بحث‌های انتخاباتی یا کار در «مرکز دنیا»؟!

گروه سیاسی الف،   3991209109 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
بحث‌های انتخاباتی یا کار در «مرکز دنیا»؟!

در هفته‌های اخیر اسامی مختلفی به‌عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه سال آینده مطرح می‌شود.

دراین‌بین نام آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بارها مطرح‌شده است. البته محسن پیرهادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی روز جمعه 8 اسفندماه با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ورود محمدباقر قالیباف به عرصه انتخابات گفت: «آقای قالیباف در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است که با توجه به شرایط حساس کشور و مشکلات اساسی مردم، مهم‌ترین موضوع، پیروزی جبهه انقلاب و تشکیل دولتی کارآمد به‌منظور حل مشکلات مردم است».

وی ادامه داد: «آقای قالیباف ضمن اینکه تمرکزشان را معطوف به وظایف خود در مجلس کرده‌اند، تأکیددارند که بنای کاندیداتوری در انتخابات را ندارند و می‌گویند همه نیرو‌های انقلاب موظف هستند تلاش کنند تا هرچه سریع‌تر با وحدت، تمام ظرفیت‌های خود را متمرکز بر موفقیت گزینه واحد کنند».

در حال حاضر تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حدود چهار ماه باقی‌مانده اما از ماه‌های گذشته بارها نام رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نامزدهای بالقوه انتخابات مطرح‌شده است.

گمانه‌زنی درباره احتمال ورود محمدباقر قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری حتی موجب شده که در ماه‌های اخیر هر اقدامی مجلس شورای اسلامی درباره آن قصد تصمیم‌گیری داشته برخی از آن هدف انتخاباتی برداشت کنند. درحالی‌که واقعاً نمایندگان چنین چشم‌اندازی برای اقدامات خود متصور نبوده‌اند اما رقبای سیاسی برای خود معمولاً این حق را قائل می‌شوند تا تمام اقدامات حریفان خود را ثبت و ضبط و نقد کنند.

مثلاً از همان روز اولی که رئیس مجلس شورای اسلامی از نظارت میدانی سخن گفت و به برخی استان‌های کشور مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و ... سفر کرد عده‌ای آن را انتخاباتی دانستند و این کار باارزش را به بحث‌ها و رقابت‌های جناحی و باندی کاهش دادند. همین اتفاق نیز درباره سفر قالیباف به روسیه رخ داد. درواقع درحالی‌که رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین سفر خود به کشور مهم روسیه سفرکرده بود اما برخی رسانه‌ها و افراد سیاسی آن را به بحث‌های انتخاباتی تقلیل دادند و حداقل در سطح اجتماعی درک درستی از اهمیت و اهداف آن سفر به دست نیامد.

اما اینک و با اعلام رسمی محسن پیرهادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی که اتفاقاً ارتباط بسیار نزدیکی با قالیباف دارد و حتی در زمان ثبت‌نام ایشان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در 16 آذرماه 1398 نیز همراه ایشان به ستاد انتخابات در وزارت کشور رفته بود، امید است  مجلس شورای اسلامی کمتر درگیر حاشیه‌های انتخاباتی شود.

نکته مهم آن است که آیت‌الله رئیسی نیز تاکنون هیچ نشانه‌ای از قصد خود برای حضور در انتخابات بروز نداده است. حتی غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه نیز 28 بهمن‌ماه در نشست خبری گفته بود: «آنچه من اطلاع دارم ایشان در دیدار با دانشجویان در مقام پاسخ گفت که من به‌جز قوه قضائیه به مسئله و موضوع دیگری فکر نمی‌کنم».

برخی خبرگزاری‌ها مانند فارس و ایرنا نیز روز 5 اسفندماه خبری منتشر کرده بودند که «سید ابراهیم رئیسی، نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، دعوت اعضای مجلس خبرگان برای برگزاری جلسه درباره انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرده است». بر اساس خبر انتشاریافته «در حاشیه اجلاسیه مجلس خبرگان، حدود ۴۰ تا ۵٠ نفر از اعضای مجلس خبرگان قصد برگزاری جلسه خصوصی با ... رئیسی درباره موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند که آقای رئیسی به دلیل اطلاع از موضوع جلسه، ضمن تشکر از ایشان، برگزاری این جلسه را نپذیرفته است».

ناگفته پیداست اگر قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی به‌عنوان دو قوه اصلی کشور چهار ماه تا برگزاری انتخابات درگیر مسائل سیاسی و انتخاباتی شوند می‌تواند چه تبعاتی به همراه داشته باشد و تا چه میزان می‌تواند به چالش‌ها دامن بزند. به‌ویژه آنکه هر دو قوه می‌باید به‌دوراز مسائل سیاسی و بر اساس نیازهای و مشکلات کشور، امور خود را پیش ببرند و بخشی از وظیفه آن‌ها نظارت بر قوه مجریه و مقامات آن است.

 بدون شک اگر شائبه چنین مسائلی مطرح باشد هر اتفاق و برنامه خوب و مثبتی نیز که تصویب یا اجرایی شود برخی انگ انتخاباتی به آن می‌زنند و این‌گونه زحمات مجموعه آن نهادها نه‌تنها نادیده بلکه تضییع می‌شود. بنابراین می‌باید از تدبیر روسای مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه برای دوری گزینی از مسائل و حاشیه‌های انتخاباتی تقدیر کرد.

در این باره اشاره به یکی از بیانات رهبر انقلاب نیز جالب‌توجه است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ 5/12/1370 در دیدار با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی می‌فرمایند «در جمهوری اسلامی، هر جا که قرارگرفته‌اید، همان‌‌‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌‌‌ی کارها به شما متوجه است. چند ماه قبل از رحلت امام (رضوان‌الله علیه)، مرتب از من می‌‌‌پرسیدند که بعد از اتمام دوره‌‌‌ی ریاست جمهوری می‌‌‌خواهید چه‌‌‌کار کنید. من خودم به مشاغل فرهنگی زیاد علاقه دارم؛ فکر می‌‌‌کردم که بعد از اتمام دوره‌‌‌ی ریاست جمهوری به گوشه‌ای بروم و کار فرهنگی بکنم. وقتی از من چنین سؤالی کردند، گفتم اگر بعد از پایان دوره‌‌‌ی ریاست جمهوری، امام به من بگویند که بروم رئیس عقیدتی، سیاسی گروهان ژاندارمری زابل بشوم حتّی اگر به‌جای گروهان، پاسگاه بود من دست زن و بچه‌‌‌ام را می‌‌‌گیرم و می‌‌‌روم! و اللّه این را راست می‌‌‌گفتم و از ته دل بیان می‌‌‌کردم؛ یعنی برای من زابل مرکز دنیا می‌‌‌شد و من در آنجا مشغول کار عقیدتی، سیاسی می‌‌‌شدم! به نظر من بایستی با این روحیه کار و تلاش کرد و زحمت کشید؛ در این صورت، خدای متعال به کارمان برکت خواهد داد».

بدون شک این مسئله می‌تواند برای مسئولان عبرت‌انگیز باشد که اگر همه چنین روحیه‌ای داشتند قطعاً وضعیت و شرایط خیلی بهتر از آن چیزی بود که در حال حاضر وجود دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۲۶۶۹۰۶:۴۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
تعهد خیلی خوب است اما شفافیت، پاسخ گویی، آزادی کامل رسانه ها برای انتقاد سازنده و در یک کلام آزادی های سیاسی و اجتماعی، معجزه می کند بلکه تنها راهکار جلوگیری از فساد و ناکارآمدی است.
ناشناس۱۸۴۲۹۰۹۱۰:۰۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
دولت بعد با میراث زمین سوخته مواجه میشود
ناشناس۱۸۴۳۰۵۰۱۰:۵۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
نسل ما و نسل قبل از ما مدت ها ست که سوخته است.
ناشناس۱۸۴۲۹۴۷۱۰:۲۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
بیش از ۵۰ میلیون کد بورسی در کشور صادر شده این یعنی اکثریت جمعیت کشور و خانواده آنها به نوعی درگیر بورس هستند از طرفی هم دولت به بورس از پست خنجر زده است همین امر باعث کاهش جدی مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد
ناشناس۱۸۴۲۶۷۸۰۷:۰۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
فعلا بجای انتخابات بحث بر سر خیانت دولت در مورد ارز و بورس است که اندک اعتمادی که مردم به مسولان داشتند توسط صحبت های جناب واعظی از بین رفت و درصد مشارکت زیادی از مردم را برای شرکت در انتخابات کاست
ناشناس۱۸۴۲۹۱۷۱۰:۰۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
به هیچ وجه نباید اجازه داد از اعضا این دولت و یا طیف و جناح آنها به ریاست جمهوری برسند زیرا علاوه بر تکرار هشت سال گذشته تمامی فسادها و تخلفات این هشت سال هم مخفی میماند
ناشناس۱۸۴۲۹۴۵۱۰:۱۹:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
اتفاقا آقای واعظی به اعتماد عمومی کمک کرد چرا که بیشتر مردم می دانند که گران کردن ارز کار دولت است. ولی وقتی به دروغ میگن کار جمشید بسم الله هست اعتماد مردم چند برابر ضعیف می شود.
ناشناس۱۸۴۲۶۸۱۰۷:۰۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
ریاست جمهوری باید شورایی اداره شود باید از گذشته عبرت گرفت
ناشناس۱۸۴۲۸۶۳۰۹:۴۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
کلا در همه امور باید به عقل و رای ملت رجوع کرد .
ناشناس۱۸۴۲۸۶۷۰۹:۴۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
با توجه به سخنان واعظی در مورد دخالت دولت در نرخ ارز و از طرفی دخالت دولت در بورس پ با توجه به اینکه جمعیت بسیاری از بورس بشدت متضرر شده اند این عوامل و تورن و گرانی و فساد خواص در ارز ۴۲۰۰ باعث این میشود که مشارکت در انتخابات به حد اقل برسد مگر اینکه دولت در این چند ماه جبران مافات کند
ناشناس۱۸۴۲۸۸۵۰۹:۵۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
نبودن پست ریاست جمهوری تا بودنش به صرفه تر است. به قول آخوندی در کشور چندین دولت وجود دارد!
ناشناس۱۸۴۳۲۳۰۱۲:۰۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
حتی اگر دولت هم نداشتیم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی شد.
ناشناس۱۸۴۲۶۸۴۰۷:۱۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
حسن و اسحاق مردم کشور را از شرکت در هر چه انتخابات است ملول کرده اند بطوری که با هر کس صحبت میکنی می گویند انتخابات کیلویی چند بیاییم و دوباره یک مشت .... دیگری سر کار بیاوریم
ناشناس۱۸۴۲۷۰۲۰۷:۳۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
قریب ۵۰ میلیون کد بورسی که در میان اعضا خانواده ها تعدادی کد بورسی ندارند این یعنی اکثر خانواده های کشور درگیر بورس هستند و با توجه به جفای دولت در بورس و زیات سنگین خانواده ها در بورس این عامل سبب بد بینی مردم به دولت شده است اگر تا فرصت هست اقدامات مثبتی صورت نگیرد و روحانی بطور مستقیم از مردم عذر خواهی نکند مشارکت بسیار بسیار پایین خواهد بود شاید هم این دولت واقعا قصد اینرا دارد که عملا کشور را پس از خودش زمین بزند
ناشناس۱۸۴۲۷۱۶۰۷:۵۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
رئیس جمهوری که فقط نظاره گر باشد و سر تکان دهد ، نباشد ، بهتر است
ناشناس۱۸۴۲۸۷۷۰۹:۵۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
الان بیش از یکسال است که رییس جمهور بجای بیان مسایل روز و اقتصادی دولت برای آنها از کرونا قصه می گوید و وزرا هم سر تکان می دهند در مورد کرونا وزیر بهداشت باید با مردم صحبت کند
علی اصغر فارسان‌۱۸۴۲۷۵۳۰۸:۲۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
گماردن‌ یک اصولگرا سرنوشت محتوم انتخابات ۱۴۰۰ است
ناشناس۱۸۴۲۸۸۱۰۹:۵۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
واعظی با لو دادن عملکرد دولت در ارز قصد انتقام گیری داشته است
ناشناس۱۸۴۲۹۰۶۱۰:۰۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
برادر این را که همه می دانند که همیشه دولت‌ها با گران کردن ارز، دستشان در جیب مردم است.
ناشناس۱۸۴۲۷۶۴۰۸:۳۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
نیاز به یک چهره جدید علمی باسواد و لایق داریم . قبلیا که اسمشون مطرح است ، امتحان خودشون رو پس دادن و تقریبا همشون رفوزه شده اند . نیاز به هوای تازه داریم .
ناشناس۱۸۴۲۹۵۶۱۰:۲۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
اداره کشور را باید به چند مدیر ژاپنی داد
ناشناس۱۸۴۲۸۰۸۰۹:۱۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
با حرفای واعظی معلوم شد دولت خودش عمدا دلار رو گرون میکرده و گرونیهای سرسام آور ربطی به fatf و تحریمها نداشته مردم چه گناهی کردن؟
ناشناس۱۸۴۲۸۱۶۰۹:۲۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
روسیه و ماجرای پوتین حرکت انتخاباتی نبود؟
ناشناس۱۸۴۲۸۳۹۰۹:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
بواسطه عملکرد دولتمردان در ایجاد فاصله طبقاتی و تورم و گرانی و در کنار اینها بخور بخور خواص جامعه در حال طغیان است و هر لحظه ممکن است فوران کند لذا باید دلسوزان انقلاب وارد صحنه شوند و دودمان و نسخه اشرافیون وطن فروش را بپیچند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین