محورهای اصلی پویش تبلیغات هوشمندانه عبارتند از: پوشاک(کیف و کفش)، لوازم خانگی، فرآوردههای دُخانی، کالای سلامتمحور و فرآوردههای نفتی است.
«فرهنگسازی در تقبیح فعل و مصرف کالای قاچاق و حمایت از کالای ایرانی»، «اهمیت و نقش رسانه و فضای مجازی در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز» و «اهمیت نقش مردم در حمایت از کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز» به عنوان سه محور ویژه برای ارسال آثار در نظر گرفته شده است.
علاقهمندان برای شرکت در این پویش میتوانند ضمن هماهنگی و با کمیسیونهای برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر استان نسبت به ارسال آثار و محتواهای مردمی و حرفهای در قالبهای فیلم مستند، تیزر، پادکست، موشنگرافیک، اینفوگرافیک، کاریکاتور، پویانمایی و عکس اقدام نمایند.
مهلت ارسال آثار 15 اسفندماه 1399 و زمان معرفی آثار برگزیده زمستان سال جاری خواهد بود.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به تارنمای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نشانی www.epe.ir مراجعه و یا با دبیرخانه کمیسیونهای استانی تماس حاصل نمایند.
مهدی کوشا، مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکتهای مردمی و دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با این پویش ملی گفت: با توجه به ضرورت حضور مؤثر در فضای مجازی، گاهی تصور میشود حضور مؤثر در فضای مجازی صرفا از طریق ثبت رویداد روزانه انجام میشود در حالیکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری کمیسیونهای برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سراسر کشور توانسته است اقدامات اثرگذاری در حوزه تولید و انتشار محتوا از جمله جشنواره فرهنگی و هنری حمایت از کالای ایرانی با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام دهد.
کوشا همچنین از اجرای چندین اقدام عملیاتی تا پایان سال جاری برای پیشرانی این ستاد در فضای مجازی خبر داد و گفت: اراده جدی برای به ثمر نشستن این برنامهها وجود دارد و در آینده شاهد نتایج آنها در حوزههای مختلف خواهیم بود.
وی با اشاره به جزئیات این پویش همگام با اقدامات سال پایان دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا امروز محتوای فرهنگی بیشمار و چندین محتوای دیگر متناسب با نیازهای روز جامعه با حمایت کمیسیونهای استانی تولید شده که از طریق پلتفرمهای حوزه نشر در فضای مجازی منتشر خواهد شد.
مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین اضافه کرد: این دفتر در دولت دوازدهم اقدامات متعددی را در حوزه فرهنگی، رسانهای و مشارکتی انجام داده است که از آن جمله میتوان به انعقاد تفاهمنامههای مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی، تدوین نقشه راه توسعه تبلیغات هوشمندانه با تعیین نقش و سهم هر یک از دستگاههای فرهنگی، آموزشی و تبلیغی، تدوین قالب کلی پیوست فرهنگی طرح پیشگیری و مقابله با قاچاق کالاهای هدف ستاد، استفاده از ظرفیت بند «چ» ماده 37 قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، تدوین شیوهنامه اجرایی نقش مشارکتهای مردمی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در نهایت بهرهگیری از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ ماده 14 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دستگاههای عضو ستاد اشاره کرد.
کوشا در عین حال تأکید کرد: این دفتر در تلاش است تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی پیشران باشد.