سخنگوی وزارت خارجه: گفت‌وگوی دوجانبه با آمریکا نداریم/ اتهام نتانیاهو را قویا رد می‌کنیم

سیاسی،   3991211051

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم، خطاب به شرکای اروپایی ایران در برجام تصریح کرد: زبان اتهام زنی و تهدید زبانی نیست که در مقابل ایران کارگر باشد.

سخنگوی وزارت خارجه: گفت‌وگوی دوجانبه با آمریکا نداریم/ اتهام نتانیاهو را قویا رد می‌کنیم

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده، پاسخ داد.

وی در این نشست به سفر روز شنبه «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق به تهران اشاره کرد و گفت: وزیر خارجه عراق ملاقات‌های خیلی خوبی با مقامات ایرانی داشت. خطیب‌زاده به سفر اخیرش به دمشق نیز اشاره کرد. 

* موضوع همان پیشنهاد جوزپ بورل بود/ این مسیر احتیاج به مذاکره و بده بستان ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر منتشر شده در وال استریت ژورنال و پیشنهاد اروپا برای برگزاری مذاکرات مستقیم آمریکا با ایران خاطرنشان کرد: موضوع همان پیشنهاد «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده که ما مواضع جمهوری اسلامی ایران را صریح، آشکار و کامل اعلام کردیم و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است.

وی افزود: مسیری که آمریکا باید طی کند، مسیر عبور از سیاست‌های غلط دولت قبلی آمریکاست. متاسفانه تا امروز هیچ تغییری در عمل در این سیاست ضد ایرانی آمریکا و تحریم‌های حداکثری که به شکست حداکثر مشهور است، اتفاق نیفتاده است. حتی آمریکا تا امروز رسما به بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده و کشورهای اروپایی نیز همچنان در نقض تعهدات خود ذیل برجام به سر می‌برند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پیشنهادی برای یک نشست غیررسمی توسط هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به تهران رسیده بود و این پیشنهاد بدون زمان خاصی بود و ما درباره آن پیشنهاد نظر خود را قبلا در این زمینه اعلام کرده بودیم که مسیر روشن است و اگر آمریکا می‌خواهد در کنار میز برجام جایی داشته باشد، باید تعهداتش را در قطعنامه ۲۲۳۱ اجرایی کند و تحریم‌ها را به صورت موثر بردارد.

به گفته خطیب‌زاده این مسیر احتیاج به مذاکره و بده بستان ندارد.

* اقدام را با اقدام و عمل را با عمل پاسخ می‌دهیم

وی افزود: متاسفانه به نظر می‌آید دولت فعلی آمریکا با یک اشتباه شناختی به دنبال این است مسیری که ترامپ چهار سال نتوانست به جایی برساند با چندجانبه گرایی منفی جلو ببرد و این واقعا جای تأسف دارد و امیدوارم راه ساده‌تری را در اروپا و آمریکا پیگیری کرده و آن هم مسیر اجرای تعهداتشان است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ما اقدام را با اقدام و عمل را با عمل پاسخ می‌دهیم. اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر رفتار متفاوتی را از سوی اروپا و آمریکا ببینیم، پاسخ ما متناسب با آن خواهد بود.

* زبان اتهام زنی و تهدید، زبانی نیست که در مقابل ایران کارگر باشد

وی خطاب به برخی شرکا در اروپا گفت: به خاطر داشته باشید مسیری که قبلا طی شده و مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد. زبان اتهام زنی و تهدید، زبانی نیست که در مقابل جمهوری اسلامی ایران کارگر باشد. ما مسیری که یک بار امتحان کردیم و آن هم همکاری مبتنی بر احترام متقابل است، پاسخ خواهد داد و آنها به اجرای تعهداتشان بازگردند، ایران فورا پاسخ خواهد داد.

* این فرافکنی‌ها فقط به درد نخست وزیر فاسد رژیم صهیونیستی می‌خورد

وی درباره ادعاهای بی اساس نتانیاهو علیه ایران و اینکه تل آویو اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و اینکه مصم به متوقف کردن ایران و ضربه زدن به آن در منطقه هستم، خاطرنشان کرد: این وسواسی ذهنی بیمارگونه‌ای که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به ایران دارد، چیز جدیدی نیست. اینها همه حاکی از آشفتگی عجیبی در سرزمین‌های اشغالی و حاصل از رفتارهای ماجراجویانه در داخل سرزمین‌های اشغالی و خارج از آن است.

خطیب‌زاده افزود: رژیم صهیونیستی ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها، ناامنی‌ها و مشکلات در منطقه غرب آسیاست و جمهوری اسلامی ایران با دقت رصد می‌کند و این فرافکنی‌ها فقط به درد نخست وزیر فاسد رژیم صهیونیستی می‌خورد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های خود را براساس منافع و دکترین خود پیگیری کرده است، اظهار داشت: در دکترین جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای به دلایل مختلف هیچ وقت جایگاهی نداشته و در مقابل متاسفانه این دنیای غرب و آمریکا است که چشم خود را به سلاح‌های انبار شده و بمب‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی بسته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: این اظهارات به درد مصرف داخلی نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌خورد. 

* مسیر همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان روشن است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بیان کرد: اینکه آمریکا در مسیر غلطی گام برداشتن خود را آغاز کرده روشن است و بسیار جای تاسف دارد که بایدن و دولتش آغاز بسیار ناامید کننده‌ای را در عمل به تعهداتشان داشتند.

وی با بیان اینکه مسیر همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان روشن است، خاطرنشان کرد: این مسیر در چارچوب پادمان ادامه خواهد یافت. حسن نیت ایران برای تفاهم سه ماهه با آژانس را طرف های دیگر باید قدر بدانند و دریچه‌ای برای بازگشت تعهدات خودشان در نظر بگیرند. 

خطیب‌زاده گفت: اقدام در مقابل اقدام و عمل در مقابل عمل، مسیری است که ایران در پیش گرفته است و در پیش خواهد گرفت.

* سفر فؤاد حسین به تهران

خطیب‌زاده درباره سفر فؤاد حسین وزیر خارجه عراق برای دومین بار در یک ماه اخیر به تهران نیز اظهار داشت: یکی از محورهای مباحث ما برخی تحولات در عراق و حوزه امنیتی پیرامونی ماست. شهادت سردار سلیمانی از جمله موضوعاتی است که همواره صحبت کردیم و در این سفر درباره پیگیری این موضوع صحبت شد و ایشان درباره آخرین وضعیت امنیتی عراق هم گزارشی ارائه کرد.

وی گفت: روابط ایران و عراق به عنوان یک روابط چند لایه همواره رایزنی‌های مشترک از جمله در حوزه مبارزه مشترک با تروریسم را داشته است.

* نمی‌توانید با اسم دیپلماسی جنگ کرده و سیاست‌های فشار حداکثری دولت قبلی را بر علیه ملت ایران ادامه دهید

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا ایران از مذاکره با «بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طفره می‌رود؟ بیان کرد: دیپلماسی یک واژه نیست یک مفهوم است و نمی‌توانید با اسم دیپلماسی جنگ کرده و سیاست‌های فشار حداکثری دولت قبلی را بر علیه ملت ایران ادامه دهید. شما با دیپلماسی نمی‌توانید نزدیک به دو ماه تمام مسیرهای ارسال دارو و غذا را مثل دولت قبلی مسدود کنید. شما به نام دیپلماسی نمی‌توانید همان گردنکشی‌‌های دولت قلبی را در زرورق بپیچید و به کشوری اهدا کنید.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ما کشوری با تمدن و با محاسبه‌گری‌های دقیق هستیم. همان تیمی که در آن زمان این مذاکرات را انجام داد همان تیم با همان قوت می‌گوید مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. مذاکراتی بسیار فشرده انجام و این مذاکرات به ۱۵۶ صفحه قرارداد شده و هیچ چیزی به آینده موکول نشده است و تمام بده بستان‌ها در برجام انجام شده و دیروز وقت عمل آمریکا بود.

وی افزود: نمی‌توانیم به خاطر منافع ملت ایران، همان گروهی که برجام را مذاکره و فکت شیت دروغ منتشر و گفت این بهترین قراردادی بوده که آمریکا می‌توانست ببندد و همان گروهی که به کنگره گفت سر همه را کلاه گذاشتیم. همان گروه آن درو‌غ‌ها را آن روز بگوید و امروز هیچ تغییری در مواضع خود صورت ندهد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه نگاه باید به داخل باشد و هر زمان نگاه به خارج بوده مشکلات دو برابر شده است، اظهار داشت: ایران نه تنها مسیر دیپلماسی را باز کرده، بلکه مسیر آن را روشن کرده است. سه قدم ساده را برای آنها اعلام کردیم. اعلام برای بازگشت به آن چیزی که خودتان امضا کردید و تعهدات خودتان، برداشتن موثر تحریم‌ها در وسط فراگیری بیماری خانمانسوز و بعد می‌توانند در کنار جلسه حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: این مسیر برعکس نیست یعنی نمی‌توانند مسیر فشار حداکثری را حفظ و فکر کنند می‌توانند تحریم‌ها را داشته باشند و فکر کنند همان گردنکشی‌ها را با شکل و شمایل دیگری ادامه داده و بعد پشت میز بنشینند و دوباره از اول. نه شما اجازه خواهید داد و نه ما و مسیر کاملا روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: هم احتیاجی به نشستن پشت درهای بسته نیست. برای اینکه این مسیر دیپلماسی باشد نه خدعه و نیرنگ، باید مسیر تغییر در دولت آمریکا باشد. دولت آمریکا مسیر خودش را در قبال ایران نه تنها اصلاح نکرده بلکه متاسفانه به نظر می‌آید در پی ایجاد مسیرهایی است که به زعم خودشان فشار را علیه ایران افزایش دهد. اقدام در مقابل اقدام، این پاسخ ماست.

* هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره احتمال گفت‌وگوی دوجانبه با آمریکا خاطرنشان کرد: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم و تا زمانی آمریکا مسیر غلط خودش را اصلاح نکند، هیچ تغییری در سیاست‌های ایران رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: تا امروز که نزدیک به دو ماه از دولت جدید بایدن گذشته، حتی دولت بایدن بازگشت خود را به تعهدات رسما و حتی در کلام به ما اعلام نکرده است و این یک شرم تاریخی برای دولت بایدن است که کارزار انتخابی‌‌اش را چیز دیگری چیده بود، ولی در عمل با دولت متفاوتی روبرو هستیم. حرف‌هایی این طرف و آن طرف به صورت پراکنده مطرح و به گوش ما نیز رسیده است ولی تا زمانی عمل نبینیم، سیاست‌های خودمان را براساس حرف‌ها تنظیم نخواهیم کرد. ما عمل متناسب را انجام خواهیم داد.

خطیب‌زاده ادامه داد: برجام توسط آمریکا و همان تیمی که برجام را مذاکره کرد در محاق از بین رفتن است و مسئولیت تاریخی را آنها متوجه خودشان می‌کنند و تاریخ فراموش نخواهد کرد.

* مسیر دیپلماسی همواره باز بوده

وی درباره همکاری ایران با اروپا و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مسیر دیپلماسی همواره باز بوده و تغییری در نشست کمیسیون مشترک ایجاد نشده است. نشست ایران با چهرا کشور باقیمانده در توافق هسته‌ای طبق مسیر خود و مجاری تبادل نظر ادامه خواهد یافت و آمریکا برای اینکه به میز برگردد به عنوان کشور ناقض برجام، باید تعهداتش را اجرا کند.

* وزارت بهداشت هر جا برای خرید واکسن درخواستی داشته ما جلوتر عملیات را انجام دادیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره خرید واکسن کرونا نیز بیان کرد: جزییات فنی واکسن کرونا را از وزارت بهداشت بپرسید. وزارت بهداشت هر جا درخواستی داشته ما جلوتر عملیاتی کردیم. مسیرهای بسیار متعددی در خصوص واکسن از چند ماه قبل انجام و جلو رفته و مبالغ پرداخت و خریداری‌ها انجام شده و برخی به تدریج وارد می‌شود و برخی اوایل بهار وارد می‌شود. 

وی تصریح کرد: مسیر فنی را وزارت بهداشت باید اعلام کند. هر کجا از ما خواسته شده، جلوتر عملیات را انجام داده و کار را جلو بردیم.

* قدم اول، رسما اعلام تعهد توسط آمریکاست

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بازگشت تعهدات از سوی طرفین به صورت تدریجی می‌تواند صورت بگیرد؟ گفت: قدم اول، رسما اعلام تعهد توسط آمریکاست و همانطور که دولت آمریکا در ملاء عام گفت که دیگر عضو برجام نیست. حداقل اعلام تعهد آمریکا در سطح رسمی برای بازگشت به تعهدات خود و پذیرش مسیر غلط گذشته بوده که باید اتفاق بیفتد و قدم دوم رفع موثر تحریم‌ها باید صورت بگیرد. 

وی افزود: در بحث رفع موثر تحریم‌ها گفته می‌شود برخی شاید زمان‌برتر باشد و برخی زودتر انجام شود و ما هم اعلام کردیم بازگشت برخی از اقدامات ما زودتر انجام می‌شود و برخی طولانی‌تر است و اینها در مسیر خود می‌تواند به عنوان هماهنگ کننده اتحادیه اروپا شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: قبل از آن ما پیشگویی نمی‌کنیم و باید منتظر بمانیم که آیا آمریکا این مسیر را طی می‌کند یا خیر.

* درباره اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی تحولاتی در جریان است

وی در خصوص اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی با بیان اینکه گفت‌وگوها در سطح کارشناسی، بانک مرکزی و دیپلماتیک انجام شده است و توافقاتی صورت گرفته و تحولاتی در جریان است و باید منتظر باشیم و ببینیم این تعهدات در عمل به کجا می‌انجامد.

* اتهام نتانیاهو را قویا رد می‌کنیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای نتانیاهو که ایران را پشت ماجرای انفجار یک کشتی باری این رژیم خوانده، تصریح کرد: رژیم اشغالگر مبنای تمامی ناامنی‌ها و بی ثباتی‌هاست و این فرافکنی‌ها کاملا خط روشنی را دارد. خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و اجازه نخواهیم داد با این اظهارات هراس افکنی کنند.

خطیب‌زاده ادامه داد: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به یک بیماری ذهنی وسواس گونه مبتلاست. وضعیت اسفباری که در سرزمین‌های اشغالی است فکر می‌کنند مسیر آن این فرافکنی‌هاست. اقدامات مشکوک دیگری را اسرائیل در منطقه ما آغاز کرده و با دقت رصد می‌کنیم و این رژیم می‌داند در حوزه امنیتی ما پاسخ ما همواره دقیق و محکم بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا ایران این اتهام را رد می‌کند؟ اظهار داشت: این اتهام زنی توسط رژیم اشغالگر قدس صورت می‌گیرد و منشأ این اتهام زنی نشان می‌دهد که چقدر این اتهام زنی بی اعتبار است.

وی افزود: نه تنها قویا رد می‌کنیم، بلکه احساس می‌کنیم تمامی اقداماتی که چند ماه اخیر این رژیم در حوزه امنیتی پیرامونی ایران انجام داده مشکوک است و با دقت رصد می‌کنیم و پاسخ خود را در جای خودش اگر رخ دهد، خواهیم داد.

* فکر می‌کنند چند جانبه گرایی یعنی دور هم جمع شدن برای توطئه

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه در حوزه صحبت از سوی دولت جدید تغییری رخ داده ولی در حوزه عمل هیچ تفاوتی بین دولت جدید و قبلی وجود ندارد، گفت: چه بسا در برخی حوزه‌ها کاری که دولت جدید آمریکا طی می‌کند بدتر از دولت قبلی است. در برخی اقدامات و رفتارها، پیشقدم شده‌اند. امروز آمریکا خودش در صدور قطعنامه پیشقدم می‌شود و فکر می‌کنند چند جانبه گرایی یعنی دور هم جمع شدن برای توطئه. تا زمانی از این اشکال شناختی فاصله نگیرند، دچار اشکال محاسباتی می‌شوند.

وی گفت: دولت ایران ثابت کرده در مسیر دفاع از منافع خود مسیر روشنی دارد. دپیلماسی آشکار باز است. تا مادامی که طرف مقابل به تعهداتش در عمل برنگردد ما مسیر متفاوتی را دنبال نخواهیم کرد.

* نفتکش کره جنوبی مسیر حقوقی خود را طی می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره نفتکش کره جنوبی گفت که این مسیر حقوقی خود را طی می‌کند. با کمک بسیار خوب دوستان در قوه قضاییه خدمه آزاد و امکان مسافرت را پیدا کردند. 

وی درباره اتهام زنی رژیم اشغالگر قدس و استناد به مطلبی در روزنامه‌های صبح ایران در این زمینه هم گفت: شاید اگر این را مبنا قرار بدهیم اگر رسانه‌های سرزمین‌های اشغالی را دنبال کنید روزانه از این اتهام زنی‌ها زیاد است و هزاران مورد از این ادعاها وجود دارد. در مورد این موضوع خاص عنوان می‌کنم منشأ اتهام زنی خودش بی اعتبارترین منبع است و اگر بخواهد این را مسیر تنش آفرینی جدیدی قرار دهد ما به دقت رصد می‌کنیم.

* آزادسازی منابع ایران در عراق

خطیب‌زاده همچنین درباره آزادسازی منابع ایران در عراق، اظهار داشت: اینها منابع ماست و این گفت‌وگوها برای امروز و دیروز نیست و بسیاری از اینها در مسیر نهایی سازی است و مسیر خود را طی می‌کند و اینها به عنوان تعهدات قطعی دولت عراق است و هیچ وقت دولت عراق استنکاف نکرده، برخی مسائل فنی بوده که در حال رفع شدن است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت:‌ برجام معاهده‌ای است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان قطعنامه الزام آور ثبت شده و از نظر حقوقی و الزام بین‌المللی، یک قطعنامه قطعی است. این قطعنامه تمام مفاد مندرج در برجام را تصریح می‌کند. آنچه آمریکا انجام می‌دهد و انجام داده نقض آشکار این قطعنامه است.

*  امیدواریم طرف مقابل قدر این مسیر همکاری و دیپلماسی را بداند

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ روابط ایران و آژانس فنی است و ایران یک تنفسی را با حسن نیت برای طرف مقابل قائل شد امیدواریم طرف مقابل قدر این مسیر همکاری و دیپلماسی را بداند.

خطیب‌زاده همچنین درباره اظهارات سفیر ایران در عراق و واکنش مقامات ترکیه نیز بیان کرد: یک برداشت نادرستی شکل گرفته بود. هم دولت ایران و هم دولت ترکیه بر اصل مقوم روابط بین‌الملل که حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق است هیچ تفاوتی با هم ندارند. برداشت نادرستی شکل گرفته بود که موضوع بین دو طرف صحبت شد.

وی همچنین گفت: سند همکاری ایران و روسیه تا فروردین ۱۴۰۱ معتبر است. برخی شرایط تغییر کرده و گفت‌وگوهای جدیدی آغاز شده و امیدواریم تا آن زمان قرارداد جدیدی را امضا یا برای پنج سال دیگر تمدید کنیم.

* مشارکت ایران و چین راهبردی است/  این روابط هم رقبا و هم بدخواهانی دارد

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره آزار مسلمانان در چین و عدم واکنش وزارت خارجه ایران نیز گفت:‌ بدترین رویکرد به موضوعاتی از این دست، سیاسی کردن این موضوعات است که از سوی آمریکا و برخی کشورها در اروپا با اهداف کاملا سیاسی پیگیری می‌شود. موضوعاتی از این دست که موضوعاتی هستند که در حاکمیت ملی کشورها هستند، در مسیرهای خودش همواره مورد گفت‌وگو بوده ولی اینکه برخی طرف‌ها تلاش کنند از این برای ابزار سیاسی و چانه زنی‌های خود به کار ببرند از سوی ایران مردود بوده است و ما مسیر گفت‌وگوی خود با چین را در همه موضوعات داشتیم و در مسیر محترمانه‌ای ادامه داده‌ایم.

وی درباره عدم شفاف سازی چین در بحث کشتی سانچی و ... که سؤال همان خبرنگار بود و اینکه علیرغم همه این موارد باز هم شما عنوان می‌کنید این روابط دوستانه است؟ اظهار داشت: در دوران تحریم یکی از کشورهایی که روابط بسیار نزدیک را داشته است کشور چین بوده است. چین در طول یاغی‌گری‌ها و سرکشی‌های آمریکا نفت ما را خرید و مراودات نزدیکی را در حوزه‌های مختلف با چین داشته و داریم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مشارکت ایران و چین راهبردی است و در حوزه‌های مختلف برخی را مردم می‌دانند و روابط در حوزه‌های مختلف ادامه داشته است.

خطیب‌زاده ادامه داد: دیروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن اهدایی از چین به ایران منتقل شد و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف به صورت نزدیک جلو می‌رود. باید حواسمان باشد که روابط ایران و چین هم رقبا و هم بدخواهانی دارد ولی در پکن و تهران مدیریت درست روابط در دستورکار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: شما نمی‌توانید از لغت دیپلماسی برای اجبار و برای اینکه اتهام زنی کنید، استفاده کنید. مسیر دیپلماسی مسیر روشنی است. دولت بایدن باید بپذیرد به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد. همانطور که به معاهده پاریس برگشت. این آقایان کسانی بودند که مذاکرات برجام را انجام دادند و امروز فراموش کرده‌اند. مسیر دیپلماسی مسیر کاملا روشنی است و اتفاق خاصی نیفتاده و مسیر دیپلماسی کاملا باز است و می‌توانند به تعهداتشان برگردند.

وی گفت: ترامپ می‌خواست ملاقاتی انجام شود و بعد براساس آن مسیری را برای همکاری‌ها ذیل توافق هسته‌ای باز کند.موضع ایران اصولی است و ترامپ و بایدن تفاوتی با هم ندارند و باید تحول اساسی صورت بگیرد تا بتوانیم پاسخ مناسب بدهیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین