پیشروی‌های مقاومت یمن در نبرد «مأرب»/ تسلط بر مناطق استراتژیک

جهان،   3991208040

نیروهای مقاومت یمن در جریان پیشروی های اخیر خود در نبرد بزرگ «مأرب» موفق شدند بر مناطق استراتژیک دیگری سیطره یابند.

خبرگزاری مهر نوشت: نبرد بزرگ مأرب همچنان ادامه دارد و در این میان، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز به پیشروی‌های خود برای تسلط کامل بر این شهر ادامه می‌دهند. در همین راستا، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دستاورد جدیدی را در نبرد با مزدوران سعودی در استان «مأرب» واقع در شمال شرق این کشور رقم زده‌اند. نیروهای یمنی موفق شدند در مناطق وسیعی از استان مأرب پیشروی کنند.

بخش عمده‌ای از این پیشروی‌ها در محور شمالی استان مأرب محقق شده است. طبق آخرین گزارش‌های میدانی، نیروهای یمنی موفق شدند در جریان پیشروی‌های مذکور بر منطقه «الجَدافر» و همچنین برخی مناطق اطراف آن در مأرب مسلط شوند. این در حالی است که آنها کنترل یکی از راه‌های استراتژیک در مأرب را نیز به دست گرفتند.

منابع میدانی اعلام کردند که نیروهای یمنی پس از گذشت ساعت‌ها درگیری نفس گیر با مزدوران عربستان سعودی موفق شدند دستاورد میدانی مذکور را در استان مأرب محقق سازند. در حال حاضر، نیروهای یمنی به عملیات خود برای افزایش دامنه پیشروی‌هایشان در مأرب ادامه می‌دهند و بر مناطق استراتژیک دیگری نیز مسلط شده‌اند. طبق گزارش‌های میدانی، نیروهای ارتش یمن بر دو منطقه راهبردی در «وادی ذنه» در جنوب شرق صرواح سیطره یافته‌اند.

در حال حاضر نیز نیروهای یمنی در حال پیشروی به سوی گذرگاه شرقی که استان مأرب را به استان حضرموت در شرق یمن متصل می‌کند، هستند. همزمان با پیشروی‌های گسترده ارتش یمن در جبهه‌های مختلف نبرد بزرگ مأرب، مزدوران سعودی در برخی مناطق دست به فرار دسته جمعی زده‌اند. فرار دسته جمعی مزدوران سعودی از نقاطی در مأرب پس از آن اتفاق افتاد که شمارش معکوس برای تسلط کامل نیروهای یمنی بر این شهر آغاز شد.

 افزون بر آنچه که گفته شد، گزارش‌های میدانی تکمیلی نیز نشان می‌دهند که مزدوران سعودی در جبهه شمالی مأرب متحمل شکست سنگینی شده‌اند. در همین ارتباط، منابع محلی گزارش دادند: «نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی در جبهه شمالی در نزدیکی شهر مأرب متحمل شکست سنگین شده‌اند و ۱۳ خودرو زرهی آنها منهدم شده است؛ کما اینکه مزدوران، شمار زیادی از نیروهای خود را از دست داده‌اند».

بر اساس آنچه که گفته شد، تمامی گزارش‌های میدانی از دست برتر یمنی‌ها در تحولات اخیر شهر مأرب، حکایت دارند. درست به همین دلیل است که ائتلاف متجاوز سعودی تلاش دارد تا از طریق کانال‌های دیپلماتیک و جلب حمایت‌های نهادها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، روند تحولات شهر مأرب را به نفع خود تغییر دهد.

در همین راستا، اخیراً شاهد آن بودیم که سعودی‌ها به شورای همکاری خلیج فارس متوسل شدند تا شاید از این رهگذر بتوانند دستاوردی را برای خود در نبرد مأرب کسب کنند. مواضع خصمانه مقام عالیرتبه شورای همکاری خلیج فارس به خوبی گویای این واقعیت است. «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اخیراً مواضع خصمانه‌ای را در قبال نبرد بزرگ مأرب اتخاذ کرده است.

وی در سخنانی بدون اشاره به جنایت‌های عربستان سعودی در یمن طی سال‌های گذشته، خواستار توقف فوری عملیات نیروهای مقاومت یمن در شهر مأرب شده است. این مقام شورای همکاری خلیج فارس همچنین در ادعایی عجیب، نیروهای یمنی را به هدف قرار دادن غیر نظامیان در مأرب متهم کرده است! وی همچنین به جامعه جهانی متوسل شده و از آن خواسته است تا جلوی عملیات نیروهای یمنی در مأرب را بگیرد.

این موضع گیری خصمانه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نشان از آن دارد که عربستان سعودی به جز نبرد نظامی در شهر مأرب، یک جنگ سیاسی تمام عیار را نیز علیه نیروهای مقاومت یمن به راه انداخته است. در واقع، سعودی‌ها تلاش می‌کنند دستاوردی را که در عرصه میدانی از تحقق آن عاجز بودند، در عرصه سیاسی بدان جامه عمل بپوشانند.

با تمامی اینها، سازمان ملل متحد نیز تاکنون از عمل کردن به وظایف و مسئولیت‌های ذاتی خود در قبال یمن طفره رفته است. مقامات ارشد این سازمان به جای اینکه به مسئولیت خود در قبال محاصره زمینی، هوایی و دریایی ملت یمن عمل کنند، همواره خواستار توقف نبرد در شهر مأرب می‌شوند؛ نبردی که در واقع، مزدورانِ سعودی و تروریسم تکفیری در این شهر را هدف قرار داده است.

در همین ارتباط، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «أنصارالله» یمن تصریح می‌کند: «سازمان ملل متحد حتی از محکوم کردن تداوم محاصره ملت یمن نیز می‌ترسد و جرأت چنین کاری را ندارد. مواضع سازمان ملل و جامعه جهانی اینگونه است که آنها از ما می‌خواهند در مأرب از خود دفاع نکنیم و اجازه دهیم که تروریست‌های تکفیری آزادانه در این شهر قدم بزنند».

به هر ترتیب، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که سلسله پیشروی‌های گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نقاط مختلف شهر مأرب ادامه دارد و اکنون تنها چند گام تا آزادسازی کامل این شهر راهبردی باقی مانده است. این بدان معناست که شمارش معکوس برای پاکسازی کامل شهر مأرب از لوث تروریسم و مزدوران وابسته به ائتلاف سعودی آغاز شده و آزادسازی این شهر به مسأله ای قریب الوقوع تبدیل شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین