم نیستند آیا میتوانیم به خواسته مان برسیم یا اول باید در خودمان تحول اساسی ایجاد کنیم.
ناشناس۱۸۵۳۱۲۵۱۲:۴۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مشگل برجام و هسته ای یا.... نیست .مشگل ایدولوژی اسلامی است که غرب و عربها نگران ومخالف آن هستند.
ناشناس۱۸۵۳۱۹۲۱۳:۱۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
با خروج از برجام دلار دو برابر خواهد شد
رضا۱۸۵۳۴۹۴۱۵:۵۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
الحمد لله همه تو ایران اقتصاد دان هستند و تحلیل تکنیکالی می دهند که رئیس بانک مرکزی هم نمی تواند بدهد.برادر در اوج تحریم هم میشود به گونه ای عمل کرد که نرخ ارز تا 100 سال دیگر هم تغییر نکند فقط باید از خلق نقدینگی،دادن یارانه و پول پاشی در قالب پرداخت سود بانکی اجتناب کنی
ناشناس۱۸۵۳۱۹۷۱۳:۱۳:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تنها راه، برگشت کامل ایران به تمامی تعهدات برجامی خود است با دادن فرصت مشخص یکی دو ماهه به آمریکا که تحریم ها را بردارد! اگر برنداشت، خروج سریع از برجام و پاره کردن آن! تنها راه حل این بن بست مسخره که اون میگه تو اول و این میگه تو اول همین است.
ناشناس۱۸۵۳۲۳۶۱۳:۲۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
با سلام طبق نظر کارشناسهای اقتصادی ریشه همه مشکلات فعالیتهای غیر تولیدی مثل دلال بازی و بخر بفروشیه .راه کنترلش هم گرفتن مالیات سنگین از فعالیتهای غیرتولیدیه تا ضمن تامین کسری بودجه دولت فعالیتهای تولیدی رونق بگیره و باعث ایجاد اشتغال و مهار قیمتهابشه در ضمن دولت هم باید انظباط مالی داشته باشه.هیچکدام از موارد بالا ربطی به تحریم ندارند.
ناشناس۱۸۵۳۳۶۴۱۴:۳۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
حالا که تیم مذاکره کننده که در راس آن وزیر امور خارجه و تیم همراه اش در خصوص برجام ضعیف عمل میکنند وظیفه نمایندگان ملت است با کنار گذاشتن وزیر خارجه به دولت تفهیم کنند که در این خصوص تغییر رویه دهند.
ناشناس۱۸۵۳۳۷۷۱۴:۴۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
به نظر من تمام این تحلیل درسته و دقیق فقط جای خالیه اون حرف امام همیشه حس میشه که آمریکا هیچ غلطی نمیکنه ما هر چی ضربه میخوریم از آمریکای داخلیه روزی رو به یاد بیارید که فرماندهان جنگ اومدن پیش امام گفتن ناو آمریکایی اومده تو خلیج چیکار کنیم امام گفت اگه من فرمانده باشم میزنم و همین طور هم شد ناو با مین اصابت کرد وابروی آمریکا تو تموم دنیا رفت وای از آمریکای داخلی
ناشناس۱۸۵۳۴۳۲۱۵:۱۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
همين چند روز قبل بود كه اروپايي ها عليه ايران پيشنهاد قطع نامه ضدايران را به شوراي حكام دادند كه اگر ديپلماسي فعال تهديد وفشارايران نبود اكنون قطع نامه عليه ايران صادرشده بود ولذا مصداق نويسنده اين مقاله مشابه همان كسي است كه از كنار گودفرياد ميزند لنگش كن بدون شك با خارج شدن ايران از برجام اجماع جهاني مورد نظر امريكا واروپا عليه ايران به سهولت شكل مي گيردوباز تكرار تحريمهاي شوراي امنيت مجددا عليه ايران اجرايي ميشود
اکبرزاده۱۸۵۳۴۴۰۱۵:۱۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
این تحلیل کاملا صحیح و با منطق است ملت ایران یکبار باید این دندان طمع را بکند تمدن چند هزارساله ایران کاملا میتواند در مقابل تمدن دویست ساله در حال فروپاشی براهنی خودش را اثبات کند فقط بعضیها که لقمه حرام خورده اند دل نگرانند انهم مهم نیست
ناشناس۱۸۵۴۱۷۵۲۲:۱۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
کدام تمدن جناب آقای اکبر زاده !! اولا شما از تمدنی صحبت می کنید که از نظر اسلامی چندان مورد قبول نیست ! در ثانی امروز رفتم یک کیلو موز برای یک بیمار بخرم ، شصت هزار تومان ! دست از پا دراز تر بر گشتم ، آقای محترم که نفست از جای گرم بلند می شود تحریمها تازه شروع به کار کرد ه اند ، اقتصاد را متلاشی کردند و ارزش پول ملی را تقریبا به هیچ رساندند و اکنون منتظر نتیجه هستند ، هر چه مذاکره به عقب بیفتد آنها نتیجه کاشت خود را بیشتر برداشت خواهند کرد سال دیگر این موقع اگر باشیم و باشید موز کیلویی 300 تومان است و هنوز عده ای که نفسشان از جای گرم بلند می شود ، می گویند تحریمها دیگر اثر خود را از دست داده است !! از ماشین و خانه صحبت نمی کنم صحبت یک کیلو موز است ! ثالثا به جان عزیز خودت که لقمه حرام نخورده ام و بجز آب باریکه حقوق بازنشستگی در آمد دیگری ندارم
ناشناس۱۸۵۳۵۳۳۱۶:۱۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
پول وثروت از ان قشر مشخصی است که دل برا ی مردم نمیسوزانند اگر به ریخت پاش های ان دسته از بهتر زادها گرفته شود ثروت کشور ایران عزیز به اروپا و کانادا و امریکه نرو د و به مردم کمی ارزش بدهند و سختیها را تقسیم کنند ده تا مانند امریکا هیچ غلتی نمی کنند
ناشناس۱۸۵۳۵۷۴۱۶:۴۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
فقط یه مشته دزد سر این سفره نشستند و تا اونجایی که توانایی دارند مئ چاپند ول کنم نیستند
ناشناس۱۸۵۳۶۳۵۱۷:۱۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
قطعا اگه میشد و می توانستیم 2 سال پیش خارج می شدیم
محمد۱۸۵۳۷۴۸۱۸:۱۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بلاخره تکلیفتونو روشن کنین یه بار میگین برجام خوبه یه بار میگین بده. این مردم گناه داره بی تدبیری حدی داره.این انتظار مردم و داره نابود میکنه
محمد حسین۱۸۵۳۷۸۹۱۸:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ایران بجای تهدید باید عربستان وامارات را با خاک یکسان کنه تا آمریکا و اسرائیل حساب کار دستشان بیاد .آخ آخ آخ
داود۱۸۵۳۹۳۰۱۹:۵۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
متاسفانه تفکرات پوچ این دولت غرب گرا سبب شد تا فرمایشات رهبر را ندیده بگیرند و امروز در منجلاب برجام خود ساخته فرو بروند ،رهبر در مذاکرات خط قرمز گذاشت و عدول کردند ،رهبرتهدید کرد اگر برجام راپاره کنند ما اتش میزنیم و فردی به شوخی برداشت و اینک ثمره تمام کوتاه امدنها شده سختی زندگی مردم و کم اعتبار شدن سخنان خودشان ،ای کاش هرچه زودتر به سخنان رهبر جامه عمل بپوشانند تا از هزینه بیشتر برای کشور جلوگیری کنند هر قدم عقب نشینی سبب جلو امدن دشمن میشود. کمی شجاعت وکوتاه کردن دست لیبرالها سبب در امدن از منجلاب برجام خواهد شد.
عباس۱۸۵۴۰۲۷۲۱:۰۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
جناب نویسنده محترم فرض بفرمایید با مقاومت و ایجاد تنش موجبات جنگی فراهم شد. ده تا نه پنجاه تا موشک هم به اطراف پرتاپ شد. نتیجه در بهترین وضعیت خرابه مثل سوریه روی دست مردم می ماند. بهتر است کسی در این موارد اظهار نظر کند که فهم و دانش و تجربه ی دیپلماسی داشته باشد. متشکرم
خلیل۱۸۵۴۰۳۰۲۱:۰۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
به نظر من ایران باید التیماتوم دهد که اگر آمریکا حد اکثر تا یک هفته دیگر تحریمها را بر ندارد فوری از برجام خارج میشود صد در صد آمریکا و اروپا جا میزنند ....
خلیل۱۸۵۴۰۳۸۲۱:۰۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ایران هر چه زود تر باید از برجام خارج شود .....تا آمریکا خیلی زود جا بزند....
ناشناس۱۸۵۴۱۶۸۲۲:۱۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
امیدوارم کسانی که از فشار بر غربی ها و ایفای نقش " مرد عصبانی " و خروج از برجام صحبت می کنند ،خروج از برجام را با هم ببینم و بعد خواهیم دید که این وضعیت آشفته اقتصادی ، با خروج از برجام بهتر خواهد شد یا بدتر ؟ شما که می گویید بهتر می شود! انشاالله که بهتر می شود !
ناشناس۱۸۵۴۲۲۷۲۲:۴۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
لطف كن ادب را براي مردم صبور ايران را نگه دار ثانيا فكر نمي كني تمدن چند هزارساله ایران کاملا میتواند در مقابل تمدن دویست ساله در حال فروپاشی رو برعكس گفتي
عرش طالقانی۱۸۵۴۳۱۱۲۳:۴۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
جنگ داخلی در آمریکا... فروپاشی...... نظم نوین جهانی..... چشم انداز....... برنامه ریزی.... آینده
ناشناس۱۸۵۴۴۳۵۰۲:۲۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
سلام.ضمن‌احترام‌به‌نظریات‌تحلیلی‌دوستان‌و نویسنده‌افراطی‌مقاله.خوب‌شماازبرجام‌خارج‌شدی اورانیم‌غنی‌شده.صددرصدهم‌رسیدیدبغل‌گوشمان همین‌روسیه‌برادربزرگتراولین‌مدعی‌ماخواهدبوددومابمب‌هسته‌ساختیم‌.خودنگهداری‌این‌وکجا‌میخوای استفاده‌کنیم.هزینه‌مرقبت‌ازچنین‌سلاحی‌بمراتب خطرناکترازتولیدش‌است.باتوجه‌به‌اینکه‌این‌سلاح خط‌قرمرروسهاست.دراین‌کشورهم‌همکیشان‌ما هستندپس‌هزینه‌ودشمن‌تراشی‌الکی‌به‌ضررمملکت است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین