معیارهای انتخاب بهترین مدرسه/ مدرسه غیرانتفاعی یا دولتی ؟

گزارش بازرگانی،   3991113054

انتخاب بهترین مدرسه

از قدیم زیاد این جمله کلیشه‌ای رو شنیدیم که مدرسه خانه دوم ماست. و شاید بخاطر تاثیر همین جمله کلیشه‌ای باشه که امروزه یکی از بزرگترین دغدغه‌های والدین، انتخاب مدرسه خوب برای فرزندانشون هست. البته تا ۱۰-۱۵ سال پیش تنوع مدارس خیلی کمتر بود و همچنین اختلاف سطح مدرسه ها خیلی زیاد نبود. یعنی سطح تدریس و تربیت در بیشتر مدارس تقریبا یکسان بود. برای همین هر خانواده‌ای سعی می‌کرد نزدیکترین مدرسه رو برای فرزندش انتخاب کنه تا مشکلات رفت و آمد دانش آموز کمتر بشه. اما امروزه شرایط خیلی فرق کرده. خصوصا با افزایش مدارس غیرانتفاعی در سطح شهر، انتخاب‌های بیشتری پیش روی والدین و فرزندان هست. از طرفی سطح کیفیت تدریس و تربیت دانش آموزان در مدارس مختلف هم خیلی متفاوت شده و زیاد می‌شنویم که یه مدرسه خیلی عالیه و اون یکی مدرسه خیلی افتضاحه. پس تصمیم گرفتیم تو این مطلب به بررسی معیارهای انتخاب بهترین مدرسه بپردازیم و ببینیم که ثبت نام در مدرسه غیرانتفاعی بهتره یا مدرسه دولتی؟

چرا انتخاب بهترین مدرسه مهمه؟

شاید این سوال براتون ایجاد بشه که انتخاب مدرسه خوب چقدر مهمه؟ مگه فرقی می‌کنه که بچه‌ها کجا درس بخونند؟ این خود دانش آموزه که باید تلاش کنه و ثبت نام در بهترین مدرسه غیرانتفاعی یا معمولی ترین مدرسه دولتی خیلی تفاوتی نداره. بله حرف شما درسته و موفقیت یا عدم موفقیت دانش آموزان، بیشتر از اینکه به انتخاب بهترین مدرسه بستگی داشته باشه، به تلاش و پشتکار و انگیزه دانش آموز بستگی داره. اما این باعث نمیشه که نقش مدرسه در موفقیت دانش آموزان رو نادیده بگیریم.

در واقع باید بگیم که شیوه مدیریت مدرسه، مشاوران و اساتید مدرسه، توجه به شخصیت و علایق دانش آموزان، استفاده از امکانات و تجهیزات استاندارد و به روز و… همگی در موفقیت تحصیلی و پیشرفت شخصیتی دانش آموزان نقش دارند. پس نباید از اهمیت انتخاب مدرسه خوب غافل بشیم.

بهترین مدرسه غیرانتفاعی یا دولتی

مدرسه غیرانتفاعی بهتره یا مدرسه دولتی؟

حالا که متوجه شدیم انتخاب مدرسه مناسب و استاندارد دارای اهمیت زیادی هست، بریم به سوال بعدی جواب بدیم. مدرسه غیرانتفاعی بهتره یا مدرسه دولتی؟ البته نمیشه به این سوال یه جواب مطلق داد. یعنی نمیشه بگیم به شکل کلی مدارس غیرانتفاعی بهتر هستند یا مدارس دولتی. چرا که با بررسی نتایج و آمارهای ارائه شده و همچنین براساس تجربیات شخصی‌مون، می‌بینیم که هم مدارس دولتی و هم مدارس غیردولتی خروجی‌های خوبی دارند. حتی مدارس دولتی عادی و بدون سهمیه یا آزمون ورودی (یعنی مدارسی به غیر از تیزهوشان، نمونه دولتی و...) رو می‌بینیم که دانش آموزانشون رضایت بالایی از وضعیت مدرسه و تدریس اساتید دارند و حتی دانش آموزان این مدارس موفق میشن رتبه‌های برتر کنکور یا جشنواره‌های علمی، فرهنگی و ورزشی مختلف رو کسب کنند. پس به هیچ وجه نمیشه گفت مدارس دولتی شرایط خوبی ندارند و مناسب فرزند ما نیستند.

همچنین مدارس غیرانتفاعی رو می‌بینیم که اونها هم تونستند رضایت والدین و دانش آموزان رو جلب کنند و در کنکور و مسابقات مختلف رتبه کسب کنند. از طرف دیگه هستند مدارس غیردولتی که فقط امکانات و شرایط رفاهی خوبی برای دانش آموزان فراهم می‌کنند، اما توجهی به رشد شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ندارند. این مدارس در طی چندین سال خروجی خاصی هم ندارند و رتبه قابل توجهی رو در پیشینه افتخارات مدرسه مورد نظر نمی‌بینیم.

در نتیجه پیشنهادی که من برای شما دارم اینه که بجای قضاوت مدارس برحسب دولتی یا غیردولتی بودنشون، صادقانه و بدون پیش فرض ذهنی بررسی کنید که مدرسه مورد نظر واقعا چه خدمات و امکاناتی رو ارائه میده و اینکه آیا واقعا به دنبال پیشرفت دانش آموزان هست و به شخصیت دانش آموز بها میده یا نه. و این بهترین روش برای انتخاب بهترین مدرسه برای فرزندانمون هست. پس در ادامه مهمترین معیارهای انتخاب مدرسه خوب رو با هم بررسی می‌کنیم.

مهمترین معیارها برای انتخاب مدرسه خوب

۱. توجه به وضعیت دانش آموزان پایه: به دلیل فضای رقابتی کنکور و حساسیت‌های موجود در این زمینه، خیلی از مدارس روی پایه دوازدهم متمرکز میشن و توجه کمتری به دانش آموزان پایه دارند. حتی در بهترین مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان و مدارس غیرانتفاعی خوب کشور، گاهی می‌شنویم که دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم از داشتن یک مشاور تحصیلی اختصاصی برای رشته خودشون محروم هستند. این درحالیه که بیشتر انرژی و توان کادر اجرایی و مشاوره‌ای مدرسه برای دانش آموزان پایه دوازدهم و داوطلبان کنکور صرف میشه.
کم توجهی به دانش آموزان پایه ممکنه باعث بی‌انگیزگی اونها نسبت به مطالعه و یادگیری بشه و یا حتی ممکنه باعث ایجاد آسیب در روحیه دانش آموزان بشه. چرا که احساس می‌کنند مدرسه و کادر اجرایی مدرسه ارزشی برای اونها قائل نمیشه. پس یکی از مهمترین معیارهای انتخاب مدرسه خوب اینه که به همه دانش آموزان در تمام پایه‌های تحصیلی (داوطلبان کنکور و دانش آموزان پایه) توجه لازم صورت بگیره. البته که دانش آموزان پایه دوازدهم شرایط حساس‌تری دارند و طبیعیه که براشون تدابیر ویژه‌تری اتخاذ بشه. اما مهم اینه که این توجه به داوطلبان کنکور نباید باعث بی‌توجهی به دانش آموزان سایر پایه‌ها بشه.

۲. استفاده از کادر متخصص و متعهد در مدرسه خوب: مشاوران تحصیلی، اساتید و سایر کادر اجرایی و مدیریتی که در مدرسه خوب فعالیت می‌کنند، نقش خیلی مهمی در وضعیت روحی و انگیزشی دانش آموزان دارند. مخصوصا مشاوران مدرسه؛ البته منظور ما فقط مشاوران کنکور نیست. بلکه در اینجا بیشتر جنبه روانشناختی مشاوره مد نظر هست. و همچنین منظور ما مشاوران پشت میز نشینی نیست که عادت دارند هر از گاهی دانش آموزان رو به دفتر خودشون دعوت کنند و حرف‌های کلیشه‌ای بزنند. بلکه به‌کارگیری مشاوران پیگیر و فعالی که دغدغه‌های نوجوانی دانش آموزان رو درک کنند، از معیارهای انتخاب بهترین مدرسه محسوب میشه. اگه این مشاوران تا حدی با علوم تربیتی و روانشناسی آشنایی داشته باشند، تاثیر بیشتری در بهبود وضعیت دانش آموزان مدرسه خواهند داشت.

۳. در نظر گرفتن علاقه دانش آموزان: شاید بشه گفت این معیار، مهمترین معیار برای انتخاب بهترین مدرسه برای فرزندانمون هست. مدارس معمولی هنگام هدایت تحصیلی و یا انتخاب رشته کنکور، بیشتر در تلاش هستند که بدون در نظر گرفتن علاقه دانش آموزان، اونها رو به سمت رشته‌های پرطرفدارتر سوق دهند. از نظر یه مدرسه معمولی، دانش آموزان رشته ریاضی - فیزیک باید وارد رشته‌های مهندسی‌ پرطرفدار مثل مهندسی برق و مکانیک و کامپیوتر بشن؛ دانش آموزان علوم تجربی هم باید که باید حتما یا پزشک بشن و یا دندانپزشک؛ و دانش آموزان رشته انسانی هم باید برن سراغ وکالت و حقوق؛ این سبک انتخاب رشته برای دانش آموزان متناسب با شخصیت و علاقه اونها نیست. بلکه باید دید هر دانش آموزی بیشتر به چه شغلی علاقه داره. به‌عنوان مثال شاید یکی از دانش آموزان رشته تجربی به کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی علاقه بیشتری داشته باشه. در اینصورت رشته پزشکی مناسب این فرد نخواهد بود.

درحالیکه در یک مدرسه خوب هنگام انتخاب رشته کنکور و مشاوره با دانش آموز، در درجه اول علاقه دانش آموز در نظر گرفته میشه و شاید ازش تست‌های شخصیت شناسی هم گرفته بشه. هدف اصلی یک مدرسه خوب ورود دانش آموزان به رشته‌های پرطرفدار برای تکمیل رزومه مدرسه نیست. بلکه موقع انتخاب رشته به علاقه دانش آموزان هم توجه میشه. در اینجا معیار دوم (یعنی استفاده از مشاوران تحصیلی متخصص و متجرب و البته دلسوز) اهمیت زیادی داره.

یکی از بهترین مدارس کشور در این زمینه، دبیرستان مدبران بارسا ست. این مدرسه توجه خاصی به علاقه دانش آموزان داره و برای شخصیت دانش آموزان احترام قائله. تا جایی که جزء معدود مدارسی در کشور هست که تقریبا هر سال در جشنواره‌های مختلف دانش آموزی (مثل جشنواره خوارزمی و ابن سینا و...) شرکت کرده و دانش آموزانش به‌دلیل نوآوری‌ها و ایده‌های خلاقانه‌شون رتبه‌های برتر جشنواره‌ها رو کسب می‌کنند. این دستاورد بزرگ نتیجه توجه مدرسه مدبران به علایق دانش آموز و احترام گذاشتن به ابعاد مختلف استعدادهای دانش آموزان هست. شاید همین مسئله موجب شده که دبیرستان مدبران بارسا به‌عنوان بهترین مدرسه غیرانتفاعی دخترانه شناخته بشه. چرا که دانش آموزان و والدین اونها رضایت بسیار زیادی از انتخاب این مدرسه دارند. همچنین دبیرستان مدبران بارسا یک بار به‌عنوان بهترین مدرسه خاورمیانه انتخاب شده و موفق شده جایزه بهترین سیستم آموزشی MENA رو کسب کنه.

دبیرستان دخترانه مدبران بارسا یکی از بهترین مدارس تهران در زمینه آموزش آنلاین محسوب میشه. این مدرسه با توجه به زیرساخت‌ها و امکاناتی که داشت، یکی از اولین مدارسی بود که سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا، بدون دغدغه کارش رو بصورت آنلاین ادامه داد. در نتیجه دانش آموزان این مدرسه کمترین آسیب رو از تعطیلی مدارس متحمل شدند و تونستند بدون نگرانی به کارشون ادامه بدند.
مدرسه مدبران با بهره‌مندی از بهترین اساتید کنکور و پایه و همچنین مشاوران تحصیلی حرفه‌ای و متخصص، تمام معیارهای انتخاب بهترین مدرسه که در بالا بهشون اشاره کردیم رو برای پیشرفت تحصیلی و شخصیتی دانش آموزان داره. برای اطلاع از زمان آزمون ورودی و شرایط ثبت نام در دبیرستان دخترانه مدبران، می‌تونید از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • تماس با شماره ۰۲۱۲۲۶۷۷۹۱۷
  • ارسال عدد ۴۲ به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰

اینفوگرافی مدرسه مدبران

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین