بیم و امیدها درباره واکسن روسی کرونا

اجتماعی،   3991118063 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان، اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» وارد ایران شد. در حالی که در برخی شبکه های مجازی نسبت به اثربخشی این واکسن روسی تردید دارند، اما نشریات پزشکی معتبر جهان مثل «لنست» کارایی این واکسن را ۹۱.۶ درصد اعلام کرده اند. قرار است در چند روز آینده، تزریق این واکسن در ایران آغاز شود.

بیم و امیدها درباره واکسن روسی کرونا

به گزارش الف، آنطور که سازمان غذا و دارو اعلام کرده است، کادر درمان یعنی کسانی که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، جزو گروه‌های اول دریافت واکسن هستند که واکسیناسیون برای این گروه‌ها در محل خدمت‌شان انجام می‌شود. گروه دوم شامل سالمندان آسایشگاه‌ها و جانبازان شیمیایی هستند. البته سالمندان بالای ۶۵ سال به ترتیب سن و به فاصله پنج سال از هم اولویت‌بندی شده‌اند. واکسیناسیون سالمندان آسایشگاه‌ها نیز در محل مراقبت و نگهداری از آنها انجام خواهد شد. گروه سوم هم بیماران پرخطر هستند. یعنی کسانی که به یکی از بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا باشند. این گروه در شبکه بهداشت واکسینه می‌شوند. به این ترتیب که اعضای شبکه‌های بهداشت براساس گروه سنی و کد ملی افراد با سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که به پایگاه‌های بهداشت منطقه شان برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

ایران اولین محموله واکسن کرونا ساخت روسیه را روز پنجشنبه از شهر مسکو به مقصد تهران بارگیری کرد. برخی کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و حاشیه خلیج فارس نیز برای واردات این واکسن روسی، درخواست داده اند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم درباره زمان تجویز این واکسن توضیح داده است: «اولین محموله شامل چند ده هزار دوز واکسن روسی است که تا زمان اعلام کمیته اجرایی واکسیناسیون، هیچ تزریقی صورت نمی‌گیرد. بعد از انجام نمونه برداری و ابلاغ کمیته اجرایی واکسیناسیون، ظرف روزهای آینده کار تزریق واکسن برای گروه‌های در اولویت را آغاز خواهیم کرد. کار تزریق بعد از اعلام کمیته اجرایی واکسیناسیون که زیر نظر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار دارد، آغاز می‌شود. همچنین واردات واکسن از سایر کشورها در برنامه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار دارد، اما آنچه مسلم است اینکه فعلا واکسن روسی به تایید سازمان غذا و دارو رسیده است.»

جهانپور در خصوص میزان واردات واکسن از روسیه هم گفت: «قرارداد خرید مستقیم ما از روسیه دو میلیون دوز واکسن است، اما بر اساس تفاهمنامه ای که منعقد شده است، تولید مشترک واکسن با طرف روسی در دستور کار قرار دارد. همچنین قرار است از طریق کووکس، ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن وارد کنیم. ادامه برنامه واکسیناسیون نیز از طریق تولید داخل تکمیل می شود.»

محمدرضا شانه‌ساز،  رئیس سازمان غذا و دارو هم توضیح داده است: «محموله‌ای که روز پنجشنبه هفته قبل وارد ایران شد، شامل ۲۰ هزار دوز واکسن کرونا است که برای ۱۰ هزار نفر است و باید در دو دوز در یک فاصله مشخص برای هر نفر تزریق شود. همچنین محموله‌های بعدی هم طی یکی، دو ماه آینده از بقیه سبد منابع وارداتی دریافت خواهد شد. مابقی محموله‌های این واکسن به‌تدریج و تا آخر اسفندماه وارد می‌شوند و واکسیناسیون براساس سند ملی و گروه‌های در اولویت آغاز می‌شود.»

آیا واکسن روسی کرونا موثر است؟

در برخی شبکه های اجتماعی، اثربخشی واکسن روسی کرونا را زیر سوال برده اند، اما برخی متخصصان تاکید دارند که یافته های علمی و آزمایشگاهی، خلاف این مدعا را نشان می دهد.

دکتر مهدی آسوده، متخصص علوم آزمایشگاهی در گفتگو با الف درباره اثربخشی واکسن روسی کرونا توضیح می دهد: «هیچ کدام از واکسن های کرونا که در دنیا تولید شده است، فاز چهارم تولید واکسن را نگذرانده اند. حتی برخی کشورها قبل از گذراندن فاز سوم بالینی، واردات واکسن کرونا را آغاز کردند. واکسن روسی اسپوتنیک وی، فاز سوم بالینی را طی کرده است. مهم ترین نکته این است که برخی نشریات معتبر علمی مثل «لنست» هم اثربخشی این واکسن را بالای 90 درصد دانسته اند. این نشریه علمی بالغ بر 200 سال قدمت دارد و به عنوان دومین مجله معتبر علمی جهان در حوزه پزشکی شناخته می شود. قطعا یافته های علمی که در این نشریه به ثبت رسیده، قابل اتکا است و می توان به آن اعتماد کرد.»

او یادآور می شود: «گفته می شود تاکنون 16 کشور جهان برای واردات این واکسن درخواست داده اند. مجوز تجویز این واکسن هم مثل بقیه واکسن های کرونا فقط به دلیل شرایط اضطراری صادر شده است. نکته قابل توجه این است که این واکسن در خود خاک روسیه هم استفاده شده است و برخلاف واکسن آسترازنکا، برای سالمندان بالای 65 سال هم موثر و بدون عارضه بوده است.»

آسوده تاکید می کند: «تجویز این واکسن قطعا می تواند آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران را کاهش دهد. با توجه به فروکش کردن تب کرونا در ایران باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم و اجازه ندهیم که موج بعدی بیماری کرونا آغاز شود. بدبینی ها به واکسن روسی کرونا، دردی را دوا نمی کند. وقتی نهادهای معتبر علمی، اثربخشی این واکسن را تایید کرده اند، نباید با گمانه زنی و حدسیات به اثربخشی این واکسن شک کنیم.»

داستان سلبریتی‌ها و واکسن کرونا

مرگ چند چهره مشهور و محبوب ورزشی در ایران بر اثر ابتلا به کرونا، این تصور را برای عده ای به وجود آورد که اگر واکسن کرونا در دسترس بود، احتمال داشت آنها زنده بمانند.

دکتر محمدرضا علی‌بخشی، متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با الف به همین مساله اشاره می کند و می‌گوید: «در همه جای جهان، بسیاری از افراد شناخته شده به دلیل کرونا فوت شدند و این قضیه فقط مختص به ایران نیست. باید در نظر داشت که حتی اگر واکسن کرونا هم به ایران وارد می شد، ورزشکاران جوان در انتهای فهرست تزریق واکسن قرار داشتند، زیرا سالمندان، بیماران صعب العلاج و کادر درمان در اولویت بالاتری برای تزریق واکسن کرونا قرار دارند.»

او یادآور می شود: «اگرچه مرگ چهره های اثرگذار ورزشی، بسیار دردناک است، اما باید در نظر داشت که از منظر علمی و اخلاقی، پرستاری که صبح تا شب بر بالین بیماران مبتلا به کرونا قرار دارد و جان خودش را به خطر انداخته است، در اولویت بسیار بالاتری برای تزریق واکسن کرونا قرار دارد. حتی در کشورهایی که واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده اند، تزریق واکسن برای بسیاری از جوانان سالم در این کشورها هنوز انجام نشده است.»

همچنین او به اثربخشی واکسن روسی کرونا نیز اشاره می کند و می گوید: «اگر به ساختار پزشکی و نظام سلامت ایران اعتماد نکنیم و هر تصمیم سیاستگذاران این حوزه را زیر سوال ببریم، این اتفاق فقط موجب بدبینی به اثربخشی درمان خواهد شد. قطعا سازمان غذا و دارو به مستندات علمی دست یافته است که اثربخشی واکسن روسی کرونا را تایید می کند. بسیاری از محافل علمی جهان هم این اثربخشی را تایید کرده اند. عمده مخالفت ها با این واکسن هم معمولا از سوی افرادی مطرح شده است که دانشی در حوزه پزشکی و داروسازی ندارند و صرفا به شنیده هایشان، اتکا می کنند.»

او خاطرنشان می کند: «در این مرحله حساس باید به سیاستگذاران حوزه سلامت اعتماد کرد. در حالی که سازمان های جهانی بر این باور بودند که مرگ بر اثر موج سوم کرونا در ایران به بالای هزار و 500 نفر در روز می رسد، اما دیدیم که با همکاری مردم و مدیریت سیاستگذاران حوزه سلامت، مرگ های روزانه کرونا دورقمی شد. در حوزه واکسن هم باید اعتماد کنیم و مغلوب شنیده های غیرعلمی نشویم.»

با توجه به اینکه سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای در صدر جان باختگان کرونا قرار دارند، متولیان نظام سلامت بسیار امیدوارند که با واردات واکسن روسی کرونا، میزان این مرگ و میرها کاهش یابد تا کادر درمان هم بعد از یک سال کار نفسگیر بتواند تجدید قوا کند و ساختار نظام سلامت نیز از بحران خارج شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۲۷۲۶۱۲:۳۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
این همه عجله برای چیست؟!!!!
ناشناس۱۸۱۲۸۲۷۱۳:۲۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
کجای دنیا رو دیدید که سلامتی مردم و واکسن رو با سیاست قاطی کنند ؟
ناشناس۱۸۱۲۸۷۴۱۳:۴۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
قیمت واکسن روسی 10 دلار است. به فریزر احتیاج دارد. قیمت واکسن آکسفورد- آستروزونیکا 4 دلار است. به فریز احتیاج ندارد.
ناشناس۱۸۱۳۴۷۸۲۰:۲۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
واکسن آسترازنکا تاییدیه سازمان بهداشت جهانی ندارد.
ناشناس۱۸۱۴۵۷۵۱۱:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
شما به اخبار توجه نداری ؟!. به فرموده مقام معظم رهبری ورود واکسن انگلیسی ممنوع است
ناشناس۱۸۱۲۸۷۷۱۳:۵۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
ما ملت سیاست زده هستیم. سیاست در کوچکترین کارهای ما رسوخ پیدا کرده است. البته آخرش هم سر مان کلاه می رود!
ناشناس۱۸۱۲۹۷۰۱۴:۲۵:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
بحث واردات واکسن اصلا،سیاسی نیست.
فرناز۱۸۱۴۱۵۱۰۸:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
کامنت شما جنبه شوخی داشت دیگه؟!
ناشناس۱۸۱۲۸۳۵۱۳:۳۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
آقا فایزر رو بیارید به سلبریتی ها بزنید!
ناشناس۱۸۱۴۵۷۹۱۱:۳۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
قطعا قبلا واردشده؛ تزریق شده. اما نه به سلبریتی ها !! بلکه به از ما بهترین ها
ناشناس۱۸۱۲۸۳۹۱۳:۳۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
الآن دیگه طوری شده هر کس در یک شیشه کوچک مقداری محلول ریخته و یک اتیکت واکسن روی آن چسبانده!
ناشناس۱۸۱۳۰۵۳۱۵:۰۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
عجله برای این است که بطور متوسط روزانه 70 نفر فوتی کرونا در کشور داریم.
ناشناس۱۸۱۲۷۲۷۱۲:۳۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
خوشبختانه عملکرد واکسن کرونای روسی موفق بوده و بیش از 50 کشور جهان از جمله کره جنوبی و ترکیه و مالزی و امارات و مجارستان و آلمان و فرانسه و غیره درخواست برای خرید یک میلیارد و 200 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی روسیه کرده اند.
ناشناس۱۸۱۲۸۰۶۱۳:۱۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اگر عملکرد واکسن روسی خوب بوده، روسیه 76 هزار مرگ و 4 میلیون مبتلا ناشی از کرونا نداشت.
ناشناس۱۸۱۲۹۶۴۱۴:۲۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
76 هزار فوتی مربوط به قبل از واکسیناسیون عمومی کرونا در روسیه هست.
ناشناس۱۸۱۳۴۲۳۱۹:۳۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
هم اکنون روسیه با 146 میلیون جمعیت روزانه بین 500 تا 700 نفر مرگ و 16000 تا 20000 هزار مبتلا در روز دارد. به سایت Worldometer مراجع کنید.
ناشناس۱۸۱۳۴۸۳۲۰:۲۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
چرا امریکا که 3 ماهه واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده روزانه 5000 نفر فوتی کرونا دارد ؟!
ناشناس۱۸۱۳۵۲۰۲۱:۰۱:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
نه خیرم برو آمار روزانه اش رو بخون
ناشناس۱۸۱۴۳۴۴۱۰:۰۱:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
الان امریکا مرگ و مبتلا نداره که فایزر خوبه؟
محمود۱۸۱۲۸۵۵۱۳:۳۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
سلام ، 50 کشور را از کجا آوردی؟ تو متن مصاحبه گفته 16 کشور.
ناشناس۱۸۱۲۹۷۵۱۴:۲۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
روسیه با ترکیه و کره جنوبی و مجارستان برای تولید واکسن و همچنین واکسیناسیون شهروندان این کشورها با اسپوتنیک توافق کرد.
ناشناس۱۸۱۲۷۲۸۱۲:۳۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
جایی خوندم آقای قالیباف برای ملاقات با پوتین باید دو نوبت آزمایش کرونا بده مگه پوتین خودش واکسن نزده ؟ مگه از از اثر بخشی واکسن مطمئن نیست؟
ناشناس۱۸۱۲۷۴۸۱۲:۴۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
واکسن کرونا روسی هم نیاز به فریز دارد و هم از جنس نوترکیب است. مسئولان چند ماه قبل این دو ویژه گی را از موارد منفی واکسن فایزر اعلام کرده بودند!
ناشناس۱۸۱۲۷۶۰۱۲:۵۲:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اسپوتنیک «وی» غلط است. وی به معنی 5 (اعداد یونانی) است. باید بگویید اسپوتنیک 5!!!
ناشناس۱۸۱۳۵۹۲۲۲:۰۸:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
رومی نه یونانی
تبریزی۱۸۱۳۶۹۶۲۳:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
ای شیطون. از GTA V یاد گرفتی. نه؟
ناشناس۱۸۱۲۷۶۴۱۲:۵۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
جای تاسف است که هنوز نام درست این واکسن را هم نمی دانید! اسپوتنیک 5 نام صحیح است.
ناشناس۱۸۱۲۷۶۷۱۲:۵۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اگر عملکرد واکسن روسی خوب بود، این کشور بعد از 5 ماه که خبر از تولید آن را داد، این قدر تلفات و مبتلا نداشت.
ناشناس۱۸۱۲۹۸۰۱۴:۲۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
امریکا چرا بعد از گذشت 3 ماه از طرح واکسیناسیون عمومی روزانه 4000 نفر کشته می دهد ؟!
ناشناس۱۸۱۴۵۸۹۱۱:۴۱:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
گمان کنم امریکا و کلا کشورهای صنعتی بیشتر روی حفاظت شخصی حساب کرده اند. چون اقتصاد و صنعت پیشرفته با تعطیلی و کم کاری همخوانی ندارند. همین باعث درگیری بیشتر مردم میشود.
ناشناس۱۸۱۴۶۱۳۱۱:۵۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
برای اینکه 3 برابر روسیه جمعیت دارد و آمریکائی ها هم رعایت نمی کنند . ضمن اینکه ده درصد جمعیتش را هم واکسن نزده !
ناشناس۱۸۱۲۷۹۰۱۳:۰۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
چرا از واکسن انگلیسی حرف نمی زنید که دستور صریح داده شده که وارد نشود ولی دولت محترم..!
ناشناس۱۸۱۲۸۰۱۱۳:۱۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
.. این نشریه فقط یه تحقیق کرده چرا روسیه واکسن خودش را نمیده سازمان بهداشت جهانی تاییدیه بگیره؟؟؟ ..شما به واکسن امریکایی و انگلیسی اعتماد ندارید ما هم به واکسن روسی و چینی چرا شما باید جای ما تصمیم بگیرید؟؟؟چرا؟؟؟؟ ..همه دنیا ماههاست واکسیناسیون را شروع کردن و ما هنوز در خوابیم
ناشناس۱۸۱۲۸۰۹۱۳:۱۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اول ..پاستور نشینان و هیات دولت و بعد هم مجلس انقلابی هر وقت این بزرگواران این واکسن ها رو زدن بروی چشم ما ملتم میزنیم
تبریزی۱۸۱۳۷۰۳۲۳:۲۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اونا نمی تونن بزنن چون اسپوتنیک با فایزر تداخل می کنه.
ناشناس۱۸۱۳۰۰۹۱۴:۴۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
متاسفانه به دروغ عملکرد واکسن ها زیر سوال رفته است تمام واکسن های اعلام شده خوب هستند و سیاسی بازی در مورد سلامت مردم یک جنایت است. واکسن روسی یا فایزر یا آکسفورد برای من فرقی ندارد هر کدام گیر بیاید میزنم چون به دانشمندان اعتماد دارم..
ناشناس۱۸۱۳۱۰۸۱۵:۳۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
مردم نگران جان خود هستند چه هنرمند چه کارگر ساده وقتی میگید واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع باید پس جوابگوی جان تک تک ما باشید
ناشناس۱۸۱۳۱۲۴۱۵:۳۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
تا جایی که مردم عادی میدونیم . دو نهاد در دنیا منبع اصلی تائید واکسن هستن که هیچکدوم این واکسن رو تائید نکردن .. مگه کیلوییه !!!! که چون یه سری تائید کردن ما هم تائید کنیم ؟؟؟
ناشناس۱۸۱۳۲۲۶۱۶:۵۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
واکسن بدون پوشش کامل و همچنین قرنطینه کامل هیچ کارایی ندارد فقط به توسعه ویروس های جهش یافته جدید منجر می شود. پس بی خود خودتون را اذیت نکنید راهش تنها قرنطینه کامل و مدیریت انتشار است کاری که چین کرد
ناشناس۱۸۱۳۲۷۴۱۷:۳۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
بدون قضاوت درباره واکسن عرض میکنم که مشکل اصلی این است که در کشور ما سالهاست که همه چیز سیاسی شده از آموزش و پرورش گرفته تا راه سازی ، از فرهنگ گرفته تا اقتصاد . و همه این ها..نتیجه این که حتی اگر سخن درستی هم بیان شود شنونده اول ابعاد سیاسی موضوع را در نظر میگیرد و واکسن روسی هم از این قاعده مستثنی نیست حتی اگر این واکسن بهترین واکسن دنیا هم باشد مردم باور نمیکنند چرا که بین بدنه اجتماعی و حاکمیت شکافی ازجنس بی اعتمادی ایجاد شده. و این شکاف از هر ویروسی خطرناکتر است
ناشناس۱۸۱۳۲۹۸۱۷:۵۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
جالبه شما به مقاله مجله انگلیسی اعتماد میکنید!
ناشناس۱۸۱۳۶۱۷۲۲:۲۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
روحانی وظریف وعشق است فقط مذاکره مستقیم با امریکا
ناشناس۱۸۱۳۶۴۵۲۲:۴۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
مقامات که به سیستم پزشکی غرب ایراد میگیرن از این به بعد دیگه برای کارهای پزشکی اونجا نرن. برن روسیه و چین و کوبا.
استاد بیوتکنولوژی۱۸۱۳۸۹۳۰۳:۱۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
در یک جلسه ی فامیلی همه راجع به واکسن صحبت می کردندغیر از من.یکنفر از من راجع به قیمت دلار در اینده سئوال کرد.!
ناشناس۱۸۱۴۰۹۸۰۸:۱۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
جزو اولویت های واکسن زدن بیماران زمینه ای هستند که این واکسن بدرد آنها نمیخورد
ناشناس۱۸۱۴۶۷۱۱۲:۱۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
لنست هم گفته صرفا این اظهار نظر با توجه به اطلاعات رسیده به این نشریه است بنا بر این از کجا معلوم که این اطلاعات صحیح باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین