چرا اروپا عقب نشست؟!

گروه جهان الف،   3991215007 ۱۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی ناظران و تحلیلگران بین المللی، اقدام اخیرِ سه کشور اروپایی در عقب نشینی از تلاش ها جهت دور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را گواهی بر حسن نیت آن می بینند، با این حال، چنین به نظر می‌رسد که اقدام اخیر اروپا را باید بخشی از پازلِ پیچیده غرب در چهارچوب معادله "برجام" دانست که هزینه هایی به مراتب سنگین تر از تصویب قطعنامه علیه ایران را به کشورمان تحمیل کند.

چرا اروپا عقب نشست؟!

 به گزارش الف، کشورهای اروپایی طرفِ برجام و به طور کلی معادله هسته ای ایران(سه کشورِ انگلستان، فرانسه و آلمان)، همواره نوعی کنش ورزیِ مبهم و پیچیده را در رابطه با کشورمان از خود نشان داده اند. به عنوان مثال، در دوران ترامپ، این کشورها با محکوم کردنِ ظاهری اقدامات ضدبرجامی ترامپ، سعی داشتند خود را حامی برجام نشان دهند و در عینِ فشارهای آمریکا، مراقب بودند تا مبادا ایران مفاد برجام را به اصطلاح نقض کنند. پس از خروج ترامپ از قدرت و روی کار آمدنِ جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، تروئیکای اروپایی نیز مدلِ بازیگری خود را تغییر داده و در واکنش به رویکردهای ظاهرا منعطف بایدن در قبال برجام و موضع گیری های مکرر وی مبنی بر ضرورت بازگشت آمریکا به برجام، اینبار آن ها به طرح درخواست های جدید در چهارچوب معادله برجام و علیه ایران پرداخته و می پردازند و انگار هم در دوره ترامپ و هم در دوره بایدن، نوعی تقسیم کارِ پنهان میان آن ها و ایالات متحده آمریکا در رابطه با ایران وجود داشته است. وقتی در سطح کلان به کنش ورزی اروپا در مورد توانمندی هسته ای ایران و توافق برجام می نگریم، شاید یک چیز بیش از هم نمایان و برجسته تر باشد: اروپا اساسا با ایران هسته ای و به طور کلی ایرانِ قدرتمند، موافق نیست. این همان نکته ای است که اساسا در دستورکار آمریکایی ها قرار دارد و آن ها نیز تضعیف ایران را در راستای تقویت منافع ملی خود می بینند(در واقع، در این زمینه نوعی منافع مشترک میان اروپا و آمریکا وجود دارد). 

درست بر همین اساس است که شاهدیم پس از روی کار آمدن بایدن در آمریکا، وزرای خارجه و سران تروئیکای اروپایی(فرانسه، آلمان و انگلستان)، بارها و بارها علیه ایران در چهارچوب توافق برجام موضع گیری کرده و حتی تقاضاهای زیاده خواهانه ای نظیر ضرورت گنجاندن توانمندی های موشکی و حضور منطقه ای ایران در قالب برجام را نیز مطرح کرده‌اند. امری که در شرایط فعلی، مکررا از زبان بایدن و اعضای تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او نیز بیان شده است. 

با این حال، در جدیدترین تحرک، تروئیکای اروپایی اعلام کرده اند که از اقدام خود جهت صدور قطعنامه علیه ایران در جریان نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، منصرف شده اند. اقدامی که پیشتر توسط دولت آمریکا مطرح شده بوده و واشنگتن مصرانه در پیِ عملیاتی کردن آن بود. این خبر که ابتدا توسط خبرگزری های بین المللی نظیر رویترز و آسوشیتدپرس اعلام شد و سپس به طور رسمی از سوی تروئیکای اروپایی تایید شد، با یک بیانیه نیز از سوی کشورهای اروپایی همراه گشت که در آن به این مساله اشاره شده که اساسا اروپا سعی داشته با این اقدام خود، فرصتی مناسب جهت تعامل دیپلماتیک در اختیار ایران قرار دهد. موضع گیری که اساسا نشان می دهد قدرت های اروپایی، معادله برجام را نه بر اساس واقعیت های میدانی بلکه بر اساس روایت های خاص خود تفسیر می کنند و سعی دارند از این طریق، ایران را تحت فشار قرار دهند. در این راستا، پرداختن به این نکته که چرا اساسا تروئیکای اروپایی به سمتِ صدور قطعنامه علیه ایران حرکت کرد، می تواند تا حد زیادی دلایل آن در عقب نشینی از این حرکت را هم توضیح دهد. 

*تروئیکای اروپایی و پرونده سازی علیه ایران

یکی از مهمترین محرک های تروئیکای اروپایی در اقدام اخیرش جهت حرکت به سمت صدور قطعنامه علیه کشورمان، پیشبرد دستورکارِ پرونده سازی بین المللی علیه توانمندی هسته ای ایران بوده است. در واقع، قدرت های اروپایی  به همراه آمریکا، سعی دارند با طرح دعاوی سیاسی و همچنین حقوقیِ مختلف علیه ایران در مجامع بین المللی و سپس پرداخت گسترده جریان های رسانه ای غربی و منطقه ای به آن ها، عملا نوعی فضای مسموم علیه ایران ایجاد کنند و از این طریق، ایران را تحت فشار قرار دهند. این رویکرد اروپا و البته آمریکا، علاوه بر اینکه سعی دارد افکار عمومی بین‌المللی را علیه ایران بشوراند، بر آن است تا در عینِ سیاه نمایی از ایران و به اصطلاح، جدی جلوه دادنِ تهدید پیشروی های هسته ای اخیر کشورمان(که در پاسخ به بدعهدی های طرف های غربی و در چهارچوبِ برجام انجام شده اند)، ماهیت اقدامات و رویه های غیرقانونی و نامشروع غرب در برابر ایران و در معادله برجام را از چشم انداز افکار عمومی نیز به دست فراموشی بسپارد. 

از سویی، تحرکات تروئیکای اروپایی درپرونده سازی های سیاسی و حقوقی علیه ایران و توانمندی های هسته ای این کشور، نوعی مین گذاری و ایجاد مانع از سوی آن در معادله برجام با هدفِ تطویلِ بحران های برجامی و متعاقبا، تضعیف ایران و عدم برخورداری آن از امتیازها و مزایای برجامی اش نیز می باشد. امری که با فرسایشی کردن بحران های برجامی، سعی دارد ایران را به ورطه ضعف و پذیرش اصول مطلوب غرب در رابطه با قدرت هسته ای این کشور سوق دهد. 

*تروئیکای اروپایی و روایت سازی هسته ای علیه ایران

از جمله محرک های مهم دیگری که تروئیکای اروپایی را به سمت صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام و در نهایت، عقب نشینی از آن سوق داده، ارائه روایت های جدیدی در مورد برجام و نقش خود در چهارچوب این معادله است. نباید فراموش کرد که روایت ها در عرصه مسائل سیاسی، از قدرت و اهمیت قابل توجهی برخوردارند. این روایت ها هستند که بخش زیادی از فهم ما در مورد مسائل مختلف را تشکیل می دهند. 

درست برهمین اساس است که اکنون تروئیکای اروپایی به مثابه کنشگری که در معادله برجام عملکرد موفقی نداشته و همواره مخصوصا در دوره ترامپ، حضور وی در قدرت را عامل اصلی عدم انجام درست تعهداتش عنوان کرده، اکنون سعی دارد روایت برجام را کاملا وارونه جلوه دهد و ضمن القای گزاره ساختگیِ تهدیدآمیز بودن ماهیت فناوری هسته ای ایران، عملا خود را به مثابه بازیگری نشان می دهد که در برابرِ به اصطلاح تخلفات ایران در قالب برجام، سعی دارد از صلح و امنیت بین المللی حراست کند و با استفاده از ظرفیت سازمان ها و نهادهای بین المللی، بر آن است تا در برابر آن بایستد. روایتی که از سوی جریان های رسانه ای غربی و مخالف با ایران نیز قویا به آن پرداخته می شود. 

در شرایط فعلی، به اصطلاح عقب نشیی اروپا از صدور قطعنامه علیه ایران نیز، بخش دیگری از این سناریو است که بر اساس آن، اروپا سعی دارد خود را به مثابه بازیگری قانونمدار و طالب تعامل و دیپلماسی نشان دهد که گفتگو با ایران را به تنش زایی در این رابطه ترجیح می دهد. امری که نشان می دهد اروپا می خواهد از هیچ، برای خود تولید امتیاز کند. 

به طور کلی در چهارچوبِ روایت سازی جدید قدرت های اروپایی در مورد برجام و ایران، جای طلبکار و بدهکار عوض شده و عملا سعی شده ایران به عنوان طرفِ بدهکار معرفی شود و اروپا و آمریکا به مثابه بازیگرانی به اصطلاح بهنجار و قانونمدار، سعی دارند با بهره گیری از ظرفیت های بین المللی و ایجاد اجماع علیه این کشور، اصطلاحا تهدید آن را خنثی سازند. امری که حداقل تطابق را هم با واقعیت های میدانی ندارد. از این منظر، اقدام تروئیکای اروپایی در اعلام اراده اش جهت تصویب قطعنامه علیه ایران و متعاقبا عقب نشینی از آن را نباید چیزی جز کنش ورزی چندوجهی و پیچیده اروپا در معادله برجام که فقط و فقط با هدف آسیب رساندن به منافع ملی کشورمان انجام می شود، تفسیر کرد.  

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۵۱۴۶۶۰۹:۵۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اروپا عقب نشسته . اروپا به روند دیپلماسی گروسی فرصت داده . الکی ذوق زده نشید و خودتون رو پیروز ندونید
ناشناس۱۸۵۱۵۵۹۱۱:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
بابا این بایدن و تیم تمام اسراییلی او شیطان را هم درس می دهند. از هیچ یعنی تهدید به تصویب قطعنامه در اژانس برای خود اهرم درست کردند و حالا به ایران می گویند که ما از مطرح کردن این قطعنامه عقب می نشینیم به شرطی که در اژانس مذاکره کنی و دوباره گروسی را می فرستند تا تضمین و امضا و ... از ایران بگیرد بدون اینکه حتی مجبور شوند یک تحریم را بر دارند. البته برای انها در این راه مهم نیست که امتیاز وهمی و ابکی هم به ظریف و دولت اعتدال بدهند تا اقای ظریف و اقای روحانی هم در داخل بگویند به دلیل مواضع و هشدارهای قدرتمندانه ما اروپا و امریکا عقب نشست تا ظاهر برای این عزیزان در صحنه سیاسی داخلی هم حفظ شود ولی انچه مهم است انها می دانند که متاسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی دست ایران کاملا خالی است و چاره ای جز حرکت در مسیر ریل گذاری شده انها ندارد و دارند نهایت استفاده را می کنند!
رضا۱۸۵۱۵۹۸۱۱:۴۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
نه اروپا نه امریکا هیچ غلطی نمیتوانند بکنند اگر کل دور مملکت را هم دیوار بتنی بکشند ما امور خود را می گذرانیم هر کسی هم که نمی پذیرد برود به جهنم
ناشناس۱۸۵۱۹۱۹۱۶:۵۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
10درصدی ها بروند
ناشناس۱۸۵۳۰۵۴۱۲:۱۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خیلی ارفاق کرده اید اینها 1% هم نیستند.
امین۱۸۵۱۹۸۵۱۷:۵۵:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
تو عددی نیستی که به ملت ایران بگویی که از اینجا بروند.
ناشناس۱۸۵۲۰۴۳۱۸:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
رضا ، مملکت مال تو نیست ! تو یک نفری ، یک نظر داری ! برای خودت هم ارزش داره !!! پس نه تنها تو که بزرگترت هم حق توهین به دیگران را ندارد ! پس اگر قرار باشد کسی برو تو و امثال تو است و به قول خودت ، به جهنم !!!!
ناشناس۱۸۵۲۱۴۳۱۹:۵۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اسرائیل و عربستان عیناً همین را می خواهند شما و امثال شما هم اگه یه اسرائیل تشریف ببرید بهتر می توانید ایران را نابود کنید.
ناشناس۱۸۵۲۲۰۴۲۰:۲۷:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
پس منم یه چیزی میگم. بعدش میگم هر کی نمی‏‌پذیرد برود به جهنم. مراجعه به آرای عمومی و حاکمیت خواست حداکثر جامعه چی میشه پس؟
ناشناس۱۸۵۲۳۴۸۲۲:۰۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
حالت خوبه
ناشناس۱۸۵۲۳۷۹۲۲:۳۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
تا دولت روحانی برقرار است غربی ها هرکاری بخواهند انجام می دهند.
ناشناس۱۸۵۲۴۴۷۲۳:۲۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
نچائی یه وقت برو بخواب. دیوار بتنی بشکند چیه دیگه.نگاه به نوشته خودت کردی آخه مثبت.
ناشناس۱۸۵۲۶۱۶۰۵:۲۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
به سرط اینکه در 1400یک دولت قانونمدار ، مدیر، آگاه به ظرفیت های داخلی و برنامه دار و ضد فساد و حسابرس به زمان خودش و دوره های قبل ، در ایران روی کار بیاید وگرنه شکست حتمی است .
ناشناس۱۸۵۲۶۶۹۰۷:۴۱:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
این مملکت ارث پدرت نیست که اینگونه حرف می زنی ایران برای تمام ایرانی هاست سفره انقلاب برای عده.
ناشناس۱۸۵۲۷۵۹۰۹:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
قشنگ میای ازین کامنتا میزاری که خودتو بچسبونی به یه سری جریانات و دو دستگی ایجاد کنیا....
ناشناس۱۸۵۸۵۵۴۱۰:۰۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
نه اینکه الان توی بهشتیم!
ناشناس۱۸۵۱۶۰۴۱۱:۵۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
فکر کنم برجام دو در راه باشد
ناشناس۱۸۵۱۶۴۶۱۲:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
خب بنده خدا حداقل متن رو میخوندی بعد نظر میدادی!!!! اینم همینو گفته, گفته شما الکی گول نخوری که اروپا به دیپلماسی فرصت داده!!! الان طرف طلبکار ماییم که به همه تعهداتمون عمل کردیم نه آمریکا و اروپا که کلا زدن زیر میز حالا هم منت سر ما بگزارن که به دیپلماسی فرصت دادیم!
ناشناس۱۸۵۱۶۹۵۱۳:۱۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
در اصل باج دادن دولت به آژانس ، برخلاف مصوبه مجلس ، باعث شده که اونها فعلا بی خیال قطعنامه بشن
ناشناس۱۸۵۱۶۹۷۱۳:۱۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
چون پشت پرده ، دوباره دولت روحانی داره به غرب امتیاز میده ؛ مثل هشت سال گذشته
ناشناس۱۸۵۱۹۸۶۱۷:۵۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
دولت بعد هم میبینیم !!!!
ناشناس۱۸۵۲۵۹۵۰۲:۵۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
روحانی امتیاز نمی ده . نظام اگر به نتیجه منطقی برسه امتیاز می ده یا نمی ده. الان برای ازاد کردن یک جاسوس و یا مشکوک به جاسوسی دهها سازمان از اطلاعات و اطلاعات,سپاه و تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت و .. دخیل هستند .اونوقت در مورد موضوع به این مهمی فقط دولت هست ؟!!! بابا ایوالله . منتهی کاسه و کوزه سر دولت دارید می شکونید و این اخلاقی نیست.
ناشناس۱۸۵۱۷۰۷۱۳:۲۹:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اروپا عقب نشست چون ایران عقب ننشست!
ناشناس۱۸۵۲۶۰۸۰۳:۵۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
الان مثلا اروپا از چی میخواد عقب نشینی کنه دقیقا؟ از ترس تحریم های هولناک از طرف ایران؟ از ترس اقتصادبزرگ ایران؟ دقیقا از چی باید عقب نشینی کنه این یه جنگ یه طرفه ست که ترکشش سفره مردم رو نشونه رفته الان مردم اروپا خواهش میکنن با ایران صلح کنید؟
ناشناس۱۸۵۱۴۷۳۱۰:۰۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
شاید ما عقب نشستیم!
ناشناس۱۸۵۱۶۴۸۱۲:۳۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
همیشه همه خوبن ما بدیم! جماعت خود کم بین!
ناشناس۱۸۵۱۷۰۳۱۳:۲۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
نه داداش!.. اگر ترامپ هم اینو فهمیده بود الان آمریکا تو برجام بود! اگر اوباما هم فهمیده بود اصلا نیازی به برجام نبود! امان از آدرس غلط دادن به دشمن! امان از کسانی که میگفتن خزانه خالیه! امان از کسانی که میگفتن آب نداریم بخوریم! امان از فتنه امان از توهم تقلب امان از تحریمهای حقوق بشری امان از اوباما یا با اونا یا با ما
ناشناس۱۸۵۲۹۲۸۱۰:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
حالا توهی قسم حضرت عباس بخورکه خزانه پُره پس دُم خروس راچه؟ تومثل کبک فکرمی کنی سرت راکه زیربرف می کنی فکرمی کنی دیگران هم تو را نمی بینند.
ناشناس۱۸۵۱۴۹۴۱۰:۱۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
چون ما پايبند به اصول هستیم، همواره با مستکبران که امروز سمبل آنها غرب و بالاخص آمریکا ست، درگير خواهيم بود. برجام و هر توافق دیگری نافرجام خواهد ماند.
ناشناس۱۸۵۱۵۵۲۱۱:۱۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
خسته نشدید از این شعارهای تو خالی؟؟..
ناشناس۱۸۵۱۹۲۶۱۷:۰۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
شما چطور؟خسته نشدین از بس اعتماد بیجا به غرب کردید؟
ناشناس۱۸۵۱۸۵۷۱۵:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
فعلا که بدترین نوع سرمایه داری و کاپیتالیسم در خود ایران در حال اجراست ..
ناشناس۱۸۵۱۴۹۵۱۰:۲۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
عقب نشيني اروپا نتايج تدبیر رهبر بود
ناشناس۱۸۵۲۳۸۳۲۲:۴۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
به علت امتیاز های پشت پرده دولت به غرب است
ناشناس۱۸۵۱۵۰۱۱۰:۲۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
هیچی تا آقایان شل در دام آنها بیفتند
ناشناس۱۸۵۱۵۳۴۱۱:۰۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
هر کس اندکی از اوضاع سیاسی ایران خبر داشته باشه می دونه تصمیم گیریهای مهم کشور فقط با رضایت دولت نیست ..
ناشناس۱۸۵۲۶۳۴۰۶:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اگر بود بدتر می شد
ناشناس۱۸۵۱۵۱۹۱۰:۴۰:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
شاید ازظهور خصلت دقیق 90 ایرانیان!
ناشناس۱۸۵۱۵۲۰۱۰:۴۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اروپا عقب نشست؟! دنیا داره با ما بازی میکند و دستمون انداختند. توی ی حلقه لوپ قرار گرفتیم هی از نو
ناشناس۱۸۵۱۶۶۳۱۲:۴۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
حلقه لوپ؟! این اصطلاح به معنی حلقه حلقه است! برنامه نویسان کامپیوتر از کارکرد لوپ یا حلقه بخوبی واقفند.
ناشناس۱۸۵۱۷۰۵۱۳:۲۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
یعنی اختیارت دست خودت نیست که از این حلقه بیای بیرون!
محمدرضا۱۸۵۱۷۲۵۱۳:۴۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
کاش فقط اروپا و آمریکا و چین و روسیه با ما ملت بازی میکردند، ما بیشتر اسیر بازی خودی ها هستیم ، یک گروه قدرتمند از خودی ها میخوان ملت رو کلا تو وضعیت بلاتکلیف نگهدارن غافل از اینکه ای وضعیت ممکنه براشون منافع کوتاه مدت داشته باشه ولی در بلند مدت کلا..ضرره
ناشناس۱۸۵۱۸۸۹۱۶:۳۲:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
دنیا غرب گدایان بی خاصیت را بازی داده ودست انداخته است نه مردان انقلابی دلسوز کشور را .چون تو طرفداران آنها هستی احساس می کنی دستت انداختند
ناشناس۱۸۵۱۵۳۸۱۱:۰۴:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اشتباه محض و استراتژیک را 20 سال پیش انجام دادید که یک طرفه و فراتر از قانون خودشان بتن ریختید و سیگنال به آنها دادین که می شود درخواست های متعدد کرد
ناشناس۱۸۵۱۵۴۲۱۱:۰۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
مهم اینکه ما طرف حسابمون آمریکاست نه اروپا نه روسیه وچین بدون مجوز آمریکا نمی تونن با ایران کنار بیان فقط تنها راه مذاکره مستقیم با آمریکاست ما باید سنگمون با اونا وا بکنیم این فهمش بسیار آسان است تجارت کشورهای اروپا یی وروسیه وچین با آمریکا آنقدر بزرگ است که انهامنافع آن تجارت را فدای ما نخواهند کرد دست پا زدن ما هم الکی است ای کاش هرگز کشورهای دیگر را قاطی گفتگو فی مابین نمی کردیم با آمریکا براحتی می شود کنار آمد فقط اگر منافع ملی در نظر گرفته شود نه منافع چهارتا دسته.وگروه وباید قبول کرد در جهان قدرت چه اقتصادی وچه سیاسی وچه نظامی حرف اول را می زند وباید هر سه آن را باهم داشت
ناشناس۱۸۵۲۱۹۲۲۰:۱۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
آدم عاقل از یک سوراخ 10 بار گزیده نمیشه.
ناشناس۱۸۵۲۴۵۴۲۳:۳۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
آمریکا به تعهدش پایبند نیست
ناشناس۱۸۵۱۵۵۱۱۱:۱۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
^ شاید یک چیز بیش از هم نمایان و برجسته تر باشد: اروپا اساسا با ایران هسته ای و به طور کلی ایرانِ قدرتمند، موافق نیست. این همان نکته ای است که اساسا در دستورکار آمریکایی ها قرار دارد ^ اتفاقا مشكل دقيقا همين جاست. تمام كشورها ( در راس آنها چين در زمان نيكسون) ابتدا خود را كشوري همسان با نظم جهاني ( مطابق تعريف غرب) نشان مي دهند. حساسيت كشورهاي قدرتمند را بر نمي انگيزند و پس از رسيدن به درجه اي از قدرت و نفوذ بين المللي مرحله دوم توسعه طلبي ( اقتصادي، فرهنگي ، نظامي و ..) را اجرا مي كنند. تركيه هم همين طور بود. دستيابي پاکستان و هند به سلاح هسته ای نیز به همین گونه بود. ما دقیقا برعکس عمل کردیم و هزینه های بسیار غیر قابل قبول دادیم.
ناشناس۱۸۵۱۵۶۷۱۱:۲۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
شما در صورت باخت هم برنده اید چون هزینه برد و باخت برایتان تفاوتی نمیکند
ناشناس۱۸۵۱۵۸۶۱۱:۳۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
نویسنده محترم ، از قدیم گفتند هیچ ماست بندی نمی گوید ماست من ترش است خوب طبیعی است اروپایی‌ها و امریکایی ها خود را محق بدانند وایران را خطاکار و هزار تا کبری و صفری هم ردیف کنند ، در عالم دیپلماسی هر طرف دنبال منافع حداکثری هست حالا در عمل چی گیرش بیاد به عوامل زیادی ارتباط دارد قدرت نظامی قدرت اقتصادی قدرت رسانه ای و قدرت ائتلاف سازی منطقه ای و جهانی اگر شما با خودتان صادق باشید اعتراف خواهید کرد غرب شامل اروپا و آمریکا در این قدرت ها بمراتب سر تر از ما هست
ناشناس۱۸۵۱۶۱۴۱۲:۰۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
فکر کنم ترسیدن
مهدی رنجبر۱۸۵۱۶۱۸۱۲:۱۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
ماباید منافع خودمون اون چیزی که حقمون بگیریم و به اینا اعتماد نکنید این چندمین بار که اینا بدعهدی می کنند وازمایک چیزی می گیرند و هیچ چی به مانمیدن ماباید محکم بایستیم تا آمریکا تحریم‌ها رالغونکرد به عقب برگردیم و دیگر برجامی هم نباید درکارباشد منطقه موشک .. بلکه بایدمذاکره شود برای خروج بیگانگان از منطقه پایان جنگ یمن و نابودی تکفیری‌ها وداعش و جلوگیری از تفکر وهابیت و بهاییت که پشتوانه تفکر تکفیری می باشد در این زمینه آره برجامی انجام بشه خوبه
ناشناس۱۸۵۱۶۶۸۱۲:۵۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
آنها عقب نشستند بلکه آنها می خواهند اجماع جهانی درست کنند
ناشناس۱۸۵۱۷۱۲۱۳:۳۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
چرا اروپا عقب نشست ؟! ----------- يادش بخير ، ايام كودكي ... وقتي در كوچه و يا در مدرسه با بچه هاي همسايه و هم كلاسي ها مي خواستيم مسابقه پرش بدهيم واز روي چيزي بپريم ، ابتدا بايد چند قدم عقب مي رفتيم بعد مي پريديم !! --- بابا جون ! چرا موقع پرش بايد چند قدم عقب رفت ؟ --- بابا جون براي اينكه چند قدم پرش بيشتر به جلو باشد !! حالا خدا عالمه برادر ! شايد در سياست هم گاه گاهي بايد همين قاعده رعايت شود !!
ناشناس۱۸۵۱۷۲۰۱۳:۴۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
دراینجامن یادم به فرمایشات حضرت آقاافتادکه فرمودنداعتمادبه آمریکاواروپانکنیدواقعابرای همه ثابت شدالبته دشمنان خارجی ومنطقه ای ومزدوران نفهم داخلی هیچوقت دلشون نمیخوادکه ایران اسلامی راقدرتمندببیننداماانشاالله هرروزماقویترمیشویم به کوری چشم همه ی دشمنان
ک.م۱۸۵۲۳۱۱۲۱:۳۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
✅ ‏نخستین گام"نرمش قهرمانانه"یا "برجام۱۴۰۰"ازجانب ایران برداشته شد و غربیها هم باکنار گذاردن قطعنامه محکومیت ایران در آژانس پاسخ متقابل دادند.طنز داستان در تصورات دایی جان ناپلئونی تندروها در مجلس و بیرون آنست که تصور میکنند الدرم بالدرم های آنان درایران ودرعراق باعث ترس غربیها شد./زیباکلام
ناشناس۱۸۵۲۵۸۹۰۲:۳۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
برادران سیاست هزار ترفند است اما حقیقت یکی اگر همه ما آن یک حقیقت آربور داشته باشیم همان برای فهمیدن ترفند دشمن کافیست
ناشناس۱۸۵۱۷۸۴۱۴:۴۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
میگویند انسانها وقتی فشار روحی و اقتصادی شدید بر آنها وارد میشود توهم میگیرند؟! مسائل را بر عکس حالی میشوند. و سعی میکنند ..توهم است که آمریکا و دشمنان ایران اسلامی عقب نشینی کردند.نقشه همان نقشه سابق است خلع سلاح و حمله نظامی به کشور ایران مثل لیبی و عراق.
سیف الله دهقانی۱۸۵۱۷۹۱۱۴:۵۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اصولا غرب و در راس آن امریکا ایرانی قدرتمند را بر نمی تابند در طول سده های اخیر هر زمان که ایران قدرت گرفت سعی به زمین زدنش کردند الان هم هدفشان قدرتمند نبودن ایران هست نه ایران هسته ای بنابر این بازیهای سیاسی براه می اندازند تا بروشی جلو قدرتمند شدن ایران و ملت های منطقه را بگیرند.
عوام۱۸۵۱۷۹۸۱۵:۰۹:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
تا وقتی هر چیزی رو در وجود تئوریه توطئه ببینیم میشه به همه چیز شک کرد یک روزیم پیوستن به سازمان حقوق بشر یا همین ان پی تی یا سازمان ملل و غیره رو دسیسه غرب میدونستیم برای احاطه بر جهان اما ترامپ از خیلیاش خارج شد . درواقع ماجرا خیلی ساده است در دنیا هرکشوری فقط بر اساس منافعش حرکت میکنه
ناشناس۱۸۵۲۴۶۲۲۳:۴۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
جمله آخر شامل ایران نمیشود
ناشناس۱۸۵۳۱۲۹۱۲:۵۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
گل و بلبل دیدن شما را در برجام دیدیم کسانی که می گفتید امضایشان در حکم قانون است همان ناقضین آن بودند
علی۱۸۵۱۸۲۷۱۵:۳۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
تنها راه خلاصی از این همه توطئه اقدام قاطع است و آن این است که ایران بعد از اتمام این سه ماه اگر تحریم ها هنوز ملغی نشده بود یکبار برای همیشه پرونده برجام را ببندد و غنی سازی را به بالاترین سطح ارتقاع بخشد یعنی ۸۰ درصد.
ناشناس۱۸۵۲۱۴۱۱۹:۵۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اون روز دیگه نون خالی هم نخواهیم داشت دوست عزیز.دنیا جای تعامله نه تقابل.آیا سوئد،نروژ،دانمارک و خیلی کشورای دیگه که در بهترین سطح زندگی هستن،اورانیوم ۸۰ درصد غنی میکنن؟؟؟؟؟؟چشمها و مغزهارو باید شست،جور دیگر باید دید
امیر۱۸۵۲۱۹۰۲۰:۱۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
بعدش چی؟ دوبار بعدش چی؟
دیاکو۱۸۵۲۴۰۷۲۳:۰۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اونا هم همینجوری میشینه و نگاهمون میکنم اونوقت درسته؟؟؟التماس یه ذره تفکر
ناشناس۱۸۵۱۸۷۲۱۶:۱۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
درسته دقیقا دارن بازی میکنن مثل هفت سال گذشته حسن رو خوب شناختن
ناشناس۱۸۵۱۸۸۵۱۶:۳۱:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
وای بر سر دیپلماسی . فقط باید قوی بود . دنیای امروز منطقش زور است نه گفتگو
لاف شنیده۱۸۵۱۸۹۹۱۶:۴۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
خیلی جالبه اگر اروپا مخالف ایران باشه میگن نوکر آمریکاست ، اگر موافق باشه و اقدامات حسن نیت نشان بده میگن برای ضربه زدنه ، الان فرض کنیم آمریکا تحریم ها را بردارد مطابق برجام باید کلیه معاملات ایران از طریق تصویب اف آی تی اف باشه که هرگز در ایران تصویب نمیشه و کانال مالی هم منوط به پیوستن ایران به معاهده جهانی مبارزه با تروریسم جهانی است
ناشناس۱۸۵۲۲۳۳۲۰:۴۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
ساده نباشید این هادروغگو وحیله گرند دلیلش هم رفتار شان دراین چند قرن اخیر است
ناشناس۱۸۵۲۴۰۹۲۳:۰۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
بنا بر نظر رییس کل بانک مرزی تصویب اف ای تی اف باعث بسته شدن معدود کانال های مالی میشه .تحریم بانکی ودر کل تحریم ها اگر رفع بشه مجمع اف ای تی اف رو تصویب میکنه
ناشناس۱۸۵۲۶۰۰۰۲:۵۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
لاف شنیده ، چنانچه شناخت دقیقی از سیاست خارجی آمریکا و انگلیس و آلمان و فرانسه داشتی باید به خوبی میدانستی بهانه های این کشورها برای عدم اجرای تعهداتشان در مقابل ایران هرگز تمامی نخواهد داشت چون آنها با تمام سیاست های ایران مخالفند .
فرزند وطن۱۸۵۱۹۰۷۱۶:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
کل اروپا به رهبری انگلیس،و بالاخص آلمان از بعداز جنگ جهانی و قصه سرتاپا دروغ سوزاندن یهودیان(هولوکاست) در اردوگاههای آلمان نازی در حال باج دهی به اسرائیل هستند حالا از این جماعتی که صبح تا شب،شب تاصبح تا کمر جلوی جماعت بی سرزمین اشغالگر اسرائیلی تا کمر خم میشن و ماهانه باج پرداخت میکنن چه توقعی دارین؟ طرف مارو بگیرن اسرائیلو ول کنن
ناشناس۱۸۵۱۹۱۵۱۶:۵۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
سوال اصلی این است که تا کی می خواهیم به تعارف کردن ادامه بدهیم ، وقتی دولت در پرونده هسته ای کاره ای نیست ، نباید مسئولیتی هم داشته باشد ، این را حتی خارجی ها هم متوجه شدند که دولتها در ایران طرف حسابشان نیستند
صفری۱۸۵۱۹۷۰۱۷:۴۱:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
نتیجه ی تمام این بازیهای سیاسی باید درسفره مردم به وضوح دیده شود وگرنه پشیزی ارزش ندارد.
ناشناس۱۸۵۱۹۸۱۱۷:۵۳:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
شاید ترسیدن که با تصویب قطعنامه علیه ایران، کار بازرسان آژانس داخل ایران تمام شود،،و ایران به عنوان تلافی بازرسان آژانس را اخراج کند،،،
احمد۱۸۵۱۹۸۷۱۸:۰۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
کدام دیپلماسی ؟ آنها سعی می‌کنند خواسته های خود را با هیاهو و فضا سازی علیه کشورمان به ما تحمیل کنند و هیچ چیز به ما ندهند در این میان بعضی از نوکر صفت ها و منافقان داخلی هم به آنها کمک می‌کنند ما بیشتر از خودی ها ضربه میخوریم غربیها آنقدر بزرگ وقوی نیستند که ملت را اینطور گرفتار کنند
ناشناس۱۸۵۲۰۱۴۱۸:۲۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
به خاطر این که یه بار دیگه ایرانو گول بزنه
ناشناس۱۸۵۲۰۱۸۱۸:۲۵:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اروپاعقبنشینی کردتاتظاهرکنددوست ایران است تاوقتی اسراییل به همه نیروگاهای هسته ای ایران و30استان ایران حمله هسته ای کردایران فقط اسراییل رابزندوکاری باآنهانداشته باشدوخیال کنداروپاوست ایران است البته به شرطی ایرانی بعدازحمله هسته ای اسراییل وجودداشته باشدتابخواهدانتقام بگیرد
ناشناس۱۸۵۲۰۳۵۱۸:۳۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
امریکا رو کردن لولو خرخره ، مسئولین ما هم بدشون نمی یاد ! آب گل آلوده باشه ، یه ماهی هم اونها بگیرند . ثروت ملی کشور غارت ،
ناشناس۱۸۵۲۱۱۵۱۹:۳۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
وَ مَكَرُواْ وَ مَكَرَ اللّهُ وَ اللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِين
ناشناس۱۸۵۲۱۱۶۱۹:۳۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
جاسوس زیاد دارند در خارج بهایی و مسیحیت کینه دارنداز ایرانی ها واسلام چرانبایداجازه بدهید به ایرانی ها توهین کنند
کاهشی۱۸۵۲۱۲۷۱۹:۴۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
علت اصلی اقتصادی است نه سیاسی چون یورو شد حدود ۳۰ هزار تومان و مردم اورپا با این قیمت بالا قدرت خرید و زندگیشون از دست دادن
محمد۱۸۵۲۱۳۵۱۹:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
چرا به نقش مجلس کسی توجهی نداره؟؟؟؟ کاسبان تحریم چرا قانون تصویب کردن که از پروتکل الحاقی خارج بشه ایران؟؟؟؟؟ آیا از تحریم سود نمیبرن آقایون مجلسی؟؟؟؟
ناشناس۱۸۵۲۱۴۷۱۹:۵۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
تمام ساده لوح های داخلی که همواره طرفدار کور غرب و سیاست های انها هستند بدانند هر موقع در مقابل خواسته های نامشروع غرب کوتاه نیامدیم موفق بوده ایم واین موضوعی نیست که با لفاظی پنهانش کنید
امیر۱۸۵۲۱۹۳۲۰:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
ما که چیزی واسه از دست دادن نداریم دیگه از چی میترسین بابا؟ تنگه هرمز و ببندیم ببینیم چی میشه شاید فرجی شد
ناشناس۱۸۵۲۲۳۱۲۰:۴۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
هنوز برجام رااجرا نکرده لغوش کردند بعد شرمن می گوید وضعیت تغییر کرده وبرجام باید کامل تر اجرا شودآیا آمریکا وسه کشور فروش سلاح به کشورهای منطقه راقطع کرده اند آیا اسراییل راخلع سلاح هسته ای کرده اند ؟ آیا عربستان ومصر اجازه بررسی تاسیسات هسته ای وموشک های بالستیک خود رامی دهند آیا حقوق بشر در بحرین یمن عربستان وعمال آمریکا رعایت می شود که خواهان شرکت این کشورها در مذاکرات وبحث درباره مسایل موشکی وحقوق بشر صورت گیرد خودشان در منطقه دخالت وناامنی نمی کنند که دنبال محدود کردن ایران هستند آخرش هم دبه می کنند
ناشناس۱۸۵۲۲۴۰۲۰:۵۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
متن خوبی است اما پیشنهاد ندارد. اینکه آمریکا و اروپا پیشرفت ما را نمی خواهند و دشمن ما هستند و در روایت سازی هم سرآمد هستند اما تندروی ما در داخل کشور در مواجهه با موارد این چنینی روایت سازی های غرب را راحت الحلقوم تر می کند .
ص ج۱۸۵۲۲۵۳۲۰:۵۸:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
ملت ما آبدیده است تحت رهبری امام سید علی به پیش می رویم و اروپا و آمریکا هیچ غلطی نخواهند کرد. این حرف امام راحل بود که فرمودند: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
ایرونی۱۸۵۲۳۳۸۲۲:۰۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اگر وقتی ترامپ برجام را پاره کرد ما طبق فرمایشات رهبری برجان را آتش می زدیم کار به اینجها کشیده نمی شد آنها طبق اطلاعات موثق ار داخل ایران مطمین بودن که اگر آمریکا خارج شود ایران هیچ اقدامی نخواهد کرد
ایرانی۱۸۵۲۳۷۰۲۲:۲۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
بخدااگرماکعبه رابه صاحبش واگذاریم.دنبال اشترخودباشیم دنیاباماکنارمیایدملت هم دررفاه است.
ناشناس۱۸۵۲۴۰۴۲۲:۵۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
تا وقتي اقتصاد قوي را پايه ريزي نكنيم همچنان بايد براي رفع تحريمها نرمش قهرمانانه داشته باشيم در غير اينصورت كشوربه درجا زدن وعقب ماندگي بيشتردچار ميشود،مردان سياسي ايران بايد راه هاي چيره شدن بر اهداف ضد ايراني اروپايي ها در مذاكرات در مذاكرات بهره لازم را براي منافع كشور ببريم
ناشناس۱۸۵۲۴۰۶۲۲:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
همه درخواست امریکا و اروپا از ما اینه که مطیع محض باشیم و نفت و شاهراه خلیج فارس رو در اختیارشان بزاریم تا بتونن به چین از طریق تحریم نفتی و به روسیه از طریق ناامن سازی حیاط خلوتش ضربه بزن
حامد۱۸۵۲۴۵۵۲۳:۳۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اورپایی ها فهمیدن که وقتی میشه گره رو با دست باز چرا دندون باز کنند و منظور حرف اینکه وقتی می بینند قطعنامه علیه ایران به رای بگزارند و گیریم تصویب بشه با واکنش تند ایران روبرو میشن و وقتی دیدن امریکا و خودشون به هیچکدوم از مفاد برجام عمل نکردند ایران پروتکل الحاقی متوقف کرد و اورانیوم ۲۰درصدی درست که و بعدش اورنیوم فلز درست کرد و اگر این قطعنامه رو به رای میزاشتن و رای می اورد بی شک ایران کلا همه مفاد برجام رو کنار میگزاشت و کار برای اورپا سخت تر می شد
پر سر و صدا و تو خالی۱۸۵۲۴۶۶۲۳:۴۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
چیزی که اصلا کم نداریم طبل های تو خالیست
سعید۱۸۵۲۴۹۶۰۰:۲۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اگر هشتاد و هشت بین سران کشور اون وقایع پیش نمیومد و اتفاقات بعدیش مثله حمله ساختگی به سفارت انگلیس و البته گرا دادن به اروپا توسط حضراتی که همه میدونیم نبود آمریکا به تنهایی تصمیم به تحریم رو عملی نمیکرد که امروز بخاد بابت رفع اون برجامی پیش بیاد تا مجبور بشیم امتیاز بدیم و این امتیازات گویا تمومی نداره
ناشناس۱۸۵۲۵۱۵۰۰:۴۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مشکل‌اول‌واخر‌‌اسراییل‌‌...‌متا‌سفانه‌انجا‌بن‌بسته
سعید۱۸۵۲۵۱۹۰۰:۵۴:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
یکی نیست به آمریکا و کشورهای اروپایی بگه مگه ما شمارا استعمار کردیم یا مملکت تون را چپاول کردیم که این همه دشمنی با ما دارید.راستی شاید ما اونهارا استعمار یا چپاول کردیم خودمون بی خبرم .والله.
عمادی۱۸۵۲۵۲۲۰۰:۵۷:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
در شرایط فعلی با زبان دیپلماسی و لیّن و با توجه به روش قوام باید پیش رفت. با گفتن تو مقصری اون مقصر و ما تقصیر نداریم و فضا برای بازی نابازیگران باز می شود و آخی سر مجبوری قوانین جدید وضع شده با امیاز و صرف هزینه بسیار بازی را تمام کنی.
ابوالفضل۱۸۵۲۵۳۲۰۱:۰۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
نویسنده تفسیر خودش را نوشته ولی راهکاری نداده نگفته حالا چیکار کنیم کلا مقاله نوشتن و تفسیر کردن و ایجاد شبهه کردن و اشکال گرفتن آسان تر است تا راهکار دادن هر وقت خارج از گود باشی نقاد خوبی هستی و......
احمد۱۸۵۲۵۴۶۰۱:۲۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
هرجامااستقامت کردیم غربیهاواروپاییهاعقب نشستن البته مابایدحواسمون باشه رودست نخوریم وداخل کشورهمه یک دست بشیم که دشمن سواستفاده نکنه و الان که فرصتی پیش امده ازش استفاده کنیم وتصمیم درستی بگیریم که امتیاززیادی ندهیم
علی۱۸۵۲۵۶۸۰۲:۰۵:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ما ۸سال با دست خالی با همه اینها جنگیده ایم ،در صورتی که ما فقط با عراق جنگ داشتیم،حالا که دراوج قدرتیم باید بازبان زور جلو رفت،وسلام،ولاه اگه کوتا بیایم سوارمون میشن ،باید راه چین را پیش گرفت
عادل۱۸۵۲۵۸۱۰۲:۲۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ایران نباید درمقابل آمریکا و اروپای روباه صفت کم بیایدبهترین راه را رهبر مان ترسیم کرده .برجام دیگری نباید باشدوامریکاواروپا باید تمام تحریم ها را کنار بگذارد. درصورتی که این قدرتها ایران را تحت فشار قرار دهد باید از همسویی با آنها خودداری و کشورمان به صلاحدید خود ادامه دهد.
جوادیان۱۸۵۲۶۲۴۰۶:۲۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اروپا و آمریکا فرقی ندارند. سر وته یک قماش هستند. سگ زرد برادر شغال است. ما باید تحت تاثیر قرار نگیریم طبق برنامه کار خودمان را پیش ببریم.
محمد 369۱۸۵۲۶۲۵۰۶:۳۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
باسلام. وامابعد. اروپاهمون آمریکاست مثل چاقوی سلاخی وکارد پنیر هردوکارشون یکیه وامونده به موقعیت که چی پیش بیاد. واین همون سیاست گاهی باکارد پنیر استخوناتم خرد میشه گاهی باچاقوی سلاخی بامغز استخون بازی آره بازی بازی منظورتحریم وتهدید نظامیه
ناشناس۱۸۵۲۶۲۶۰۶:۳۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ای دیپلمات ها به هوش ،به هوش نا امید نشوید راه اشتباه رو بر گردید با عقل وتدبیر روشتون رو عوض کنید به خدا توکل کنید وبا قدرت به پیش برید. واز هیچ کس نترسید.
حسین۱۸۵۲۶۴۲۰۷:۰۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ایران کار خودش انجام بده بزاره اونا التماس کنن
مهدی فاتحی نیا۱۸۵۲۶۵۵۰۷:۲۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تنها راه رهایی ایران از این لطایف الحیلها . که یکروز شکایت می کنند ویک روز عقب نشینی به دستور اربابشان استکبار جهانی.فقط گوش دادن به فرامین مقام معظم رهبری می باشد که فرمودند آمریکا قبل از هر اقدامی باید تحریمها را لغو کند.
ناشناس۱۸۵۲۶۷۵۰۷:۴۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
هموطن برجام جک ضمانتی ونسیه بود که نقد کردنش مرد تدبیر و سیاست می خاهد که هیهات قحط الرجال است دامی پهن شده به وسعت ایران و ایرانی و بدجور در تله گیر افتادیم
؟؟۱۸۵۲۶۸۶۰۷:۵۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
الان برای اکثریت روشنه که هدف غرب فقط تضعیف ایرانه فقط راه هایی که انتخاب میکنه مختلفه. تا وقتی که التماس به آمریکا و اروپا در سخنرانی های غرب زده ها وجود داره فشار بر علیه ایران هم ادامه خواهد داشت.
ناشناس۱۸۵۲۶۸۸۰۷:۵۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
من بشخصه از سایت الف تشکر می کنم که نظرات همه را نشر می دهد این بسیا.ر خوب است البته معزورات آن را هم می دانیم اما این یک رویه خوب ودرست است باید هرکس با هر مرام وعقیده ای بدون مشکل نظرات خود را بگوید وبکسی توهین نکند البته باید این نظرات در جایی برسی وبه گوش مسوولان برسد البته اگر برایشان مهم باشد چون نظرات را خواندم ودیدم از همه مردم است موافق ومخالف این زیباست
مصطفی۱۸۵۲۷۰۹۰۸:۱۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
کشوری رو که یک مثل روحانی براش تصمیم گیری کنه بهتر از این نمیشه
مجید۱۸۵۲۷۴۲۰۸:۴۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
وقتی که سرانه سه قوای تو ایران با هم یک صدا نیستن این فضا را برای این مزدوران به وجود می‌آوریم میتوانید از جلع دوقطبی ایجادشده به کشور صربه بزنند تنها راه امیدشان همین است
ناشناس۱۸۵۲۷۷۰۰۹:۰۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اروپا عقب ننشست ما کوتاه آمدیم
احیا دادمهر۱۸۵۲۸۰۹۰۹:۳۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چیزی به عمر این دولت نمانده جلیلی که بیاد روی کار مجبور هستید هم ایران هسته ای رو بپذیرید هم موشکی و هم تحریمها رو بردارید مجلس و دولت با هم دستشون بیفته، باید اروپا و آمریکا به پای ایران بیفتن این عده، حسن روحانی نیستن که التماس کنن.
ناشناس۱۸۵۳۰۳۴۱۲:۰۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اولا‌این‌عقب‌نشینی‌اروپا‌برای‌سیاسی‌کاری‌و وانمود‌کردن اینکه‌ماجلوی‌تخلف‌ایران‌راگرفتیم وخودشان‌راطلبکار‌نشان بدن‌ودیگر‌اینکه بازی هماهنگ‌شده‌احتمالی‌‌بادولت‌محترم‌ما‌برای‌طبیعی جلوه‌دادن‌قضیه‌تا‌ان شاالله‌‌تامنافع‌اصلاح‌طلبان در انتخابات‌با‌گزییه‌یک‌رییس‌جمهور‌‌غربگدا‌انجام‌بشه وادامه‌ی‌برجام ۱‌تا‌برجام‌۸۵‌‌اتفاق‌بیفته‌. تا‌موقعی‌که‌ما‌می‌گیم‌هر‌موقع‌امریکا‌برگرده‌ما‌این همه‌غنی‌سازی‌وپیشرفت‌دوباره‌رابه‌عقب‌برمی ‌گردانیم‌‌وحتی‌این‌راهم‌نمی‌گیم‌برای‌جریمه‌طرف ‌مقابل‌دیگه‌برگشت‌به‌عقب‌نمی‌کنیم‌معلوم‌است اگر‌دربهترین حالت‌آن‌ها‌‌ابتداچند‌‌ماه‌موافقت‌بکنند‌ وبه‌محض‌اینکه‌مادوباره‌به‌صفر‌برگشتیم‌آن‌ها‌مثل ‌باراول‌‌دوباره‌تحریم‌ها‌رابرقرار‌می‌کنند‌که‌این‌دفعه‌ شک‌نکنید‌بااین‌موضع‌گیری‌ملتمسانه‌ومرتبا‌اعلام ‌کردن‌برگشت‌به‌عقب‌ساده‌لوحی‌ومضحکه‌بودن ‌خودمان‌‌رانشان‌می‌د‌هیم.‌وآن‌ها‌ازاین بهتر‌چه‌ می‌خواهند.‌بااین ترفند‌ساده‌دیوانه‌اند‌باما‌بجنگند ما‌خودمان‌هر‌دفعه‌باخوشحالی‌میگیم‌هر‌موقع‌ تحریم‌رابردارید‌برمی‌گردیم به‌نقطه‌صفرو‌این‌چرخه ‌تاقیام‌‌حضرت‌آقا‌ادامه‌خواهد‌داشت‌چون‌ما نمی‌ خواهیم‌عاقلانه‌رفتارکنیم.
مرادي۱۸۵۳۰۶۸۱۲:۲۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اروپا فقط داره باهامون بازي ميكنه و با انجام اقدام هيچ يعني "منصرف شدن" امتياز واقعي بگيره. خوب مجلس هم اعلام كنه آخر هفته قراره خروج قطعي از برجام رو به رايي بگزاره روز آخر منصرف شه. انصراف در برابر انصراف، توپ دوباره توزمين طرف مقابل.
هیبت۱۸۵۳۳۳۷۱۴:۱۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تنها راه حمله به اسراییل و ساخت اتم دریک شب
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

    2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

    3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

    4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

    5. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

    6. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

    8. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

    9. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

    10. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

    11. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

    12. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

    13. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

    14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

    15. همه چیز برای فروش !

    16. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

    17. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

    18. او این چنین جاودانه شد

    19. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

    20. فرانکنشتاین خاورمیانه!

    21. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

    22. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

    23. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

    24. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

    25. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

      2. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

      3. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

      4. فرانکنشتاین خاورمیانه!

      5. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

      6. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

      7. بن سلمان به ایران می‌آید

      8. مهمترین ویژگی شخصیتی و کاری "شهیدِ جمهور" چه بود؟

      9. اعتراف مهم بایدن در مورد ایران

      10. رمزگشایی از یک پیروزی جدید در سیاست خارجی ایران

      11. اخراج گروه رسانه‌ای بعثه ایران از عربستان سعودی

      12. چرا سرمایه از ترکیه می گریزد؟!

      13. ادعای محافل خبری: آمریکا با تروئیکای اروپا بر سر ایران دچار اختلاف شده است

      14. درخواست زلنسکی از رهبران آمریکا و چین

      15. نتانیاهو: حمله به اردوگاه آوارگان رفح «اشتباه غم‌انگیزی» بود

      16. ترودو: حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل الزام‌آور است و همه باید از آن پیروی کنند

      17. آمریکا: به فشار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم

      18. واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

      آخرین عناوین