ظریف: غربی‌ها شریک جنایات منطقه هستند

سیاسی،   3991205048

وزیر امور خارجه گفت: ما سال‌ها پیش درخواست حاکمیت نظام امنیتی در منطقه را داشتیم و با طرح صلح هرمز اعلام کردیم که امنیت منطقه باید بدون دخالت بیگانگان تامین شود.

ظریف: غربی‌ها شریک جنایات منطقه هستند

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی-بین‌المللی دفاع مقدس که صبح امروز (سه‌شنبه) در باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: شهدا و خانواده‌های آنها ایثار، مقاومت، ایستادگی و شهامت هستند و ما استقلال آزادی و شرف‌مان را مدیون آنها هستیم.

ظریف ادامه داد: در حمله صدام به ایران قواعد، قوانین و مقررات بین‌المللی مورد نقض قرار گرفت. حمله به کشوری که تازه با انقلاب شرایط جدیدی را داشت و اقدام آنها هم عمل جنایات‌کارانه و هم نیت پلیدانه‌ای دارد و اقدام آنها هیچ توجیه حقوقی ندارد.

وی گفت: اقدام صدام از لحاظ دفاع هم قابل توجیه نیست، به کشور ما تجاوز شده و استفاده گسترده از اقداماتی که مورد محکومیت حقوق بین‌الملل نیز شده است.

وزیر امور خارجه گفت: رژیم بعث عراق حتی ۳۰ هزار اسیر ما را اعلام هم نکرده بودند، آنها از سلاح علیه مردم و موشک علیه شهرهای مختلف ما استفاده کردند. استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران یکی دیگر از جنایات صدام است.

ظریف حمله صدام به نفتکش‌ها و کشتی‌ها را یکی دیگر از جنایات صدام دانست و گفت: در مقابل جنایات صدام باید دید که دنیا در برابر این اقدام چه کرد. باید گفت سازمان‌های بین‌المللی سابقه خوبی در دفاع از حقوق بشر ندارند و در جنگ تحمیلی سازمان ملل حتی از اقدامات برای محکوم کردن این اقدام هم استفاده نکرد.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: ادعای دفاع پیش‌دستانه هم نمی‌تواند در این خصوص مورد توجه قرار گیرد و کارا نیست، هرچند که از منظر منشور ملل متحد این موضوع هیچ مبنایی ندارد و اینطور گفته که اقدام نظامی تنها در صورتی مجاز است که قبل از آن حمله مسلحانه‌ای صورت گرفته باشد.

وی ادامه داد: چنین ادعایی توسط عراق قابل دفاع نبوده و این تجاوز با هدف توسعه‌طلبی بود، نه با هدف حل یک مشکل و این حرکت به منظور گرفتن امتیاز در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفت و تجاوز به حساب می‌آید.

وی افزود: سردار باقری به تعداد اسرا جنگ تحمیلی اشاره داشتند، بنده هم می‌گویم که تعداد اسرای ثبت نام شده ایران در عراق در جنگ تحمیلی ۱۹ هزار نفر بود و تعداد اسرا ثبت نام شده عراق در ایران ۵۰ هزار نفر، اما بعد از آزادسازی اسرا از عراق ۵۰ هزار نفر اسیر وارد کشور شدند، آن هم بعد از چندین سال از پایان جنگ. ثبت نام نزدیک به ۳۰ هزار نفر از اسرا، حتماً نقض کنوانسیون ژنو به حساب می‌آید.

وزیر امور خارجه بیان کرد: عراق در تخریب منازل مسکونی اقدامات هدفمندی انجام داد، به طور مثال عراقی‌ها با ابزار مکانیکی مناطق مسکونی خرمشهر را نابود کردند که این را گزارش سازمان ملل تأیید کرد.

وی ادامه داد: گزارشات سازمان ملل مبنی بر استفاده عراق در استفاده از سلاح نظامی علیه غیر نظامیان از جمله سلاح شیمیایی این واقعیت را تأیید می‌کند.

ظریف تصریح کرد: چه در جنگ نفتکش‌ها و چه در جنگ شهرها، همیشه صدام می‌خواست آخرین موشک را بزند و این وقاحت این فرد را می‌رساند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سازمان ملل پرونده درخشانی در حمایت از حقوق بین‌الملل ندارد، گفت: این نکته را باید بدانیم که سازمان‌های بین‌المللی قدرت را تغییر نمی‌دهند بلکه تعدیل می‌کنند.

ظریف گفت: تا حمله عراق به کویت حتی یک قطعنامه سازمان ملل علیه صدام صادر نشد و جالب است که دولت عراق در آن زمان همواره تایید کننده قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران بود مثل آنچه امروز کشوری مانند رژیم سعودی همواره بر نقض حقوق بشر در ایران رأی می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز در جهان قدرت، دیپلماسی و توان دفاعی ابزار نظامی هستند و ما باید در کنار شناخت ابزار، تحولات بین‌المللی را بشناسیم و بدانیم که تحولات بین‌المللی بسیار مهم است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: زمانی قطعنامه ۵۹۸ صادر شده که ما در میدان نبرد موفقیت‌هایی بدست آورده و در دیپلماسی هم توانستیم از این موقعیت استفاده کنیم و اگر دیپلماسی ما قدرتمندتر بود، می‌شد استفاده بهتری داشت.

ظریف استفاده از ابزارهای قدرت در مراجع بین‌المللی را بسیار مهم دانست و گفت: ما به دلیل اینکه شورای امنیت و سازمان ملل در دفاع مقدس خوب عمل نکرد نباید از این امکان استفاده نکنیم.

وی خطاب به کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: شما هستید که در شکل دادن به جنایت نقش داشته‌اید، باید گفت چرا ۲۵ درصد تجارت اسلحه جهانی در منطقه ما صورت می‌گیرد و صد میلیارد دلار هزینه سلاح در این منطقه می‌شود.

وزیر امور خارجه گفت: اولین کشوری که درخواست امنیت در منطقه کرد، ایران بود. ایران سال ۱۹۹۵ توسط آقای ولایتی درخواست کرد که در منطقه خلیج فارس نظام امنیتی حاکم شود و طرح صلح هرمز امروز ادعایی نیست بلکه ما سال‌ها پیش درخواست حاکمیت نظام امنیتی در منطقه را داشتیم و با طرح صلح هرمز اعلام کرده‌ایم که امنیت منطقه باید با احترام به حقوق کشورها و بدون دخالت بیگانگان تامین شود.

ظریف خطاب به کشورهای منطقه گفت: دست‌های ما برای دست دادن با همسایگان دراز است و آنها باید بفهمند که دشمنان در سال ۱۹۷۰ تلاش کردند با صدام بر علیه ما اقدام کنند و امروز روند دیگری پیش گرفته‌اند. برخی فکر می‌کنند سلاح امنیت می‌آورد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین