تله «عادی انگاری» با بازگشایی حضوری مدارس

گروه اجتماعی الف،   3991028120 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از برگزاری جلسات مختلف، بالاخره قرار شده است که مدارس از ابتدای بهمن در اغلب نقاط کشور بازگشایی شود. در عین حال وزارت بهداشت اعلام کرده که با این تصمیم وزارت آموزش و پرورش کاملا مخالف است. بسیاری از کارشناسان نظام سلامت نیز بازگشایی مدارس را تصمیمی شتابزده می دانند که می تواند حتی به بروز پیک چهارم کرونا نیز منجر شود.

تله «عادی انگاری» با بازگشایی حضوری مدارس

به گزارش الف، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با صراحت اعلام کرده است: « مدارس باید در تمام مناطق کشور به جز مناطق قرمز باز باشند و کادر اداری و اجرایی در مدرسه حضور داشته باشند. اگر به دنبال مدرسه محوری هستیم، زمانش اکنون است.»

او در توضیح استدلال خود گفته است: «مطالعات نشان می‌دهد تاثیر تعیین کننده‌ای بین بازگشایی و شیوع بیماری وجود ندارد، اما مطالعات این را نیز می‌گوید که دور بودن دانش‌آموز از مدرسه با تبعات متعددی روبرو است. مدرسه تنها کارکرد آموزشی ندارد، بلکه مدرسه کارکرد تربیتی، پرورشی، اجتماعی و روانی دارد. همچنین اصل بر این است که مدرسه باز باشد. البته با رعایت پروتکل و دستورالعمل‌های بهداشتی، هرز مان که متخصصان به این نتیجه برسند که در مناطقی بازگشایی مدارس با تبعات روبرو است ما تبعیت می‌کنیم، اما اکنون ستاد کرونا تصمیم گرفته است که آموزش‌ها با رعایت الزاماتی حضوری باشد.»

محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش هم درباره شروط بازگشایی مدارس، تاکید کرده است: «اگر وضعیت استان‌ها نسبت به شیوع کرونا شدت یابد و به سمت نارنجی و قرمز برود، خود به خود کلاس‌ها تعطیل می‌شود. مجوز حضور کلاس اول و دوم در مدرسه، فقط برای مناطق زرد و آبی است. بنابراین اگر به هر نسبتی شدت بیماری در جامعه افزایش پیدا کند، بدون مصوبه کلاس‌ها تعطیل خواهد شد و نیازی به مصوبه جدید وجود ندارد.»

بسیاری از مسئولان و کارشناسان نظام سلامت، بازگشایی حضوری مدارس را بسیار خطرناک می دانند و نسبت به این تصمیم تازه، اعتراض کرده اند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم ضمن مخالفت با بازگشایی مدارس، تاکید کرده است: «در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد. نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.»

همچنین حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا هم با انتقاد از تصمیم بازگشایی حضوری مدارس، می گوید: «مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد الان برای بازگشایی مدارس زود است. در شرایط فعلی کاملا مخالف بازگشایی مدارس هستیم و بسیار نگران این کار هستیم. انتقال بیماری کرونا در اثر مواجه با دیگران اتفاق می افتد و کنترل کودکان بسیار مشکل است. به احتمال زیاد رعایت فاصله گذاری در بین آنان  وجود ندارد.»

او بازگشایی مدارس را هدر رفتن همه زحمات گذشته می داند و می گوید: «طی حدود ۵۰ روز گذشته تلاش‌های فراوانی انجام شد برای اینکه پیک اپیدمی کرونا را کاهش دهیم و خوشبختانه نتیجه هم گرفتیم. در حال حاضر در مرحله کنترل بیماری کرونا هستیم و هنوز به کنترل اپیدمی نرسیدیم. بنابراین وضعیت هنوز به ثبات نرسیده و بسیار شکننده است. ما معمولا در مسیر کنترل اپیدمی گاهی ممکن است دچار خوش بینی‌های کاذبی شویم و این موضوع می‌تواند سبب بازگشت اپیدمی شود.» 

خطر بازگشت به دوران پیک کرونا

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان مناطق آبی و زرد در مدارس زیر ۵۰ نفر در همه پایه‌های تحصیلی و در مدارس بالای ۵۰ نفر فقط پایه‌های اول و دوم ابتدایی از اول بهمن به مدرسه خواهند رفت. حداکثر تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس هم 10 نفر اعلام شده است.

دکتر میثاق میرزایی، متخصص اپیدمیولوژی در گفتگو با الف به تبعات بازگشایی حضوری مدارس اشاره می کند و می گوید: «در کشوری مثل نیوزلند به ندرت شاهد بروز موارد جدید ابتلا به کرونا هستیم. سیاست بازگشایی مدارس در چنین کشوری، قطعا تصمیم درستی است، اما وقتی در کشور ما هنوز روزانه حدود 100 بیمار بر اثر ابتلا به کرونا فوت می شوند، هیچ توجیه علمی وجود ندارد که بخواهیم مدارس را بازگشایی کنیم و بر آتش این بیماری بدمیم.»

او تاکید می کند: «بروز کرونا در اغلب کودکان به شکلی است که عوارض حاد بیماری در کودک ایجاد نمی شود. حتی برخی کودکان مبتلا به کرونا، هیچ علایمی از کرونا ندارند، در حالی که می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند. درواقع بازگشایی مدارس می تواند خطر شیوع بیماری را در بزرگسالان و بخصوص سالمندان افزایش دهد، زیرا همین کودکان بدون علامت می توانند بیماری کرونا را به دل خانه ها ببرند.»

میرزایی یادآور می شود: «وضعیت کرونا در کشور همچنان بسیار شکننده و ناپایدار است. تا زمانی که دسترسی به واکسن موثر کرونا میسر نباشد، هرلحظه احتمال اوج گیری بیماری وجود دارد. تلاش زیادی انجام شده است که شیوع ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند و برای تحقق این امر، زیان های اقتصادی سنگینی را متحمل شده ایم. در صورت بازگشایی مدارس، این بیم وجود دارد که همه زحمات گذشته هدر برود. در صورتی که رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش پیدا کند، در مدت زمانی کمتر از دو هفته این امکان وجود دارد که دوباره به دورانی مشابه اوج پیک سوم کرونا برگردیم.»

همچنین دکتر علیرضا چگینی، متخصص بیماری های داخلی نیز در گفتگو با الف هشدار می دهد: «اگر کارشناسان و متخصصان بهداشتی در مدارس به اندازه کافی حضور داشتند، شاید بازگشایی حضوری مدارس می توانست تبعات کمتری داشته باشد، اما هم اکنون در اغلب مدارس ایران، خبری از حضور کارشناسان بهداشتی نیست تا بتوانند شرایط مدرسه را برای بازگشایی حضوری، ایمن کنند. باید کارشناسان خبره ای برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس وجود داشته باشد، اما در اکثر مدارس ایران، حضور کارشناسان بهداشتی کاملا تعریف نشده است.»

او خاطرنشان می کند: «با بازگشایی مدارس، سطح سلامت و توان کادر درمان هم افت خواهد کرد، زیرا در آن صورت باید شاهد افزایش موارد بستری باشیم. کادر درمانی بسیار خسته و فرسوده شده اند و در صورت وقوع موج بعدی کرونا، کادر درمان هم قربانی خواهد شد. این اتفاق در نهایت به کاهش سطح کیفی درمان و افزایش موارد مرگ و میر بر اثر کرونا منجر خواهد شد.»

چگینی تاکید می کند: «بازگشایی حضوری مدارس به افزایش رفت و آمدهای شهری و شلوغ شدن معابر منجر می شود. درنتیجه شهرها به حالت کاملا فعال درمی آیند. مجموع این اتفاق ها به افزایش شیوع کرونا منجر خواهد شد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه در فصل سرما قرار داریم، در و پنجره ها در کلاس های مدارس به شکل بسته خواهد بود و تهویه هوا به خوبی انجام نمی شود. همین عامل هم تشدید کننده شیوع کرونا خواهد بود. انتظار می رود که حداقل کلاس های مقاطع ابتدایی همچنان به شکل مجازی برگزار شود، زیرا کودکان در این سنین نمی توانند فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را به درستی رعایت کنند.»

با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که تصمیم به بازگشایی حضوری مدارس با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا نیز همراه بوده است، انتظار می رود که این ستاد هم درباره دلایل اتخاذ این تصمیم مهم به افکار عمومی و رسانه  ها پاسخگو باشد، زیرا تجربه نشان داده است که تصمیمات یک طرفه و بدون توجیه شدن افکار عمومی با استقبال خانواده های دانش آموزان همراه نخواهد شد.  

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۵۰۰۶۱۲:۳۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
کاشکی که این قدر که به فکر بازگشایی مدارس و عادی کردن اوضاع هستید، کمی هم به فکر خریداری واکسن معتبر خارجی از خارج و واکسیناسیون مردم بودید.
ناشناس۱۷۸۵۱۷۳۱۳:۴۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
روحانی آسوده در اتاقت بنشینن! بچه های معصوم ما میروند مدرسه!
ناشناس۱۷۸۵۰۱۶۱۲:۴۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
وزیر آموزش و پرورش یکی از بیکارترین وزرا است. در این ایام کرونایی تا چندین بار دل معلمان را با حرفهایش به درد آورده است. هر از چند گاهی هم با پیش کشیدن حرف باز گشایی مدارس می خواهد خودی نشان داده و بگوید که من هم هستم.
محسن۱۷۸۵۰۲۸۱۲:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نگران نباشید یه هفته باز میشه تا مدارس غیر انتفاعی حضرات قسط دوم خودشون را دریافت کنند و بعد دوباره مثل اول مهر همه چی به خیر و خوشی تمام میشه!!!
ناشناس۱۷۸۵۰۳۳۱۲:۴۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
در کانادا از کودکان زیر 12 سال که به مدرسه می رفتند تست کرونا انجام شد و از هر 5 کودک تست کرونای یکی از انها مثبت بود و به همین دلیل مجبور شدند که مدارس را به عنوانی یکی از مراکز اصلی شیوع کرونا تعطیل کنند. هر چند کودکان خوشبختانه اغلب عوارض شدید کرونا را نشان نمی دهند ولی این کودکان در بازگشت به خانه والدین و بزرگسالان را مبتلا به ویروس می کنند و در واقع یک ناقل بسیار فعال ویروس کرونا در سطح جامعه می شوند.
ناشناس۱۷۸۵۰۴۷۱۲:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
هر وقت کرونا مهار میشه یک عده ... میان اوضاع رو به حالت بحرانی بر میگردون به ریش بقیه میخندن
ناشناس۱۷۸۵۰۹۳۱۳:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش هم درباره شروط بازگشایی مدارس، تاکید کرده است: «اگر وضعیت استان‌ها نسبت به شیوع کرونا شدت یابد و به سمت نارنجی و قرمز برود، خود به خود کلاس‌ها تعطیل می‌شود. تو چه مملکتی هستیم ای خدا ؟؟ یعنی علم و منطق هیچ . مدرسه را باز میکنیم و اگر شیوع کرونا شدت گرفت دوباره میبندیم
ناشناس۱۷۸۵۳۲۹۱۵:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
منتفی شد که
ناشناس۱۷۸۵۳۳۲۱۵:۲۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
ما ۵۰نفر کارمندیم در اداره اموزش و‌پرورش شهر بهار همدان تا الان دوبار کرونا گرفتیم سر بی تفاوتی همکاران و‌عدم اطلاع رسانی درست و اداره کماکان با تمام قدرت بازه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین