سیاست های آمریکا در سوریه تغییر می کند؟

گروه جهان الف،   3991211097 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

گزارش‌های اخیر کارشناسان آمریکایی نشان می دهد که سیاست قبلی ایالات متحده در تامین منافع و خواسته های این کشور در سوریه موفق نبوده و بایدن باید گزینه دیگری مقابل دمشق پیش بگیرد.

سیاست های آمریکا در سوریه تغییر می کند؟

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری العهد، گزارش های آمریکایی و اقدامات کارشناسان این کشور در امور سوریه و خاورمیانه از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون اغلب متمرکز بر وضعیت این کشور و سیاست ایالات متحده و غرب برای تامین منافع آمریکا در سوریه  از خلال روش هایی همچون تحریم اقتصادی متمرکز بوده است.

 العهد نوشت: در یکی از این گزارش‌ها آمده، درباره گزینه های پیش روی دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا در قبال سوریه ، سیاست قبلی ایالات متحده یک سیاست شکست خورده تلقی می شود. این گزارش ها همچنین به نقش قدرت های خارجی از جمله روسیه، رژیم‌صهیونیستی، ترکیه و ایران در سوریه اشاره و اعلام کردند یکی از نگرانی‌های مهم درباره اوضاع سوریه، بار آوارگان این کشور بر دوش کشورهای همسایه است. آن گونه که در یکی از گزارش‌های آمریکایی آمده  صرف نظر از تهدید گروه تروریستی داعش در شمال شرقی سوریه می ‌توان گفت که سیاست ایالات متحده در این کشور از سال ۲۰۱۱ تاکنون هیچ نتیجه مثبتی نداشته است. از این رو دولت جدید آمریکا باید در این سیاست ها تجدید نظر کند. سیاست فعلی ایالات متحده مبتنی بر منزوی کردن سوریه و اعمال تحریم ها، هر چند که توانسته اقتصاد این کشور را در کنار جنگ ویرانگری که متحمل شد فرو بپاشد اما عملا تغییری در رفتار و رویکرد دولت سوریه ایجاد نکرد.

طبق اطلاعات العهد،  بر اساس این گزارش تلاش هایی که در گذشته توسط آمریکا برای حمایت از گروه‌های افراطی و مخالف دولت سوریه برای تحت فشار قرار دادن «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور جهت مجبور کردن وی برای تغییر مسیر خود و یا کناره گیری از دولت سوریه انجام شد تنها موجب افزایش وابستگی این کشور به روسیه و ایران گردید.  اما با این وجود تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه سوریه موجب فروپاشی نرخ ارز در این کشور  شده و با از بین بردن طبقه متوسط سوریه و کشاندن این قشر به فقر  به طور غیرمستقیم منجر به عواقب انسانی بزرگی در این کشور شد.

به نوشته العهد در یکی دیگر از این گزارش آمده است در حال حاضر بهترین گزینه برای دولت بایدن در قبال سوریه آغاز یک پروژه دیپلماتیک جدید با هدف ارائه چارچوبی دقیق جهت مشارکت دولت سوریه در مجموعه محدودی از گامهای ملموس و قابل اجرا و همچنین بازنگری در تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه دمشق است.این چارچوب جدید با متوقف کردن روند نزولی در سوریه و احیای دیپلماسی و پیشرفت در موضوعات مختلف به معنای ارائه رویکرد مرحله ای است که مسیر جدیدی برای دولت سوریه و حامیان آن باز می‌کند.

العهد افزود،  با این حال این تسهیلات تنها زمانی به  سوریه داده می‌شود که آمریکا و متحدان اروپایی آن اجرای مراحل مشخص را تایید کنند.  بر اساس این گزارش دولت بایدن برای حل مشکلات منطقه و مقابله با داعش به همکاری ترکیه و روسیه نیاز دارد. اما واشنگتن در وادار کردن دولت سوریه به پذیرش اصلاحات گسترده در قانون اساسی و اجازه دادن به کردها جهت حکمرانی در شمال شرق سوریه ناکام مانده است.  همچنین اکنون منطقه شرق سوریه تحت نظارت آمریکا تبدیل به یک منطقه شبه دولتی نیروهای خاص شده اما این نیروها بدون عناصر آمریکایی نمی توانند از خود دفاع کنند.

 

به گزارش العهد،  نویسندگان گزارش مذکور بر این باورند که منافع ایالات متحده نیازی به اطمینان از مدیریت کردهای سوریه ندارد  و اگر بایدن بپذیرد ترکیه و روسیه منافع خود را در سوریه تامین کند این اما نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.  اختلافات در ایالات متحده در مورد استراتژی که دولت جدید آمریکا به رهبری بایدن باید دنبال کنند در حال افزایش است.  رئیس جمهوری جدید آمریکا در مرحله کنونی در سوریه با دو گزینه مواجه شده است:  یا ادامه دادن به روش فعلی یا اتخاذ یک روند دیپلماتیک جدید با هدف ایجاد یک چارچوب دقیق جهت گفتگو با دولت سوریه.  ورود دولت جدید آمریکا به کاخ سفید می تواند فرصتی جهت تغییر رویکرد ایالات متحده و اتحادیه اروپا در برابر سوریه را فراهم کند.

العهد خاطرنشان کرد، طرفداران این رویکرد پیشنهاد می کنم که طرح مذاکره با دولت سوریه اجرایی و علنی شود به طوری که مشخص گردد چه کسی مسئول شکستهراه حل ها میان ایالات متحده و سوریه است.  مقامات غربی و آمریکایی می‌گویند که این روش قبلا امتحان شده و جلسات خصوصی میان طرف های آمریکایی و روسی در وین برگزار گردیده بود. آنها همچنین هشدار می‌دهند که چنین رویکردی به معنای آغاز روابط با دمشق است. در مقابل روسیه انتظاراتی درباره سیاست دولت ایالات متحده در سوریه دارد و اعلام کرد که صحبت کردن درباره برنامه های دولت جدید آمریکا در خصوص سوریه خیلی زود است و واشنگتن همچنان به تحت فشار قرار دادن دولت سوریه طبق رویکرد قبلی آمریکا ادامه خواهد داد. اظهارات روسیه بعد از آن مطرح شد که گزارش های خبری از فعال سازی طرح های آمریکا در سوریه خبر می داد که تهدید خطرناکی برای مسکو و دمشق محسوب می‌شود. از جمله این تحرکات ایجاد و نوسازی پایگاه‌های هوایی در حومه رود فرات است که نشان می دهد دولت آمریکا به حمایت خود از شبه نظامیان مسلح کرد سوریه افزایش می دهد. 

به گزارش العهد، بنابراین ارزیابی می شود که پرونده سوریه بخشی از اولویت‌های بایدن و تیمش باشد اما تاکنون به شکل جدی به این موضوع پرداخته نشده است. بر این اساس هنوز مشخص نیست که آیا جو بایدن مسیر ترامپ را در قبال سوریه ادامه خواهد داد یا به دنبال اصلاحات جدید در سیاست آمریکا مقابل دولت سوریه خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۵۹۳۰۰۹:۱۹:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
ما در سوریه چه می خواهیم؟ ترکیه در سوریه چه می خواهد؟ روسیه در سوریه چه می خواهد؟ آمریکا در سوریه چه می خواهد؟ کدامیک از همه بیشتر در این امر سرمایه گذاری کرده است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین